Sida 1 av 5

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 28 dec 2015 16:06
av Martinen
Daoops skrev:
Elons statement är att det går att göra en bil som går 100 mil, men man skulle behöva packa frunk och trunk fulla med batterier så det är inte värt vare sig vikten eller priset.
Givetvis går allt att lösa.
Man kan ju bara höja bilen lite, och sen stapla 3 batt ovanpå varandra. Så har du en bil som klarar 100 mil typ av range, men detta kommer ju inte att hända

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 28 dec 2015 16:13
av apkungen
Jag tror inte att det är hållbart, varken ekonomiskt, miljömässigt eller bilglädjesmässigt att ha ett 250kWh batteri vilket säkert skulle krävas för att nå 100mil. Jag tror inte på någon revolution av batterier utan snarare en evolution . Varför ska man köra runt på 250kWh batteri som tar plats, väger mycket och gör att bilen drar mer och blir dyrare och ger bilen sämre köregenskaper när man oftast bara använder max en tiondel av energin i batteriet. Nej jag tror att även om priset halveras på batterier och kommer väga mindre och ta mindre plats så tror jag inte på mer än max 100kWh batteri. I framtiden med ett välutbyggt laddnät räcker nog 60kWh för de flesta. det finns också ett teoretiskt max på hur bra ett li.batteri kan bli till exempel. För att få 100mil i en elbil så krävs en riktig revolution och en helt annan biltyp. Tills dess kommer de som verkligen behöver den räckvidden att köra med hybrid eller vätgasbil tror jag, vilket kanske är 5% av Sveriges befolkning.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 28 dec 2015 18:35
av pegs
apkungen skrev:
Varför ska man köra runt på 250kWh batteri som tar plats, väger mycket och gör att bilen drar mer och blir dyrare och ger bilen sämre köregenskaper när man oftast bara använder max en tiondel av energin i batteriet.
Om man drar en husvagn t ex. Ett inte helt utomjordiskt användningsfall för många. Jag upplever att man ofta köper bil efter sitt maximala behov, inte snittbehovet.

Om man på något sätt skulle trolla bort pris, vikt och volym på batterierna tror jag man skulle vilja ha några hundra kWh kapacitet. Varför inte?
Riktigt snabb laddning de första 60%. Bra att ha marginal ifall något oväntat inträffar. Att kunna köra till närmsta sjukhus utan att behöva stanna och ladda. Kunna köra lång sträcka med släpvagn etc...

Samtidigt med dagens tekniska begränsningar, så håller jag med om att även nu är elbilar ett bra alternativ, även om det innebär lite kompromissande med räckvidd.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 28 dec 2015 19:51
av bjelkeman
Husvagn med ett batteripack. Så man inte behöver släpa batteriet när man inte behöver det.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 28 dec 2015 20:58
av LarsL
Ska bli väldigt intressant att se vilken range man får ut med ett släp efter Model X. Det är ju risk att det blir ordentligt nedsatt eftersom det drar en hel del extra soppa att dra släp med fossilbilen.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 28 dec 2015 21:57
av joel80
Tänk att kunna ta sin powerwall och slänga upp som "takbox" kör extra kräm när man behöver. T.ex husvagnskörning. :D Kanske inte så smidigt.. Och kanske blir för tungt som taklast.. Men just tanken på att kunna utöka sitt batteri när det väl behövs. Kanske uthyrbara batteripack med trunkanpassning för husvagns eller släp-resor.. Eller bara för att kunna utöka sin range när det verkligen skulle behövas.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 01 jan 2016 14:11
av Martinen
bjelkeman skrev:
Husvagn med ett batteripack. Så man inte behöver släpa batteriet när man inte behöver det.
Känns ju inte som en dum idé egentligen. Problemet är nog vikten på husvagnen. Många stora husvagnar har redan problem att klara viktgränserna om bar bara monterar lite et tillbehör på den.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 01 jan 2016 16:04
av bylund
Man får ju designa husvagen för det. Men det är dyrt att ha ett batteri och bara förvara det i husvagnen för en husvagnssemester per år.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 01 jan 2016 16:07
av Martinen
bylund skrev:
Man får ju designa husvagen för det. Men det är dyrt att ha ett batteri och bara förvara det i husvagnen för en husvagnssemester per år.
När man är hemma kan man ha det som hemmabatteri.
Man kan ju också skippa gasol och använda batteriet i husvagnen också.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 04 jan 2016 11:10
av Laban
Martinen skrev:
När man är hemma kan man ha det som hemmabatteri.
Precis. En mobil Powerwall helt enkelt. Och dessa (kanske inte mobila nödvändigtvis :-)) kommer att behövas, åtminstone globalt sett:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =28&t=3102

