Converter

Här köper du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hekroth
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 apr 2020 14:12

Converter

Inlägg av hekroth »

Söker en converter till 220v kabeln, där jag istället vill ha ett 16 amp uttag när jag hälsar på släkten som inte har Tesla laddare.


Någon som har en sådan?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Converter

Inlägg av LarsL »

Du menar en sådan här?
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/

Den ger fortfarande bara 230v 1-fas men den passar i ett 3-fas uttag. Den nuvarande laddsladden klara bara 1-fas.

Alt
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400713/
Användarvisningsbild
hekroth
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 apr 2020 14:12

Re: Converter

Inlägg av hekroth »

Tack för svar, så sladden i sig klarar inte mer, då förstår jag. Finns denna converter för typ 2 sladden ?. Det hade varit optimalt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Converter

Inlägg av Svenssons »

Shuko-uttag kommer inte ge dig mer än 16A och använder du Teslas medföljande laddbox, UMCn, så kommer du max kunna ta ut 13A enfas från ett Shuko-uttag och mer är inte att rekommendera. För att kunna använda Typ2-kabeln krävs en laddbox med Typ2-uttag alternativt en laddbox med fast Typ2-kabeln. Denna är vanligtvis fast kopplad till trefas och du kan då få ut 11kW.

13 A 230V ger ca 3kW eller mätt i km/h vid 150 Wh/km I förbrukning så blir det ca 20 km/h.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Converter

Inlägg av zed »

hekroth skrev:
Tack för svar, så sladden i sig klarar inte mer, då förstår jag. Finns denna converter för typ 2 sladden ?. Det hade varit optimalt.
Tesla har slutat skicka med den blå CEE adaptern till UMC laddaren. Den gör att man kan få ut 16A men då måste man ha ett passande uttag tillgängligt typ https://www.jemfix.se/vaegguttag-cee-21 ... gKYkPD_BwE
Eller motsvarande rött trefasuttag med en adapter till enfas.
Vill man ha mer kräm ur ett trefasuttag får man köpa en tredjeparts portabel laddkabel som stödjer detta typ https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/n ... gLmpPD_BwE
Användarvisningsbild
hekroth
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 apr 2020 14:12

Re: Converter

Inlägg av hekroth »

Ok, men då kan jag använda denna

https://www.elkatalogen.se/produkter/sc ... gLkdfD_BwE

Till blå kabel, om det finns ett vanligt 16amp uttag, det är ju bättre än vanligt 220 iallafall.

Tack för svar och kunnande.
Användarvisningsbild
hekroth
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 apr 2020 14:12

Re: Converter

Inlägg av hekroth »

Nej ser nu att det bara är ett 220v uttag, var kan man köpa ett uttag som passar blå kabeln då?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Converter

Inlägg av [JM] »

När du säger blå kabel. Menar du en sån här Type2 kabel?
https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... r367273000

Elller menar du den blå adapern i bilden nedan?
IMG-d0860c9246927edb16660ae5658073c8-V.jpg
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Converter

Inlägg av zed »

hekroth skrev:
Nej ser nu att det bara är ett 220v uttag, var kan man köpa ett uttag som passar blå kabeln då?
Här :)
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Användarvisningsbild
hekroth
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 apr 2020 14:12

Re: Converter

Inlägg av hekroth »

Den blå adaptern är precis det jag vill ha, går den att köpa hos Tesla, och kan den kabeln leverera 16amp?
Användarvisningsbild
hekroth
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 apr 2020 14:12

Re: Converter

Inlägg av hekroth »

zed skrev:
hekroth skrev:
Nej ser nu att det bara är ett 220v uttag, var kan man köpa ett uttag som passar blå kabeln då?
Här :)
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas

Toppen, en sån ska beställas. Perfekt att ha extra när man är borta
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Converter

Inlägg av [JM] »

hekroth skrev:
Den blå adaptern är precis det jag vill ha, går den att köpa hos Tesla, och kan den kabeln leverera 16amp?
Den ska gå att köpa hos tesla. Tidigare bilar så följde den med.
UMCn (som adaptern sitter i) klarar bara 13A.

Vill du ha en super-mega-turbo adapter som klarar allt så finns tex Juice Booster 2.
https://www.juicebooster2.se/

Här kan du se alla adaptrar den har:
https://esl-emobility.com/en/juice-boos ... se-5m.html
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Converter

Inlägg av zed »

[JM] skrev:
hekroth skrev:
Den blå adaptern är precis det jag vill ha, går den att köpa hos Tesla, och kan den kabeln leverera 16amp?
Den ska gå att köpa hos tesla. Tidigare bilar så följde den med.
UMCn (som adaptern sitter i) klarar bara 13A.

Vill du ha en super-mega-turbo adapter som klarar allt så finns tex Juice Booster 2.
https://www.juicebooster2.se/

Här kan du se alla adaptrar den har:
https://esl-emobility.com/en/juice-boos ... se-5m.html
Vet inte om det skiljer men med den UMC som jag fick med i december medföljde blå CEE och med den får jag 16A.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Converter

Inlägg av fth »

Adapter trefas till blå CEE har diskuterats flera gånger tidigare, i denna tråden finns flera förslag, t.ex. mitt förslag om en hemmabyggd adapter med delar från Biltema:

viewtopic.php?f=51&t=14486&start=40

Med en sådan skall du kunna ladda 16A, bygger du själv (väldigt enkelt) kan du dessutom välja vilken fas du belastar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Converter

Inlägg av macksie »

Har byggt ett gäng adaptrar bla den som¨ fth refererar till.

