Sida 3 av 5

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 13 jun 2017 07:40
av Remuz
Tänk suc på varje rastplats. Barnen ska kissa, risifrutti ska ätas, det ska springas i skogen, vips så fick man 10-20mil till. Jag stannar på många fler ställen än suc när jag åker med mina två småbarn. Kunde jag ladda på dessa ställen skulle jag slippa stå länge i Arboga och kanske helt slippa Jungs trista bensinstation.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 13 jun 2017 07:51
av LarsL
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Superchargers det kan ju funka med en Chademo också. Det viktiga är ju att man laddar varje gån man stor still.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 13 jun 2017 08:18
av Smutt
LarsL skrev:
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Superchargers det kan ju funka med en Chademo också. Det viktiga är ju att man laddar varje gån man stor still.
Men då måste man betala :o och köpa adapter

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 13 jun 2017 09:03
av 18650
Smutt skrev:
LarsL skrev:
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Superchargers det kan ju funka med en Chademo också. Det viktiga är ju att man laddar varje gån man stor still.
Men då måste man betala :o och köpa adapter
Vad är det man skall betala på chademo som är gratis på Superchargers? Laddningen kan ju kosta i kWh, per tid eller vara gratis på både chademo och Superchargers.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 13 jun 2017 09:11
av Smutt
18650 skrev:
Smutt skrev:
LarsL skrev:
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Superchargers det kan ju funka med en Chademo också. Det viktiga är ju att man laddar varje gån man stor still.
Men då måste man betala :o och köpa adapter
Vad är det man skall betala på chademo som är gratis på Superchargers? Laddningen kan ju kosta i kWh, per tid eller vara gratis på både chademo och Superchargers.
Personligen så har jag ingen adapter så min kunskap om chademo är väldigt begränsad men nu har jag en S så laddning i SUC är gratis vilket jag märker påverkar vilka vägar jag tar och var jag äter osv
Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 13 jun 2017 11:06
av Svenssons
Smutt skrev:
Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade
Mycket möjligt att det inte kommer någon adapter till Model 3. Tesla bygger förhoppningsvis den så att den kan ladda CCS direkt från leverans, verkar i alla fall finnas utrymme för kontakten bakom laddluckan.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 13 jun 2017 11:31
av Hammar
Svenssons skrev:
Smutt skrev:
Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade
Mycket möjligt att det inte kommer någon adapter till Model 3. Tesla bygger förhoppningsvis den så att den kan ladda CCS direkt från leverans, verkar i alla fall finnas utrymme för kontakten bakom laddluckan.
Finns väl egentligen ingen anledning varför inte Chademo adaptern inte skulle fungera på Model 3. Men om bilen får CCS så finns det ju liten anledning att köpa en till bilen, om man inte skulle råka på någon snabbladdare utan CCS.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 13 jun 2017 19:40
av Svenssons
Hammar skrev:
Svenssons skrev:
Smutt skrev:
Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade
Mycket möjligt att det inte kommer någon adapter till Model 3. Tesla bygger förhoppningsvis den så att den kan ladda CCS direkt från leverans, verkar i alla fall finnas utrymme för kontakten bakom laddluckan.
Finns väl egentligen ingen anledning varför inte Chademo adaptern inte skulle fungera på Model 3. Men om bilen får CCS så finns det ju liten anledning att köpa en till bilen, om man inte skulle råka på någon snabbladdare utan CCS.
Sant! Misstänker och hoppas att det kommer CCS för 150 kW till Model 3. Då känns 50 kW Chademo som rätt överflödig. Dock så är Chademo mer utbrett än så länge. Nyare stationer har dock oftast både och.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 13 jun 2017 23:43
av Hammar
Svenssons skrev:
Hammar skrev:
Svenssons skrev:
Smutt skrev:
Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade
Mycket möjligt att det inte kommer någon adapter till Model 3. Tesla bygger förhoppningsvis den så att den kan ladda CCS direkt från leverans, verkar i alla fall finnas utrymme för kontakten bakom laddluckan.
Finns väl egentligen ingen anledning varför inte Chademo adaptern inte skulle fungera på Model 3. Men om bilen får CCS så finns det ju liten anledning att köpa en till bilen, om man inte skulle råka på någon snabbladdare utan CCS.
