Sida 1 av 5

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jan 2016 18:19
av mickeisol
Ja nu är nog dom här batterierna för bra för att vara sanna, men 15kr/st på ebay 7104*15kr≈106000kr
6,8Ah*3,6*7104=173kwh i runda släng.

106000kr/173kwh = 612kr/kwh och om man tar det i dollar 612/8,53 =$72/kwh pris vid 10 st.

om man lägger en order på 50366*7104st ungefär 360 miljoner batterier, undrar om man kan komma under 15kr/st batteri, tar man bort skyddskretsen etc kanske ytterligare billigare?

kan man räkna såhär? Ser framtiden ljus ut?

tja tyvärr kanske inte:





20160114_154846.jpg

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jan 2016 18:53
av Franz
En butiks uttalande om Ultrafire 4000 mAh-batterier de säljer. Antar att man anta något liknande om de på 6800mAh.

https://fyndiq.se/product/544379-2-pack ... batterier/
Från ovanstående sida
Teknisk specifikation:
• Livslängd: ca 300-600 laddningscykler
• Kapacitet: 1800 mAh - uppmätt av oss (4000 mAh angivet av leverantör))

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jan 2016 22:01
av LarsL
Men även om det är halva Ah så är det ju hyfsat pris/kWh

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jan 2016 22:50
av Svenssons
LarsL skrev:
Men även om det är halva Ah så är det ju hyfsat pris/kWh
Men nu är det snarare en tiondel så priset blir 10 gånger så högt...

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 21 jul 2016 14:20
av Alven
Rekordet ligger redan på 88 mil
för model S 85kwh.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 21 jul 2016 14:23
av e5m1r
Alven skrev:
Rekordet ligger redan på 88 mil
för model S 85kwh.
Rullat i nedförsbacke ? Bild

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 21 jul 2016 14:30
av Alven
https://www.youtube.com/shared?ci=PSUobTYgB2I
550,3 miles alltså drygt 88,5 mil.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 21 jul 2016 14:45
av e5m1r
Alven skrev:
https://www.youtube.com/shared?ci=PSUobTYgB2I
550,3 miles alltså drygt 88,5 mil.
Det var både nedförsbacke och medvind :)
Trötts detta så är det imponerande

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 21 jul 2016 16:56
av LarsL
Bjørns rekord fram och tillbaka till samma Supercharger är ett riktigt rekord. Men jo, det är meningslöst i verkliga livet.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 11 jun 2017 21:19
av Verdi
pegs skrev:
apkungen skrev:
Varför ska man köra runt på 250kWh batteri som tar plats, väger mycket och gör att bilen drar mer och blir dyrare och ger bilen sämre köregenskaper när man oftast bara använder max en tiondel av energin i batteriet.
Om man drar en husvagn t ex. Ett inte helt utomjordiskt användningsfall för många. Jag upplever att man ofta köper bil efter sitt maximala behov, inte snittbehovet.

Om man på något sätt skulle trolla bort pris, vikt och volym på batterierna tror jag man skulle vilja ha några hundra kWh kapacitet. Varför inte?
Riktigt snabb laddning de första 60%. Bra att ha marginal ifall något oväntat inträffar. Att kunna köra till närmsta sjukhus utan att behöva stanna och ladda. Kunna köra lång sträcka med släpvagn etc...

Samtidigt med dagens tekniska begränsningar, så håller jag med om att även nu är elbilar ett bra alternativ, även om det innebär lite kompromissande med räckvidd.

Dra husvagn... Ja, eller så hyr man boende på de ställen man tänkt åka till. Det här är kanske ett av de områden där en viss anpassning kommer krävas. Att alla ska ha 250 kWh batterier för att ett fåtal ska dra husvagn ett par ggr per år känns som rena idiotin.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 11 jun 2017 21:50
av joel80
När man drar husvagn har man ofta semester.. då kan man ta det lite lugnare.. och hinner med laddpauser. Samt att han man ungar med sig måste man ändå oftast ta paus lite då ock då..
Om man i allafall kommer ca 25-30 mil vore det fint.. 20 mil som minst... och det funkar ju typ på en p100 idag om jag fattat Björns videos rätt.

Att hyra boende på det ställe man ska till är inte ett alternativ.. det är inte det man är ute efter när man åker iväg med husvagn.

