joel80 skrev:Verdi skrev:Måste du ha husvagn får du väl hyra dragbil också. Eller köra husbil. Det är garanterat mer miljövänligt än om vi alla ska åka runt med för mycket batterier.
Som jag ser det så finns väldigt få skäl till att ha mer än 100 kWh kapacitet på batterierna. Det som är mer intressant är att bygga ut och förbättra laddningen. Fler laddstationer och snabbare laddning.
Är du säker på det?
Jag kör ca 2800mil per år.
Säg att det skulle dra hela 0,5kwh/mil extra med den extra tyngden (klar överdrift.. men vi räknar på det). På ett år gör jag då av med 1400kwh extra. Med svensk elmix är det ca 20g * 1400 = 28kg extra co2-utsläpp. Nu har jag valt endast miljöel som ska vara lägre, men räknar här på svenska snittet per kwh.
Om jag nu tar en bil med lite mindre batteri och hyr bil istället för min semester kör jag ca 150mil med husvagn, snittförbrukning på dieselbil 1,2l/mil med husvagnen efter. (Egen förbrukning med V70 från 2013.)
Det ger 180liter. Varje liter ger upphov till 2,94kg co2.. Jag släpper alltså ut 529kg under min semester, 500kg mer än det den extraförbrukningen med elbilen ger. Har jag bilen i 5 år är vi uppe i 2,5ton.. Produktionen av de extra kwh jag vill ha behöver man ju också räkna in, med det bör väl ändå bli fördel elbilen?
Byt ut dragbil/husbil med förbränningsmotor mot dragbil/husbil med elmotor och större batteripack så är problemet löst. Dessa finns visserligen inte idag men de lär komma. Kanske kommer det även husvagnar med batteripack där husvagnarna har en liten hjälpelmotor? Vore grymt om man hade husvagn med 10 kWh batteripack som kunde laddas på laddstationer.