Flyttsakstullfrihet från Norge

Här köper du bilar

Moderator: Redaktion

Technoking
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 mar 2021 23:32

Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av Technoking »

Hej,

Skall inom en snar framtid flytta hem till Sverige och funderar på vilken Tesla jag skall inhandla här i Norge innan jag flyttar hem.

Som jag tolkar det så räcker det att jag äger bilen 6 månader innan flytten samt att jag inte får sälja den inom ett år efter att ha flyttat till Sverige. Detta gör mig berättigad till flyttsakstullfrihet och slipper således skatt och moms vid införseln.

Jag äger ingen bil sedan tidigare men måste skaffa detta då det blir en del pendling för mig när jag kommer hem.

Kommer att pendla Oslo-GBG så räckvidden måste garantera minst 350km under vinterförhållanden.

Är det en bra marknad för begagnade elbilar i Sverige?
Vilken modell/årgång/färg/extra utrustning borde jag satsa på för att eventuellt sälja bilen efter 18månader utan förlust/minimal förlust?

Svart bil? Next Gen säten? Modell S? 2016? Autopilot? Gratis SC?

Tacksam för alla tips!

Ex: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=186621436

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=209074754

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=209047323
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av HelectriC »

Problemet är väl att de flesta i Sverige är intresserade av momsfria bilar för att kunna leasa och när du köper en så blir den momssmittad. Det finns ju självklart en marknad för momssmittade bilar också, men där är min uppfattning att priserna är mer pressade och på några år gammal Tesla så är inte prisskillnaden så stor mellan en beg svensk och en beg norsk. Jag har t.o.m. sett exempel på bilar som varit billigare i Sverige än i Norge :o
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av HelectriC »

Ingen av de bilarna du länkar till kommer klara 350km vintertid på motorväg, då måste du upp till Long Range!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av Gustafsson »

100 D klarar det, även med 90% laddning, så det behöver inte vara Raven (long range). Priserna på dessa bör vara överkomliga.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av Klintan »

Störst prisskillnad borde vara på Model 3 SR, men då får du lägga in laddstopp längs vägen.
Elbilist sedan 2014
Technoking
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 mar 2021 23:32

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av Technoking »

HelectriC skrev:
Problemet är väl att de flesta i Sverige är intresserade av momsfria bilar för att kunna leasa och när du köper en så blir den momssmittad. Det finns ju självklart en marknad för momssmittade bilar också, men där är min uppfattning att priserna är mer pressade och på några år gammal Tesla så är inte prisskillnaden så stor mellan en beg svensk och en beg norsk. Jag har t.o.m. sett exempel på bilar som varit billigare i Sverige än i Norge :o
Intressant det med momssmittade bilar. Skall läsa upp mig lite på ämnet. Trode det var mest privatpersoner som handlade med varandra på blocket och köpte bilarna kontant ev. med bankfinansiering. Men angående prisskillnad på begagnat marknaden så ser det enligt mig ut som det är cirka 100k skillnad på vilken typ du än kollar på!?

Exempelvis så kostar den billigaste Model S på blocket 349 000kr och har gått 30000-35000 mil!! Kollar du på Finn.no så ligger det ute 29st. under 250 000kr med genomsnitt 15000-20000 mil.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210405559

219 000kr. Den kan man väl inte tappa allt för mycket pengar på vid försäljning i Sverige om 18 månader? Eller är det något jag har missat helt?
Technoking
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 mar 2021 23:32

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av Technoking »

HelectriC skrev:
Ingen av de bilarna du länkar till kommer klara 350km vintertid på motorväg, då måste du upp till Long Range!
Tack, det var viktigt!
Technoking
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 mar 2021 23:32

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av Technoking »

Klintan skrev:
Störst prisskillnad borde vara på Model 3 SR, men då får du lägga in laddstopp längs vägen.

