Leasbar P85D sökes

Här köper du bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Leasbar P85D sökes

Inlägg av spacemoose »

Hejsan!

Söker efter en P85D från 2015 där man kan överta ett befintligt leasingavtal (så restvärdesgarantin fortfarande garanteras av Tesla).
Så klart är en fullutrustad bil är att föredra, men beaktar alla förslag.

Vänligen ange utrustning, eventuella extra tillbehör så som vinterdäck etc, leasingkostnad per månad, antal kvarvarande månader, restvärde, förmånsvärde samt övertagandepris.

Tack!
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Leasbar P85D sökes

Inlägg av mahulkp »

spacemoose skrev:
Hejsan!

Söker efter en P85D från 2015 där man kan överta ett befintligt leasingavtal (så restvärdesgarantin fortfarande garanteras av Tesla).
Så klart är en fullutrustad bil är att föredra, men beaktar alla förslag.

Vänligen ange utrustning, eventuella extra tillbehör så som vinterdäck etc, leasingkostnad per månad, antal kvarvarande månader, restvärde, förmånsvärde samt övertagandepris.

Tack!
Det står tyvärr tydligt i Teslas restvärdesavtal att bilen inte får överlåtas på ny ägare.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Leasbar P85D sökes

Inlägg av grenhall »

mahulkp skrev:
spacemoose skrev:
Hejsan!

Söker efter en P85D från 2015 där man kan överta ett befintligt leasingavtal (så restvärdesgarantin fortfarande garanteras av Tesla).
Så klart är en fullutrustad bil är att föredra, men beaktar alla förslag.

Vänligen ange utrustning, eventuella extra tillbehör så som vinterdäck etc, leasingkostnad per månad, antal kvarvarande månader, restvärde, förmånsvärde samt övertagandepris.

Tack!
Det står tyvärr tydligt i Teslas restvärdesavtal att bilen inte får överlåtas på ny ägare.
Finns andra bolag som fått garanerat restvärde av Tesla och som vidarebefordrar det till sina kunder. Sixt är ett sådant exempel.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Leasbar P85D sökes

Inlägg av bylund »

Är problemet ny ägare (leasingbolag) eller ny brukare när det gäller restvärdesgarantin?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Leasbar P85D sökes

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Är problemet ny ägare (leasingbolag) eller ny brukare när det gäller restvärdesgarantin?
Från mitt dokument över restvärdesgarantin:

Bild

Bild

Det här tolkar jag som att det måste vara jag själv som åberopar restvärdesgarantin. Det vore intressant att se hur motsvarande dokument ser ut för nån som leasar av Sixt (om ni ens fått ett sånt dokument, det är nog mer troligt Sixt som fått det isf).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Leasbar P85D sökes

Inlägg av spacemoose »

Är det inte leasingbolaget som är kunden och det är till dem som restvärdesgarantin i så fall ges?
Om man ändrar brukare vilket man gör vid övertagande av leasing, så är fortfarande kunden samma leasingbolag.

Har frågat om detta hos dnb och Tesla och fått svaret att restvärdesgarantin följer med. Har även sett att detta finns angivet på en del annonser på blocket.
Helt tydligt är det dock inte..
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Leasbar P85D sökes

Inlägg av danni »

spacemoose skrev:
Är det inte leasingbolaget som är kunden och det är till dem som restvärdesgarantin i så fall ges?
Om man ändrar brukare vilket man gör vid övertagande av leasing, så är fortfarande kunden samma leasingbolag.

Har frågat om detta hos dnb och Tesla och fått svaret att restvärdesgarantin följer med. Har även sett att detta finns angivet på en del annonser på blocket.
Helt tydligt är det dock inte..
Kanske. Men jag leasar min bil och restvärdesgarantin är utställd till mig, så i mitt fall tolkar jag det inte så.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4335
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Leasbar P85D sökes

Inlägg av dstr »

Garantin är utställd till leasingtagaren. Med den som "säkerhet" så får man ett högre restvärde av leasingföretaget. Detta lär ju bara vara applicerbart vid finansiell leasing.

Jag har slarvat med min service, så jag är osäker på om min fortfarande gäller. Får ta och kolla upp det.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Leasbar P85D sökes

Inlägg av danni »

dstr skrev:
Garantin är utställd till leasingtagaren. Med den som "säkerhet" så får man ett högre restvärde av leasingföretaget. Detta lär ju bara vara applicerbart vid finansiell leasing.

Jag har slarvat med min service, så jag är osäker på om min fortfarande gäller. Får ta och kolla upp det.
Jag frågade Tesla om det här, och fick svaret att i alla fall i dealen med DNB så börjar de räkna övermil när det gått mer än 2500 mil mellan service, och att dessa övermil kostar precis som övermil i övrigt gör. Dvs har du kört 2700 mil före första servicen blir det 200 övermil vilket alltså räknar bort 3200 kr från din restvärdesgaranti. Det lät lite suspekt men hon svor på att det är så det funkar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Leasbar P85D sökes

Inlägg av e5m1r »

I fallet sixt är det de som har restvärdesgaranti och om bilen byter brukare så är det samma ägare (sixt) så där kan man överlåta
Har man som danni direkt avtal med dnb verkar inte restvärdesgaranti följa med till den nya ägaren
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leasbar P85D sökes

Inlägg av Bjelke »

e5m1r skrev:
I fallet sixt är det de som har restvärdesgaranti och om bilen byter brukare så är det samma ägare (sixt) så där kan man överlåta
Har man som danni direkt avtal med dnb verkar inte restvärdesgaranti följa med till den nya ägaren
Danni sitter fast i träsket (han får trösta sig med sina nya fina fälgar snart istället) :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4335
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Leasbar P85D sökes

Inlägg av dstr »

...vad man nu ska med restvärdesgaranti till på en gammal P85D.

Jag är ganska exakt halvvägs in i mitt ägande. Min kostade 1,2 ny. Alltså landar mitt restvärde på 600. Halvvägs in nu så är alltså restvärdet 900k om vi gör det enkelt för oss och räknar linjärt.

900k skulle jag nog kunna få innan helgen. Jag är inte det minsta nervös för att jag inte skulle få 600k om 1,5 år för den.
Skriv svar