Sida 1 av 1

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 15:43
av vigge50
För tillfället så har Tesla helt klart en fördel men frågan är hur länge till? Ford, BMW, Audi, Porsche och Daimler har gått ut och sagt att de ska börja med att sätta upp 400 laddstationer med en effekt på 350 kW men att 2020 så ska det finnas tusentals. Så sent som samtalet efter senaste kvartalsrapporten pratade Elon och JB Straubel om att de anser att de negativa effekterna på batterierna är för stora för att öka effekten på SuperCharger marken så hur länge till kommer Tesla vara ledande?

http://insideevs.com/400-ultra-fast-350 ... in-europe/

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 15:50
av chaffis75
LarsL skrev:
Nu är det väldigt sällan jag åker utanför Sverige eller ens södra Sverige. Jag betalar inga större summor för att jag kanske någon skulle vilja åka till Tyskland med bilen.
Jo detta beror väl lite på var man bor... Jag har ca 30 minuter till Danmark och kör ut i övriga Europa i snitt 2-4 gånger om året, håller väl med om att håller man sig hemma i Sverige så är de inte så farligt med chademo.

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 15:50
av Toja
Jag tror att Tesla har stor fördel i laddnätverket. Därtill är dom hypade. Så andra märken måste bli både bättre och billigare för att vara ett alternativ. Det kommer att ta tid att bygga ut Chademo/CCS och under tiden tror jag Tesla kommer bli billigare och bättre byggd. Själv tror jag flera stora tillverkare kommer försvinna och nya Kinesiska kommer ta marknad. Trump gör inte at de amerikanska gamla biltillverkarna ligger i framkant precis. Dom 3 första som försvinner är säkert GM och Ford


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 17:03
av Crappy
Utan möjlighet till "riktig" snabbladdning är det uteslutet med något annat märke än Tesla
Jag funderade rejält nu när det blev lite fördröjt med leveranserna till Sverige, framför allt funderade jag på Iqonic nu när de äntligen börjar levereras i Sverige.
Men det går inte, vi har 20 mil till lantstället, CCS/Chademo funkar inte då. Det är för lång väntetid på så kort resa
Så jag får vänta 18 månader till FAN

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 18:37
av LarsL
Crappy skrev:
Utan möjlighet till "riktig" snabbladdning är det uteslutet med något annat märke än Tesla
Jag funderade rejält nu när det blev lite fördröjt med leveranserna till Sverige, framför allt funderade jag på Iqonic nu när de äntligen börjar levereras i Sverige.
Men det går inte, vi har 20 mil till lantstället, CCS/Chademo funkar inte då. Det är för lång väntetid på så kort resa
Så jag får vänta 18 månader till FAN
Kom ihåg att du inte behöver ladda mer än det du behöver för att komma fram till stugan. Så om du har en bil som klarar 15 mil så behöver du bara ha i 5 mil för att komma fram. Det räcker alltså med ett stopp på 10 minuter typ...

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 19 aug 2017 18:55
av bonath
LarsL skrev:
Kom ihåg att du inte behöver ladda mer än det du behöver för att komma fram till stugan. Så om du har en bil som klarar 15 mil så behöver du bara ha i 5 mil för att komma fram. Det räcker alltså med ett stopp på 10 minuter typ...
Så har jag gjort med min Leaf Tekna 30kWh. Kör Halmstad - Nässjö, 21 mil.
Stannar ca 15 - 20 minuter i Värnamo eller Ljungby och laddar ChaDeMo...
No Problems. :)

Re: Teslas laddnätverk avgör bilval framöver?

Postat: 20 aug 2017 09:51
av Gustafsson
vigge50 skrev:
För tillfället så har Tesla helt klart en fördel men frågan är hur länge till? Ford, BMW, Audi, Porsche och Daimler har gått ut och sagt att de ska börja med att sätta upp 400 laddstationer med en effekt på 350 kW men att 2020 så ska det finnas tusentals. Så sent som samtalet efter senaste kvartalsrapporten pratade Elon och JB Straubel om att de anser att de negativa effekterna på batterierna är för stora för att öka effekten på SuperCharger marken så hur länge till kommer Tesla vara ledande?

http://insideevs.com/400-ultra-fast-350 ... in-europe/
En stor fördel som starkare laddstationer har är ju att fler bilar kan få mer ström samtidigt än idag. Såväl SuC som Chademo laddarna ger bara hög ström till en bil i taget, där Teslas dock ger mer.
Man måste också komma ihåg att de här höga effekterna knappast kan användas mer än under en kort tid initialt under laddningen, såvida ny batteriteknik inte också utvecklas. Redan styrs ju laddeffekten ner snabbt vid SuC från > 100 kW till att börja medned mot några få kW i slutet om man laddar fullt.
Återstår alltså att se vad dessa siffror betyder i praktiken.