Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Här diskuterar vi om Teslas framtida bilar

Moderator: Redaktion

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inläggav joel80 » 11 jun 2017 20:50

När man drar husvagn har man ofta semester.. då kan man ta det lite lugnare.. och hinner med laddpauser. Samt att han man ungar med sig måste man ändå oftast ta paus lite då ock då..
Om man i allafall kommer ca 25-30 mil vore det fint.. 20 mil som minst... och det funkar ju typ på en p100 idag om jag fattat Björns videos rätt.

Att hyra boende på det ställe man ska till är inte ett alternativ.. det är inte det man är ute efter när man åker iväg med husvagn.

I en framtida elbil hoppas jag på runt 50 riktiga mil.. och att jag då klarar ca 25mil med husvagn.

med 50 riktiga mil skulle man väldigt sällan behöva snabbladda.. kanske skulle paja lönsamheten hos de som erbjuder snabbladdare om för många har för mycket batteri i bilarna?
**********************************************************************
Driving - Nissan Leaf2 40kwh
Vlog Electric Swede: https://www.youtube.com/ElectricSwede
joel80
 
Inlägg: 2320
Blev medlem: 03 aug 2015 23:04
Ort: Gävle

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inläggav Teslaägare Franz » 11 jun 2017 21:41

Du har en poäng där Joel80. Jag kör typ 3500 mil per år med min 85D. På sommaren går det fint att fixa 40 mil i 120 km/h. En 100D fixar ju typ 50 mil under samma förutsättningar. I mitt fall hade jag säkert sluppit 80-90% av SuC-stoppen bara genom ett sådant batteri.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
 
Inlägg: 1043
Blev medlem: 06 sep 2014 15:17
Ort: Kungsbacka

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inläggav Vasp » 11 jun 2017 22:52

Vad är längdrekordet nu? Har nån varit med en modell S 100D i typ Danmark eller annat platt ställe och hypermileat?
Vasp
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inläggav Teslaägare Verdi » 12 jun 2017 12:53

joel80 skrev:När man drar husvagn har man ofta semester.. då kan man ta det lite lugnare.. och hinner med laddpauser. Samt att han man ungar med sig måste man ändå oftast ta paus lite då ock då..
Om man i allafall kommer ca 25-30 mil vore det fint.. 20 mil som minst... och det funkar ju typ på en p100 idag om jag fattat Björns videos rätt.

Att hyra boende på det ställe man ska till är inte ett alternativ.. det är inte det man är ute efter när man åker iväg med husvagn.

I en framtida elbil hoppas jag på runt 50 riktiga mil.. och att jag då klarar ca 25mil med husvagn.

med 50 riktiga mil skulle man väldigt sällan behöva snabbladda.. kanske skulle paja lönsamheten hos de som erbjuder snabbladdare om för många har för mycket batteri i bilarna?


Måste du ha husvagn får du väl hyra dragbil också. Eller köra husbil. Det är garanterat mer miljövänligt än om vi alla ska åka runt med för mycket batterier.

Som jag ser det så finns väldigt få skäl till att ha mer än 100 kWh kapacitet på batterierna. Det som är mer intressant är att bygga ut och förbättra laddningen. Fler laddstationer och snabbare laddning.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 8530
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inläggav Teslaägare Svenssons » 12 jun 2017 14:52

Verdi skrev:
Som jag ser det så finns väldigt få skäl till att ha mer än 100 kWh kapacitet på batterierna. Det som är mer intressant är att bygga ut och förbättra laddningen. Fler laddstationer och snabbare laddning.


Håller med, tycker visserligen att jag har rätt dålig räckvidd på min XP90D men det beror på att jag nog har den minst effektiva Teslan... Skippar jag P som i Performance, 22"-fälgarna och skulle ha 100kWh batteripack så skulle jag klara mig fler mil till. Dock minskar mitt problem även med dagens konfig allt eftersom laddnätverket byggs ut. I framtiden när batterierna klarar av att laddas än snabbare så minskar problemet än mer. Jag tror inte att vi kommer få se vanliga bruksbilar som klarar av 100 mil i motorvägsfart inom överskådlig tid. Jag ser hellre att man prioriterar laddhastighet, vikt och pris än att trycka in fler och fler kWh.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10369
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inläggav Teslaägare Verdi » 12 jun 2017 15:15

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Som jag ser det så finns väldigt få skäl till att ha mer än 100 kWh kapacitet på batterierna. Det som är mer intressant är att bygga ut och förbättra laddningen. Fler laddstationer och snabbare laddning.


Håller med, tycker visserligen att jag har rätt dålig räckvidd på min XP90D men det beror på att jag nog har den minst effektiva Teslan... Skippar jag P som i Performance, 22"-fälgarna och skulle ha 100kWh batteripack så skulle jag klara mig fler mil till. Dock minskar mitt problem även med dagens konfig allt eftersom laddnätverket byggs ut. I framtiden när batterierna klarar av att laddas än snabbare så minskar problemet än mer. Jag tror inte att vi kommer få se vanliga bruksbilar som klarar av 100 mil i motorvägsfart inom överskådlig tid. Jag ser hellre att man prioriterar laddhastighet, vikt och pris än att trycka in fler och fler kWh.


