Det är inte så märkligt när man kollar vem som står för erbjudandet. En stor elleverantör som mer än gärna vill ha höga månadsavgifter med stora mätarsäkringar.
Och kommer bilen med 1-fas 32 A från början så passar den ju inte så bra in i Svenska elnätet. Många villor har max 20-25 A mätarsäkring, det finns stora hus med 63 A förstås.
Elbilsägare bör ju installera en mer sofistikerad laddbox, finns ju fina produkter på marknaden idag. En med inbyggd belastningsvakt som mäter strömmen i villans inkommande ledning och låter bilen ladda lagom mycket hela tiden.
Hyundai KONA electric kommer om ca 6 månader.
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hyundai KONA electric kommer om ca 6 månader.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Hyundai KONA electric kommer om ca 6 månader.
För mig skulle 1kW laddning räcka, men det kanske bara är jag som kör so lite som 2000 mil per år
Re: Hyundai KONA electric kommer om ca 6 månader.
Nja man måste nog se till användningsmönstret också och inte bara totala milen. Är ju väldig skillnad på den som pendlar dagligen 5+5 mil och skjutsar barn till höger och vänster. Jämfört med den som mest åker några långresor på helgerna och bilsemester i Europa. Kan ju vara 2000mil/år för båda men helt olika önskemål/behov i hemmaladdning till vardags.
Men rent principiellt håller jag med dig. De allra flesta skulle klara sig med betydligt mindre kapacitet hemma än de först tror. Särskilt när det nu byggs laddnätverk till höger och vänster. Som man alltså kan använda de enstaka gångerna man behöver mer laddning än normalt.
Men rent principiellt håller jag med dig. De allra flesta skulle klara sig med betydligt mindre kapacitet hemma än de först tror. Särskilt när det nu byggs laddnätverk till höger och vänster. Som man alltså kan använda de enstaka gångerna man behöver mer laddning än normalt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Hyundai KONA electric kommer om ca 6 månader.
Det var ett lite mer nyanserat svarLeo skrev:Nja man måste nog se till användningsmönstret också och inte bara totala milen. Är ju väldig skillnad på den som pendlar dagligen 5+5 mil och skjutsar barn till höger och vänster. Jämfört med den som mest åker några långresor på helgerna och bilsemester i Europa. Kan ju vara 2000mil/år för båda men helt olika önskemål/behov i hemmaladdning till vardags.
Men rent principiellt håller jag med dig. De allra flesta skulle klara sig med betydligt mindre kapacitet hemma än de först tror. Särskilt när det nu byggs laddnätverk till höger och vänster. Som man alltså kan använda de enstaka gångerna man behöver mer laddning än normalt.