En ny Model 3 SR i Sverige kostar 579 900kr men så får du väl tillbaka 60 000kr = 519 900kr. I Norge kostar den 399 900kr, alltså 120 000kr skillnad. Men samtidigt är det väl första året som man tappar mest värde på bilen? Tycker du inte att det då är bättre att köpa en begagnad?


Typ:

NO: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=208206981 (Model S 85 215000kr)
SV: https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... k/94467420 (Model S 85 379900kr)
Model 3 Sverige.png
Model 3 Norge.png
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av Klintan »

Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av fth »

Technoking skrev:
Kommer att pendla Oslo-GBG så räckvidden måste garantera minst 350km under vinterförhållanden.
Lite OT, men det finns sex superchargers på den sträckan.

Om du kan tänka dig att stanna och ladda några minuter dom få gånger som vinterväglaget är som värst och förbrukningen som högst, så har du många gånger fler bilar att välja bland.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av NEO »

Har tagit hem en bil som flyttgods från Norge 2019, vet alla turer kring pappersarbetet och hur det fungerar i praktiken. Du kommer behöver låta bilen stå i ungefär 2 veckor om du inte timear in en tid perfekt med regbesiktning, det kan du dock första göra när bilen blivit tilldelad regnummer. Det stämmer det du undrar över, minst 6 månader (måste styrkas med försäkring och ägarpapper från SVV, räcker inte med bara SVV då du måste intyga att du faktiskt använt bilen i normalt syfte i Norge) Bilen får heller inte ha pant på sig i någon norsk bank, det innebär att du måste casha bilen. Att bilen skulle vara mindre värd om den är momssmittad stämmer inte, finns en stor marknad för begagnade bilar bland privatpersoner. Speciellt nu när priserna kryper ner till rimligare nivåer, möjligtvis att en bil med lyftbar moms var mer attraktiv 2014, men inte 2021. Köpare finns det gott om. Jag köpte exempelvis min P85+ i Norge för runt 530k 2017 med 7000mil på mätaren, gjorde en hel del uppgraderingar på den med bl.a nextgen säten och UP facelift front. Men jag sålde den likväl för 514.000kr i Sverige som momsdöd, efter ett år, alltså 2020 med över 12000mil på mätaren. Jag ville dock behålla denna, så köpte inte den i syftet att tjäna så mycket pengar som möjligt på att importera den moms och tullfritt, för mig var det mer att jag fick tag på en ny XP100DL och tryckte på köpknappen som teslanörd man är.
StefanH75
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 mar 2021 11:53

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av StefanH75 »

Följdfråga angående priser - varför är Teslor dyrare i Sverige än i andra länder. Norge med sina höga priser verkar ändå ha billigare Telsor. USA självklart billigare. Ute i Europa kan man också hitta bra dealar osv. Har vi speciella skatter eller nåt annat som gör att allt är så sabla dyrt i Sverige?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av HelectriC »

StefanH75 skrev:
Följdfråga angående priser - varför är Teslor dyrare i Sverige än i andra länder. Norge med sina höga priser verkar ändå ha billigare Telsor. USA självklart billigare. Ute i Europa kan man också hitta bra dealar osv. Har vi speciella skatter eller nåt annat som gör att allt är så sabla dyrt i Sverige?
i Norge betalar man inte moms på elbilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av martinot »

StefanH75 skrev:
Följdfråga angående priser - varför är Teslor dyrare i Sverige än i andra länder. Norge med sina höga priser verkar ändå ha billigare Telsor. USA självklart billigare. Ute i Europa kan man också hitta bra dealar osv. Har vi speciella skatter eller nåt annat som gör att allt är så sabla dyrt i Sverige?
Det är Norge som har extremt höga införselskatter/tullar på bilar.

Elbilar är dock befriade från den största delen av de annars enormt höga införselskatter/tullar och även momsbefriade i Norge.

En motsvarande elbil är nästan halva priset att köpa jämfört med motsvarande ICE-bil i Norge.

