Sida 7 av 11

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 13 jun 2017 06:40
av Remuz
Tänk suc på varje rastplats. Barnen ska kissa, risifrutti ska ätas, det ska springas i skogen, vips så fick man 10-20mil till. Jag stannar på många fler ställen än suc när jag åker med mina två småbarn. Kunde jag ladda på dessa ställen skulle jag slippa stå länge i Arboga och kanske helt slippa Jungs trista bensinstation.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 13 jun 2017 06:51
av LarsL
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Superchargers det kan ju funka med en Chademo också. Det viktiga är ju att man laddar varje gån man stor still.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 13 jun 2017 07:18
av Smutt
LarsL skrev:Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Superchargers det kan ju funka med en Chademo också. Det viktiga är ju att man laddar varje gån man stor still.


Men då måste man betala :o och köpa adapter

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 13 jun 2017 08:03
av 18650
Smutt skrev:
LarsL skrev:Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Superchargers det kan ju funka med en Chademo också. Det viktiga är ju att man laddar varje gån man stor still.


Men då måste man betala :o och köpa adapter


Vad är det man skall betala på chademo som är gratis på Superchargers? Laddningen kan ju kosta i kWh, per tid eller vara gratis på både chademo och Superchargers.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 13 jun 2017 08:11
av Smutt
18650 skrev:
Smutt skrev:
LarsL skrev:Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Superchargers det kan ju funka med en Chademo också. Det viktiga är ju att man laddar varje gån man stor still.


Men då måste man betala :o och köpa adapter


Vad är det man skall betala på chademo som är gratis på Superchargers? Laddningen kan ju kosta i kWh, per tid eller vara gratis på både chademo och Superchargers.


Personligen så har jag ingen adapter så min kunskap om chademo är väldigt begränsad men nu har jag en S så laddning i SUC är gratis vilket jag märker påverkar vilka vägar jag tar och var jag äter osv
Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 13 jun 2017 10:06
av Svenssons
Smutt skrev:Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade

Mycket möjligt att det inte kommer någon adapter till Model 3. Tesla bygger förhoppningsvis den så att den kan ladda CCS direkt från leverans, verkar i alla fall finnas utrymme för kontakten bakom laddluckan.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 13 jun 2017 10:31
av Hammar
Svenssons skrev:
Smutt skrev:Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade

Mycket möjligt att det inte kommer någon adapter till Model 3. Tesla bygger förhoppningsvis den så att den kan ladda CCS direkt från leverans, verkar i alla fall finnas utrymme för kontakten bakom laddluckan.

Finns väl egentligen ingen anledning varför inte Chademo adaptern inte skulle fungera på Model 3. Men om bilen får CCS så finns det ju liten anledning att köpa en till bilen, om man inte skulle råka på någon snabbladdare utan CCS.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 13 jun 2017 18:40
av Svenssons
Hammar skrev:
Svenssons skrev:
Smutt skrev:Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade

Mycket möjligt att det inte kommer någon adapter till Model 3. Tesla bygger förhoppningsvis den så att den kan ladda CCS direkt från leverans, verkar i alla fall finnas utrymme för kontakten bakom laddluckan.

Finns väl egentligen ingen anledning varför inte Chademo adaptern inte skulle fungera på Model 3. Men om bilen får CCS så finns det ju liten anledning att köpa en till bilen, om man inte skulle råka på någon snabbladdare utan CCS.

Sant! Misstänker och hoppas att det kommer CCS för 150 kW till Model 3. Då känns 50 kW Chademo som rätt överflödig. Dock så är Chademo mer utbrett än så länge. Nyare stationer har dock oftast både och.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 13 jun 2017 22:43
av Hammar
Svenssons skrev:
Hammar skrev:
Svenssons skrev:
Smutt skrev:Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade

Mycket möjligt att det inte kommer någon adapter till Model 3. Tesla bygger förhoppningsvis den så att den kan ladda CCS direkt från leverans, verkar i alla fall finnas utrymme för kontakten bakom laddluckan.

Finns väl egentligen ingen anledning varför inte Chademo adaptern inte skulle fungera på Model 3. Men om bilen får CCS så finns det ju liten anledning att köpa en till bilen, om man inte skulle råka på någon snabbladdare utan CCS.

Sant! Misstänker och hoppas att det kommer CCS för 150 kW till Model 3. Då känns 50 kW Chademo som rätt överflödig. Dock så är Chademo mer utbrett än så länge. Nyare stationer har dock oftast både och.

Frågan bli ju då om det blir CCS på USA bilarna också. Skulle ju vara konstigt om vi fick CCS i Europa utan att USA bilarna har det. På USA bilarna skulle de ju kunna sätta den amerikanska versionen av CCS på högersidan av bilen. I så fall blir ju frågan om de kompletterar kontakten på vänstersidan på Europa bilarna med CCS stiften, eller om även EU bilarna får CCS på höger sida. Vore ju bra om man kunde ladda type-2 både på höger och vänster sida på bilarna i EU.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 13 jun 2017 22:47
av vigge50
Svenssons skrev:
Hammar skrev:
Svenssons skrev:
Smutt skrev:Hade jag haft bara en M3 hade jag köpt adaptern direkt och då hade det som du säger inte spelat nån större roll var jag laddade

Mycket möjligt att det inte kommer någon adapter till Model 3. Tesla bygger förhoppningsvis den så att den kan ladda CCS direkt från leverans, verkar i alla fall finnas utrymme för kontakten bakom laddluckan.

Finns väl egentligen ingen anledning varför inte Chademo adaptern inte skulle fungera på Model 3. Men om bilen får CCS så finns det ju liten anledning att köpa en till bilen, om man inte skulle råka på någon snabbladdare utan CCS.

Sant! Misstänker och hoppas att det kommer CCS för 150 kW till Model 3. Då känns 50 kW Chademo som rätt överflödig. Dock så är Chademo mer utbrett än så länge. Nyare stationer har dock oftast både och.

Enligt elbilsstatistik.se så finns det i Sverige 220 CCS och 221 Chademo så skillnaden är inte så stor. Tesla kommer lite efter med endast 206 supercharger.