Flyttsakstullfrihet från Norge
Moderator: Redaktion
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Har tagit hem en bil som flyttgods från Norge 2019, vet alla turer kring pappersarbetet och hur det fungerar i praktiken. Du kommer behöver låta bilen stå i ungefär 2 veckor om du inte timear in en tid perfekt med regbesiktning, det kan du dock första göra när bilen blivit tilldelad regnummer. Det stämmer det du undrar över, minst 6 månader (måste styrkas med försäkring och ägarpapper från SVV, räcker inte med bara SVV då du måste intyga att du faktiskt använt bilen i normalt syfte i Norge) Bilen får heller inte ha pant på sig i någon norsk bank, det innebär att du måste casha bilen. Att bilen skulle vara mindre värd om den är momssmittad stämmer inte, finns en stor marknad för begagnade bilar bland privatpersoner. Speciellt nu när priserna kryper ner till rimligare nivåer, möjligtvis att en bil med lyftbar moms var mer attraktiv 2014, men inte 2021. Köpare finns det gott om. Jag köpte exempelvis min P85+ i Norge för runt 530k 2017 med 7000mil på mätaren, gjorde en hel del uppgraderingar på den med bl.a nextgen säten och UP facelift front. Men jag sålde den likväl för 514.000kr i Sverige som momsdöd, efter ett år, alltså 2020 med över 12000mil på mätaren. Jag ville dock behålla denna, så köpte inte den i syftet att tjäna så mycket pengar som möjligt på att importera den moms och tullfritt, för mig var det mer att jag fick tag på en ny XP100DL och tryckte på köpknappen som teslanörd man är.
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Följdfråga angående priser - varför är Teslor dyrare i Sverige än i andra länder. Norge med sina höga priser verkar ändå ha billigare Telsor. USA självklart billigare. Ute i Europa kan man också hitta bra dealar osv. Har vi speciella skatter eller nåt annat som gör att allt är så sabla dyrt i Sverige?
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
i Norge betalar man inte moms på elbilar.StefanH75 skrev:Följdfråga angående priser - varför är Teslor dyrare i Sverige än i andra länder. Norge med sina höga priser verkar ändå ha billigare Telsor. USA självklart billigare. Ute i Europa kan man också hitta bra dealar osv. Har vi speciella skatter eller nåt annat som gör att allt är så sabla dyrt i Sverige?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Det är Norge som har extremt höga införselskatter/tullar på bilar.StefanH75 skrev:Följdfråga angående priser - varför är Teslor dyrare i Sverige än i andra länder. Norge med sina höga priser verkar ändå ha billigare Telsor. USA självklart billigare. Ute i Europa kan man också hitta bra dealar osv. Har vi speciella skatter eller nåt annat som gör att allt är så sabla dyrt i Sverige?
Elbilar är dock befriade från den största delen av de annars enormt höga införselskatter/tullar och även momsbefriade i Norge.
En motsvarande elbil är nästan halva priset att köpa jämfört med motsvarande ICE-bil i Norge.
Är lite av "hemligheten" till att Norge ligger längst fram i världen med försäljning av elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Nej, det är inte tull som är problemet. Det är faktiskt lägre tullar på bilar in till Norge från tex USA än vad det är på bilar in till EU från USA. Däremot så är det inte moms på elbilar, DET utgör skillnaden när man jämför elbilar mellan olika länder. Nu gällde inte frågan fossilbilar, som jag antar du blandar ihop med tullar. Fossilbilar har höga registreringsavgifter i Norge, det är inte tull! Men fossilbilarnas pris har inget med elbilarnas låga pris att göra.martinot skrev:Det är Norge som har extremt höga införselskatter/tullar på bilar.StefanH75 skrev:Följdfråga angående priser - varför är Teslor dyrare i Sverige än i andra länder. Norge med sina höga priser verkar ändå ha billigare Telsor. USA självklart billigare. Ute i Europa kan man också hitta bra dealar osv. Har vi speciella skatter eller nåt annat som gör att allt är så sabla dyrt i Sverige?
