Värdera bilen?

Här säljer du bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Värdera bilen?

Inlägg av ironjack »

Någon som vet var man kan få en seriös värdering på Teslan i Stockholm/Uppsala-trakten, utan att binda upp sig för försäljning? Jag ska köpa ut den ur egna företaget och det krävs ett marknadsmässigt underlag. Tesla själva verkar ju inte gå att få tag i?
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Värdera bilen?

Inlägg av LarsL »

KVD kan göra en riktigt värdering av din bil.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Värdera bilen?

Inlägg av dstr »

Det där är olika beroende på vem man frågar.

Skriv ut lite aktuella blocketannonser, räkna fram snittet och dra av 10k. Klart. :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Värdera bilen?

Inlägg av bylund »

dstr skrev:
Det där är olika beroende på vem man frågar.

Skriv ut lite aktuella blocketannonser, räkna fram snittet och dra av 10k. Klart. :)
Får man inte högre värdering än man vill ha då? Annonserna på Blocket kan ju vara en aning optimistiska när det gäller begärt pris.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Värdera bilen?

Inlägg av taliz »

Ja blocketannonser ligger ju där av en anledning. De är inte sålda...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Värdera bilen?

Inlägg av ironjack »

bylund skrev:
dstr skrev:
Det där är olika beroende på vem man frågar.

Skriv ut lite aktuella blocketannonser, räkna fram snittet och dra av 10k. Klart. :)
Får man inte högre värdering än man vill ha då? Annonserna på Blocket kan ju vara en aning optimistiska när det gäller begärt pris.
Jo, det är knepigt detta. Vill ju ha så låg marknadsmässig som möjligt. Tänkte att det finns nån bilhandlare man kan åka till, men jag ska kolla med KVD. Tack för tipsen :)
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Verdi

Re: Värdera bilen?

Inlägg av Verdi »

dstr skrev:
Det där är olika beroende på vem man frågar.

Skriv ut lite aktuella blocketannonser, räkna fram snittet och dra av 10k. Klart. :)

Det vill man definitivt inte göra. Priserna på blocket är galet höga.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Värdera bilen?

Inlägg av hanty »

Blocket har en värderingstjänst, man anger syftet med värderingen (köpa loss leasingbilar privat), kostar ca 1600kr. Det skall, enl de uppgifter jag fått, godkännas av skattemyndigheten och torde ge ett betydligt fördelaktigare pris än blocketpriser. Det går att få ett inbytespris av Tesla på nätet men det är f n alldeles för lågt, skulle knappast tåla en granskning.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Värdera bilen?

Inlägg av bylund »

hanty skrev:
Blocket har en värderingstjänst, man anger syftet med värderingen (köpa loss leasingbilar privat), kostar ca 1600kr. Det skall, enl de uppgifter jag fått, godkännas av skattemyndigheten och torde ge ett betydligt fördelaktigare pris än blocketpriser. Det går att få ett inbytespris av Tesla på nätet men det är f n alldeles för lågt, skulle knappast tåla en granskning.
Det är inte inbytespriset som gäller, utan utpriset. D v s frågan är vad skulle det kosta att köpa motsvarande bil på öppna marknaden, inte vad en handlare skulle ge för bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Värdera bilen?

Inlägg av Verdi »

hanty skrev:
Blocket har en värderingstjänst, man anger syftet med värderingen (köpa loss leasingbilar privat), kostar ca 1600kr. Det skall, enl de uppgifter jag fått, godkännas av skattemyndigheten och torde ge ett betydligt fördelaktigare pris än blocketpriser. Det går att få ett inbytespris av Tesla på nätet men det är f n alldeles för lågt, skulle knappast tåla en granskning.
Bilpriser.se? Antar att det är samma uppskattning som man får via sajten men att man betalar 1600:- för att få ett påskrivet intyg?

Inbytespris är som bylund skrev inte giltigt. Det ska vara priset som motsvarande säljs för. Man ska absolut inte få nån som helst fördel skattemässigt. Ren och skär avundsjuka. Staten ser hellre att en bilfirma tjänar nån krona än att jag gör det.
Verdi

Re: Värdera bilen?

Inlägg av Verdi »

Nej det är tydligen en manuell värdering: https://www.bilpriser.se/varderingsintyg

Kostar 1995:- exkl moms.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Värdera bilen?

Inlägg av dstr »

Verdi skrev:
dstr skrev:
Det där är olika beroende på vem man frågar.

