Detta ämne kanske hamnat fel eftersom de står framtida bilar, jag ber om ursäkt
Jag har kört buss i 25år och undrar om man inte skulle kunna sätta samma Tesla teknik i en stadsbuss som mellan hjulaxlarna har minst 10meter plats för batterier
som idag har svårt att gå längre än några mil och de företag som håller på och uppfinna hjulet igen, ( de kan ju använda Teslateknik istället)
De flesta stadsbussarna körs på morgon mellan 5-9 och kväll mellan 16-19 när de flesta åker till och från jobbet vilket blir beroende på stadsbild inte mer än ca 40mil
per pass samt en himla massa start och stopp.
Volvo får från olika myndigheter medel för att utveckla egen hybrid teknik för bussar som kan gå några mil på el
när man redan har teknik för 100% eldrift som är effektiv.
Tänk er en Tesla buss med 100% eldrift eller ett annat bussmärke med Tesla teknik ( de flesta buss hybrider laddas ju idag med mode3 typ2 )
Tesla teknik i en stadsbuss?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla teknik i en stadsbuss?
Tycker din idé är strålande. Tror dock att Tesla har svårt att släppa ifrån sig några batterier innan Gigafabriken är klar.
Rörande Volvo uppftattar jag att Volvo lastvagnar, som tillverkar bussarna, ligger långt fram vad gäller att få till stånd vettig eldrift, till skillnad mot Volvo personvagnar som fortfarande ligger långt efter vad gäller att få fram en vettig elbil.
Volvo lastvagnars elbuss kommer att börja köra sina e-bussar skarpt i Göteborg redan nästa år
http://www.volvogroup.com/group/sweden/ ... uage=sv-se
Förutom Volvo lastavagnars buss finns det fler intressanta tillverkare i Sverige bl a ett företag som levererar elbussar till Umeå
http://www.umea.se/umeakommun/trafikoch ... 12b7e.html
Intressant är också ABB:s arbete med teknik för att snabbladda elbussar.
Finns mycket intressant i ämnet http://www.bussmagasinet.se/tag/elbussar/
Rörande Volvo uppftattar jag att Volvo lastvagnar, som tillverkar bussarna, ligger långt fram vad gäller att få till stånd vettig eldrift, till skillnad mot Volvo personvagnar som fortfarande ligger långt efter vad gäller att få fram en vettig elbil.
Volvo lastvagnars elbuss kommer att börja köra sina e-bussar skarpt i Göteborg redan nästa år
http://www.volvogroup.com/group/sweden/ ... uage=sv-se
Förutom Volvo lastavagnars buss finns det fler intressanta tillverkare i Sverige bl a ett företag som levererar elbussar till Umeå
http://www.umea.se/umeakommun/trafikoch ... 12b7e.html
Intressant är också ABB:s arbete med teknik för att snabbladda elbussar.
Finns mycket intressant i ämnet http://www.bussmagasinet.se/tag/elbussar/
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla teknik i en stadsbuss?
Angående bussar finns det sedan länge en jättebra och effektiv lösning på att elektrifiera dem: trådbuss.
Tesla teknik i en stadsbuss?
Nej, inte som batteripriserna ser ut idag. I en personbil går det att byta ut motor mot elmotor och batterier, men att byta ut dieselmotorn i en buss mot elmotor och batterier finns det inte alls samma ekonomiska incitament för. Däremot hybrider finns ju redan från Volvo och Scania.
Iaf om vi pratar 40 mils räckvidd a la Tesla.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Iaf om vi pratar 40 mils räckvidd a la Tesla.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Tesla teknik i en stadsbuss?
Man kan kombinera batterier med trådar eller induktionsladdare vid hålplatsen. Bussar har ju fördelen att de åker samma sträckor hela tiden så man vet exakt var tråden behövs eller var man ska ladda. Nackdelen är så klart att de kör hela tiden till skillnad emot personbilar som mest står still.