Sida 3 av 5

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jun 2017 00:07
av Svenssons
vigge50 skrev:
Enligt elbilsstatistik.se så finns det i Sverige 220 CCS och 221 Chademo så skillnaden är inte så stor. Tesla kommer lite efter med endast 206 supercharger.
Tänker mer på resor i Europa och t.ex. Estland som jag funderar på att passera i min Östersjön-runt-resa. Nu blir dock denna resa av nästa år, i år blir det innervarvet istället... Jag tror dock att Chademo inte kommer att ha någon fördel inom 1-2 år.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jun 2017 07:08
av LarsL
Det måste ju vara en försvinnande liten del som åker till Estland med sin Model 3. Det är bättre att de köper en adapter i så fall.
Att inte sätta dit ett CCS intag skulle ju verkligen kännas fel. Det finns ju uppenbarligen plats för det. Hoppas och tror att de inte bekymrar sig för vad som funkar i USA eller inte och låter det begränsa vad vi får i EU.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jun 2017 07:47
av Andreasson
För oss blir det husvagnssemester i år...
Det innebär att min 85D som jag kör ca 7000mil/år i tjänsten med, kommer att få vila i fem veckor. Det blir familjens andrabil BMW X5 som får träda in och dra husvagnen ner i Europa och tillbaka.
Min plan är att förhoppningsvis kunna byta ut X5:an mot en X om ett par år. Men då vill jag gärna ha ett riktigt stort batteri (eller annan lösning), som gör att jag kan ha en räckvidd om ca 30mil INKL HUSVAGN. Som det är nu skulle jag nätt och jämnt kunna åka mellan SUCarna och där tvingas ladda till 100% varje gång. Visst, man ska stanna och fika/luncha osv, men jag behöver inte göra det varje gång.
Så länge jag inte kan hitta ett eldrivet dragbilsalternativ som kommer ca 30-35 mil inkl husvagnen, så får nog X5:an vara kvar i familjen, men det hade ju varit trevligt att kunna byta upp sig till en X150D om några år...
Dessutom några svar på frågor som kan uppkomma:
1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
2. JA, jag vill åka i min EGNA bil.
3. JA, jag vill kunna köra ca 50-60mil per dag med husvagnen påkopplad där bak.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jun 2017 07:58
av Svenssons
LarsL skrev:
Det måste ju vara en försvinnande liten del som åker till Estland med sin Model 3. Det är bättre att de köper en adapter i så fall.
Att inte sätta dit ett CCS intag skulle ju verkligen kännas fel. Det finns ju uppenbarligen plats för det. Hoppas och tror att de inte bekymrar sig för vad som funkar i USA eller inte och låter det begränsa vad vi får i EU.
Det är inte enbart Estland som Chademo historiskt har haft ett försprång i, finns Nissan-handlare runt om i Europa med enbart Chademo tex. Försprånget minskar dock allt eftersom det kommer upp fler laddstolpar.

Tesla tänker nog på Europa, de hade ju kunnat köra med sin egna kontakt även i Europa men valde att byta till Menekes Typ 2 här... Tesla har sedan gått med samarbetsgruppen för CCS så det vore konstigt om inte CCS kom.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jun 2017 20:03
av joel80
Andreasson skrev:
För oss blir det husvagnssemester i år...
Det innebär att min 85D som jag kör ca 7000mil/år i tjänsten med, kommer att få vila i fem veckor. Det blir familjens andrabil BMW X5 som får träda in och dra husvagnen ner i Europa och tillbaka.
Min plan är att förhoppningsvis kunna byta ut X5:an mot en X om ett par år. Men då vill jag gärna ha ett riktigt stort batteri (eller annan lösning), som gör att jag kan ha en räckvidd om ca 30mil INKL HUSVAGN. Som det är nu skulle jag nätt och jämnt kunna åka mellan SUCarna och där tvingas ladda till 100% varje gång. Visst, man ska stanna och fika/luncha osv, men jag behöver inte göra det varje gång.
Så länge jag inte kan hitta ett eldrivet dragbilsalternativ som kommer ca 30-35 mil inkl husvagnen, så får nog X5:an vara kvar i familjen, men det hade ju varit trevligt att kunna byta upp sig till en X150D om några år...
Dessutom några svar på frågor som kan uppkomma:
1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
2. JA, jag vill åka i min EGNA bil.
3. JA, jag vill kunna köra ca 50-60mil per dag med husvagnen påkopplad där bak.
Känner precis likadant fast mina krav och dagssträckor brukar vara mindre än dina. Jag är nöjd med 25 mil.. Skulle kunna tåla 20mil också. Kan planera semestern efter ca 35-mila dagstrippar om jag bara kan få en bra dragbil..