Elbilar är dock befriade från den största delen av de annars enormt höga införselskatter/tullar och även momsbefriade i Norge.
En motsvarande elbil är nästan halva priset att köpa jämfört med motsvarande ICE-bil i Norge.
Är lite av "hemligheten" till att Norge ligger längst fram i världen med försäljning av elbilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Kuriosa: man kan faktiskt importera en fossilbil med enorm V8 och massor med hästkrafter till Norge till samma pris som till Sverige. Om det är tex en entusiastbil som inte används så mycket så köper man ”dagregistreringsskylt” som bara gäller i X dagar, tex för en helg varje gång man önskar använda bilen. Kostar några hundringar per dag. På så vis slipper man den extrema registreringsavgiften. Men så fort man vill ha vanlig registreringsskylt, så går det på flera hundra tusen kr för en motorstark bil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Försökte en gång importera / registrera en SAAB 9000 Griffin i Norge. Hade köpt den för 23000. Avgifterna för registrering skulle dock kosta 120000, så det var inte aktuellt.HelectriC skrev:Kuriosa: man kan faktiskt importera en fossilbil med enorm V8 och massor med hästkrafter till Norge till samma pris som till Sverige. Om det är tex en entusiastbil som inte används så mycket så köper man ”dagregistreringsskylt” som bara gäller i X dagar, tex för en helg varje gång man önskar använda bilen. Kostar några hundringar per dag. På så vis slipper man den extrema registreringsavgiften. Men så fort man vill ha vanlig registreringsskylt, så går det på flera hundra tusen kr för en motorstark bil.
Bilar med bara två platser och kvalificerande för gröna skyltar slipper dock dessa avgifter. Hade en svensk granne i Norge som därmed kom billigt undan avseende en Toyota Land Cruiser.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Ja, det var registreringsavgifterna jag avsåg med uttrycket "införselskatter/tullar" ovan. Ber om ursäkt att jag brukade fel namn.HelectriC skrev:Nej, det är inte tull som är problemet. Det är faktiskt lägre tullar på bilar in till Norge från tex USA än vad det är på bilar in till EU från USA. Däremot så är det inte moms på elbilar, DET utgör skillnaden när man jämför elbilar mellan olika länder. Nu gällde inte frågan fossilbilar, som jag antar du blandar ihop med tullar. Fossilbilar har höga registreringsavgifter i Norge, det är inte tull! Men fossilbilarnas pris har inget med elbilarnas låga pris att göra.martinot skrev:Det är Norge som har extremt höga införselskatter/tullar på bilar.StefanH75 skrev:Följdfråga angående priser - varför är Teslor dyrare i Sverige än i andra länder. Norge med sina höga priser verkar ändå ha billigare Telsor. USA självklart billigare. Ute i Europa kan man också hitta bra dealar osv. Har vi speciella skatter eller nåt annat som gör att allt är så sabla dyrt i Sverige?
Elbilar är dock befriade från den största delen av de annars enormt höga införselskatter/tullar och även momsbefriade i Norge.
En motsvarande elbil är nästan halva priset att köpa jämfört med motsvarande ICE-bil i Norge.
Är lite av "hemligheten" till att Norge ligger längst fram i världen med försäljning av elbilar.
Nej, men avsåg att deltat är extremt stort mellan fossilbilar och elbila i Norge. -> Leder till högre volymer med elbilar (högst i världen i Norge). -> Dessa större volymer och större andel på marknaden leder i sin tur leder till högre konkurrens och vilja att vara med och slåss inom det segmentet. -> Denna starka konkurrensvilja och stora relativa volym på marknaden i sin tur bidrar oftast till att få mer konkurrenskraftiga och lägre priser hos slutkunder.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
TS fråga var ju varför elbilar är billiga i Norge, då är det ju viktigt att ha rätt begrepp för att inte röra till det Att fossilbilar är dyra har ju tex ingenting att göra med att elbilar är billiga. Det är enbart frånvaron av moms på elbilar som gör att de är billiga i Norge. Om en fossilbil har hög registreringsavgift, så blir ju inte en elbil billigare av det, det förklarar enbart skillnaderna i pris mellan fossil och el just i Norge.
