Sida 9 av 11

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 10 dec 2017 15:29
av Laban
Dags att ta upp denna tråd igen nu efter Semi eventet, Roadsterns 200 kWh batteripack. De $75/kWh som priset på Semin indikerar.

Hur ska man få alla att köpa eldrivna fordon ? De som elbilsentusiasterna kallar gnällspikar som vill kunna köra 50 mil i sträck oavsett väder/vind. Husvagnsägare (se ovan/tidigare i tråden), de som gillar att köra runt i husbil osv.

Är då verkligen 200 kWh (~100 mils räckvidd) orimligt ? Jag tycker inte det. $75/kWh ger 173 000 :- ink tull och moms. 87 000 :- extra för 100 -> 200 kWh. Hur många här skulle betala den summan för dubbla laddhastigheten + räckvidden ?

Snabbladdningsnätverket i alla ära men om man verkligen vill tvåla dit konkurrenterna så vore 150-200 kWh batteripack definitivt ett sätt att att göra det på.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 10 dec 2017 15:38
av Bjelke
Fanns det så vore det nog en del som skulle välja det iaf :) spec. om priset blev nåt liknande... Om Tesla kunde
klämma in det i bilarna vill säga (och det borde ju gå om det nu går i roadstern)

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 10 dec 2017 15:40
av Teslaspolen
Men Roadstern är byggd för det, det är inte MS och MX.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 10 dec 2017 15:44
av Bjelke
Teslaspolen skrev:Men Roadstern är byggd för det, det är inte MS och MX.


Absolut, idag är det så, men dom skulle nog ganska enkelt (nåja haha) kunna modifiera S & X...

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 10 dec 2017 15:48
av Teslaspolen
Ja om gör någon rejäl refresh så kanske.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 10 dec 2017 15:51
av vigge50
Självklar ska man ta det med stor nypa salt men redan i somras spreds det rykten om att Tesla testade 130 kWh batteri i Model S och X. Om Tesla släpper ett 130 kWh batteri till dessa utan att höja priset för mycket eller något så skulle det nog vara lite retsamt för Audi e Tron och Jaguar I Pace som kommer med 95 och 90 kWh.

https://forums.tesla.com/forum/forums/n ... -down-pipe

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 10 dec 2017 15:57
av Laban
Bjelke skrev:Absolut, idag är det så, men dom skulle nog ganska enkelt (nåja haha) kunna modifiera S & X...


Model S har några år på nacken nu. Semin, Roadstern har samma AC system som Model 3 och medföljande design på interiör. Semin har samma motorer som 3:an, gissar på att även Roadstern har det. Känns hyfsat rimligt att anta att man även kommer anpassa S/X för dessa motorer/celler samt då göra en uppgradering interiörsmässigt. Inte bara rimligt utan snarare än nödvändighet med tanke på kommande konkurrens.

@vigge50: precis.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 10 dec 2017 16:08
av Remuz
Jag skulle inte betala 100k för mer räckvidd, men laddhastigheten är mums att få när man kör utan barnen, så ja, 173k för 240kW laddning, absolut.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 10 dec 2017 18:57
av bylund
Laban skrev:
Bjelke skrev:Absolut, idag är det så, men dom skulle nog ganska enkelt (nåja haha) kunna modifiera S & X...


Model S har några år på nacken nu. Semin, Roadstern har samma AC system som Model 3 och medföljande design på interiör. Semin har samma motorer som 3:an, gissar på att även Roadstern har det. Känns hyfsat rimligt att anta att man även kommer anpassa S/X för dessa motorer/celler samt då göra en uppgradering interiörsmässigt. Inte bara rimligt utan snarare än nödvändighet med tanke på kommande konkurrens.

@vigge50: precis.

Jag gissar däremot att Roadstern får samma typ av motor som X och S, d v s asynkronmotor, då den är lättare att få mer effekt ur, även om den är mindre effektiv.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 10 dec 2017 20:29
av Mickep
2 år visade sig vara 4 år räknat från 2015. (eller inte, om man räknar på att presentationen var två år efter uttalandet och då finns den bevisligen )
som jag ser det är detta en förvisning vad generation 2 innebär för teslas bilar.
batteripriset kommer vara ytterligare pressat när det införs på motsvarande s och x. hur mycket kana jag inte säga men jag tror att det kommer vara dramatiskt om bara 5 år.