Sant! Misstänker och hoppas att det kommer CCS för 150 kW till Model 3. Då känns 50 kW Chademo som rätt överflödig. Dock så är Chademo mer utbrett än så länge. Nyare stationer har dock oftast både och.
Frågan bli ju då om det blir CCS på USA bilarna också. Skulle ju vara konstigt om vi fick CCS i Europa utan att USA bilarna har det. På USA bilarna skulle de ju kunna sätta den amerikanska versionen av CCS på högersidan av bilen. I så fall blir ju frågan om de kompletterar kontakten på vänstersidan på Europa bilarna med CCS stiften, eller om även EU bilarna får CCS på höger sida. Vore ju bra om man kunde ladda type-2 både på höger och vänster sida på bilarna i EU.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 13 jun 2017 23:47
av vigge50
Svenssons skrev:
Hammar skrev:
Svenssons skrev:
Smutt skrev:
Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade
Mycket möjligt att det inte kommer någon adapter till Model 3. Tesla bygger förhoppningsvis den så att den kan ladda CCS direkt från leverans, verkar i alla fall finnas utrymme för kontakten bakom laddluckan.
Finns väl egentligen ingen anledning varför inte Chademo adaptern inte skulle fungera på Model 3. Men om bilen får CCS så finns det ju liten anledning att köpa en till bilen, om man inte skulle råka på någon snabbladdare utan CCS.
Sant! Misstänker och hoppas att det kommer CCS för 150 kW till Model 3. Då känns 50 kW Chademo som rätt överflödig. Dock så är Chademo mer utbrett än så länge. Nyare stationer har dock oftast både och.
Enligt elbilsstatistik.se så finns det i Sverige 220 CCS och 221 Chademo så skillnaden är inte så stor. Tesla kommer lite efter med endast 206 supercharger.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jun 2017 00:07
av Svenssons
vigge50 skrev:
Enligt elbilsstatistik.se så finns det i Sverige 220 CCS och 221 Chademo så skillnaden är inte så stor. Tesla kommer lite efter med endast 206 supercharger.
Tänker mer på resor i Europa och t.ex. Estland som jag funderar på att passera i min Östersjön-runt-resa. Nu blir dock denna resa av nästa år, i år blir det innervarvet istället... Jag tror dock att Chademo inte kommer att ha någon fördel inom 1-2 år.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jun 2017 07:08
av LarsL
Det måste ju vara en försvinnande liten del som åker till Estland med sin Model 3. Det är bättre att de köper en adapter i så fall.
Att inte sätta dit ett CCS intag skulle ju verkligen kännas fel. Det finns ju uppenbarligen plats för det. Hoppas och tror att de inte bekymrar sig för vad som funkar i USA eller inte och låter det begränsa vad vi får i EU.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jun 2017 07:47
av Andreasson
För oss blir det husvagnssemester i år...
Det innebär att min 85D som jag kör ca 7000mil/år i tjänsten med, kommer att få vila i fem veckor. Det blir familjens andrabil BMW X5 som får träda in och dra husvagnen ner i Europa och tillbaka.
Min plan är att förhoppningsvis kunna byta ut X5:an mot en X om ett par år. Men då vill jag gärna ha ett riktigt stort batteri (eller annan lösning), som gör att jag kan ha en räckvidd om ca 30mil INKL HUSVAGN. Som det är nu skulle jag nätt och jämnt kunna åka mellan SUCarna och där tvingas ladda till 100% varje gång. Visst, man ska stanna och fika/luncha osv, men jag behöver inte göra det varje gång.
Så länge jag inte kan hitta ett eldrivet dragbilsalternativ som kommer ca 30-35 mil inkl husvagnen, så får nog X5:an vara kvar i familjen, men det hade ju varit trevligt att kunna byta upp sig till en X150D om några år...
Dessutom några svar på frågor som kan uppkomma:
1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
2. JA, jag vill åka i min EGNA bil.
3. JA, jag vill kunna köra ca 50-60mil per dag med husvagnen påkopplad där bak.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jun 2017 07:58
av Svenssons
LarsL skrev:
Det måste ju vara en försvinnande liten del som åker till Estland med sin Model 3. Det är bättre att de köper en adapter i så fall.
Att inte sätta dit ett CCS intag skulle ju verkligen kännas fel. Det finns ju uppenbarligen plats för det. Hoppas och tror att de inte bekymrar sig för vad som funkar i USA eller inte och låter det begränsa vad vi får i EU.
Det är inte enbart Estland som Chademo historiskt har haft ett försprång i, finns Nissan-handlare runt om i Europa med enbart Chademo tex. Försprånget minskar dock allt eftersom det kommer upp fler laddstolpar.

