Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Leasingkontrakt övertages.

Här köper du bilar

Moderator: Redaktion

Re: Leasingkontrakt övertages.

Inläggav Verdi » 31 jan 2018 13:24

Mistafrizz skrev:Kör ni I3 Bev eller Rex?



Jag har en REX men efter snart ett år så inser jag att en BEV hade fungerat också. Man får bättre räckvidd på vintern med en sån pga värmepump. Och så blir den lite kvickare då man sparar rätt mycket vikt (150 kg har jag för mig) på att inte ha rex.

Dock är det faktiskt lite skönt att ha nåt att falla tillbaka på om man måste köra längre än batteriet medger. Att erkänna det är lite som att svära i kyrkan här men så känner jag. Det möjliggör ju även att man kan "chansa" lite mer. Man behöver inte ha den där säkerhetsmarginalen och det ökar den praktiska räckvidden en del. Visst kan man gå ner i hastighet om det kniper men det är förnedrande för då ska alla fossilbilister åka och skratta åt muppen i elbil som måste krypköra för att komma fram... Känns inte som bra reklam för elbilar direkt.
Verdi
 

Re: Leasingkontrakt övertages.

Inläggav Teslaägare Mistafrizz » 31 jan 2018 13:33

Verdi skrev:
Mistafrizz skrev:Kör ni I3 Bev eller Rex?



Jag har en REX men efter snart ett år så inser jag att en BEV hade fungerat också. Man får bättre räckvidd på vintern med en sån pga värmepump. Och så blir den lite kvickare då man sparar rätt mycket vikt (150 kg har jag för mig) på att inte ha rex.

Dock är det faktiskt lite skönt att ha nåt att falla tillbaka på om man måste köra längre än batteriet medger. Att erkänna det är lite som att svära i kyrkan här men så känner jag. Det möjliggör ju även att man kan "chansa" lite mer. Man behöver inte ha den där säkerhetsmarginalen och det ökar den praktiska räckvidden en del. Visst kan man gå ner i hastighet om det kniper men det är förnedrande för då ska alla fossilbilister åka och skratta åt muppen i elbil som måste krypköra för att komma fram... Känns inte som bra reklam för elbilar direkt.


Det är lite därför jag ej gillar I3 Rex, man kan ju tanka.. blir liksom ingen sport. Sen är ju min erfarenhet bara med PHEVen, och den körde jag ju på 95% bensin (18 mil t&r till jobbet)
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 13:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Leasingkontrakt övertages.

Inläggav Verdi » 31 jan 2018 13:45

Mistafrizz skrev:
Verdi skrev:
Mistafrizz skrev:Kör ni I3 Bev eller Rex?



Jag har en REX men efter snart ett år så inser jag att en BEV hade fungerat också. Man får bättre räckvidd på vintern med en sån pga värmepump. Och så blir den lite kvickare då man sparar rätt mycket vikt (150 kg har jag för mig) på att inte ha rex.

Dock är det faktiskt lite skönt att ha nåt att falla tillbaka på om man måste köra längre än batteriet medger. Att erkänna det är lite som att svära i kyrkan här men så känner jag. Det möjliggör ju även att man kan "chansa" lite mer. Man behöver inte ha den där säkerhetsmarginalen och det ökar den praktiska räckvidden en del. Visst kan man gå ner i hastighet om det kniper men det är förnedrande för då ska alla fossilbilister åka och skratta åt muppen i elbil som måste krypköra för att komma fram... Känns inte som bra reklam för elbilar direkt.


Det är lite därför jag ej gillar I3 Rex, man kan ju tanka.. blir liksom ingen sport. Sen är ju min erfarenhet bara med PHEVen, och den körde jag ju på 95% bensin (18 mil t&r till jobbet)


i3 REX är en "inverterad" hybrid. Jag ligger nog på 99% elektricitet.
Verdi
 

Re: Leasingkontrakt övertages.

Inläggav Teslaägare Mistafrizz » 31 jan 2018 13:47

Verdi skrev:
Mistafrizz skrev:
Verdi skrev:
Mistafrizz skrev:Kör ni I3 Bev eller Rex?



