Trasig UMC eller Wallcharger - köpes

Här köper du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Trasig UMC eller Wallcharger - köpes

Inlägg av LarsL »

Jag är intresserad av en UMC eller Wallcharger som är defekt. Jag vill plocka isär och kolla hur den fungerar framför allt kontakten med knappen. Så har du en trasig Wallcharger så kan jag ta hand om den för en symbolisk summa, inget att bli rik på om ni tänker sälja stöld gods ;).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Trasig UMC eller Wallcharger - köpes

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Jag är intresserad av en UMC eller Wallcharger som är defekt. Jag vill plocka isär och kolla hur den fungerar framför allt kontakten med knappen. Så har du en trasig Wallcharger så kan jag ta hand om den för en symbolisk summa, inget att bli rik på om ni tänker sälja stöld gods ;).
Knappen på WallConnector/UMC har två olika funktioner:

1. Avbryta laddningen och därmed göra så kabeln låses upp. Detta sker genom att bryta kontakten på kommunikationskabeln.

2. Öppna laddporten. Detta görs med hjälp av lite elektronik. Exempel för att bygga egen finns tex här: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ort.21001/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trasig UMC eller Wallcharger - köpes

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Knappen på WallConnector/UMC har två olika funktioner:

1. Avbryta laddningen och därmed göra så kabeln låses upp. Detta sker genom att bryta kontakten på kommunikationskabeln.

2. Öppna laddporten. Detta görs med hjälp av lite elektronik. Exempel för att bygga egen finns tex här: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ort.21001/
Det är ju ettan som är viktig, öppna laddkorten går ju göra genom att trycka på luckan. Är du säker på att det är avbrott av kommunikationen? Går ju iofs att mäta på UMC:n jag redan har.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Trasig UMC eller Wallcharger - köpes

Inlägg av martinot »

Håller med dig helt Lars att det är den första saken att kunna avbryta laddning som är viktigast (speciellt på M3/MY som saknar knapp under laddluckan för detta).

Är det så enkelt som att man bryter signalen till CP-pinnen så borde det vara hyfsat lätt att modda andra laddkablar, vilket vore utmärkt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trasig UMC eller Wallcharger - köpes

Inlägg av LarsL »

Det var det jag försökte luska ut. Hade ju som sagt varit bra att bara kunna sätta dit en knapp på vilket sladd som helst.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Trasig UMC eller Wallcharger - köpes

Inlägg av Smutt »

Jag har en WC utan kabel jag säljer billigt :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trasig UMC eller Wallcharger - köpes

Inlägg av LarsL »

Smutt skrev:
Jag har en WC utan kabel jag säljer billigt :D
Trevligt, men inte så intresserad.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Trasig UMC eller Wallcharger - köpes

Inlägg av Svenssons »

Laddningen skall ju brytas när kommunikationen bryts. Här är en knapp som man kan montera på hemmabyggda Typ 2-kablar som fixar bägge funktionerna:

https://www.evchargeking.com/en/tesla-r ... button-kit

Bild

Den sitter mellan PP och PE, byter ut motståndet i kabeln som jag fattar det och därför finns två olika knappar. Bryts kommunikation mellan PP och PE, dvs oändligt motstånd så är det enligt standard att tolka som Standby. Laddningen bryts och det är Teslan som sedan låser upp kontakten ifall bilen är upplåst som jag fattar det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Trasig UMC eller Wallcharger - köpes

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
Laddningen skall ju brytas när kommunikationen bryts. Här är en knapp som man kan montera på hemmabyggda Typ 2-kablar som fixar bägge funktionerna:

https://www.evchargeking.com/en/tesla-r ... button-kit
Bra tips! Tackar! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar