Re: Leasingkontrakt övertages.
Postat: 30 jan 2018 22:01
Grattis! Det blev en tesla ganska omgående! Frun får köra p85dl sen då?
Tars skrev:Grattis! Det blev en tesla ganska omgående! Frun får köra p85dl sen då?
Zoe borde ändå vara bättre alternativ för pendling ?Mistafrizz skrev:Tars skrev:Grattis! Det blev en tesla ganska omgående! Frun får köra p85dl sen då?
Tackar.
Hon åker bara 6 mil per dag, så jag tänkte försöka hitta en fin Leaf till henne - hälften av dagarna kan hon nog tänka sig att samåka.
Tror också det, men hon är skeptisk till storleken..e5m1r skrev:Zoe borde ändå vara bättre alternativ för pendling ?Mistafrizz skrev:Tars skrev:Grattis! Det blev en tesla ganska omgående! Frun får köra p85dl sen då?
Tackar.
Hon åker bara 6 mil per dag, så jag tänkte försöka hitta en fin Leaf till henne - hälften av dagarna kan hon nog tänka sig att samåka.
Är hon inte skeptisk till leafens fulhet ?Mistafrizz skrev:Tror också det, men hon är skeptisk till storleken..e5m1r skrev:Zoe borde ändå vara bättre alternativ för pendling ?Mistafrizz skrev:Tars skrev:Grattis! Det blev en tesla ganska omgående! Frun får köra p85dl sen då?
Tackar.
Hon åker bara 6 mil per dag, så jag tänkte försöka hitta en fin Leaf till henne - hälften av dagarna kan hon nog tänka sig att samåka.
Hon vill ha en elbil - med app och grejer. Men jag bad henne kika på Zoe nu när jag släppte av henne. Konstigt att hon ej ville ta Q7an till jobbet idag.e5m1r skrev:Är hon inte skeptisk till leafens fulhet ?Mistafrizz skrev:Tror också det, men hon är skeptisk till storleken..e5m1r skrev:Zoe borde ändå vara bättre alternativ för pendling ?Mistafrizz skrev:Tars skrev:Grattis! Det blev en tesla ganska omgående! Frun får köra p85dl sen då?
Tackar.
Hon åker bara 6 mil per dag, så jag tänkte försöka hitta en fin Leaf till henne - hälften av dagarna kan hon nog tänka sig att samåka.
Mistafrizz skrev:Kör ni I3 Bev eller Rex?
Det är lite därför jag ej gillar I3 Rex, man kan ju tanka.. blir liksom ingen sport. Sen är ju min erfarenhet bara med PHEVen, och den körde jag ju på 95% bensin (18 mil t&r till jobbet)Verdi skrev:Mistafrizz skrev:Kör ni I3 Bev eller Rex?
Jag har en REX men efter snart ett år så inser jag att en BEV hade fungerat också. Man får bättre räckvidd på vintern med en sån pga värmepump. Och så blir den lite kvickare då man sparar rätt mycket vikt (150 kg har jag för mig) på att inte ha rex.
Dock är det faktiskt lite skönt att ha nåt att falla tillbaka på om man måste köra längre än batteriet medger. Att erkänna det är lite som att svära i kyrkan här men så känner jag. Det möjliggör ju även att man kan "chansa" lite mer. Man behöver inte ha den där säkerhetsmarginalen och det ökar den praktiska räckvidden en del. Visst kan man gå ner i hastighet om det kniper men det är förnedrande för då ska alla fossilbilister åka och skratta åt muppen i elbil som måste krypköra för att komma fram... Känns inte som bra reklam för elbilar direkt.
i3 REX är en "inverterad" hybrid. Jag ligger nog på 99% elektricitet.Mistafrizz skrev:Det är lite därför jag ej gillar I3 Rex, man kan ju tanka.. blir liksom ingen sport. Sen är ju min erfarenhet bara med PHEVen, och den körde jag ju på 95% bensin (18 mil t&r till jobbet)Verdi skrev:Mistafrizz skrev:Kör ni I3 Bev eller Rex?
Jag har en REX men efter snart ett år så inser jag att en BEV hade fungerat också. Man får bättre räckvidd på vintern med en sån pga värmepump. Och så blir den lite kvickare då man sparar rätt mycket vikt (150 kg har jag för mig) på att inte ha rex.
Dock är det faktiskt lite skönt att ha nåt att falla tillbaka på om man måste köra längre än batteriet medger. Att erkänna det är lite som att svära i kyrkan här men så känner jag. Det möjliggör ju även att man kan "chansa" lite mer. Man behöver inte ha den där säkerhetsmarginalen och det ökar den praktiska räckvidden en del. Visst kan man gå ner i hastighet om det kniper men det är förnedrande för då ska alla fossilbilister åka och skratta åt muppen i elbil som måste krypköra för att komma fram... Känns inte som bra reklam för elbilar direkt.