Jag har en REX men efter snart ett år så inser jag att en BEV hade fungerat också. Man får bättre räckvidd på vintern med en sån pga värmepump. Och så blir den lite kvickare då man sparar rätt mycket vikt (150 kg har jag för mig) på att inte ha rex.

Dock är det faktiskt lite skönt att ha nåt att falla tillbaka på om man måste köra längre än batteriet medger. Att erkänna det är lite som att svära i kyrkan här men så känner jag. Det möjliggör ju även att man kan "chansa" lite mer. Man behöver inte ha den där säkerhetsmarginalen och det ökar den praktiska räckvidden en del. Visst kan man gå ner i hastighet om det kniper men det är förnedrande för då ska alla fossilbilister åka och skratta åt muppen i elbil som måste krypköra för att komma fram... Känns inte som bra reklam för elbilar direkt.


Det är lite därför jag ej gillar I3 Rex, man kan ju tanka.. blir liksom ingen sport. Sen är ju min erfarenhet bara med PHEVen, och den körde jag ju på 95% bensin (18 mil t&r till jobbet)


i3 REX är en "inverterad" hybrid. Jag ligger nog på 99% elektricitet.


Men den där sista procenten gör ju att man måste hålla i ett bensin/dieselhandtag - vilket jag ska undvika.

Men jag ska absolut undersöka BEV varianten.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 13:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Leasingkontrakt övertages.

Inläggav Verdi » 31 jan 2018 14:10

Mistafrizz skrev:
Verdi skrev:
Mistafrizz skrev:
Verdi skrev:
Mistafrizz skrev:Kör ni I3 Bev eller Rex?



Jag har en REX men efter snart ett år så inser jag att en BEV hade fungerat också. Man får bättre räckvidd på vintern med en sån pga värmepump. Och så blir den lite kvickare då man sparar rätt mycket vikt (150 kg har jag för mig) på att inte ha rex.

Dock är det faktiskt lite skönt att ha nåt att falla tillbaka på om man måste köra längre än batteriet medger. Att erkänna det är lite som att svära i kyrkan här men så känner jag. Det möjliggör ju även att man kan "chansa" lite mer. Man behöver inte ha den där säkerhetsmarginalen och det ökar den praktiska räckvidden en del. Visst kan man gå ner i hastighet om det kniper men det är förnedrande för då ska alla fossilbilister åka och skratta åt muppen i elbil som måste krypköra för att komma fram... Känns inte som bra reklam för elbilar direkt.


Det är lite därför jag ej gillar I3 Rex, man kan ju tanka.. blir liksom ingen sport. Sen är ju min erfarenhet bara med PHEVen, och den körde jag ju på 95% bensin (18 mil t&r till jobbet)


i3 REX är en "inverterad" hybrid. Jag ligger nog på 99% elektricitet.


Men den där sista procenten gör ju att man måste hålla i ett bensin/dieselhandtag - vilket jag ska undvika.

Men jag ska absolut undersöka BEV varianten.


Jo, hade jag vetat det jag vet idag så hade jag nog valt en BEV också. När jag köpte min i3 hade jag inte en tanke på en Tesla så då värderade jag "långreseaspekten" högre. Nu tar vi Teslan när vi ska nånstans lite längre bort. Var inte så insatt i var och hur man snabbladdade heller på den tiden.
Verdi
 

Re: Leasingkontrakt övertages.

Inläggav elbilist mati » 31 jan 2018 18:40

Det är väl precis så att man måste lära sig att vara med elbil. Så småningom inser man att det där stora Tesla-batteriet egentligen inte behövs. Det är bara en massa onödig vikt att släpa omkring, 360 dagar om året. Därmed vill jag inte säga att ingen behöver det, men de flesta klarar sig med betydligt mindre.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11901
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Leasingkontrakt övertages.