I en framtida elbil hoppas jag på runt 50 riktiga mil.. och att jag då klarar ca 25mil med husvagn.

med 50 riktiga mil skulle man väldigt sällan behöva snabbladda.. kanske skulle paja lönsamheten hos de som erbjuder snabbladdare om för många har för mycket batteri i bilarna?

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 11 jun 2017 22:41
av Franz
Du har en poäng där Joel80. Jag kör typ 3500 mil per år med min 85D. På sommaren går det fint att fixa 40 mil i 120 km/h. En 100D fixar ju typ 50 mil under samma förutsättningar. I mitt fall hade jag säkert sluppit 80-90% av SuC-stoppen bara genom ett sådant batteri.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 11 jun 2017 23:52
av Vasp
Vad är längdrekordet nu? Har nån varit med en modell S 100D i typ Danmark eller annat platt ställe och hypermileat?

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 12 jun 2017 13:53
av Verdi
joel80 skrev:
När man drar husvagn har man ofta semester.. då kan man ta det lite lugnare.. och hinner med laddpauser. Samt att han man ungar med sig måste man ändå oftast ta paus lite då ock då..
Om man i allafall kommer ca 25-30 mil vore det fint.. 20 mil som minst... och det funkar ju typ på en p100 idag om jag fattat Björns videos rätt.

Att hyra boende på det ställe man ska till är inte ett alternativ.. det är inte det man är ute efter när man åker iväg med husvagn.

I en framtida elbil hoppas jag på runt 50 riktiga mil.. och att jag då klarar ca 25mil med husvagn.

med 50 riktiga mil skulle man väldigt sällan behöva snabbladda.. kanske skulle paja lönsamheten hos de som erbjuder snabbladdare om för många har för mycket batteri i bilarna?
Måste du ha husvagn får du väl hyra dragbil också. Eller köra husbil. Det är garanterat mer miljövänligt än om vi alla ska åka runt med för mycket batterier.

Som jag ser det så finns väldigt få skäl till att ha mer än 100 kWh kapacitet på batterierna. Det som är mer intressant är att bygga ut och förbättra laddningen. Fler laddstationer och snabbare laddning.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 12 jun 2017 15:52
av Svenssons
Verdi skrev:

Som jag ser det så finns väldigt få skäl till att ha mer än 100 kWh kapacitet på batterierna. Det som är mer intressant är att bygga ut och förbättra laddningen. Fler laddstationer och snabbare laddning.
Håller med, tycker visserligen att jag har rätt dålig räckvidd på min XP90D men det beror på att jag nog har den minst effektiva Teslan... Skippar jag P som i Performance, 22"-fälgarna och skulle ha 100kWh batteripack så skulle jag klara mig fler mil till. Dock minskar mitt problem även med dagens konfig allt eftersom laddnätverket byggs ut. I framtiden när batterierna klarar av att laddas än snabbare så minskar problemet än mer. Jag tror inte att vi kommer få se vanliga bruksbilar som klarar av 100 mil i motorvägsfart inom överskådlig tid. Jag ser hellre att man prioriterar laddhastighet, vikt och pris än att trycka in fler och fler kWh.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 12 jun 2017 16:15
av Verdi
Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Som jag ser det så finns väldigt få skäl till att ha mer än 100 kWh kapacitet på batterierna. Det som är mer intressant är att bygga ut och förbättra laddningen. Fler laddstationer och snabbare laddning.
Håller med, tycker visserligen att jag har rätt dålig räckvidd på min XP90D men det beror på att jag nog har den minst effektiva Teslan... Skippar jag P som i Performance, 22"-fälgarna och skulle ha 100kWh batteripack så skulle jag klara mig fler mil till. Dock minskar mitt problem även med dagens konfig allt eftersom laddnätverket byggs ut. I framtiden när batterierna klarar av att laddas än snabbare så minskar problemet än mer. Jag tror inte att vi kommer få se vanliga bruksbilar som klarar av 100 mil i motorvägsfart inom överskådlig tid. Jag ser hellre att man prioriterar laddhastighet, vikt och pris än att trycka in fler och fler kWh.
Min bedömning är att jag skulle klara mig fint med 10 mils räckvidd under ca 340 av årets dagar. De andra 25 dagarna kommer det gå jättebra med ca 30 mils räckvidd förutom kanske 5 dagar då jag måste ladda på supercharger. Kanske 10-15 st supercharger-laddningar per år. Visst vore det fint om det tog 10 minuter istället för kanske 40 min men det är inte hela världen. Lunch måste man ju ha t ex.

