Sida 10 av 11

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 10 dec 2017 20:47
av JFAH
Skulle kunna tänka mig att de testar större batteristorlekar inför att andra fabrikanter kommer in på banan. Men det finns ju ingen orsak att just nu dra igång den delen, de har mycket på sin tallrik som det är.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 10 dec 2017 21:02
av vigge50
Mickep skrev:2 år visade sig vara 4 år räknat från 2015. (eller inte, om man räknar på att presentationen var två år efter uttalandet och då finns den bevisligen )
som jag ser det är detta en förvisning vad generation 2 innebär för teslas bilar.
batteripriset kommer vara ytterligare pressat när det införs på motsvarande s och x. hur mycket kana jag inte säga men jag tror att det kommer vara dramatiskt om bara 5 år.

Nä, om man inte bara kollar på meningen han sa utan även samtalet så diskuterade han och journalisten just då det nya rekordet på ungefär 80 mil som hade gjorts med Model S. Detta sa han att de borde kunna ökas till 100 mil om två år och 120 mil 2020. Tidigare i år så slog några italienare nytt rekord med en Model S 100D på 1078 km så Elon hade rätt, det tog två år. Han har aldrig nämnt 100 mil enligt EPA eller NEDC för Model S eller Model X.

https://www.theguardian.com/technology/ ... -elon-musk

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 10 dec 2017 21:22
av Pontus
Bjelke skrev:Fanns det så vore det nog en del som skulle välja det iaf :) spec. om priset blev nåt liknande... Om Tesla kunde
klämma in det i bilarna vill säga (och det borde ju gå om det nu går i roadstern)

Nu drar ni ju dom bästa bitarna ur flera olika designer. Det kan ju vara så att på semin så har man en billig lösning för batterierna eftersom man kanske har plats för det och roadsterb en betydligt dyrare lösning men väldigt mycket mer kompakt.
Vilket skulle kunna betyda att vill du få ner 200kWh i en S så kostar det mer per kWh än i Semin?

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 10 dec 2017 21:32
av Bjelke
Pontus skrev:
Bjelke skrev:Fanns det så vore det nog en del som skulle välja det iaf :) spec. om priset blev nåt liknande... Om Tesla kunde
klämma in det i bilarna vill säga (och det borde ju gå om det nu går i roadstern)

Nu drar ni ju dom bästa bitarna ur flera olika designer. Det kan ju vara så att på semin så har man en billig lösning för batterierna eftersom man kanske har plats för det och roadsterb en betydligt dyrare lösning men väldigt mycket mer kompakt.
Vilket skulle kunna betyda att vill du få ner 200kWh i en S så kostar det mer per kWh än i Semin?


Du har rätt, jag tänkte inte mycket på var priset kommer från men visst är det semin, roadsterns batteripris osv
är nog i en helt annan liga (och antagligen ganska annorlunda teknisk nivå)...
Men vi får nog se lite av nästa gen. på Teslorna inom en inte alltför avlägsen framtid tror jag... Inte en helt dålig
gissning tror jag om man visar upp något värre lagom matchat mot dom gamla drakarnas kommande (?) modeller så
att dom hela tusen ligger lite efter Tesla... Och så kan dom nog hålla på ett bra tag som det ser ut nu...

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 11 dec 2017 05:00
av Laban
Pontus skrev:Nu drar ni ju dom bästa bitarna ur flera olika designer. Det kan ju vara så att på semin så har man en billig lösning för batterierna eftersom man kanske har plats för det...


Sant, men hög energidensitet och lågt pris har en ganska stark korrelation så jag gissar på att semi, roadster osv kommer att få samma typ av batterier.

Både semi och roadstern har dessutom höga krav på kontinuerligt effektuttag, den ena vid hög last och 5 graders lutning uppåt, den andra vid 400 km/h-bankörning. Detsamma gäller låg vikt, semin för att klara samma totallast som en diesellastbil, roadstern för köregenskaperna. Högre energidensitet ger också generellt sett lägre vikt, om inte på cell så på packnivå.

Det som skiljer är väl antalet cykler men där gissar jag på att roadstern helt enkelt får med det på köpet. Dvs antalet cykler (livslängd) kommer vida överstiga användningsområdet för den typen av bil, eller bilar i allmänhet.

Med tanke på det sistnämnda så borde man nog också börja tala om V2G teknik.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 11 dec 2017 06:34
av Laban
bylund skrev:Jag gissar däremot att Roadstern får samma typ av motor som X och S, d v s asynkronmotor, då den är lättare att få mer effekt ur, även om den är mindre effektiv.


Idag finns det elbilar gjorda för bankörning som klarar högt effektuttag under längre tid, ex Rimac. Och den har PM motorer. Gissar alltså på att även Roadstern får det, framtiden lär utvisa :-)

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 11 dec 2017 07:36
av Jerker
Laban skrev:
bylund skrev:Jag gissar däremot att Roadstern får samma typ av motor som X och S, d v s asynkronmotor, då den är lättare att få mer effekt ur, även om den är mindre effektiv.


Idag finns det elbilar gjorda för bankörning som klarar högt effektuttag under längre tid, ex Rimac. Och den har PM motorer. Gissar alltså på att även Roadstern får det, framtiden lär utvisa :-)


Även om elmotorer är enkla konstruktioner så finns det säkert en stor utvecklingspotential. Vem vet, om 100 år kanske elmotorn är en lika komplex konstruktion som dagens oljebrännare?

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 11 dec 2017 07:43
av lobbin
Personligen vette fasen om det är inte slöseri med resurser på onödigt stora batterier som troligen få kommer att utnyttja. Kan tänka mig att X kanske får något större för att göra det lättare för de som drar släp ofta.

Här förutsätter jag alltså förändringar på bilen. När det gäller framsteg i energitäthet och kemi, så kommer man troligen att släppa det vad det lider.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 11 dec 2017 08:42
av Laban
Jerker skrev:Även om elmotorer är enkla konstruktioner så finns det säkert en stor utvecklingspotential. Vem vet, om 100 år kanske elmotorn är en lika komplex konstruktion som dagens oljebrännare?


Med 90% effektivitet och 0-100 på 1.9s så känns det som att det är på batterisidan den stora delen av utvecklingen kommer att ske. Det jag ser som mest intressant är att att man går mot att använda samma motor och skalar upp/ner antalet motorer beroende på önskad effekt. Att två så pass skilda fordon som Model 3 och Semin delar drivlina säger rätt mycket. Bosch har sin e-Axle lösning som är skalbar från 50 till 300 kW.

Re: 100 mils räckvidd i Teslas elbilar om 1-2 år

InläggPostat: 11 dec 2017 08:47
av JFAH
Hgre energidensitet sänker också priset. Råmaterialen till batterierna är rätt kostsamma, i både brytning och raffinering, och med större automation och därmed lägre priser i form av arbete kommer andelen som utgörs av råvaror att kontinuerligt gå upp. Jag hade en konversation med om det där i ett annat sammanhang och kunde konstatera att råmaterialen i sig ligger på cirka 35 dollar för ett kg batteri. Och då är de inte uppraffinerade nog för produktion utan behöver göras i ordning. Så om man ökar energidensiteten får man ganska stor utväxling på priset, om man skött automatiserings bitarna ordentligt. Och ju mer automatiserad resten av linjen är, desto viktigare blir det att driva upp energiinnehållet för att få ned priset/kwh.