Skriv ut lite aktuella blocketannonser, räkna fram snittet och dra av 10k. Klart. :)

Det vill man definitivt inte göra. Priserna på blocket är galet höga.
Frågan är hur pass torrt om fötterna du vill ha när skatteverket kommer och knackar på. Dom går inte på alla intyg från värderare beskriver bilarna som repiga och att dom luktar rök...
Verdi

Re: Värdera bilen?

Inlägg av Verdi »

dstr skrev:
Verdi skrev:
dstr skrev:
Det där är olika beroende på vem man frågar.

Skriv ut lite aktuella blocketannonser, räkna fram snittet och dra av 10k. Klart. :)

Det vill man definitivt inte göra. Priserna på blocket är galet höga.
Frågan är hur pass torrt om fötterna du vill ha när skatteverket kommer och knackar på. Dom går inte på alla intyg från värderare beskriver bilarna som repiga och att dom luktar rök...

Kan man inte köpa ut bilen till ett rimligt pris så är det ju ingen idé att göra det alls. Priserna på blocket är hysteriska.

Jag önskar att priserna på blocket stämde. Då skulle jag kunna sälja min 1 år gamla 100D som gått 4500 mil för lite ca 900 tkr och köpa en helt ny Raven Long Range för ungefär samma summa. :)

Jag hade inte betalat mer än drygt 700 tkr för min egen bil. Får ju en helt ny med blå metallic (svart metallic finns inte längre) och vit inredning för 920' efter bonus. Med tanke på Raven-förbättringar, många mil, "snart" slut på garanti, högre ränta osv så är inte min värd mer än max 80% av vad en ny kostar. Det är min bedömning i alla fall.

Kollar man på äldre bilar så kostar en 3 år gammal 90D så börjar de på strax under 700 tkr på Blocket. De borde vara värda kanske 60% av 900 tkr (540 tkr) om man är lite generös. Sämre och klart mindre batteri, ingen vagnskada, slut på garanti (i princip) osv.

De billigaste bilarna från 2013/14 kostar ändå från 400 tkr för en som gått 24 tusen mil till över 500 tkr. Men säg 450 tkr. Det är 6 år gamla bilar. Rimligt pris kanske är vadå? 30-35% av nypris för en LR (~300 tkr)? Vilket ändå vore otroligt bra på många sätt.

Får se hur det ser ut om 2 år när min leasing är slut. Kanske har priserna normaliserats då? Nu ligger nästan allt 100-200 tusen för högt. I min mening alltså. :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Värdera bilen?

Inlägg av Pontus »

Verdi skrev:
hanty skrev:
Blocket har en värderingstjänst, man anger syftet med värderingen (köpa loss leasingbilar privat), kostar ca 1600kr. Det skall, enl de uppgifter jag fått, godkännas av skattemyndigheten och torde ge ett betydligt fördelaktigare pris än blocketpriser. Det går att få ett inbytespris av Tesla på nätet men det är f n alldeles för lågt, skulle knappast tåla en granskning.
Bilpriser.se? Antar att det är samma uppskattning som man får via sajten men att man betalar 1600:- för att få ett påskrivet intyg?

Inbytespris är som bylund skrev inte giltigt. Det ska vara priset som motsvarande säljs för. Man ska absolut inte få nån som helst fördel skattemässigt. Ren och skär avundsjuka. Staten ser hellre att en bilfirma tjänar nån krona än att jag gör det.
Men om bilfirman tjänar pengar på det så skattar dom ju för det och ganska mycket om någon ska använda pengarna till att ta ut lön. Så kanske du tjänar mer på att köpa bilen billigt och skatta för förmånen än vad personen som äger bilfirman i slutändan får ut???
Låter som ett intressant exempel att räkna (har jag något att göra ikväll). Vad tjänar man på att sälja bilen billigt till sig själv, billigt till bilfirman eller till normalpris på marknaden?
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Re: Värdera bilen?

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Verdi skrev:
hanty skrev:
Blocket har en värderingstjänst, man anger syftet med värderingen (köpa loss leasingbilar privat), kostar ca 1600kr. Det skall, enl de uppgifter jag fått, godkännas av skattemyndigheten och torde ge ett betydligt fördelaktigare pris än blocketpriser. Det går att få ett inbytespris av Tesla på nätet men det är f n alldeles för lågt, skulle knappast tåla en granskning.
Bilpriser.se? Antar att det är samma uppskattning som man får via sajten men att man betalar 1600:- för att få ett påskrivet intyg?

