E-Golf / i3
Moderator: Redaktion
E-Golf / i3
Jag är mest inne på e-Golf (gen 1), men i3 kan eventuellt vara intressant.
Övertag av privatleasing kan vara av intresse.
Grundkrav är parkeringssensorer fram och bak samt att färgen på bilen inte är solidsvart eller solidvit. Vid köp är maxpris runt 270k.
Övertag av privatleasing kan vara av intresse.
Grundkrav är parkeringssensorer fram och bak samt att färgen på bilen inte är solidsvart eller solidvit. Vid köp är maxpris runt 270k.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: E-Golf / i3
Varför inte köpa en ny Nissan Leaf 40kWh med 378km räckvidd för 233.165kr?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: E-Golf / i3
Eller en Zoe?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: E-Golf / i3
Var ser du det priset? På deras hemsida står det 344.900kr för den billigaste utan tillval.Zalman3 skrev:Varför inte köpa en ny Nissan Leaf 40kWh med 378km räckvidd för 233.165kr?
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: E-Golf / i3
13% rabatt först och sedan nya SMBP på det? annars vettifasiken alltså...Nyren skrev:Var ser du det priset? På deras hemsida står det 344.900kr för den billigaste utan tillval.Zalman3 skrev:Varför inte köpa en ny Nissan Leaf 40kWh med 378km räckvidd för 233.165kr?
233tkr i grundpris vore nåt iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: E-Golf / i3
344.900kNyren skrev:Var ser du det priset? På deras hemsida står det 344.900kr för den billigaste utan tillval.Zalman3 skrev:Varför inte köpa en ny Nissan Leaf 40kWh med 378km räckvidd för 233.165kr?
-15%
netto 293.165kr
Supermiljöbilsstöd 60.000kr efter 1 juli 2018
netto 233.165kr
Modeller och rabatter EV - elbil
Nissan LEAF: 15 %
Nissan e-NV200: 15 %
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... er/nissan/
Vet att de ger 15% på nya Leaf.
Erbjudande: 12-15% rabatt på Nissan. Rabatten är rikstäckande och avser ingen enskild återförsäljare.
http://www.fastighetsagarna.se/mittnord ... -pa-ny-bil
Skicka PM om du inte får 15% i rabatt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: E-Golf / i3
Zalman3 skrev:344.900kNyren skrev:Var ser du det priset? På deras hemsida står det 344.900kr för den billigaste utan tillval.Zalman3 skrev:Varför inte köpa en ny Nissan Leaf 40kWh med 378km räckvidd för 233.165kr?
-15%
netto 293.165kr
Supermiljöbilsstöd 60.000kr efter 1 juli 2018
netto 233.165kr
Modeller och rabatter EV - elbil
Nissan LEAF: 15 %
Nissan e-NV200: 15 %
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... er/nissan/
Vet att de ger 15% på nya Leaf.
Erbjudande: 12-15% rabatt på Nissan. Rabatten är rikstäckande och avser ingen enskild återförsäljare.
http://www.fastighetsagarna.se/mittnord ... -pa-ny-bil
Skicka PM om du inte får 15% i rabatt.
Försökte med LRF-avtalet en gång men IT-konsult räknas inte till "de gröna näringarna" tydligen.
Inte är jag med i fastighetsägarna heller... Räcker det att proxy-äga en villa via banken för att kunna gå med?
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: E-Golf / i3
Vadå, du får jobba mer med särskrivningar i verksamhetsbeskrivningen bara.Verdi skrev:Zalman3 skrev:344.900kNyren skrev:Var ser du det priset? På deras hemsida står det 344.900kr för den billigaste utan tillval.Zalman3 skrev:Varför inte köpa en ny Nissan Leaf 40kWh med 378km räckvidd för 233.165kr?
-15%
netto 293.165kr
Supermiljöbilsstöd 60.000kr efter 1 juli 2018
netto 233.165kr
Modeller och rabatter EV - elbil
Nissan LEAF: 15 %
Nissan e-NV200: 15 %
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... er/nissan/
Vet att de ger 15% på nya Leaf.