Men den där sista procenten gör ju att man måste hålla i ett bensin/dieselhandtag - vilket jag ska undvika.Verdi skrev:i3 REX är en "inverterad" hybrid. Jag ligger nog på 99% elektricitet.Mistafrizz skrev:Det är lite därför jag ej gillar I3 Rex, man kan ju tanka.. blir liksom ingen sport. Sen är ju min erfarenhet bara med PHEVen, och den körde jag ju på 95% bensin (18 mil t&r till jobbet)Verdi skrev:Mistafrizz skrev:Kör ni I3 Bev eller Rex?
Jag har en REX men efter snart ett år så inser jag att en BEV hade fungerat också. Man får bättre räckvidd på vintern med en sån pga värmepump. Och så blir den lite kvickare då man sparar rätt mycket vikt (150 kg har jag för mig) på att inte ha rex.
Dock är det faktiskt lite skönt att ha nåt att falla tillbaka på om man måste köra längre än batteriet medger. Att erkänna det är lite som att svära i kyrkan här men så känner jag. Det möjliggör ju även att man kan "chansa" lite mer. Man behöver inte ha den där säkerhetsmarginalen och det ökar den praktiska räckvidden en del. Visst kan man gå ner i hastighet om det kniper men det är förnedrande för då ska alla fossilbilister åka och skratta åt muppen i elbil som måste krypköra för att komma fram... Känns inte som bra reklam för elbilar direkt.
Jo, hade jag vetat det jag vet idag så hade jag nog valt en BEV också. När jag köpte min i3 hade jag inte en tanke på en Tesla så då värderade jag "långreseaspekten" högre. Nu tar vi Teslan när vi ska nånstans lite längre bort. Var inte så insatt i var och hur man snabbladdade heller på den tiden.Mistafrizz skrev:Men den där sista procenten gör ju att man måste hålla i ett bensin/dieselhandtag - vilket jag ska undvika.Verdi skrev:i3 REX är en "inverterad" hybrid. Jag ligger nog på 99% elektricitet.Mistafrizz skrev:Det är lite därför jag ej gillar I3 Rex, man kan ju tanka.. blir liksom ingen sport. Sen är ju min erfarenhet bara med PHEVen, och den körde jag ju på 95% bensin (18 mil t&r till jobbet)Verdi skrev:Mistafrizz skrev:Kör ni I3 Bev eller Rex?
Jag har en REX men efter snart ett år så inser jag att en BEV hade fungerat också. Man får bättre räckvidd på vintern med en sån pga värmepump. Och så blir den lite kvickare då man sparar rätt mycket vikt (150 kg har jag för mig) på att inte ha rex.
Dock är det faktiskt lite skönt att ha nåt att falla tillbaka på om man måste köra längre än batteriet medger. Att erkänna det är lite som att svära i kyrkan här men så känner jag. Det möjliggör ju även att man kan "chansa" lite mer. Man behöver inte ha den där säkerhetsmarginalen och det ökar den praktiska räckvidden en del. Visst kan man gå ner i hastighet om det kniper men det är förnedrande för då ska alla fossilbilister åka och skratta åt muppen i elbil som måste krypköra för att komma fram... Känns inte som bra reklam för elbilar direkt.
Men jag ska absolut undersöka BEV varianten.
Iofs över 200' men 298' för en helt ny är inte så dumt. Det betyder lägre kostnad för försäkring och gratis service. Tror inte totalkostnaden blir särskilt mycket dyrare än för en gammal 60Ah bil. Dessutom har man ju bättre garantier och alltid trevligt att vara första ägaren på en kärra.Mistafrizz skrev:Innan frugan springer iväg för långt i sina tankar...
Om man tänker sig att inhandla en renodlad elbil för ca 200k, som skall gå 10 mil per dag oavsett väder och med enbart laddning hemmavid.
- Hur ska jag tänka?
Teslan laddar jag mest ute på vägarna, men vill ju såklart se till så att den kan laddas hemma.
Kan en Tesla WC hantera fler biltyper än Teslan?
Kan någon annan elbil hantera 3-fas?
Alternativen nu är:
Leaf (24kw batteriet blir väl i minsta laget?), och 30kw ligger högt i pris om man kan vänta på den nya med 40kw.
Ioniq börjar komma ner i pris, men ligger strax över 300k än (dvs samma som Leaf 2)
I3an (tänker på BEV primärt) har väl inte snabbladdare i alla varianter, och dessutom faller den på 3-fasen?
Zoe stora batteripaketet är prissatt som en Leaf 2 om man räknar in batterihyran, lilla batteriet blir väl för klent?