Fast iofs. Finns ju andra som har helt andra behov och som kanske kör långt flera ggr i veckan året om. Dock tror jag att jag är hyfsat representativ.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 12 jun 2017 16:21
av gellerstam
Verdi skrev:
Finns ju andra som har helt andra behov och som kanske kör långt flera ggr i veckan året om. Dock tror jag att jag är hyfsat representativ.
Och alla tänker genast på GustavT
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... it=gustavt

Som MÅSTE kunna köra 250km/h i 20h i sträck utan att stanna och tanka/ladda ..... Annars är bilen totalt värdelös på precis allt! :-D

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 12 jun 2017 16:25
av Svenssons
Verdi skrev:
Min bedömning är att jag skulle klara mig fint med 10 mils räckvidd under ca 340 av årets dagar. De andra 25 dagarna kommer det gå jättebra med ca 30 mils räckvidd förutom kanske 5 dagar då jag måste ladda på supercharger. Kanske 10-15 st supercharger-laddningar per år. Visst vore det fint om det tog 10 minuter istället för kanske 40 min men det är inte hela världen. Lunch måste man ju ha t ex.

Fast iofs. Finns ju andra som har helt andra behov och som kanske kör långt flera ggr i veckan året om. Dock tror jag att jag är hyfsat representativ.
Min bil klarar inte 30 mil i laglig motorvägsfart. Har visserligen kört över 30 mil med den men det fanns inga laddstolpar för elbilar alls så jag hade inget alternativ. Viktigast är att få upp lite fler laddstolpar där det inte finns (dvs väldigt få platser i Sverige och en del av länderna i östra Europa). Efter detta så är det snabbare laddning som är intressant. Jag vill inte äta lunch varannan timme... Behöver dock inte gå så snabbt som 10 minuter. Kunde man ladda 600 km/h i snitt under 20 minuter så vore det grymt. På 20 minuter tar du dig då 20 mil till. På lunchen kan du ladda fullt.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 12 jun 2017 17:13
av Pontus
gellerstam skrev:
Verdi skrev:
Finns ju andra som har helt andra behov och som kanske kör långt flera ggr i veckan året om. Dock tror jag att jag är hyfsat representativ.
Och alla tänker genast på GustavT
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... it=gustavt

Som MÅSTE kunna köra 250km/h i 20h i sträck utan att stanna och tanka/ladda ..... Annars är bilen totalt värdelös på precis allt! :-D
Tog man med alla hans måsten så fanns väl ingen bil alla kategorier som klara det. Kanske löser Elon hans problem med Boring?

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 12 jun 2017 17:30
av joel80
Verdi skrev:
Måste du ha husvagn får du väl hyra dragbil också. Eller köra husbil. Det är garanterat mer miljövänligt än om vi alla ska åka runt med för mycket batterier.

Som jag ser det så finns väldigt få skäl till att ha mer än 100 kWh kapacitet på batterierna. Det som är mer intressant är att bygga ut och förbättra laddningen. Fler laddstationer och snabbare laddning.
Är du säker på det?

Jag kör ca 2800mil per år.

Säg att det skulle dra hela 0,5kwh/mil extra med den extra tyngden (klar överdrift.. men vi räknar på det). På ett år gör jag då av med 1400kwh extra. Med svensk elmix är det ca 20g * 1400 = 28kg extra co2-utsläpp. Nu har jag valt endast miljöel som ska vara lägre, men räknar här på svenska snittet per kwh.

Om jag nu tar en bil med lite mindre batteri och hyr bil istället för min semester kör jag ca 150mil med husvagn, snittförbrukning på dieselbil 1,2l/mil med husvagnen efter. (Egen förbrukning med V70 från 2013.)

Det ger 180liter. Varje liter ger upphov till 2,94kg co2.. Jag släpper alltså ut 529kg under min semester, 500kg mer än det den extraförbrukningen med elbilen ger. Har jag bilen i 5 år är vi uppe i 2,5ton.. Produktionen av de extra kwh jag vill ha behöver man ju också räkna in, med det bör väl ändå bli fördel elbilen?