Sen är väl skillnaden att jag inte ser någon möjlighet att köpa en X, utan jag får snällt vänta på att nån tillverkare lyckas prångla ut en elbil med de förutsättningarna för lite rimligare peng. :)

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jun 2017 21:10
av 18650
Andreasson skrev:
1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
2. JA, jag vill åka i min EGNA bil.
3. JA, jag vill kunna köra ca 50-60mil per dag med husvagnen påkopplad där bak.
Tur jag inte är din pojkvän för det där lät inget spännande alls. :cry:

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jun 2017 22:03
av joel80
18650 skrev:
Andreasson skrev:
1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
2. JA, jag vill åka i min EGNA bil.
3. JA, jag vill kunna köra ca 50-60mil per dag med husvagnen påkopplad där bak.
Tur jag inte är din pojkvän för det där lät inget spännande alls. :cry:
Hahaha.. Du har inte varit på husvagnssemester hör jag... Kan ju inte prata för Andreasson men båda mina barn är födda i April... Hahaha [FACE WITH TEARS OF JOY]

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 14 jun 2017 22:16
av Jerker
joel80 skrev:
18650 skrev:
Andreasson skrev:
1. JA, jag vill åka på husvagnssemester!
2. JA, jag vill åka i min EGNA bil.
3. JA, jag vill kunna köra ca 50-60mil per dag med husvagnen påkopplad där bak.
Tur jag inte är din pojkvän för det där lät inget spännande alls. :cry:
Hahaha.. Du har inte varit på husvagnssemester hör jag... Kan ju inte prata för Andreasson men båda mina barn är födda i April... Hahaha [FACE WITH TEARS OF JOY]
:D :D :D

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 16 jun 2017 12:05
av LarsL
Ja något måste man ju sysselsätta sig med...

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 16 jun 2017 12:13
av 18650
joel80 skrev:
Hahaha.. Du har inte varit på husvagnssemester hör jag... Kan ju inte prata för Andreasson men båda mina barn är födda i April... Hahaha [FACE WITH TEARS OF JOY]
Hehe nej det har jag inte. Men jag har aldrig ifrågasatt varför alla har pippi på att köra sina Teslor till Hamburg hahaha. :mrgreen:

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 10 dec 2017 15:29
av Laban
Dags att ta upp denna tråd igen nu efter Semi eventet, Roadsterns 200 kWh batteripack. De $75/kWh som priset på Semin indikerar.

Hur ska man få alla att köpa eldrivna fordon ? De som elbilsentusiasterna kallar gnällspikar som vill kunna köra 50 mil i sträck oavsett väder/vind. Husvagnsägare (se ovan/tidigare i tråden), de som gillar att köra runt i husbil osv.

Är då verkligen 200 kWh (~100 mils räckvidd) orimligt ? Jag tycker inte det. $75/kWh ger 173 000 :- ink tull och moms. 87 000 :- extra för 100 -> 200 kWh. Hur många här skulle betala den summan för dubbla laddhastigheten + räckvidden ?