E-up och E-Golf för små batterier?
Övriga funktioner som måste finnas, men som jag tror finns i samtliga är 4 sittplatser/App (för förvärme)
Hur skulle ni tänka?
Jag blev så överraskad när vi sågs i onsdags att jag glömde gratulera. Här står man å spanar efter en PHEV och så glider det upp en svart X90D. Grattis!Mistafrizz skrev:
Så blir det ibland - Kamprad lyckades när en energidisplay, förblindar tillräckligt för att en Model X försvinner i bakgrunden.themax skrev:Jag blev så överraskad när vi sågs i onsdags att jag glömde gratulera. Här står man å spanar efter en PHEV och så glider det upp en svart X90D. Grattis!Mistafrizz skrev:
Vad får du för fart i laddningen?Verdi skrev:Iofs över 200' men 298' för en helt ny är inte så dumt. Det betyder lägre kostnad för försäkring och gratis service. Tror inte totalkostnaden blir särskilt mycket dyrare än för en gammal 60Ah bil. Dessutom har man ju bättre garantier och alltid trevligt att vara första ägaren på en kärra.Mistafrizz skrev:Innan frugan springer iväg för långt i sina tankar...
Om man tänker sig att inhandla en renodlad elbil för ca 200k, som skall gå 10 mil per dag oavsett väder och med enbart laddning hemmavid.
- Hur ska jag tänka?
Teslan laddar jag mest ute på vägarna, men vill ju såklart se till så att den kan laddas hemma.
Kan en Tesla WC hantera fler biltyper än Teslan?
Kan någon annan elbil hantera 3-fas?
Alternativen nu är:
Leaf (24kw batteriet blir väl i minsta laget?), och 30kw ligger högt i pris om man kan vänta på den nya med 40kw.
Ioniq börjar komma ner i pris, men ligger strax över 300k än (dvs samma som Leaf 2)
I3an (tänker på BEV primärt) har väl inte snabbladdare i alla varianter, och dessutom faller den på 3-fasen?
Zoe stora batteripaketet är prissatt som en Leaf 2 om man räknar in batterihyran, lilla batteriet blir väl för klent?
E-up och E-Golf för små batterier?
Övriga funktioner som måste finnas, men som jag tror finns i samtliga är 4 sittplatser/App (för förvärme)
Hur skulle ni tänka?
https://www.blocket.se/uppsala/BMW_i3_9 ... ?ca=10&w=3
Den har även trefas och snabbladdning DC såklart. Går jättebra att ladda med Tesla WC. Min står på laddning här utanför i detta nu faktiskt.
11 kW. Räknade ut vad jag fått från laddningen nu på förmiddagen och med höftade siffror så hamnade jag på ca 10 kW. (Från ca 10% till 95% på 2,5 timme.) Så det verkar stämma bra i praktiken också. Men nu verkar den vilja ha nästan en timme på sig för resterande 5% av nån anledning...Mistafrizz skrev:Vad får du för fart i laddningen?Verdi skrev:Iofs över 200' men 298' för en helt ny är inte så dumt. Det betyder lägre kostnad för försäkring och gratis service. Tror inte totalkostnaden blir särskilt mycket dyrare än för en gammal 60Ah bil. Dessutom har man ju bättre garantier och alltid trevligt att vara första ägaren på en kärra.Mistafrizz skrev:Innan frugan springer iväg för långt i sina tankar...
Om man tänker sig att inhandla en renodlad elbil för ca 200k, som skall gå 10 mil per dag oavsett väder och med enbart laddning hemmavid.
- Hur ska jag tänka?
Teslan laddar jag mest ute på vägarna, men vill ju såklart se till så att den kan laddas hemma.
Kan en Tesla WC hantera fler biltyper än Teslan?
Kan någon annan elbil hantera 3-fas?
Alternativen nu är:
Leaf (24kw batteriet blir väl i minsta laget?), och 30kw ligger högt i pris om man kan vänta på den nya med 40kw.
Ioniq börjar komma ner i pris, men ligger strax över 300k än (dvs samma som Leaf 2)
I3an (tänker på BEV primärt) har väl inte snabbladdare i alla varianter, och dessutom faller den på 3-fasen?
Zoe stora batteripaketet är prissatt som en Leaf 2 om man räknar in batterihyran, lilla batteriet blir väl för klent?
E-up och E-Golf för små batterier?
Övriga funktioner som måste finnas, men som jag tror finns i samtliga är 4 sittplatser/App (för förvärme)
Hur skulle ni tänka?
https://www.blocket.se/uppsala/BMW_i3_9 ... ?ca=10&w=3
Den har även trefas och snabbladdning DC såklart. Går jättebra att ladda med Tesla WC. Min står på laddning här utanför i detta nu faktiskt.