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 12 jun 2017 17:37
av Svenssons
joel80 skrev:
Verdi skrev:
Måste du ha husvagn får du väl hyra dragbil också. Eller köra husbil. Det är garanterat mer miljövänligt än om vi alla ska åka runt med för mycket batterier.

Som jag ser det så finns väldigt få skäl till att ha mer än 100 kWh kapacitet på batterierna. Det som är mer intressant är att bygga ut och förbättra laddningen. Fler laddstationer och snabbare laddning.
Är du säker på det?

Jag kör ca 2800mil per år.

Säg att det skulle dra hela 0,5kwh/mil extra med den extra tyngden (klar överdrift.. men vi räknar på det). På ett år gör jag då av med 1400kwh extra. Med svensk elmix är det ca 20g * 1400 = 28kg extra co2-utsläpp. Nu har jag valt endast miljöel som ska vara lägre, men räknar här på svenska snittet per kwh.

Om jag nu tar en bil med lite mindre batteri och hyr bil istället för min semester kör jag ca 150mil med husvagn, snittförbrukning på dieselbil 1,2l/mil med husvagnen efter. (Egen förbrukning med V70 från 2013.)

Det ger 180liter. Varje liter ger upphov till 2,94kg co2.. Jag släpper alltså ut 529kg under min semester, 500kg mer än det den extraförbrukningen med elbilen ger. Har jag bilen i 5 år är vi uppe i 2,5ton.. Produktionen av de extra kwh jag vill ha behöver man ju också räkna in, med det bör väl ändå bli fördel elbilen?
Byt ut dragbil/husbil med förbränningsmotor mot dragbil/husbil med elmotor och större batteripack så är problemet löst. Dessa finns visserligen inte idag men de lär komma. Kanske kommer det även husvagnar med batteripack där husvagnarna har en liten hjälpelmotor? Vore grymt om man hade husvagn med 10 kWh batteripack som kunde laddas på laddstationer.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 12 jun 2017 19:12
av Jerker
Det här resonemanget med att hyra en bil vid behov när man ska dra husvagnen kanske passar vissa men knappast alla. Jag är uppväxt med husvagnsliv som såg ut så att vi började runt påsk och sen var vi ute i princip varje helg fram till Alla Helgona. Dessutom 4-5 veckor på semestern. Det funkar inte då med att hyra en bil för dessa tillfällen. Jag vet många som lever så med sin husvagn. Man behöver inte vara lika manisk som min familj var. Det räcker med att man åker ut ett antal helger utöver semestern för att det ska bli ekonomiskt ohållbart att hålla på och hyra en stor dragbil så fort man ska ut med husvagnen.

Nej, det kommer att se ut likadant som idag, att somliga kör runt med en alldeles för stor bil på vardagen för att klara alla behov. Såvida inte man kommer med nån slags lösning med batterier i husvagnen eller utbyggbart batteri i bilen så får det vara extrastora batterier i bilarna.

Eller så kommer det nån lösning med lätta batterier eller batterier som laddas på 5 minuter etc.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 12 jun 2017 19:35
av joel80
Jag skriver vad jag skulle vilja ha.. oavsett vad som kommer blir min nästa bil elbil.
Men så länge man inte kan köra på smidig husvagnssemester (hyrbil är inte smidigt och oftast inte ett dugg ekonomiskt, oavsett drivmedel.. även om man skulle spara några kwh resterande del av året.) kommer jag troligen ha en andrabil som kan det. Det blir troligen en hybrid, där vi i 90% av resorna kommer kunna köra på el.

Men min förhoppning är att det ska fungera smidigt med husvagn och elbil inom en skapligt snar framtid.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 12 jun 2017 19:37
av Anders77
Enligt Elon så skall ju Teslas bilar klara av senast i år 100 mil :)

https://techcrunch.com/2015/09/29/elon- ... ree-years/

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 12 jun 2017 19:48
av Svenssons
Anders77 skrev:
Enligt Elon så skall ju Teslas bilar klara av senast i år 100 mil :)

https://techcrunch.com/2015/09/29/elon- ... ree-years/
Han har dock inte avslöjat vilken planet han kommer från så vi vet inte omloppstiden för hans planet... ;)