Är lite av "hemligheten" till att Norge ligger längst fram i världen med försäljning av elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
StefanH75 skrev:
Följdfråga angående priser - varför är Teslor dyrare i Sverige än i andra länder. Norge med sina höga priser verkar ändå ha billigare Telsor. USA självklart billigare. Ute i Europa kan man också hitta bra dealar osv. Har vi speciella skatter eller nåt annat som gör att allt är så sabla dyrt i Sverige?
Det är Norge som har extremt höga införselskatter/tullar på bilar.

Elbilar är dock befriade från den största delen av de annars enormt höga införselskatter/tullar och även momsbefriade i Norge.

En motsvarande elbil är nästan halva priset att köpa jämfört med motsvarande ICE-bil i Norge.

Är lite av "hemligheten" till att Norge ligger längst fram i världen med försäljning av elbilar.
Nej, det är inte tull som är problemet. Det är faktiskt lägre tullar på bilar in till Norge från tex USA än vad det är på bilar in till EU från USA. Däremot så är det inte moms på elbilar, DET utgör skillnaden när man jämför elbilar mellan olika länder. Nu gällde inte frågan fossilbilar, som jag antar du blandar ihop med tullar. Fossilbilar har höga registreringsavgifter i Norge, det är inte tull! Men fossilbilarnas pris har inget med elbilarnas låga pris att göra.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av HelectriC »

Kuriosa: man kan faktiskt importera en fossilbil med enorm V8 och massor med hästkrafter till Norge till samma pris som till Sverige. Om det är tex en entusiastbil som inte används så mycket så köper man ”dagregistreringsskylt” som bara gäller i X dagar, tex för en helg varje gång man önskar använda bilen. Kostar några hundringar per dag. På så vis slipper man den extrema registreringsavgiften. Men så fort man vill ha vanlig registreringsskylt, så går det på flera hundra tusen kr för en motorstark bil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av Gustafsson »

HelectriC skrev:
Kuriosa: man kan faktiskt importera en fossilbil med enorm V8 och massor med hästkrafter till Norge till samma pris som till Sverige. Om det är tex en entusiastbil som inte används så mycket så köper man ”dagregistreringsskylt” som bara gäller i X dagar, tex för en helg varje gång man önskar använda bilen. Kostar några hundringar per dag. På så vis slipper man den extrema registreringsavgiften. Men så fort man vill ha vanlig registreringsskylt, så går det på flera hundra tusen kr för en motorstark bil.
Försökte en gång importera / registrera en SAAB 9000 Griffin i Norge. Hade köpt den för 23000. Avgifterna för registrering skulle dock kosta 120000, så det var inte aktuellt.
Bilar med bara två platser och kvalificerande för gröna skyltar slipper dock dessa avgifter. Hade en svensk granne i Norge som därmed kom billigt undan avseende en Toyota Land Cruiser.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
StefanH75 skrev:
Följdfråga angående priser - varför är Teslor dyrare i Sverige än i andra länder. Norge med sina höga priser verkar ändå ha billigare Telsor. USA självklart billigare. Ute i Europa kan man också hitta bra dealar osv. Har vi speciella skatter eller nåt annat som gör att allt är så sabla dyrt i Sverige?
Det är Norge som har extremt höga införselskatter/tullar på bilar.

Elbilar är dock befriade från den största delen av de annars enormt höga införselskatter/tullar och även momsbefriade i Norge.

En motsvarande elbil är nästan halva priset att köpa jämfört med motsvarande ICE-bil i Norge.