Tesla tänker nog på Europa, de hade ju kunnat köra med sin egna kontakt även i Europa men valde att byta till Menekes Typ 2 här... Tesla har sedan gått med samarbetsgruppen för CCS så det vore konstigt om inte CCS kom.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jun 2017 20:03
av joel80
Andreasson skrev:
För oss blir det husvagnssemester i år...
Det innebär att min 85D som jag kör ca 7000mil/år i tjänsten med, kommer att få vila i fem veckor. Det blir familjens andrabil BMW X5 som får träda in och dra husvagnen ner i Europa och tillbaka.
Min plan är att förhoppningsvis kunna byta ut X5:an mot en X om ett par år. Men då vill jag gärna ha ett riktigt stort batteri (eller annan lösning), som gör att jag kan ha en räckvidd om ca 30mil INKL HUSVAGN. Som det är nu skulle jag nätt och jämnt kunna åka mellan SUCarna och där tvingas ladda till 100% varje gång. Visst, man ska stanna och fika/luncha osv, men jag behöver inte göra det varje gång.
Så länge jag inte kan hitta ett eldrivet dragbilsalternativ som kommer ca 30-35 mil inkl husvagnen, så får nog X5:an vara kvar i familjen, men det hade ju varit trevligt att kunna byta upp sig till en X150D om några år...
Dessutom några svar på frågor som kan uppkomma:
1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
2. JA, jag vill åka i min EGNA bil.
3. JA, jag vill kunna köra ca 50-60mil per dag med husvagnen påkopplad där bak.
Känner precis likadant fast mina krav och dagssträckor brukar vara mindre än dina. Jag är nöjd med 25 mil.. Skulle kunna tåla 20mil också. Kan planera semestern efter ca 35-mila dagstrippar om jag bara kan få en bra dragbil..

Sen är väl skillnaden att jag inte ser någon möjlighet att köpa en X, utan jag får snällt vänta på att nån tillverkare lyckas prångla ut en elbil med de förutsättningarna för lite rimligare peng. :)

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jun 2017 21:10
av 18650
Andreasson skrev:
1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
2. JA, jag vill åka i min EGNA bil.
3. JA, jag vill kunna köra ca 50-60mil per dag med husvagnen påkopplad där bak.
Tur jag inte är din pojkvän för det där lät inget spännande alls. :cry:

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jun 2017 22:03
av joel80
18650 skrev:
Andreasson skrev:
1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
2. JA, jag vill åka i min EGNA bil.
3. JA, jag vill kunna köra ca 50-60mil per dag med husvagnen påkopplad där bak.
Tur jag inte är din pojkvän för det där lät inget spännande alls. :cry:
Hahaha.. Du har inte varit på husvagnssemester hör jag... Kan ju inte prata för Andreasson men båda mina barn är födda i April... Hahaha [FACE WITH TEARS OF JOY]

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jun 2017 22:16
av Jerker
joel80 skrev:
18650 skrev:
Andreasson skrev:
1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
2. JA, jag vill åka i min EGNA bil.
3. JA, jag vill kunna köra ca 50-60mil per dag med husvagnen påkopplad där bak.
Tur jag inte är din pojkvän för det där lät inget spännande alls. :cry:
Hahaha.. Du har inte varit på husvagnssemester hör jag... Kan ju inte prata för Andreasson men båda mina barn är födda i April... Hahaha [FACE WITH TEARS OF JOY]
:D :D :D

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 16 jun 2017 12:05
av LarsL
Ja något måste man ju sysselsätta sig med...

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 16 jun 2017 12:13
av 18650
joel80 skrev:
Hahaha.. Du har inte varit på husvagnssemester hör jag... Kan ju inte prata för Andreasson men båda mina barn är födda i April... Hahaha [FACE WITH TEARS OF JOY]
Hehe nej det har jag inte. Men jag har aldrig ifrågasatt varför alla har pippi på att köra sina Teslor till Hamburg hahaha. :mrgreen:

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 10 dec 2017 15:29
av Laban
Dags att ta upp denna tråd igen nu efter Semi eventet, Roadsterns 200 kWh batteripack. De $75/kWh som priset på Semin indikerar.

Hur ska man få alla att köpa eldrivna fordon ? De som elbilsentusiasterna kallar gnällspikar som vill kunna köra 50 mil i sträck oavsett väder/vind. Husvagnsägare (se ovan/tidigare i tråden), de som gillar att köra runt i husbil osv.

Är då verkligen 200 kWh (~100 mils räckvidd) orimligt ? Jag tycker inte det. $75/kWh ger 173 000 :- ink tull och moms. 87 000 :- extra för 100 -> 200 kWh. Hur många här skulle betala den summan för dubbla laddhastigheten + räckvidden ?

Snabbladdningsnätverket i alla ära men om man verkligen vill tvåla dit konkurrenterna så vore 150-200 kWh batteripack definitivt ett sätt att att göra det på.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 10 dec 2017 15:38
av Bjelke
Fanns det så vore det nog en del som skulle välja det iaf :) spec. om priset blev nåt liknande... Om Tesla kunde
klämma in det i bilarna vill säga (och det borde ju gå om det nu går i roadstern)

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 10 dec 2017 15:40
av Teslaspolen
Men Roadstern är byggd för det, det är inte MS och MX.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 10 dec 2017 15:44
av Bjelke
Teslaspolen skrev:
Men Roadstern är byggd för det, det är inte MS och MX.
Absolut, idag är det så, men dom skulle nog ganska enkelt (nåja haha) kunna modifiera S & X...

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 10 dec 2017 15:48
av Teslaspolen
Ja om gör någon rejäl refresh så kanske.