Erbjudande: 12-15% rabatt på Nissan. Rabatten är rikstäckande och avser ingen enskild återförsäljare.
http://www.fastighetsagarna.se/mittnord ... -pa-ny-bil
Skicka PM om du inte får 15% i rabatt.
Försökte med LRF-avtalet en gång men IT-konsult räknas inte till "de gröna näringarna" tydligen.
Inte är jag med i fastighetsägarna heller... Räcker det att proxy-äga en villa via banken för att kunna gå med?
IT miljö konsult
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Re: E-Golf / i3
Hmm. Min budget är absolut inte mer än 300, men eftersom min Tesla kostat mig så mycket så vill jag nog hellre ner till 250 (eller ännu lägre). Jag är för närvarande arbetslös, så oklart hur jag kan få de där rabatterna. Sen är leveranstid en annan kluring... Vill helst ha en bil inom de närmaste veckorna, och inte efter halvårsskiftet. Däremot är det ju bra att det kommer billigare elbilar och att premien går upp, om handlarna kan förstå detta och gå med på lite lägre pris.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: E-Golf / i3
En Leaf för 230 hade varit svårt att motstå, man kanske kan försöka få liknande rabatt som LRF med lite förhandlingar. Är ju säkert halva priset då mot modell 3
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Re: E-Golf / i3
BMW i3 kostar ju 373.500kr minus 11%, netto 332.415kr, supermiljöbilsstöd 60.000kr, netto 272.415kr.dhanjel skrev:En Leaf för 230 hade varit svårt att motstå, man kanske kan försöka få liknande rabatt som LRF med lite förhandlingar. Är ju säkert halva priset då mot modell 3
11 % rabatt på alla BMW-modeller
Genom LRF Samköps avtal får ditt företag 11 % rabatt på bilen och 11 % rabatt på fabriksmoterade utrustning och tillbehörslistan. Rabatten dras från BMW:s gällande bruttoprislista.
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... torer/bmw/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: E-Golf / i3
Säker på att ramavtalet gäller i3? Jag har Företagarnas ramavtal som säger 10% på BMW. Där är dock i3 undantagen av nån anledning så man kan bara få 4-5% rabatt nånting.Zalman3 skrev:BMW i3 kostar ju 373.500kr minus 11%, netto 332.415kr, supermiljöbilsstöd 60.000kr, netto 272.415kr.dhanjel skrev:En Leaf för 230 hade varit svårt att motstå, man kanske kan försöka få liknande rabatt som LRF med lite förhandlingar. Är ju säkert halva priset då mot modell 3
11 % rabatt på alla BMW-modeller
Genom LRF Samköps avtal får ditt företag 11 % rabatt på bilen och 11 % rabatt på fabriksmoterade utrustning och tillbehörslistan. Rabatten dras från BMW:s gällande bruttoprislista.
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... torer/bmw/
Kom just att tänka på att den nya större supermiljöbonusen sänker andrahandsvärdet på våra befintliga elbilar.
Re: E-Golf / i3
Den här i3 Rex såg ut att var rätt bil för dig!
https://www.blocket.se/goteborg/BMW_i3_ ... 2.htm?sa=1
https://www.blocket.se/goteborg/BMW_i3_ ... 2.htm?sa=1
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: E-Golf / i3
Finns det någon som fått 15% i rabatt fören Leaf 40kWh? Antar att första kravet är att det är ett företag som köper.
Re: E-Golf / i3
Glömde svara på detta:
Nja, dels så har jag väldigt svårt för franska bilar, och dels så har jag hört att Zoe kan orsaka lite underliga effekter på elnätet (vilket om det hände skulle få Brf-styrelsen att gå av på mitten, nu när vi till slut fått laddboxar...)Johnalm skrev:Eller en Zoe?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: E-Golf / i3
Angående nya Leaf så känns det som Nissan har samma strategi som Hyundai, dvs att stoppa in vissa banala saker i de dyraste versionerna för att försöka locka folk att spendera mera. Halogenstrålkastare och pedal till parkeringsbromsen, på en elbil 2018.... Hallååå?!