Skit samma! Nu förstår nog TS och alla andra hur det hänger samman i alla fall!
ett sidospår är dock att elbilar faktiskt inte är så billiga i Norge, tillverkarna tjänar oftast riktigt bra pengar på elbilar i Norge. Ser du på nettopriset, så är det ofta högre i Norge och tillbehör hos speciellt Audi, Porsche och några andra är sjukt höga, lika höga som i Sverige för förbrukaren, med den stora skillnaden att i Sverige ger inte momsdelen av priset någon ökad inkomst för säljaren, medans i Norge så får säljaren hela beloppet i egen kassa. Ex: ett spesifikt tillbehör, fälgar som tex kostar i Sverige låt säga 30.000 som extrautrustning. Av detta belopp ska självklart säljaren inte behålla momsen. I Norge kan gärna samma fälgar ha näst intill samma pris, MEN säljaren får ju behålla hela beloppet eftersom det inte är moms på elbilar och utrustning som säljs med bilen som ny. Detta är något som långsamt växt fram antagligen för att man ser att man kan ta mer betalt och för att bilarna blir sålda ändå. Lite som med miljöbonusen i Sverige, plötsligt så blev bilarna 60.000 dyrare. Go figure!
Skit samma! Nu förstår nog TS och alla andra hur det hänger samman i alla fall!
ett sidospår är dock att elbilar faktiskt inte är så billiga i Norge, tillverkarna tjänar oftast riktigt bra pengar på elbilar i Norge. Ser du på nettopriset, så är det ofta högre i Norge och tillbehör hos speciellt Audi, Porsche och några andra är sjukt höga, lika höga som i Sverige för förbrukaren, med den stora skillnaden att i Sverige ger inte momsdelen av priset någon ökad inkomst för säljaren, medans i Norge så får säljaren hela beloppet i egen kassa. Ex: ett spesifikt tillbehör, fälgar som tex kostar i Sverige låt säga 30.000 som extrautrustning. Av detta belopp ska självklart säljaren inte behålla momsen. I Norge kan gärna samma fälgar ha näst intill samma pris, MEN säljaren får ju behålla hela beloppet eftersom det inte är moms på elbilar och utrustning som säljs med bilen som ny. Detta är något som långsamt växt fram antagligen för att man ser att man kan ta mer betalt och för att bilarna blir sålda ändå. Lite som med miljöbonusen i Sverige, plötsligt så blev bilarna 60.000 dyrare. Go figure!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 16 mar 2021 23:32
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Detta var bra info, då vet jag svart på vitt att det fungerar. Om bilen skulle stå ett par veckor spelar inte så stor roll för mig så länge allt annat löser sig.NEO skrev:Har tagit hem en bil som flyttgods från Norge 2019, vet alla turer kring pappersarbetet och hur det fungerar i praktiken. Du kommer behöver låta bilen stå i ungefär 2 veckor om du inte timear in en tid perfekt med regbesiktning, det kan du dock första göra när bilen blivit tilldelad regnummer. Det stämmer det du undrar över, minst 6 månader (måste styrkas med försäkring och ägarpapper från SVV, räcker inte med bara SVV då du måste intyga att du faktiskt använt bilen i normalt syfte i Norge) Bilen får heller inte ha pant på sig i någon norsk bank, det innebär att du måste casha bilen. Att bilen skulle vara mindre värd om den är momssmittad stämmer inte, finns en stor marknad för begagnade bilar bland privatpersoner. Speciellt nu när priserna kryper ner till rimligare nivåer, möjligtvis att en bil med lyftbar moms var mer attraktiv 2014, men inte 2021. Köpare finns det gott om. Jag köpte exempelvis min P85+ i Norge för runt 530k 2017 med 7000mil på mätaren, gjorde en hel del uppgraderingar på den med bl.a nextgen säten och UP facelift front. Men jag sålde den likväl för 514.000kr i Sverige som momsdöd, efter ett år, alltså 2020 med över 12000mil på mätaren. Jag ville dock behålla denna, så köpte inte den i syftet att tjäna så mycket pengar som möjligt på att importera den moms och tullfritt, för mig var det mer att jag fick tag på en ny XP100DL och tryckte på köpknappen som teslanörd man är.