Kolla "overgeneration risk" kurvan till 2020 som tydligen orsakas av solcellsinstallationer. Samt 8-9 PM delen av kurven som man behöver få bukt med. Tänk på en familj som har två Tesla + husvagn, kanske 200 kWh lagring totalt. Skulle kunna göra underverk om det kunde användas för detta.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jan 2016 18:19
av mickeisol
Ja nu är nog dom här batterierna för bra för att vara sanna, men 15kr/st på ebay 7104*15kr≈106000kr
6,8Ah*3,6*7104=173kwh i runda släng.

106000kr/173kwh = 612kr/kwh och om man tar det i dollar 612/8,53 =$72/kwh pris vid 10 st.

om man lägger en order på 50366*7104st ungefär 360 miljoner batterier, undrar om man kan komma under 15kr/st batteri, tar man bort skyddskretsen etc kanske ytterligare billigare?

kan man räkna såhär? Ser framtiden ljus ut?

tja tyvärr kanske inte:





20160114_154846.jpg

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jan 2016 18:53
av Franz
En butiks uttalande om Ultrafire 4000 mAh-batterier de säljer. Antar att man anta något liknande om de på 6800mAh.

https://fyndiq.se/product/544379-2-pack ... batterier/
Från ovanstående sida
Teknisk specifikation:
• Livslängd: ca 300-600 laddningscykler
• Kapacitet: 1800 mAh - uppmätt av oss (4000 mAh angivet av leverantör))

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jan 2016 22:01
av LarsL
Men även om det är halva Ah så är det ju hyfsat pris/kWh

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jan 2016 22:50
av Svenssons
LarsL skrev:
Men även om det är halva Ah så är det ju hyfsat pris/kWh
Men nu är det snarare en tiondel så priset blir 10 gånger så högt...

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 21 jul 2016 14:20
av Alven
Rekordet ligger redan på 88 mil
för model S 85kwh.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 21 jul 2016 14:23
av e5m1r
Alven skrev:
Rekordet ligger redan på 88 mil
för model S 85kwh.
Rullat i nedförsbacke ? Bild

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 21 jul 2016 14:30
av Alven
https://www.youtube.com/shared?ci=PSUobTYgB2I
550,3 miles alltså drygt 88,5 mil.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 21 jul 2016 14:45
av e5m1r
Alven skrev:
https://www.youtube.com/shared?ci=PSUobTYgB2I
550,3 miles alltså drygt 88,5 mil.
Det var både nedförsbacke och medvind :)
Trötts detta så är det imponerande

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 21 jul 2016 16:56
av LarsL
Bjørns rekord fram och tillbaka till samma Supercharger är ett riktigt rekord. Men jo, det är meningslöst i verkliga livet.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 11 jun 2017 21:19
av Verdi
pegs skrev:
apkungen skrev:
Varför ska man köra runt på 250kWh batteri som tar plats, väger mycket och gör att bilen drar mer och blir dyrare och ger bilen sämre köregenskaper när man oftast bara använder max en tiondel av energin i batteriet.
Om man drar en husvagn t ex. Ett inte helt utomjordiskt användningsfall för många. Jag upplever att man ofta köper bil efter sitt maximala behov, inte snittbehovet.

Om man på något sätt skulle trolla bort pris, vikt och volym på batterierna tror jag man skulle vilja ha några hundra kWh kapacitet. Varför inte?
Riktigt snabb laddning de första 60%. Bra att ha marginal ifall något oväntat inträffar. Att kunna köra till närmsta sjukhus utan att behöva stanna och ladda. Kunna köra lång sträcka med släpvagn etc...