Om du vill vara förberedd och inte har nåt emot att klippa och skruva kablar samt göra saker som inte är tillåtet kan jag rekommendera följande adaprar.

På nedan kopplar du ena ändan till UMC'n röd
Allt bygger på att du har den gamla UMC med trefasingång (röd)
  • Trefas 32A (röd), för att den ska vara laglig måste den säkras av med 16A swäkring mellan, men gör du den kort och bara du själv använder den så funkar det. Innebär att du kan ladda på typ industriområden och liknande som ofta har det "grövre" uttaget
  • Blå enfas 16A, aka husvagn, mao översätter enfas 16A till UMCn trefas. OBS att fasen måste sitta på rätt stift på trefassidan
  • Schuko 240V kontakt till Teslas UMC, ger dig möjligheten att ladda 16A från ett vanligt uttag. OBS, att nästan alla uttag inte är dimensionerade för kontinuerligt uttag på 16A, ej tillåtet, brandrisk, men bra att ha i verktygslådan om du står tom nånstans. Samma här, fasen måste sitta rätt på trefassidan.
  • Spis-uttag trefas till UMC, denna plus skarvsladd genom fönstret så kan du ladda bilen vid sommarstugan med 3x16A
Finns också att köpa som färdigt kit, men kostar då mycket mer än om du skruvar ihop det själv med komponenter från Biltema/Jula
tex
https://evconnect.se/collections/adaptr ... er-set-32a
MYP
X90d
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Converter

Inlägg av fth »

macksie skrev:
Har byggt ett gäng adaptrar bla den som¨ fth refererar till.

Om du vill vara förberedd och inte har nåt emot att klippa och skruva kablar samt göra saker som inte är tillåtet kan jag rekommendera följande adaprar.

På nedan kopplar du ena ändan till UMC'n röd
Allt bygger på att du har den gamla UMC med trefasingång (röd)
  • Trefas 32A (röd), för att den ska vara laglig måste den säkras av med 16A swäkring mellan, men gör du den kort och bara du själv använder den så funkar det. Innebär att du kan ladda på typ industriområden och liknande som ofta har det "grövre" uttaget
  • Blå enfas 16A, aka husvagn, mao översätter enfas 16A till UMCn trefas. OBS att fasen måste sitta på rätt stift på trefassidan
  • Schuko 240V kontakt till Teslas UMC, ger dig möjligheten att ladda 16A från ett vanligt uttag. OBS, att nästan alla uttag inte är dimensionerade för kontinuerligt uttag på 16A, ej tillåtet, brandrisk, men bra att ha i verktygslådan om du står tom nånstans. Samma här, fasen måste sitta rätt på trefassidan.
  • Spis-uttag trefas till UMC, denna plus skarvsladd genom fönstret så kan du ladda bilen vid sommarstugan med 3x16A
Finns också att köpa som färdigt kit, men kostar då mycket mer än om du skruvar ihop det själv med komponenter från Biltema/Jula
tex
https://evconnect.se/collections/adaptr ... er-set-32a
Jag tror TS har nya UMC med endast enfas, hans inlägg tyder iaf på det.

Schuko till trefas skulle jag vara mycket försiktig med, det finns en anledning att Tesla begränsar medföljande schuko till 13A.

Schuko-sladden på min trefas-UMC blir hyfsat varm även vid 13A, jag har testat 16A med en adapter liknande din, då blev det obehagligt varmt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Converter

Inlägg av [JM] »

fth tolkar jag dig rätt att Schuko-adapetern till UMC:n är begränsad till 13A men CEE-adaptern klarar 16A?
Jag trodde 13A begränsningen låg i adaptern så jag gick ut å kollade på min i där det står 32A vilket indikerar att jag antog fel.
Alltid lär man sig nåt. :D
Användarvisningsbild
hekroth
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 apr 2020 14:12

Re: Converter

Inlägg av hekroth »

Tack för bra svar, verkar lätt att bygga en kort själv. Det är också vid enstaka tillfällen den ska användas
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Converter

Inlägg av fth »

[JM] skrev:
fth tolkar jag dig rätt att Schuko-adapetern till UMC:n är begränsad till 13A men CEE-adaptern klarar 16A?
Jag trodde 13A begränsningen låg i adaptern så jag gick ut å kollade på min i där det står 32A vilket indikerar att jag antog fel.
Alltid lär man sig nåt. :D
Schuko är begränsad till 13A, blå CEE finns i två varianter, 16A och 32A.

Det bör alltså vara en "norsk" blå 32A CEE du har, men du behöver då tyvärr en adapter för att ladda på de mer vanliga 16A blå CEE som finns t.ex. på camping-platser.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Converter

Inlägg av [JM] »

fth skrev:
[JM] skrev:
fth tolkar jag dig rätt att Schuko-adapetern till UMC:n är begränsad till 13A men CEE-adaptern klarar 16A?
Jag trodde 13A begränsningen låg i adaptern så jag gick ut å kollade på min i där det står 32A vilket indikerar att jag antog fel.
Alltid lär man sig nåt. :D
Schuko är begränsad till 13A, blå CEE finns i två varianter, 16A och 32A.

Det bör alltså vara en "norsk" blå 32A CEE du har, men du behöver då tyvärr en adapter för att ladda på de mer vanliga 16A blå CEE som finns t.ex. på camping-platser.

/fth
Tack. Jag var lite otydlig. Det står 32A på UMC:n. Jag har en svensk CEE 16A då min bil är knappt ett år och köpt i Sverige.
Många siffror och prylar att hålla reda på....
Skriv svar