Sida 1 av 1

Tesla Model S 85

Postat: 06 maj 2018 20:16
av dhanjel
Är på jakt efter en Model S 85, 2014-2015 med följande krav:

[*] Miltal: < ~7000 mil kvar (dvs lite marginal upp till slutet av garantin så man har tid för en sista ordentlig koll där)
[*] Fördelaktig effektregistrering, dvs vänlig för plånboken när det kommer till försäkring :)
[*] Autopilot
[*] Panorama-glastak
[*] Ej import

Gärna i södra delarna av landet och i prisklassen runt 550-600k. (Säger ju inte nej om den är billigare såklart)

Re: Tesla Model S 85

Postat: 06 maj 2018 20:26
av danni
Elektrokungen här på forumet säljer den här: https://mobil.blocket.se/annons/gotebor ... r/77976807

Jag tror din prisbild blir svår att få ihop med ditt önskade miltal. Men bilen ovan är ett bra köp, med garanti kvar.

Re: Tesla Model S 85

Postat: 06 maj 2018 21:11
av HelectriC
Ren nyfikenhet, men varför inte import? Eller tänker du på Baltikum? I så fall förstår jag dig. En bil från tex Norge får du 5 års nybilsgaranti på, så den borde vara värd mer än en svensksåld.

Re: Tesla Model S 85

Postat: 06 maj 2018 21:25
av dhanjel
För min egen del spelar import mindre roll, men jag tror många fortfarande är insnöade på hur det är med "vanliga" bilar, vilket kan påverka priset när man själv ska sälja sen.

Läste nåt om att en norsk bil av tidigare modell inte har 4g utanför Norge och att byta sim kunde kosta upp emot 40k (nån modul som behövde bytas)

Re: Tesla Model S 85

Postat: 06 maj 2018 21:46
av HelectriC
dhanjel skrev:
För min egen del spelar import mindre roll, men jag tror många fortfarande är insnöade på hur det är med "vanliga" bilar, vilket kan påverka priset när man själv ska sälja sen.

Läste nåt om att en norsk bil av tidigare modell inte har 4g utanför Norge och att byta sim kunde kosta upp emot 40k (nån modul som behövde bytas)
Nej, det stämmer inte. Alla europeiska tesla har sim för hela Europa, men Tesla är självklart intresserade av att byta dessa mot lokala för att slippa betala roaming (om det nu är något sånt längre).

Re: Tesla Model S 85

Postat: 06 maj 2018 22:32
av Gustafsson
HelectriC skrev:
Ren nyfikenhet, men varför inte import? Eller tänker du på Baltikum? I så fall förstår jag dig. En bil från tex Norge får du 5 års nybilsgaranti på, så den borde vara värd mer än en svensksåld.
Det var ju det där med norska teslor. Kostar just nu 50% extra att ta in till EU/ Sverige (25%moms, 10 % tull 10 % valuta))
Det blir oftast ingen god affär tror jag.
Även euroländer har blivit mycket dyrare pga den svaga kronan.

Re: Tesla Model S 85

Postat: 06 maj 2018 22:43
av HelectriC
Gustafsson skrev:
HelectriC skrev:
Ren nyfikenhet, men varför inte import? Eller tänker du på Baltikum? I så fall förstår jag dig. En bil från tex Norge får du 5 års nybilsgaranti på, så den borde vara värd mer än en svensksåld.
Det var ju det där med norska teslor. Kostar just nu 50% extra att ta in till EU/ Sverige (25%moms, 10 % tull 10 % valuta))
Det blir oftast ingen god affär tror jag.
Även euroländer har blivit mycket dyrare pga den svaga kronan.
Nej, priset är ju självklart viktigt. Om inte det stämmer så är det sällan intressant.

Re: Tesla Model S 85

Postat: 07 maj 2018 07:46
av EnTraktor
dhanjel skrev:
För min egen del spelar import mindre roll, men jag tror många fortfarande är insnöade på hur det är med "vanliga" bilar, vilket kan påverka priset när man själv ska sälja sen.

Läste nåt om att en norsk bil av tidigare modell inte har 4g utanför Norge och att byta sim kunde kosta upp emot 40k (nån modul som behövde bytas)
Fel, fel, fel. Alla Tesla tillverkade under större delen av 2015 har "bara" 3G oavsett land, även Sverige. Att byta modem till 4G ska kosta ca 4000 SEK men i mitt fall bjöd Tesla på det som goodwill i samband med service.

Re: Tesla Model S 85

Postat: 07 maj 2018 07:48
av EnTraktor
EnTraktor skrev:
dhanjel skrev:
För min egen del spelar import mindre roll, men jag tror många fortfarande är insnöade på hur det är med "vanliga" bilar, vilket kan påverka priset när man själv ska sälja sen.

Läste nåt om att en norsk bil av tidigare modell inte har 4g utanför Norge och att byta sim kunde kosta upp emot 40k (nån modul som behövde bytas)
Fel, fel, fel. Alla Tesla tillverkade under större delen av 2015 har "bara" 3G oavsett land, även Sverige. Att byta modem till 4G ska kosta ca 4000 SEK men i mitt fall bjöd Tesla på det som goodwill i samband med service.
För övrigt använder Sverige och Norge samma band/frekvenser. Det är USA som har andra frekvensband.