KÖPT: Krängningshämmare hf till modell S

Här köper du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Uppföljning; byte av krängningshämmare

Inlägg av Simon »

Uppföljning...

Krängningshämmarstag kostade 582 kr/styck plus frakt på typ 100.
Muttrarna kostade nästan 50 kr/styck, så 1000 totalt. Plus frakt förstås.

Mina nya muttrar fick med sig små blanka plasthattar som väl ska sitta på själva muttern och bulten. Skyddar väl mot rost om det inte tränger in fukt där ändå. Men själva muttrarna verkar okej. De fungerar med en svensk 21-mm-hylsa, till skillnad från de gamla som behövde typ 7/13 inch eller nåt...

När jag bytte krängningshämmarstaget hade jag rätt stor nytta av följande youtube-video. Han har exakt samma problem som jag.

Emellertid satt mitt krängningshämmarstag i spänn. Det gick över huvud taget inte att röra på även när jag tagit av muttrarna. Det satt inte löst som i videon.
Någon som vet om det ska vara så, eller vad enklaste sättet att böja ner krängningshämmare är?
Jag lyckades få ner den tillräckligt genom att använda en tving mellan krängningshämmaren och en av balkarna till hjulupphängningen, men det var ruskigt pilligt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KÖPT: Krängningshämmare hf till modell S

Inlägg av Bjelke »

Grejen är väl att fjädringen måste vara exakt lika på båda sidor, så om man hissar upp en sida med domkraft (den man tänker skruva på) och
samtidigt inte den andra så blir det spänn på staget och man måste kompensera som du blev tvungen till.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Uppföljning; byte av krängningshämmare

Inlägg av 12man »

Simon skrev:
Uppföljning...

Krängningshämmarstag kostade 582 kr/styck plus frakt på typ 100.
Muttrarna kostade nästan 50 kr/styck, så 1000 totalt. Plus frakt förstås
.....................
Emellertid satt mitt krängningshämmarstag i spänn. Det gick över huvud taget inte att röra på även när jag tagit av muttrarna. Det satt inte löst som i videon.
Någon som vet om det ska vara så, eller vad enklaste sättet att böja ner krängningshämmare är?
Jag lyckades få ner den tillräckligt genom att använda en tving mellan krängningshämmaren och en av balkarna till hjulupphängningen, men det var ruskigt pilligt.
la själv några plankbitar under bromskivan och sänkte ner bilen mot den lite lagom så där.. länge sedan inte teslan men borde vara samma sak
eller applicera en pallbock?
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar