Model X 100D Leasingkontrakt tas över

Här köper du bilar

Moderator: Redaktion

Melitea
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 jan 2018 19:06

Model X 100D Leasingkontrakt tas över

Inlägg av Melitea »

Jag är ute efter X 100 D-17 med obegränsad laddning, vit eller blå, så mycket utrustning som möjligt. Jag kan ta över leasingavtalet via mitt bolag.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model X 100D Leasingkontrakt tas över

Inlägg av helix »

Kul du ska köpa en X!

Dock vill jag bara informera om att det inte existerar någon X 100D med fri supercharging kopplat till bilen. Det är en omöjlig kombination. Alla sålda 100D har bara fri laddning för första ägaren.

Vill du bestämt ha fri laddning får du kika på en 90D eller eventuellt en P100D där det finns en del bilar med fri laddning som är uttagna tidigt -17 eller under -16.

Lycka till!
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Model X 100D Leasingkontrakt tas över

Inlägg av kler »

Jag skulle gissa (är blivande ägare för protokollet) att för de allra flesta är fri supercharging ett känsloargument snarare än ekonomiskt.
Tips: försök att göra en uppskattning och räkna på vad fri supercharging skulle betyda för dig. Kanske mer värt att ha den bil du vill.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Melitea
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 jan 2018 19:06

Re: Model X 100D Leasingkontrakt tas över

Inlägg av Melitea »

Jag har för stunden ingen möjlighet att ladda hemma, Brf skall bygga om garageplatserna, jag kör dryga 3000 mil per år därav krav/önskan om obegränsad laddning i supercharge nätverket. Jag skall även nämna att det blir min första elbil och varför inte börja med det bästa eller har jag fel :D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model X 100D Leasingkontrakt tas över

Inlägg av lator »

helix skrev:
Kul du ska köpa en X!

Dock vill jag bara informera om att det inte existerar någon X 100D med fri supercharging kopplat till bilen. Det är en omöjlig kombination. Alla sålda 100D har bara fri laddning för första ägaren.

Vill du bestämt ha fri laddning får du kika på en 90D eller eventuellt en P100D där det finns en del bilar med fri laddning som är uttagna tidigt -17 eller under -16.

Lycka till!
Hur fungerar det om man köper en demobil av Tesla? Bilen har då varit i trafik och ägts av Tesla som då teoretiskt kan ha gratis SuC-laddning men vad händer då de säljer den? Eller kan man använda en referal när man köper en demo (i fem dagar till)?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model X 100D Leasingkontrakt tas över

Inlägg av jpetters »

För demobilar fungerar det med referal kod.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model X 100D Leasingkontrakt tas över

Inlägg av Bjelke »

Men "bara" dom nya va?
(Nya = icke tidigare sålda alltså, men dom kan ju ha
rullat en bit ändå)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model X 100D Leasingkontrakt tas över

Inlägg av jpetters »

Precis, gäller inte CPO bilar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model X 100D Leasingkontrakt tas över

Inlägg av Leo »

Enklast är nog att åka förbi (eller ev ringa en ”säljare”) hos Tesla. Har du tur finns det säkert någon demo X100D till salu även fast de inte syns på hemsidan.

Tänk också på att utöver fri laddning så kan du ganska säkert räkna med att få supermiljöbilspremien på det också. (Även om vissa har/haft strul att få ut det utbetalt)

Dvs det pris du får av de kan du räkna av ytterligare 40000kr på även fast Tesla använt den som Demobil och kanske kört 300-1500mil.

Vi köpte vår X100D demo som rullat 500mil. Den var påställd i augusti och vi hämtade ut den i oktober. Enligt min kontakt är det nu en betalning för supermiljlbilspremien på väg till leasingbolaget.

Referalkod funkar på denobilar och behöver du en så har alla (Teslaägare) en sån här på forumet tex, eller be säljaren om hjälp så letar de fram en.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model X 100D Leasingkontrakt tas över

Inlägg av Leo »

Skiljer mer i användbar batterikapacitet mellan 90 och 100 än siffrorna visar. Skiljer nog närmare 15kWh mellan dessa enligt vissa uppgifter.

Så i praktiken kan du nog räkna med ca 5mil längre räckvidd på en 100 än om du väljer en 90.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 100D Leasingkontrakt tas över

Inlägg av mati »

Är det inte ännu mer? En 90 har ungefär 82 kWh tillgängligt som mest, medan en 100 ligger runt 98 kWh har jag för mig. Alltså 16 kWh mer. I praktiken ligger en 90D mycket närmare en 75D än en 100D.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model X 100D Leasingkontrakt tas över

Inlägg av Leo »

Är nog ingen exakt matematisk vetenskap med ett enda "rätt" svar så därför jag skriver "närmare" och "i praktiken" för att visa ungefär på vilken nivå vi pratar om. Dvs siffrorna (100-90) indikerar att det skiljer 10 men i verkligheten så är det kanske ca 15. Vilket blir ungefär 5 mil om förbrukningen är närmare 3 kWh/mil.

För info så räknar jag förenklat med 92 i praktiskt bruk för vår X100D. Då gäller det vintertid, motorvägskörning, 20" dubbfria, 3,2kg, fullastad, vårt sätt att köra på. Då stämmer det oftast ganska exakt att räkna fram räckvidd utifrån förbrukningssiffrorna som bilen anger. Har fått värden mellan 91-96 då jag mätt på olika långturer nu i höst/vinter.

Sen att man kan mäta via BMS och det finns isärskruvade batteripack och andra beräkningar som anger hur det är i teorin, eller praktiken vid "ett" specifikt tillfälle är också sant och korrekt! :) Sen skiljer det självklart mellan olika exemplar av bilar också.

Jag är övertygad om att sommartid, välbalanserat batteri, lugn körning (70-90 väg), utan last, långsam laddning från 0-100% osv kan jag mäta och få fram en siffra på 98-99 också för vår X100D vilket det ofta skrivs om på Internet. Där det pratas om 102 i teorin med 98 tillgängligt, dvs 4 i bricking protection osv. Men det är alltså en siffra som inte alltid stämmer i praktiken vid vissa förutsättningar.

Har haft totalt 7 olika elbilar och kört över 11 000mil under 4 år. Där jag har upplevt liknande sak på alla bilarna där man alltså får olika resultat/siffror då man försöker räkna fram den praktiska batteristorleken "bakvägen" genom att mäta förbrukning och körsträcka eller hur mycket el man laddat under en viss tidsenhet osv.

Hoppas informationen i alla fall kan vara till hjälp för trådskaparen i valet mellan olika batteristorlekar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 100D Leasingkontrakt tas över

Inlägg av mati »

Sant. Samtidigt stämmer det ju också för en 90D. Jag räknar med 75kWh tillgänglig kapacitet, och jag tror att det är snarare för mycket än för lite. Skillnaden blir densamma, som du säger, ca 5 mil för en X, eller 7 mil för en S. Ganska stor skillnad om man säger så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Model X 100D Leasingkontrakt tas över

Inlägg av oscfor »

Den här borde väl passa bra.

https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJXCCE ... edirect=no

Min kod är http://--- om du tycker tipset var bra ;-)
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Skriv svar