Inläggav Teslaägare Tars » 31 jan 2018 20:01

Har Rex, men har samma uppfattning som andra här som har Rex, att det känns skönt att ha, men att det väger mer, och påverkar räckvidden såklart, så hade jag köpt en idag, så hade det blivit en BEV. Du slipper betala för generatorn och du får mer i SMBP, tror du får 40.000 men är lite osäker på den fronten.
14 st olika Teslor, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra. Om du är nyfiken, så fråga aktuell status.
Just nu, P85DL med pluschassi
Har nu beställt en plaid. =)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
 
Inlägg: 5473
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Märsta
Referralkod: michael4548

Re: Leasingkontrakt övertages.

Inläggav Teslaägare Mistafrizz » 02 feb 2018 09:21

Innan frugan springer iväg för långt i sina tankar...

Om man tänker sig att inhandla en renodlad elbil för ca 200k, som skall gå 10 mil per dag oavsett väder och med enbart laddning hemmavid.
- Hur ska jag tänka?

Teslan laddar jag mest ute på vägarna, men vill ju såklart se till så att den kan laddas hemma.

Kan en Tesla WC hantera fler biltyper än Teslan?
Kan någon annan elbil hantera 3-fas?

Alternativen nu är:

Leaf (24kw batteriet blir väl i minsta laget?), och 30kw ligger högt i pris om man kan vänta på den nya med 40kw.
Ioniq börjar komma ner i pris, men ligger strax över 300k än (dvs samma som Leaf 2)
I3an (tänker på BEV primärt) har väl inte snabbladdare i alla varianter, och dessutom faller den på 3-fasen?
Zoe stora batteripaketet är prissatt som en Leaf 2 om man räknar in batterihyran, lilla batteriet blir väl för klent?
E-up och E-Golf för små batterier?

Övriga funktioner som måste finnas, men som jag tror finns i samtliga är 4 sittplatser/App (för förvärme)

Hur skulle ni tänka?
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 13:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Leasingkontrakt övertages.

Inläggav Verdi » 02 feb 2018 09:46

Mistafrizz skrev:Innan frugan springer iväg för långt i sina tankar...

Om man tänker sig att inhandla en renodlad elbil för ca 200k, som skall gå 10 mil per dag oavsett väder och med enbart laddning hemmavid.
- Hur ska jag tänka?

Teslan laddar jag mest ute på vägarna, men vill ju såklart se till så att den kan laddas hemma.

Kan en Tesla WC hantera fler biltyper än Teslan?
Kan någon annan elbil hantera 3-fas?

Alternativen nu är:

Leaf (24kw batteriet blir väl i minsta laget?), och 30kw ligger högt i pris om man kan vänta på den nya med 40kw.
Ioniq börjar komma ner i pris, men ligger strax över 300k än (dvs samma som Leaf 2)
I3an (tänker på BEV primärt) har väl inte snabbladdare i alla varianter, och dessutom faller den på 3-fasen?
Zoe stora batteripaketet är prissatt som en Leaf 2 om man räknar in batterihyran, lilla batteriet blir väl för klent?
E-up och E-Golf för små batterier?

Övriga funktioner som måste finnas, men som jag tror finns i samtliga är 4 sittplatser/App (för förvärme)

Hur skulle ni tänka?


Iofs över 200' men 298' för en helt ny är inte så dumt. Det betyder lägre kostnad för försäkring och gratis service. Tror inte totalkostnaden blir särskilt mycket dyrare än för en gammal 60Ah bil. Dessutom har man ju bättre garantier och alltid trevligt att vara första ägaren på en kärra.

https://www.blocket.se/uppsala/BMW_i3_9 ... ?ca=10&w=3

Den har även trefas och snabbladdning DC såklart. Går jättebra att ladda med Tesla WC. Min står på laddning här utanför i detta nu faktiskt. :)
Verdi
 

Re: Leasingkontrakt övertages.

Inläggav Teslaägare themax » 02 feb 2018 10:06

Mistafrizz skrev:8-)


Jag blev så överraskad när vi sågs i onsdags att jag glömde gratulera. Här står man å spanar efter en PHEV och så glider det upp en svart X90D. Grattis!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att nu ratta en Model 3 LR AWD. Äntligen!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
 
Inlägg: 1150
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga
Referralkod: mats15727

FöregåendeNästa

Återgå till Bilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.