Converter
Moderator: Redaktion
Re: Converter
Du menar en sådan här?
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Den ger fortfarande bara 230v 1-fas men den passar i ett 3-fas uttag. Den nuvarande laddsladden klara bara 1-fas.
Alt
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400713/
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Den ger fortfarande bara 230v 1-fas men den passar i ett 3-fas uttag. Den nuvarande laddsladden klara bara 1-fas.
Alt
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400713/
Re: Converter
Tack för svar, så sladden i sig klarar inte mer, då förstår jag. Finns denna converter för typ 2 sladden ?. Det hade varit optimalt.
Re: Converter
Shuko-uttag kommer inte ge dig mer än 16A och använder du Teslas medföljande laddbox, UMCn, så kommer du max kunna ta ut 13A enfas från ett Shuko-uttag och mer är inte att rekommendera. För att kunna använda Typ2-kabeln krävs en laddbox med Typ2-uttag alternativt en laddbox med fast Typ2-kabeln. Denna är vanligtvis fast kopplad till trefas och du kan då få ut 11kW.
13 A 230V ger ca 3kW eller mätt i km/h vid 150 Wh/km I förbrukning så blir det ca 20 km/h.
13 A 230V ger ca 3kW eller mätt i km/h vid 150 Wh/km I förbrukning så blir det ca 20 km/h.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Converter
Tesla har slutat skicka med den blå CEE adaptern till UMC laddaren. Den gör att man kan få ut 16A men då måste man ha ett passande uttag tillgängligt typ https://www.jemfix.se/vaegguttag-cee-21 ... gKYkPD_BwEhekroth skrev:Tack för svar, så sladden i sig klarar inte mer, då förstår jag. Finns denna converter för typ 2 sladden ?. Det hade varit optimalt.
Eller motsvarande rött trefasuttag med en adapter till enfas.
Vill man ha mer kräm ur ett trefasuttag får man köpa en tredjeparts portabel laddkabel som stödjer detta typ https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/n ... gLmpPD_BwE
Re: Converter
Ok, men då kan jag använda denna
https://www.elkatalogen.se/produkter/sc ... gLkdfD_BwE
Till blå kabel, om det finns ett vanligt 16amp uttag, det är ju bättre än vanligt 220 iallafall.
Tack för svar och kunnande.
https://www.elkatalogen.se/produkter/sc ... gLkdfD_BwE
Till blå kabel, om det finns ett vanligt 16amp uttag, det är ju bättre än vanligt 220 iallafall.
Tack för svar och kunnande.
Re: Converter
Nej ser nu att det bara är ett 220v uttag, var kan man köpa ett uttag som passar blå kabeln då?
Re: Converter
När du säger blå kabel. Menar du en sån här Type2 kabel?
https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... r367273000
Elller menar du den blå adapern i bilden nedan?
https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... r367273000
Elller menar du den blå adapern i bilden nedan?
Re: Converter
Härhekroth skrev:Nej ser nu att det bara är ett 220v uttag, var kan man köpa ett uttag som passar blå kabeln då?
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Re: Converter
Den blå adaptern är precis det jag vill ha, går den att köpa hos Tesla, och kan den kabeln leverera 16amp?
Re: Converter
zed skrev:Härhekroth skrev:Nej ser nu att det bara är ett 220v uttag, var kan man köpa ett uttag som passar blå kabeln då?
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Toppen, en sån ska beställas. Perfekt att ha extra när man är borta
Re: Converter
Den ska gå att köpa hos tesla. Tidigare bilar så följde den med.hekroth skrev:Den blå adaptern är precis det jag vill ha, går den att köpa hos Tesla, och kan den kabeln leverera 16amp?
UMCn (som adaptern sitter i) klarar bara 13A.
Vill du ha en super-mega-turbo adapter som klarar allt så finns tex Juice Booster 2.
https://www.juicebooster2.se/
Här kan du se alla adaptrar den har:
https://esl-emobility.com/en/juice-boos ... se-5m.html
Re: Converter
Vet inte om det skiljer men med den UMC som jag fick med i december medföljde blå CEE och med den får jag 16A.[JM] skrev:Den ska gå att köpa hos tesla. Tidigare bilar så följde den med.hekroth skrev:Den blå adaptern är precis det jag vill ha, går den att köpa hos Tesla, och kan den kabeln leverera 16amp?
UMCn (som adaptern sitter i) klarar bara 13A.
Vill du ha en super-mega-turbo adapter som klarar allt så finns tex Juice Booster 2.
https://www.juicebooster2.se/
Här kan du se alla adaptrar den har:
https://esl-emobility.com/en/juice-boos ... se-5m.html
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Converter
Adapter trefas till blå CEE har diskuterats flera gånger tidigare, i denna tråden finns flera förslag, t.ex. mitt förslag om en hemmabyggd adapter med delar från Biltema:
viewtopic.php?f=51&t=14486&start=40
Med en sådan skall du kunna ladda 16A, bygger du själv (väldigt enkelt) kan du dessutom välja vilken fas du belastar.
/fth
viewtopic.php?f=51&t=14486&start=40
Med en sådan skall du kunna ladda 16A, bygger du själv (väldigt enkelt) kan du dessutom välja vilken fas du belastar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Converter
Har byggt ett gäng adaptrar bla den som¨ fth refererar till.
Om du vill vara förberedd och inte har nåt emot att klippa och skruva kablar samt göra saker som inte är tillåtet kan jag rekommendera följande adaprar.