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: E-Golf / i3
Här är vad jag tycker om i3:
The i3 is a fun car. It looks funky fun. It's light, small and nimble. Very relaxing to drive, in the city, especially for two. But it's not worth 40000eur for just being a city car for two in my opinion even if it's 1,5eur/100km in running cost. So how is it on a road trip, on the highway, for more than two? That's another story. On the highway the range of the i3 with the larger 33kwh battery drops from a possible 300km range during careful city driving to 110km if driving at 125km/h. This makes the range estimator very unreliable if you don't know your car perfectly in every condition. Then you can look at the battery percentage and know your range by experience. Apart from the range being unreliable on the highway it's not relaxing at all to drive at speed. It's very sensitive for side winds and equally as sensitive for even the slightest bump in the road. And the back doors, ohh the back doors, they are so horrible. If you give someone a ride in order for them to get in you need to unbluckle your seat belt and open the front door. Then they can get in, if you help them to open the back door. Then you need to close the back door before closing the front door and then you can go. And when you let them off you need to do all of this again but in reverse. So silly. Okay it's easy to put a child in a seat in the back but that's about it. And why is it only for four? They could have made the back for three but they decided not to. The fifth seat would have been perfect for a child or for a short trip for a grown up. It's like they don't want to sell cars. It's also really expensive. What if they didn't make everything so perfectly environmentally friendly, with everything recycled and expensive carbon fibre light body? Then maybe they could drop the price by 50-100k and could have sold lots more cars? That would probably have been more environmentally friendly in the long run replacing more gas cars. The rex model though. I really like it. I have driven lots of miles in different evs and I would really have needed the gas engine on multiple occasions if only for a couple of miles. Though I would have liked the gas tank to be at least 30l and instead of a gas slurping motorcycle engine a small efficient engine on constant rpm would have been preferable.
All in all I can't understand how anyone who's looking for a practical and stable car would choose the i3 over the hyundai ioniq for example.
The i3 is a fun car. It looks funky fun. It's light, small and nimble. Very relaxing to drive, in the city, especially for two. But it's not worth 40000eur for just being a city car for two in my opinion even if it's 1,5eur/100km in running cost. So how is it on a road trip, on the highway, for more than two? That's another story. On the highway the range of the i3 with the larger 33kwh battery drops from a possible 300km range during careful city driving to 110km if driving at 125km/h. This makes the range estimator very unreliable if you don't know your car perfectly in every condition. Then you can look at the battery percentage and know your range by experience. Apart from the range being unreliable on the highway it's not relaxing at all to drive at speed. It's very sensitive for side winds and equally as sensitive for even the slightest bump in the road. And the back doors, ohh the back doors, they are so horrible. If you give someone a ride in order for them to get in you need to unbluckle your seat belt and open the front door. Then they can get in, if you help them to open the back door. Then you need to close the back door before closing the front door and then you can go. And when you let them off you need to do all of this again but in reverse. So silly. Okay it's easy to put a child in a seat in the back but that's about it. And why is it only for four? They could have made the back for three but they decided not to. The fifth seat would have been perfect for a child or for a short trip for a grown up. It's like they don't want to sell cars. It's also really expensive. What if they didn't make everything so perfectly environmentally friendly, with everything recycled and expensive carbon fibre light body? Then maybe they could drop the price by 50-100k and could have sold lots more cars? That would probably have been more environmentally friendly in the long run replacing more gas cars. The rex model though. I really like it. I have driven lots of miles in different evs and I would really have needed the gas engine on multiple occasions if only for a couple of miles. Though I would have liked the gas tank to be at least 30l and instead of a gas slurping motorcycle engine a small efficient engine on constant rpm would have been preferable.
All in all I can't understand how anyone who's looking for a practical and stable car would choose the i3 over the hyundai ioniq for example.
Re: E-Golf / i3
E golf är en rätt najs bil men den laddar typ 8kW långsammare än ioniq från en 50kW laddare och 28 kW långsammare från en 100kW laddare. Ioniq drar runt 1,7kWh på motorväg och golfen 2,2kWh, även det bidrar till snabbare laddning för ioniqen mätt i km/hr. Därtill har inte golfen någon skriv kylning vilket innebär att laddhastigheten går ned med ytterligare 10-20kW vid upprepade snabbladdningar.
Men allt det där vet du nog redan så varför överväger du inte ioniq?