Samtidigt med dagens tekniska begränsningar, så håller jag med om att även nu är elbilar ett bra alternativ, även om det innebär lite kompromissande med räckvidd.

Dra husvagn... Ja, eller så hyr man boende på de ställen man tänkt åka till. Det här är kanske ett av de områden där en viss anpassning kommer krävas. Att alla ska ha 250 kWh batterier för att ett fåtal ska dra husvagn ett par ggr per år känns som rena idiotin.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 11 jun 2017 21:50
av joel80
När man drar husvagn har man ofta semester.. då kan man ta det lite lugnare.. och hinner med laddpauser. Samt att han man ungar med sig måste man ändå oftast ta paus lite då ock då..
Om man i allafall kommer ca 25-30 mil vore det fint.. 20 mil som minst... och det funkar ju typ på en p100 idag om jag fattat Björns videos rätt.

Att hyra boende på det ställe man ska till är inte ett alternativ.. det är inte det man är ute efter när man åker iväg med husvagn.

I en framtida elbil hoppas jag på runt 50 riktiga mil.. och att jag då klarar ca 25mil med husvagn.

med 50 riktiga mil skulle man väldigt sällan behöva snabbladda.. kanske skulle paja lönsamheten hos de som erbjuder snabbladdare om för många har för mycket batteri i bilarna?

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 11 jun 2017 22:41
av Franz
Du har en poäng där Joel80. Jag kör typ 3500 mil per år med min 85D. På sommaren går det fint att fixa 40 mil i 120 km/h. En 100D fixar ju typ 50 mil under samma förutsättningar. I mitt fall hade jag säkert sluppit 80-90% av SuC-stoppen bara genom ett sådant batteri.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 11 jun 2017 23:52
av Vasp
Vad är längdrekordet nu? Har nån varit med en modell S 100D i typ Danmark eller annat platt ställe och hypermileat?

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 12 jun 2017 13:53
av Verdi
joel80 skrev:
När man drar husvagn har man ofta semester.. då kan man ta det lite lugnare.. och hinner med laddpauser. Samt att han man ungar med sig måste man ändå oftast ta paus lite då ock då..
Om man i allafall kommer ca 25-30 mil vore det fint.. 20 mil som minst... och det funkar ju typ på en p100 idag om jag fattat Björns videos rätt.

Att hyra boende på det ställe man ska till är inte ett alternativ.. det är inte det man är ute efter när man åker iväg med husvagn.

I en framtida elbil hoppas jag på runt 50 riktiga mil.. och att jag då klarar ca 25mil med husvagn.

med 50 riktiga mil skulle man väldigt sällan behöva snabbladda.. kanske skulle paja lönsamheten hos de som erbjuder snabbladdare om för många har för mycket batteri i bilarna?
Måste du ha husvagn får du väl hyra dragbil också. Eller köra husbil. Det är garanterat mer miljövänligt än om vi alla ska åka runt med för mycket batterier.

Som jag ser det så finns väldigt få skäl till att ha mer än 100 kWh kapacitet på batterierna. Det som är mer intressant är att bygga ut och förbättra laddningen. Fler laddstationer och snabbare laddning.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 12 jun 2017 15:52
av Svenssons
Verdi skrev:

Som jag ser det så finns väldigt få skäl till att ha mer än 100 kWh kapacitet på batterierna. Det som är mer intressant är att bygga ut och förbättra laddningen. Fler laddstationer och snabbare laddning.
Håller med, tycker visserligen att jag har rätt dålig räckvidd på min XP90D men det beror på att jag nog har den minst effektiva Teslan... Skippar jag P som i Performance, 22"-fälgarna och skulle ha 100kWh batteripack så skulle jag klara mig fler mil till. Dock minskar mitt problem även med dagens konfig allt eftersom laddnätverket byggs ut. I framtiden när batterierna klarar av att laddas än snabbare så minskar problemet än mer. Jag tror inte att vi kommer få se vanliga bruksbilar som klarar av 100 mil i motorvägsfart inom överskådlig tid. Jag ser hellre att man prioriterar laddhastighet, vikt och pris än att trycka in fler och fler kWh.