Är lite av "hemligheten" till att Norge ligger längst fram i världen med försäljning av elbilar.
Nej, det är inte tull som är problemet. Det är faktiskt lägre tullar på bilar in till Norge från tex USA än vad det är på bilar in till EU från USA. Däremot så är det inte moms på elbilar, DET utgör skillnaden när man jämför elbilar mellan olika länder. Nu gällde inte frågan fossilbilar, som jag antar du blandar ihop med tullar. Fossilbilar har höga registreringsavgifter i Norge, det är inte tull! Men fossilbilarnas pris har inget med elbilarnas låga pris att göra.
Ja, det var registreringsavgifterna jag avsåg med uttrycket "införselskatter/tullar" ovan. Ber om ursäkt att jag brukade fel namn. :)

Nej, men avsåg att deltat är extremt stort mellan fossilbilar och elbila i Norge. -> Leder till högre volymer med elbilar (högst i världen i Norge). -> Dessa större volymer och större andel på marknaden leder i sin tur leder till högre konkurrens och vilja att vara med och slåss inom det segmentet. -> Denna starka konkurrensvilja och stora relativa volym på marknaden i sin tur bidrar oftast till att få mer konkurrenskraftiga och lägre priser hos slutkunder.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av HelectriC »

TS fråga var ju varför elbilar är billiga i Norge, då är det ju viktigt att ha rätt begrepp för att inte röra till det :) Att fossilbilar är dyra har ju tex ingenting att göra med att elbilar är billiga. Det är enbart frånvaron av moms på elbilar som gör att de är billiga i Norge. Om en fossilbil har hög registreringsavgift, så blir ju inte en elbil billigare av det, det förklarar enbart skillnaderna i pris mellan fossil och el just i Norge.
Skit samma! Nu förstår nog TS och alla andra hur det hänger samman i alla fall! :)

ett sidospår är dock att elbilar faktiskt inte är så billiga i Norge, tillverkarna tjänar oftast riktigt bra pengar på elbilar i Norge. Ser du på nettopriset, så är det ofta högre i Norge och tillbehör hos speciellt Audi, Porsche och några andra är sjukt höga, lika höga som i Sverige för förbrukaren, med den stora skillnaden att i Sverige ger inte momsdelen av priset någon ökad inkomst för säljaren, medans i Norge så får säljaren hela beloppet i egen kassa. Ex: ett spesifikt tillbehör, fälgar som tex kostar i Sverige låt säga 30.000 som extrautrustning. Av detta belopp ska självklart säljaren inte behålla momsen. I Norge kan gärna samma fälgar ha näst intill samma pris, MEN säljaren får ju behålla hela beloppet eftersom det inte är moms på elbilar och utrustning som säljs med bilen som ny. Detta är något som långsamt växt fram antagligen för att man ser att man kan ta mer betalt och för att bilarna blir sålda ändå. Lite som med miljöbonusen i Sverige, plötsligt så blev bilarna 60.000 dyrare. Go figure!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Technoking
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 mar 2021 23:32

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av Technoking »

NEO skrev:
Har tagit hem en bil som flyttgods från Norge 2019, vet alla turer kring pappersarbetet och hur det fungerar i praktiken. Du kommer behöver låta bilen stå i ungefär 2 veckor om du inte timear in en tid perfekt med regbesiktning, det kan du dock första göra när bilen blivit tilldelad regnummer. Det stämmer det du undrar över, minst 6 månader (måste styrkas med försäkring och ägarpapper från SVV, räcker inte med bara SVV då du måste intyga att du faktiskt använt bilen i normalt syfte i Norge) Bilen får heller inte ha pant på sig i någon norsk bank, det innebär att du måste casha bilen. Att bilen skulle vara mindre värd om den är momssmittad stämmer inte, finns en stor marknad för begagnade bilar bland privatpersoner. Speciellt nu när priserna kryper ner till rimligare nivåer, möjligtvis att en bil med lyftbar moms var mer attraktiv 2014, men inte 2021. Köpare finns det gott om. Jag köpte exempelvis min P85+ i Norge för runt 530k 2017 med 7000mil på mätaren, gjorde en hel del uppgraderingar på den med bl.a nextgen säten och UP facelift front. Men jag sålde den likväl för 514.000kr i Sverige som momsdöd, efter ett år, alltså 2020 med över 12000mil på mätaren. Jag ville dock behålla denna, så köpte inte den i syftet att tjäna så mycket pengar som möjligt på att importera den moms och tullfritt, för mig var det mer att jag fick tag på en ny XP100DL och tryckte på köpknappen som teslanörd man är.
Detta var bra info, då vet jag svart på vitt att det fungerar. Om bilen skulle stå ett par veckor spelar inte så stor roll för mig så länge allt annat löser sig.