På nedan kopplar du ena ändan till UMC'n röd
Allt bygger på att du har den gamla UMC med trefasingång (röd)
tex
https://evconnect.se/collections/adaptr ... er-set-32a
Om du vill vara förberedd och inte har nåt emot att klippa och skruva kablar samt göra saker som inte är tillåtet kan jag rekommendera följande adaprar.
På nedan kopplar du ena ändan till UMC'n röd
Allt bygger på att du har den gamla UMC med trefasingång (röd)
- Trefas 32A (röd), för att den ska vara laglig måste den säkras av med 16A swäkring mellan, men gör du den kort och bara du själv använder den så funkar det. Innebär att du kan ladda på typ industriområden och liknande som ofta har det "grövre" uttaget
- Blå enfas 16A, aka husvagn, mao översätter enfas 16A till UMCn trefas. OBS att fasen måste sitta på rätt stift på trefassidan
- Schuko 240V kontakt till Teslas UMC, ger dig möjligheten att ladda 16A från ett vanligt uttag. OBS, att nästan alla uttag inte är dimensionerade för kontinuerligt uttag på 16A, ej tillåtet, brandrisk, men bra att ha i verktygslådan om du står tom nånstans. Samma här, fasen måste sitta rätt på trefassidan.
- Spis-uttag trefas till UMC, denna plus skarvsladd genom fönstret så kan du ladda bilen vid sommarstugan med 3x16A
tex
https://evconnect.se/collections/adaptr ... er-set-32a
MYP
X90d
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Converter
Jag tror TS har nya UMC med endast enfas, hans inlägg tyder iaf på det.macksie skrev:Har byggt ett gäng adaptrar bla den som¨ fth refererar till.
Om du vill vara förberedd och inte har nåt emot att klippa och skruva kablar samt göra saker som inte är tillåtet kan jag rekommendera följande adaprar.
På nedan kopplar du ena ändan till UMC'n röd
Allt bygger på att du har den gamla UMC med trefasingång (röd)
Finns också att köpa som färdigt kit, men kostar då mycket mer än om du skruvar ihop det själv med komponenter från Biltema/Jula
- Trefas 32A (röd), för att den ska vara laglig måste den säkras av med 16A swäkring mellan, men gör du den kort och bara du själv använder den så funkar det. Innebär att du kan ladda på typ industriområden och liknande som ofta har det "grövre" uttaget
- Blå enfas 16A, aka husvagn, mao översätter enfas 16A till UMCn trefas. OBS att fasen måste sitta på rätt stift på trefassidan
- Schuko 240V kontakt till Teslas UMC, ger dig möjligheten att ladda 16A från ett vanligt uttag. OBS, att nästan alla uttag inte är dimensionerade för kontinuerligt uttag på 16A, ej tillåtet, brandrisk, men bra att ha i verktygslådan om du står tom nånstans. Samma här, fasen måste sitta rätt på trefassidan.
- Spis-uttag trefas till UMC, denna plus skarvsladd genom fönstret så kan du ladda bilen vid sommarstugan med 3x16A
tex
https://evconnect.se/collections/adaptr ... er-set-32a
Schuko till trefas skulle jag vara mycket försiktig med, det finns en anledning att Tesla begränsar medföljande schuko till 13A.
Schuko-sladden på min trefas-UMC blir hyfsat varm även vid 13A, jag har testat 16A med en adapter liknande din, då blev det obehagligt varmt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Converter
fth tolkar jag dig rätt att Schuko-adapetern till UMC:n är begränsad till 13A men CEE-adaptern klarar 16A?
Jag trodde 13A begränsningen låg i adaptern så jag gick ut å kollade på min i där det står 32A vilket indikerar att jag antog fel.
Alltid lär man sig nåt.
Jag trodde 13A begränsningen låg i adaptern så jag gick ut å kollade på min i där det står 32A vilket indikerar att jag antog fel.
Alltid lär man sig nåt.
Re: Converter
Tack för bra svar, verkar lätt att bygga en kort själv. Det är också vid enstaka tillfällen den ska användas
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Converter
Schuko är begränsad till 13A, blå CEE finns i två varianter, 16A och 32A.[JM] skrev:fth tolkar jag dig rätt att Schuko-adapetern till UMC:n är begränsad till 13A men CEE-adaptern klarar 16A?
Jag trodde 13A begränsningen låg i adaptern så jag gick ut å kollade på min i där det står 32A vilket indikerar att jag antog fel.
Alltid lär man sig nåt.
Det bör alltså vara en "norsk" blå 32A CEE du har, men du behöver då tyvärr en adapter för att ladda på de mer vanliga 16A blå CEE som finns t.ex. på camping-platser.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Converter
Tack. Jag var lite otydlig. Det står 32A på UMC:n. Jag har en svensk CEE 16A då min bil är knappt ett år och köpt i Sverige.fth skrev:Schuko är begränsad till 13A, blå CEE finns i två varianter, 16A och 32A.[JM] skrev:fth tolkar jag dig rätt att Schuko-adapetern till UMC:n är begränsad till 13A men CEE-adaptern klarar 16A?
Jag trodde 13A begränsningen låg i adaptern så jag gick ut å kollade på min i där det står 32A vilket indikerar att jag antog fel.
Alltid lär man sig nåt.
Det bör alltså vara en "norsk" blå 32A CEE du har, men du behöver då tyvärr en adapter för att ladda på de mer vanliga 16A blå CEE som finns t.ex. på camping-platser.
/fth
Många siffror och prylar att hålla reda på....