Angående billån så hade jag önskat att belåna cirka hälften men har möjlighet att betala kontant om jag måste. Vet du varför man inte kan ha billån när man tar med sig bilen i en flytt? Du har inte någon webplats som refererar till det? Har letat men inte funnit något om det. Vet du om man eventuellt kan ta upp ett nytt billån när man kommit till Sverige?
Sen undrar jag lite om försäkringar på "importerade" bilar. Är det något som ser konstigt ut i ögonen av en försäkringsman eller kommer allt att fungera precis som om jag hade köpt bilen i Sverige? Jag har i alla fall kontaktat Tesla och nybilgarantin löper på som vanligt om jag tar med bilen till Sverige med enda skillnaden att Sverige bara har 4år eller 80 000km medans Norge har 5år och 100 000km. Bilen lämnas in på service i Sverige förutom det femte året då den måste lämnas in i Norge om något skulle hända.
I dagsläget lutar det åt en ny Model 3 LR med dragkrok, vinterdäck och maxad autopilot (563 000kr) eller en lika specad demobil med 3.370km på mätaren för 477 000kr.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Ja det är väldig prisskillnad på model 3 sr+ i Sverige vs Norge.StefanH75 skrev:Följdfråga angående priser - varför är Teslor dyrare i Sverige än i andra länder. Norge med sina höga priser verkar ändå ha billigare Telsor. USA självklart billigare. Ute i Europa kan man också hitta bra dealar osv. Har vi speciella skatter eller nåt annat som gör att allt är så sabla dyrt i Sverige?
Därför är det extra konstigt att det skiljer så lite på plaid+, 1 530 000 SEK vs 1 500 000 NOK, fast Norge slipper momsen
SEK/NOK är lika mycket värda
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Registreringsavgifterna i norge har ju funnits så länge att samhället har anpassat sig till det. Att en familjebil kostar 1 miljon är normalt. Det är ju därför elbilar slagit så bra när dom relativt är extremt billiga.
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Fel. Det påverkar absolut.HelectriC skrev:Att fossilbilar är dyra har ju tex ingenting att göra med att elbilar är billiga.
Att deltat är extremt stort mellan fossilbilar och elbila i Norge. -> Leder till högre volymer med elbilar (högst i världen i Norge). -> Dessa större volymer och större andel på marknaden leder i sin tur leder till högre konkurrens och vilja att vara med och slåss inom det segmentet. -> Denna starka konkurrensvilja och stora relativa volym på marknaden i sin tur bidrar oftast till att få mer konkurrenskraftiga och lägre priser hos slutkunder.
Så länge elbilar i Sverige och andra länder är en mycket liten nischprodukt så kommer tillverkarna att vilja kompensera detta med att ha högre vinstmarginal på varje enskild produkt. -> Högre priser på elbilar för oss nischade kunder.
Man måste kanske ha en viss liten ekonomisk förståelse för att följa med i detta resonemang, men är knappast någon "rocket science" heller.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Tror iofs att de flesta på forumet har ”en viss ekonomisk förståelse”
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Exakt min tanke. Det borde vara så iaf. Tror majoriteten av de flesta människor, inte bara här på forumet, förstår skillnader i vinstmarginal mellan nisch vs. volym.Gustafsson skrev:Tror iofs att de flesta på forumet har ”en viss ekonomisk förståelse”
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Men vad är det du surrar om? Frågan var ”varför är elbilar så billiga i Norge?” Svaret är pga frånvaron av moms. Det verkar som du tror att pga stor efterfrågan på elbilar så är priserna på elbilar lägre i Norge, så är det inte eftersom nettopriserna faktisk i många fall är högre i Norge. Det är ju precis tvärtom mot vad du skriver. Känns ju inte som någon rocket science att förstå? Jag trodde du hade bott i Norge, så du av någon borde ju förstå hur det hänger ihop här?martinot skrev:Fel. Det påverkar absolut.HelectriC skrev:Att fossilbilar är dyra har ju tex ingenting att göra med att elbilar är billiga.