Angående billån så hade jag önskat att belåna cirka hälften men har möjlighet att betala kontant om jag måste. Vet du varför man inte kan ha billån när man tar med sig bilen i en flytt? Du har inte någon webplats som refererar till det? Har letat men inte funnit något om det. Vet du om man eventuellt kan ta upp ett nytt billån när man kommit till Sverige?

Sen undrar jag lite om försäkringar på "importerade" bilar. Är det något som ser konstigt ut i ögonen av en försäkringsman eller kommer allt att fungera precis som om jag hade köpt bilen i Sverige? Jag har i alla fall kontaktat Tesla och nybilgarantin löper på som vanligt om jag tar med bilen till Sverige med enda skillnaden att Sverige bara har 4år eller 80 000km medans Norge har 5år och 100 000km. Bilen lämnas in på service i Sverige förutom det femte året då den måste lämnas in i Norge om något skulle hända.

I dagsläget lutar det åt en ny Model 3 LR med dragkrok, vinterdäck och maxad autopilot (563 000kr) eller en lika specad demobil med 3.370km på mätaren för 477 000kr.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av Tellus »

StefanH75 skrev:
Följdfråga angående priser - varför är Teslor dyrare i Sverige än i andra länder. Norge med sina höga priser verkar ändå ha billigare Telsor. USA självklart billigare. Ute i Europa kan man också hitta bra dealar osv. Har vi speciella skatter eller nåt annat som gör att allt är så sabla dyrt i Sverige?
Ja det är väldig prisskillnad på model 3 sr+ i Sverige vs Norge.
Därför är det extra konstigt att det skiljer så lite på plaid+, 1 530 000 SEK vs 1 500 000 NOK, fast Norge slipper momsen

SEK/NOK är lika mycket värda
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av Fredrik j »

Registreringsavgifterna i norge har ju funnits så länge att samhället har anpassat sig till det. Att en familjebil kostar 1 miljon är normalt. Det är ju därför elbilar slagit så bra när dom relativt är extremt billiga.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Att fossilbilar är dyra har ju tex ingenting att göra med att elbilar är billiga.
Fel. Det påverkar absolut.

Att deltat är extremt stort mellan fossilbilar och elbila i Norge. -> Leder till högre volymer med elbilar (högst i världen i Norge). -> Dessa större volymer och större andel på marknaden leder i sin tur leder till högre konkurrens och vilja att vara med och slåss inom det segmentet. -> Denna starka konkurrensvilja och stora relativa volym på marknaden i sin tur bidrar oftast till att få mer konkurrenskraftiga och lägre priser hos slutkunder.

Så länge elbilar i Sverige och andra länder är en mycket liten nischprodukt så kommer tillverkarna att vilja kompensera detta med att ha högre vinstmarginal på varje enskild produkt. -> Högre priser på elbilar för oss nischade kunder.

Man måste kanske ha en viss liten ekonomisk förståelse för att följa med i detta resonemang, men är knappast någon "rocket science" heller.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av Gustafsson »

Tror iofs att de flesta på forumet har ”en viss ekonomisk förståelse” :roll:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Flyttsakstullfrihet från Norge

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
Tror iofs att de flesta på forumet har ”en viss ekonomisk förståelse” :roll:
Exakt min tanke. Det borde vara så iaf. Tror majoriteten av de flesta människor, inte bara här på forumet, förstår skillnader i vinstmarginal mellan nisch vs. volym.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar