Model X 100D Leasingkontrakt tas över

Här köper du bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 100D Leasingkontrakt tas över

Inlägg av mati »

Är det inte ännu mer? En 90 har ungefär 82 kWh tillgängligt som mest, medan en 100 ligger runt 98 kWh har jag för mig. Alltså 16 kWh mer. I praktiken ligger en 90D mycket närmare en 75D än en 100D.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model X 100D Leasingkontrakt tas över

Inlägg av Leo »

Är nog ingen exakt matematisk vetenskap med ett enda "rätt" svar så därför jag skriver "närmare" och "i praktiken" för att visa ungefär på vilken nivå vi pratar om. Dvs siffrorna (100-90) indikerar att det skiljer 10 men i verkligheten så är det kanske ca 15. Vilket blir ungefär 5 mil om förbrukningen är närmare 3 kWh/mil.

För info så räknar jag förenklat med 92 i praktiskt bruk för vår X100D. Då gäller det vintertid, motorvägskörning, 20" dubbfria, 3,2kg, fullastad, vårt sätt att köra på. Då stämmer det oftast ganska exakt att räkna fram räckvidd utifrån förbrukningssiffrorna som bilen anger. Har fått värden mellan 91-96 då jag mätt på olika långturer nu i höst/vinter.

Sen att man kan mäta via BMS och det finns isärskruvade batteripack och andra beräkningar som anger hur det är i teorin, eller praktiken vid "ett" specifikt tillfälle är också sant och korrekt! :) Sen skiljer det självklart mellan olika exemplar av bilar också.

Jag är övertygad om att sommartid, välbalanserat batteri, lugn körning (70-90 väg), utan last, långsam laddning från 0-100% osv kan jag mäta och få fram en siffra på 98-99 också för vår X100D vilket det ofta skrivs om på Internet. Där det pratas om 102 i teorin med 98 tillgängligt, dvs 4 i bricking protection osv. Men det är alltså en siffra som inte alltid stämmer i praktiken vid vissa förutsättningar.

Har haft totalt 7 olika elbilar och kört över 11 000mil under 4 år. Där jag har upplevt liknande sak på alla bilarna där man alltså får olika resultat/siffror då man försöker räkna fram den praktiska batteristorleken "bakvägen" genom att mäta förbrukning och körsträcka eller hur mycket el man laddat under en viss tidsenhet osv.

Hoppas informationen i alla fall kan vara till hjälp för trådskaparen i valet mellan olika batteristorlekar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 100D Leasingkontrakt tas över

Inlägg av mati »

Sant. Samtidigt stämmer det ju också för en 90D. Jag räknar med 75kWh tillgänglig kapacitet, och jag tror att det är snarare för mycket än för lite. Skillnaden blir densamma, som du säger, ca 5 mil för en X, eller 7 mil för en S. Ganska stor skillnad om man säger så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Model X 100D Leasingkontrakt tas över

Inlägg av oscfor »

Den här borde väl passa bra.

https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJXCCE ... edirect=no

Min kod är http://--- om du tycker tipset var bra ;-)
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Skriv svar