Att deltat är extremt stort mellan fossilbilar och elbila i Norge. -> Leder till högre volymer med elbilar (högst i världen i Norge). -> Dessa större volymer och större andel på marknaden leder i sin tur leder till högre konkurrens och vilja att vara med och slåss inom det segmentet. -> Denna starka konkurrensvilja och stora relativa volym på marknaden i sin tur bidrar oftast till att få mer konkurrenskraftiga och lägre priser hos slutkunder.
Så länge elbilar i Sverige och andra länder är en mycket liten nischprodukt så kommer tillverkarna att vilja kompensera detta med att ha högre vinstmarginal på varje enskild produkt. -> Högre priser på elbilar för oss nischade kunder.
Man måste kanske ha en viss liten ekonomisk förståelse för att följa med i detta resonemang, men är knappast någon "rocket science" heller.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Elbilar är väl också undantagna dom registreringsavgifter man har på nya bilar i norge.HelectriC skrev:"Frågan var ”varför är elbilar så billiga i Norge?” Svaret är pga frånvaron av moms.
Det är ju det som gör ”norgescenariet” så svårt att upprepa. Det kräver ju ganska omfattande skattehöjningar på nya bilar.
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Exakt! Du (och säkert majoriteten här) har förstått sammanhanget.Fredrik j skrev:Registreringsavgifterna i norge har ju funnits så länge att samhället har anpassat sig till det. Att en familjebil kostar 1 miljon är normalt. Det är ju därför elbilar slagit så bra när dom relativt är extremt billiga.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Men återigen, det har ju inget med ursprunglig fråga att göra. Bilen är ju inte billigare i Norge pga att samhället har anpassat sig till högre priser, jeez face palm. Det gör möjligen att fler handlar bil, men priset i sig kommer ju inte av att fler kan/vill betala högre pris. Det är ju kontraproduktivt, då borde ju priserna vara ändå högre.martinot skrev:Exakt! Du (och säkert majoriteten här) har förstått sammanhanget.Fredrik j skrev:Registreringsavgifterna i norge har ju funnits så länge att samhället har anpassat sig till det. Att en familjebil kostar 1 miljon är normalt. Det är ju därför elbilar slagit så bra när dom relativt är extremt billiga.
Vi tar det igen, för de som inte förstår. Pris på elbil i Norge är lågt pga att det är ett rent nettopris, inga skatter eller några avgifter. Det man betalar för en elbil i Norge går oavkortat till säljande organisation.
Sluta blanda ihop två olika frågor, varför en elbil är billig är inte samma fråga som varför en elbil säljer bra. De hänger ihop, men det är inte samma fråga.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Köper du en elbil går pengarna oavkortat till säljande organisation. Köper du en fossilbil får du utöver bilens nettokostnad även betala en stor del till staten. Detta gör att elbilen blir relativt billig. Att du bor i Norge och inte inser det är ju häpnadsväckande. Vilken är din förklaring till elbilens framgång i Norge. Den saknar ju motstycke.HelectriC skrev:
Vi tar det igen, för de som inte förstår. Pris på elbil i Norge är lågt pga att det är ett rent nettopris, inga skatter eller några avgifter. Det man betalar för en elbil i Norge går oavkortat till säljande organisation.
Sluta blanda ihop två olika frågor, varför en elbil är billig är inte samma fråga som varför en elbil säljer bra. De hänger ihop, men det är inte samma fråga.
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Det var ju inte att elbilen var relativt billig, det var ju att elbilen var billig i Norge jämfört med i Sverige som var frågan?