Snabbladdningsnätverket i alla ära men om man verkligen vill tvåla dit konkurrenterna så vore 150-200 kWh batteripack definitivt ett sätt att att göra det på.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 10 dec 2017 15:38
av Bjelke
Fanns det så vore det nog en del som skulle välja det iaf :) spec. om priset blev nåt liknande... Om Tesla kunde
klämma in det i bilarna vill säga (och det borde ju gå om det nu går i roadstern)

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 10 dec 2017 15:40
av Teslaspolen
Men Roadstern är byggd för det, det är inte MS och MX.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 10 dec 2017 15:44
av Bjelke
Teslaspolen skrev:
Men Roadstern är byggd för det, det är inte MS och MX.
Absolut, idag är det så, men dom skulle nog ganska enkelt (nåja haha) kunna modifiera S & X...

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 10 dec 2017 15:48
av Teslaspolen
Ja om gör någon rejäl refresh så kanske.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 10 dec 2017 15:51
av vigge50
Självklar ska man ta det med stor nypa salt men redan i somras spreds det rykten om att Tesla testade 130 kWh batteri i Model S och X. Om Tesla släpper ett 130 kWh batteri till dessa utan att höja priset för mycket eller något så skulle det nog vara lite retsamt för Audi e Tron och Jaguar I Pace som kommer med 95 och 90 kWh.

https://forums.tesla.com/forum/forums/n ... -down-pipe

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 10 dec 2017 15:57
av Laban
Bjelke skrev:
Absolut, idag är det så, men dom skulle nog ganska enkelt (nåja haha) kunna modifiera S & X...
Model S har några år på nacken nu. Semin, Roadstern har samma AC system som Model 3 och medföljande design på interiör. Semin har samma motorer som 3:an, gissar på att även Roadstern har det. Känns hyfsat rimligt att anta att man även kommer anpassa S/X för dessa motorer/celler samt då göra en uppgradering interiörsmässigt. Inte bara rimligt utan snarare än nödvändighet med tanke på kommande konkurrens.

@vigge50: precis.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 10 dec 2017 16:08
av Remuz
Jag skulle inte betala 100k för mer räckvidd, men laddhastigheten är mums att få när man kör utan barnen, så ja, 173k för 240kW laddning, absolut.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 10 dec 2017 18:57
av bylund
Laban skrev:
Bjelke skrev:
Absolut, idag är det så, men dom skulle nog ganska enkelt (nåja haha) kunna modifiera S & X...
Model S har några år på nacken nu. Semin, Roadstern har samma AC system som Model 3 och medföljande design på interiör. Semin har samma motorer som 3:an, gissar på att även Roadstern har det. Känns hyfsat rimligt att anta att man även kommer anpassa S/X för dessa motorer/celler samt då göra en uppgradering interiörsmässigt. Inte bara rimligt utan snarare än nödvändighet med tanke på kommande konkurrens.

@vigge50: precis.
Jag gissar däremot att Roadstern får samma typ av motor som X och S, d v s asynkronmotor, då den är lättare att få mer effekt ur, även om den är mindre effektiv.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 10 dec 2017 20:29
av Mickep
2 år visade sig vara 4 år räknat från 2015. (eller inte, om man räknar på att presentationen var två år efter uttalandet och då finns den bevisligen )
som jag ser det är detta en förvisning vad generation 2 innebär för teslas bilar.
batteripriset kommer vara ytterligare pressat när det införs på motsvarande s och x. hur mycket kana jag inte säga men jag tror att det kommer vara dramatiskt om bara 5 år.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 10 dec 2017 20:47
av JFAH
Skulle kunna tänka mig att de testar större batteristorlekar inför att andra fabrikanter kommer in på banan. Men det finns ju ingen orsak att just nu dra igång den delen, de har mycket på sin tallrik som det är.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 10 dec 2017 21:02
av vigge50
Mickep skrev:
2 år visade sig vara 4 år räknat från 2015. (eller inte, om man räknar på att presentationen var två år efter uttalandet och då finns den bevisligen )
som jag ser det är detta en förvisning vad generation 2 innebär för teslas bilar.
batteripriset kommer vara ytterligare pressat när det införs på motsvarande s och x. hur mycket kana jag inte säga men jag tror att det kommer vara dramatiskt om bara 5 år.
Nä, om man inte bara kollar på meningen han sa utan även samtalet så diskuterade han och journalisten just då det nya rekordet på ungefär 80 mil som hade gjorts med Model S. Detta sa han att de borde kunna ökas till 100 mil om två år och 120 mil 2020. Tidigare i år så slog några italienare nytt rekord med en Model S 100D på 1078 km så Elon hade rätt, det tog två år. Han har aldrig nämnt 100 mil enligt EPA eller NEDC för Model S eller Model X.

