Klintan skrev:Det var ju inte att elbilen var relativt billig, det var ju att elbilen var billig i Norge jämfört med i Sverige som var frågan?
Det
hänger ihop - vilket de flesta (men tydligen inte alla) har förstått.
När en vara får stora volymer på en marknad (som tex. elbilar i Norge som utgör mer än 50% av nybilsförsäljningen) så ökar konkurrensen, och därmed oftast också att priserna sjunker med ökad konkurrens. Det som man tidigare hade relativt liten försäljning av med höga vinstmarginaler, pressas med ökad marknadskonkurrens prisnivåerna neråt för att ersättas med lägre vinstmarginaler per såld produkt, men som kompenseras av allt högre volymer totalt sätt för försäljarna/tillverkarna.
Den stora skillnad mellan Norge och Sverige gällande priserna beror på momsen som vi har på elbilar i Sverige, men det är inte den enda skillnaden om man räknar på priserna på många bilmodeller.
Den övriga skillnaden (utöver skillnaden i moms som är 20% av priset i Sverige) förklaras alltså av att elbilar (än så länge) är mer av en nischprodukt i Sverige, som säljs i mycket lägre volymer än i Norge, men som då oftast kompenseras för tillverkarna med att de kan ha en högre vinstmarginal per såld bil (vilket ger ett högre pris till oss kunder i slutändan).
Detta är den främsta orsaken till att Tesla (och andra elbilstillverkare) ofta har lägre priser i Norge jämfört med i Sverige för många av sina modeller, även om du skulle lägga på den svenska mervärdesskatten på priset innan du gör en prisjämförelse.