Elbilist sedan 2014
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Trådskaparen frågade varför elbilar är billigare i Norge och listade upp listpriset på ett urval länder. Svaret på den frågan är ju att priset i Norge är ett nettopris medans man i övriga länder betalar olika nivåer av moms. Jag vet precis hur det går till här, men det verkar vara flera här som inte vill eller kan förstå detta! Elbilens pris kontra fossilbilens pris i Norge har ju inget med elbilens pris jämfört med elbilar i andra länder att göra. Läs detta några gånger så förstår du att diskussionen är absurd. Läs ursprungsfrågan och mitt svar, så förstår du förhoppningsvis. Frågan handlar ju inte om hur populär elbilen är i Norge, enbart varför priset är lägre jämfört med andra länder.Fredrik j skrev:Köper du en elbil går pengarna oavkortat till säljande organisation. Köper du en fossilbil får du utöver bilens nettokostnad även betala en stor del till staten. Detta gör att elbilen blir relativt billig. Att du bor i Norge och inte inser det är ju häpnadsväckande. Vilken är din förklaring till elbilens framgång i Norge. Den saknar ju motstycke.HelectriC skrev:
Vi tar det igen, för de som inte förstår. Pris på elbil i Norge är lågt pga att det är ett rent nettopris, inga skatter eller några avgifter. Det man betalar för en elbil i Norge går oavkortat till säljande organisation.
Sluta blanda ihop två olika frågor, varför en elbil är billig är inte samma fråga som varför en elbil säljer bra. De hänger ihop, men det är inte samma fråga.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Precis! Äntligen en som förstår, tack! Började nästan tro jag var knäppKlintan skrev:Det var ju inte att elbilen var relativt billig, det var ju att elbilen var billig i Norge jämfört med i Sverige som var frågan?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Det hänger ihop - vilket de flesta (men tydligen inte alla) har förstått.Klintan skrev:Det var ju inte att elbilen var relativt billig, det var ju att elbilen var billig i Norge jämfört med i Sverige som var frågan?
När en vara får stora volymer på en marknad (som tex. elbilar i Norge som utgör mer än 50% av nybilsförsäljningen) så ökar konkurrensen, och därmed oftast också att priserna sjunker med ökad konkurrens. Det som man tidigare hade relativt liten försäljning av med höga vinstmarginaler, pressas med ökad marknadskonkurrens prisnivåerna neråt för att ersättas med lägre vinstmarginaler per såld produkt, men som kompenseras av allt högre volymer totalt sätt för försäljarna/tillverkarna.
Den stora skillnad mellan Norge och Sverige gällande priserna beror på momsen som vi har på elbilar i Sverige, men det är inte den enda skillnaden om man räknar på priserna på många bilmodeller.
Den övriga skillnaden (utöver skillnaden i moms som är 20% av priset i Sverige) förklaras alltså av att elbilar (än så länge) är mer av en nischprodukt i Sverige, som säljs i mycket lägre volymer än i Norge, men som då oftast kompenseras för tillverkarna med att de kan ha en högre vinstmarginal per såld bil (vilket ger ett högre pris till oss kunder i slutändan).
Detta är den främsta orsaken till att Tesla (och andra elbilstillverkare) ofta har lägre priser i Norge jämfört med i Sverige för många av sina modeller, även om du skulle lägga på den svenska mervärdesskatten på priset innan du gör en prisjämförelse.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Mycket tjatter här just nu
Är ni säkra på att det är 6 månader man ska äga bilen innan flytt? Jag trodde det var ett år. Kan dock ha blandat ihop det med att man måste äga bilen i ett år efter flytten. Ju dyraste bil du köper, desto mer "spar" du på momsen, däremot så faller ju antalet som kan köpa bilen drastiskt så jag skulle nog köra på en M3 sr+ eller LR. Alternativt Mustang Mach-e
Är ni säkra på att det är 6 månader man ska äga bilen innan flytt? Jag trodde det var ett år. Kan dock ha blandat ihop det med att man måste äga bilen i ett år efter flytten. Ju dyraste bil du köper, desto mer "spar" du på momsen, däremot så faller ju antalet som kan köpa bilen drastiskt så jag skulle nog köra på en M3 sr+ eller LR. Alternativt Mustang Mach-e