https://www.theguardian.com/technology/ ... -elon-musk

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 10 dec 2017 21:22
av Pontus
Bjelke skrev:
Fanns det så vore det nog en del som skulle välja det iaf :) spec. om priset blev nåt liknande... Om Tesla kunde
klämma in det i bilarna vill säga (och det borde ju gå om det nu går i roadstern)
Nu drar ni ju dom bästa bitarna ur flera olika designer. Det kan ju vara så att på semin så har man en billig lösning för batterierna eftersom man kanske har plats för det och roadsterb en betydligt dyrare lösning men väldigt mycket mer kompakt.
Vilket skulle kunna betyda att vill du få ner 200kWh i en S så kostar det mer per kWh än i Semin?

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 10 dec 2017 21:32
av Bjelke
Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Fanns det så vore det nog en del som skulle välja det iaf :) spec. om priset blev nåt liknande... Om Tesla kunde
klämma in det i bilarna vill säga (och det borde ju gå om det nu går i roadstern)
Nu drar ni ju dom bästa bitarna ur flera olika designer. Det kan ju vara så att på semin så har man en billig lösning för batterierna eftersom man kanske har plats för det och roadsterb en betydligt dyrare lösning men väldigt mycket mer kompakt.
Vilket skulle kunna betyda att vill du få ner 200kWh i en S så kostar det mer per kWh än i Semin?
Du har rätt, jag tänkte inte mycket på var priset kommer från men visst är det semin, roadsterns batteripris osv
är nog i en helt annan liga (och antagligen ganska annorlunda teknisk nivå)...
Men vi får nog se lite av nästa gen. på Teslorna inom en inte alltför avlägsen framtid tror jag... Inte en helt dålig
gissning tror jag om man visar upp något värre lagom matchat mot dom gamla drakarnas kommande (?) modeller så
att dom hela tusen ligger lite efter Tesla... Och så kan dom nog hålla på ett bra tag som det ser ut nu...

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

Postat: 11 dec 2017 05:00
av Laban
Pontus skrev:
Nu drar ni ju dom bästa bitarna ur flera olika designer. Det kan ju vara så att på semin så har man en billig lösning för batterierna eftersom man kanske har plats för det...
Sant, men hög energidensitet och lågt pris har en ganska stark korrelation så jag gissar på att semi, roadster osv kommer att få samma typ av batterier.

Både semi och roadstern har dessutom höga krav på kontinuerligt effektuttag, den ena vid hög last och 5 graders lutning uppåt, den andra vid 400 km/h-bankörning. Detsamma gäller låg vikt, semin för att klara samma totallast som en diesellastbil, roadstern för köregenskaperna. Högre energidensitet ger också generellt sett lägre vikt, om inte på cell så på packnivå.

Det som skiljer är väl antalet cykler men där gissar jag på att roadstern helt enkelt får med det på köpet. Dvs antalet cykler (livslängd) kommer vida överstiga användningsområdet för den typen av bil, eller bilar i allmänhet.

Med tanke på det sistnämnda så borde man nog också börja tala om V2G teknik.