Men allt det där vet du nog redan så varför överväger du inte ioniq?
Re: E-Golf / i3
Väljer Mekka Ioniq och nya Leaf (tror jag). Golf är väl borta eftersom nya bilen måste vara här i februari.
Har de ungefär likvärdig räckvidd i 110km/h, tror ni?
Är det något viktigt man missar om man inte väljer Premium för Ioniq? Hittar inte riktigt något viktigt.
Har de ungefär likvärdig räckvidd i 110km/h, tror ni?
Är det något viktigt man missar om man inte väljer Premium för Ioniq? Hittar inte riktigt något viktigt.
Re: E-Golf / i3
Allt det där visste jag inte alls, jag hoppades faktiskt i det tysta att du skulle vilja delge dina erfarenheter, då jag vet att du testat i princip alla elbilar som finns. Tack.apkungen skrev:Men allt det där vet du nog redan så varför överväger du inte ioniq?
Jag övervägde Ioniq tills jag hade provkört den, vägt ihop den samlade känslan med priserna på bilar och tillval. Den känns helt enkelt för billig i grundutförande, fast den är ändå inte tillräckligt billig...
Gjorde en större förlust än jag hade räknat med på min Tesla tyvärr så det finns inte på kartan att köpa en bil för mer än 300k netto.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: E-Golf / i3
Svarar mig själv Det jag tror jag skulle sakna mest i Comfort varianten är LED-ljus, därefter avbländning av backspegel och sedan parkeringssensorer fram.LarsL skrev:Väljer Mekka Ioniq och nya Leaf (tror jag). Golf är väl borta eftersom nya bilen måste vara här i februari.
Har de ungefär likvärdig räckvidd i 110km/h, tror ni?
Är det något viktigt man missar om man inte väljer Premium för Ioniq? Hittar inte riktigt något viktigt.
Re: E-Golf / i3
Skulle du till och med bedöma nya Leafen som bättre värde för pengarna? Verkar hamna på samma nivå.Surfaren skrev:Jag övervägde Ioniq tills jag hade provkört den, vägt ihop den samlade känslan med priserna på bilar och tillval. Den känns helt enkelt för billig i grundutförande, fast den är ändå inte tillräckligt billig...
Re: E-Golf / i3
Som jag skrev tidigare så verkar Nissan köra samma strategi - några detaljer känns riktigt billiga och man måste upp till de dyrare varianterna för att få detta åtgärdat.LarsL skrev:Skulle du till och med bedöma nya Leafen som bättre värde för pengarna? Verkar hamna på samma nivå.
Jag försökte förklara läget (nya elbilar, bättre premie) för en handlare men han vill ändå ha 320' för sin e-Golf 24 kWh. Lycka till....
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: E-Golf / i3
Håller med generellt alldeles för mycket pengar för för låg nivå på kvalitetskänslan.
Re: E-Golf / i3
Verdi skrev:Säker på att ramavtalet gäller i3? Jag har Företagarnas ramavtal som säger 10% på BMW. Där är dock i3 undantagen av nån anledning så man kan bara få 4-5% rabatt nånting.Zalman3 skrev:BMW i3 kostar ju 373.500kr minus 11%, netto 332.415kr, supermiljöbilsstöd 60.000kr, netto 272.415kr.dhanjel skrev:En Leaf för 230 hade varit svårt att motstå, man kanske kan försöka få liknande rabatt som LRF med lite förhandlingar. Är ju säkert halva priset då mot modell 3
11 % rabatt på alla BMW-modeller
Genom LRF Samköps avtal får ditt företag 11 % rabatt på bilen och 11 % rabatt på fabriksmoterade utrustning och tillbehörslistan. Rabatten dras från BMW:s gällande bruttoprislista.
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... torer/bmw/
Kom just att tänka på att den nya större supermiljöbonusen sänker andrahandsvärdet på våra befintliga elbilar.
När jag köpte min i3:a 2015 ingick den inte i ramavtalet alls. Faktum är att det inte gick att få rabatt alls! Har för mig att vanliga BMW:s säljs av bilhandlaren men dessa ”mäklades” av handlaren eller något sådant!