Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Flyttsakstullfrihet från Norge

Här köper du bilar

Moderator: Redaktion

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inläggav Teslaägare Klintan » 19 mar 2021 23:12

Det var ju inte att elbilen var relativt billig, det var ju att elbilen var billig i Norge jämfört med i Sverige som var frågan?
Nissan Leaf | Model S 75 D
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
 
Inlägg: 860
Blev medlem: 03 apr 2016 13:21
Ort: Lidköping
Referralkod: martin66034

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inläggav Teslaägare HelectriC » 19 mar 2021 23:12

Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
Vi tar det igen, för de som inte förstår. Pris på elbil i Norge är lågt pga att det är ett rent nettopris, inga skatter eller några avgifter. Det man betalar för en elbil i Norge går oavkortat till säljande organisation.

Sluta blanda ihop två olika frågor, varför en elbil är billig är inte samma fråga som varför en elbil säljer bra. De hänger ihop, men det är inte samma fråga.


Köper du en elbil går pengarna oavkortat till säljande organisation. Köper du en fossilbil får du utöver bilens nettokostnad även betala en stor del till staten. Detta gör att elbilen blir relativt billig. Att du bor i Norge och inte inser det är ju häpnadsväckande. Vilken är din förklaring till elbilens framgång i Norge. Den saknar ju motstycke.


Trådskaparen frågade varför elbilar är billigare i Norge och listade upp listpriset på ett urval länder. Svaret på den frågan är ju att priset i Norge är ett nettopris medans man i övriga länder betalar olika nivåer av moms. Jag vet precis hur det går till här, men det verkar vara flera här som inte vill eller kan förstå detta! Elbilens pris kontra fossilbilens pris i Norge har ju inget med elbilens pris jämfört med elbilar i andra länder att göra. Läs detta några gånger så förstår du att diskussionen är absurd. Läs ursprungsfrågan och mitt svar, så förstår du förhoppningsvis. Frågan handlar ju inte om hur populär elbilen är i Norge, enbart varför priset är lägre jämfört med andra länder.
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 9979
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inläggav Teslaägare HelectriC » 19 mar 2021 23:13

Klintan skrev:Det var ju inte att elbilen var relativt billig, det var ju att elbilen var billig i Norge jämfört med i Sverige som var frågan?


Precis! Äntligen en som förstår, tack! Började nästan tro jag var knäpp :)
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 9979
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inläggav Teslaägare martinot » 20 mar 2021 17:15

Klintan skrev:Det var ju inte att elbilen var relativt billig, det var ju att elbilen var billig i Norge jämfört med i Sverige som var frågan?


Det hänger ihop - vilket de flesta (men tydligen inte alla) har förstått.

När en vara får stora volymer på en marknad (som tex. elbilar i Norge som utgör mer än 50% av nybilsförsäljningen) så ökar konkurrensen, och därmed oftast också att priserna sjunker med ökad konkurrens. Det som man tidigare hade relativt liten försäljning av med höga vinstmarginaler, pressas med ökad marknadskonkurrens prisnivåerna neråt för att ersättas med lägre vinstmarginaler per såld produkt, men som kompenseras av allt högre volymer totalt sätt för försäljarna/tillverkarna.

Den stora skillnad mellan Norge och Sverige gällande priserna beror på momsen som vi har på elbilar i Sverige, men det är inte den enda skillnaden om man räknar på priserna på många bilmodeller.

Den övriga skillnaden (utöver skillnaden i moms som är 20% av priset i Sverige) förklaras alltså av att elbilar (än så länge) är mer av en nischprodukt i Sverige, som säljs i mycket lägre volymer än i Norge, men som då oftast kompenseras för tillverkarna med att de kan ha en högre vinstmarginal per såld bil (vilket ger ett högre pris till oss kunder i slutändan).