Min bedömning är att jag skulle klara mig fint med 10 mils räckvidd under ca 340 av årets dagar. De andra 25 dagarna kommer det gå jättebra med ca 30 mils räckvidd förutom kanske 5 dagar då jag måste ladda på supercharger. Kanske 10-15 st supercharger-laddningar per år. Visst vore det fint om det tog 10 minuter istället för kanske 40 min men det är inte hela världen. Lunch måste man ju ha t ex.

Fast iofs. Finns ju andra som har helt andra behov och som kanske kör långt flera ggr i veckan året om. Dock tror jag att jag är hyfsat representativ.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 8530
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inläggav Teslaägare gellerstam » 12 jun 2017 15:21

Verdi skrev:Finns ju andra som har helt andra behov och som kanske kör långt flera ggr i veckan året om. Dock tror jag att jag är hyfsat representativ.


Och alla tänker genast på GustavT
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=5544&hilit=gustavt

Som MÅSTE kunna köra 250km/h i 20h i sträck utan att stanna och tanka/ladda ..... Annars är bilen totalt värdelös på precis allt! :-D
Tesla Model 3
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 04 apr 2016 09:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: magnus28392

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inläggav Teslaägare Svenssons » 12 jun 2017 15:25

Verdi skrev:Min bedömning är att jag skulle klara mig fint med 10 mils räckvidd under ca 340 av årets dagar. De andra 25 dagarna kommer det gå jättebra med ca 30 mils räckvidd förutom kanske 5 dagar då jag måste ladda på supercharger. Kanske 10-15 st supercharger-laddningar per år. Visst vore det fint om det tog 10 minuter istället för kanske 40 min men det är inte hela världen. Lunch måste man ju ha t ex.

Fast iofs. Finns ju andra som har helt andra behov och som kanske kör långt flera ggr i veckan året om. Dock tror jag att jag är hyfsat representativ.


Min bil klarar inte 30 mil i laglig motorvägsfart. Har visserligen kört över 30 mil med den men det fanns inga laddstolpar för elbilar alls så jag hade inget alternativ. Viktigast är att få upp lite fler laddstolpar där det inte finns (dvs väldigt få platser i Sverige och en del av länderna i östra Europa). Efter detta så är det snabbare laddning som är intressant. Jag vill inte äta lunch varannan timme... Behöver dock inte gå så snabbt som 10 minuter. Kunde man ladda 600 km/h i snitt under 20 minuter så vore det grymt. På 20 minuter tar du dig då 20 mil till. På lunchen kan du ladda fullt.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10369
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inläggav Teslaägare Pontus » 12 jun 2017 16:13

gellerstam skrev:
Verdi skrev:Finns ju andra som har helt andra behov och som kanske kör långt flera ggr i veckan året om. Dock tror jag att jag är hyfsat representativ.


Och alla tänker genast på GustavT
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=5544&hilit=gustavt

Som MÅSTE kunna köra 250km/h i 20h i sträck utan att stanna och tanka/ladda ..... Annars är bilen totalt värdelös på precis allt! :-D

Tog man med alla hans måsten så fanns väl ingen bil alla kategorier som klara det. Kanske löser Elon hans problem med Boring?
- Model 3 LR AWD Vit
- Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
- Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
 
Inlägg: 6712
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm
Referralkod: pontus4068

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Inläggav joel80 » 12 jun 2017 16:30

Verdi skrev:Måste du ha husvagn får du väl hyra dragbil också. Eller köra husbil. Det är garanterat mer miljövänligt än om vi alla ska åka runt med för mycket batterier.

Som jag ser det så finns väldigt få skäl till att ha mer än 100 kWh kapacitet på batterierna. Det som är mer intressant är att bygga ut och förbättra laddningen. Fler laddstationer och snabbare laddning.


Är du säker på det?

Jag kör ca 2800mil per år.

Säg att det skulle dra hela 0,5kwh/mil extra med den extra tyngden (klar överdrift.. men vi räknar på det). På ett år gör jag då av med 1400kwh extra. Med svensk elmix är det ca 20g * 1400 = 28kg extra co2-utsläpp. Nu har jag valt endast miljöel som ska vara lägre, men räknar här på svenska snittet per kwh.

Om jag nu tar en bil med lite mindre batteri och hyr bil istället för min semester kör jag ca 150mil med husvagn, snittförbrukning på dieselbil 1,2l/mil med husvagnen efter. (Egen förbrukning med V70 från 2013.)

Det ger 180liter. Varje liter ger upphov till 2,94kg co2.. Jag släpper alltså ut 529kg under min semester, 500kg mer än det den extraförbrukningen med elbilen ger. Har jag bilen i 5 år är vi uppe i 2,5ton.. Produktionen av de extra kwh jag vill ha behöver man ju också räkna in, med det bör väl ändå bli fördel elbilen?
**********************************************************************
Driving - Nissan Leaf2 40kwh
Vlog Electric Swede: https://www.youtube.com/ElectricSwede
joel80
 
Inlägg: 2320
Blev medlem: 03 aug 2015 23:04
Ort: Gävle

FöregåendeNästa

Återgå till Framtida Bilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.