Detta är den främsta orsaken till att Tesla (och andra elbilstillverkare) ofta har lägre priser i Norge jämfört med i Sverige för många av sina modeller, även om du skulle lägga på den svenska mervärdesskatten på priset innan du gör en prisjämförelse.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 4291
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inläggav alvenzo » 23 mar 2021 00:02

Mycket tjatter här just nu :roll:

Är ni säkra på att det är 6 månader man ska äga bilen innan flytt? Jag trodde det var ett år. Kan dock ha blandat ihop det med att man måste äga bilen i ett år efter flytten. Ju dyraste bil du köper, desto mer "spar" du på momsen, däremot så faller ju antalet som kan köpa bilen drastiskt så jag skulle nog köra på en M3 sr+ eller LR. Alternativt Mustang Mach-e ;)
alvenzo
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inläggav Teslaägare martinot » 23 mar 2021 00:40

alvenzo skrev:Mycket tjatter här just nu :roll:

Är ni säkra på att det är 6 månader man ska äga bilen innan flytt? Jag trodde det var ett år. Kan dock ha blandat ihop det med att man måste äga bilen i ett år efter flytten.


https://letmegooglethat.com/?q=ta+med+b ... ll+sverige

Olika tidskrav gäller om du är inflyttare eller återvändare:

Tidskrav för inflyttare: Fordonet ska under minst sex månader före inflyttningen ha ägts av dig och använts av dig eller din familj i det land utanför EU, där du har haft din normala bostad.

Tidskrav för återvändare: Fordonet ska under minst ett år före du återvänder ha ägts av dig och använts av dig eller din familj i det land utanför EU där du har vistats. Du ska också ha haft behov av fordonet under vistelsen i det land utanför EU där du har vistats.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 4291
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inläggav alvenzo » 27 mar 2021 14:13

martinot skrev:
alvenzo skrev:Mycket tjatter här just nu :roll:

Är ni säkra på att det är 6 månader man ska äga bilen innan flytt? Jag trodde det var ett år. Kan dock ha blandat ihop det med att man måste äga bilen i ett år efter flytten.


https://letmegooglethat.com/?q=ta+med+b ... ll+sverige

Olika tidskrav gäller om du är inflyttare eller återvändare:

Tidskrav för inflyttare: Fordonet ska under minst sex månader före inflyttningen ha ägts av dig och använts av dig eller din familj i det land utanför EU, där du har haft din normala bostad.

Tidskrav för återvändare: Fordonet ska under minst ett år före du återvänder ha ägts av dig och använts av dig eller din familj i det land utanför EU där du har vistats. Du ska också ha haft behov av fordonet under vistelsen i det land utanför EU där du har vistats.


Med andra ord så gäller inte alls 6 månader, utan 12 för alla svenskar, som jag sa :)
alvenzo
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inläggav Teslaägare NEO » 27 mar 2021 14:20

Återvändare om man varit i Norge med d-nummer och fortfarande varit folkbokförd i Sverige. I mitt fall räknades vi som inflyttare då vi folkbokfört oss i Norge.
Model 3LR -20

Model XP100DL -17
Model X75D-16AP2, 6S
Model XP100DL-16 AP1,6s, 22" chrome delete
Model XP100DLHW3-197s, 3M satin white, chrome delete
Model SP85+ AP1 UP Facelift-14
Model S P85DL+-15
Model 3LR P+ HW3-19
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
 
Inlägg: 1771
Blev medlem: 24 okt 2017 19:17
Ort: Stockholm

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inläggav Technoking » 27 mar 2021 14:33

https://www.tullverket.se/flyttatillsve ... 1063f.html

Punkt nummer tre under "inflyttare".
Technoking
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 mar 2021 23:32

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inläggav flipmac » 27 mar 2021 18:34

Nytt off topic: Om begagnatpriserna är så pass mycket lägre i Norge (pga större utbud), kan det då vara värt att importera en Tesla trots tull och moms? Eller är det då bättre att satsa på annat Eu-land? Känns å andra sidan som att importbilar är nackdel på andrahandsmarknaden i Sverige. Jag har märkt att jag själv reagerar när en bil är importerad men jag vet inte varför det egentligen skulle vara sämre? Är det att det inte går att spåra lika lätt hur bilen ägts i ursprungslandet? Garanti och liknande gäller väl oavsett?
flipmac
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Föregående

Återgå till Bilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.