Inbytespris är som bylund skrev inte giltigt. Det ska vara priset som motsvarande säljs för. Man ska absolut inte få nån som helst fördel skattemässigt. Ren och skär avundsjuka. Staten ser hellre att en bilfirma tjänar nån krona än att jag gör det.
Men om bilfirman tjänar pengar på det så skattar dom ju för det och ganska mycket om någon ska använda pengarna till att ta ut lön. Så kanske du tjänar mer på att köpa bilen billigt och skatta för förmånen än vad personen som äger bilfirman i slutändan får ut???

Sant. Så är det ju. :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Värdera bilen?

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Kan man inte köpa ut bilen till ett rimligt pris så är det ju ingen idé att göra det alls. Priserna på blocket är hysteriska.

Jag önskar att priserna på blocket stämde. Då skulle jag kunna sälja min 1 år gamla 100D som gått 4500 mil för lite ca 900 tkr och köpa en helt ny Raven Long Range för ungefär samma summa. :)

Jag hade inte betalat mer än drygt 700 tkr för min egen bil. Får ju en helt ny med blå metallic (svart metallic finns inte längre) och vit inredning för 920' efter bonus. Med tanke på Raven-förbättringar, många mil, "snart" slut på garanti, högre ränta osv så är inte min värd mer än max 80% av vad en ny kostar. Det är min bedömning i alla fall.

Kollar man på äldre bilar så kostar en 3 år gammal 90D så börjar de på strax under 700 tkr på Blocket. De borde vara värda kanske 60% av 900 tkr (540 tkr) om man är lite generös. Sämre och klart mindre batteri, ingen vagnskada, slut på garanti (i princip) osv.

De billigaste bilarna från 2013/14 kostar ändå från 400 tkr för en som gått 24 tusen mil till över 500 tkr. Men säg 450 tkr. Det är 6 år gamla bilar. Rimligt pris kanske är vadå? 30-35% av nypris för en LR (~300 tkr)? Vilket ändå vore otroligt bra på många sätt.

Får se hur det ser ut om 2 år när min leasing är slut. Kanske har priserna normaliserats då? Nu ligger nästan allt 100-200 tusen för högt. I min mening alltså. :)
Du borde ju kunna få 800-850k för din iaf? Jag fick ju 700k för min 75D efter 18 månader, visserligen med färre mil men ändå.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Värdera bilen?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Men exakt vad är marknadspriset SKV är ute efter?

Kollar jag på slutpriset hos KVD eller liknande så är det ju vad marknaden bjuder just på den bilen i det ögonblicket.

Bilpriser.se borde väl kunna funka?

Men köps bilen ut från egna företaget är det väl att jämföra med privatköp rent prismässigt?
Verdi

Re: Värdera bilen?

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Kan man inte köpa ut bilen till ett rimligt pris så är det ju ingen idé att göra det alls. Priserna på blocket är hysteriska.

Jag önskar att priserna på blocket stämde. Då skulle jag kunna sälja min 1 år gamla 100D som gått 4500 mil för lite ca 900 tkr och köpa en helt ny Raven Long Range för ungefär samma summa. :)

Jag hade inte betalat mer än drygt 700 tkr för min egen bil. Får ju en helt ny med blå metallic (svart metallic finns inte längre) och vit inredning för 920' efter bonus. Med tanke på Raven-förbättringar, många mil, "snart" slut på garanti, högre ränta osv så är inte min värd mer än max 80% av vad en ny kostar. Det är min bedömning i alla fall.

Kollar man på äldre bilar så kostar en 3 år gammal 90D så börjar de på strax under 700 tkr på Blocket. De borde vara värda kanske 60% av 900 tkr (540 tkr) om man är lite generös. Sämre och klart mindre batteri, ingen vagnskada, slut på garanti (i princip) osv.

De billigaste bilarna från 2013/14 kostar ändå från 400 tkr för en som gått 24 tusen mil till över 500 tkr. Men säg 450 tkr. Det är 6 år gamla bilar. Rimligt pris kanske är vadå? 30-35% av nypris för en LR (~300 tkr)? Vilket ändå vore otroligt bra på många sätt.

Får se hur det ser ut om 2 år när min leasing är slut. Kanske har priserna normaliserats då? Nu ligger nästan allt 100-200 tusen för högt. I min mening alltså. :)
Du borde ju kunna få 800-850k för din iaf? Jag fick ju 700k för min 75D efter 18 månader, visserligen med färre mil men ändå.

Nej, är inte så sugen på att byta. Massa krångel och så har jag ju garanterat återköpspris så fallhöjden framöver är inte så hög. Är inte alls sugen på att gräva ett till stort hål på bankkontot för en ny kontantinsats heller för den delen. Jobbigt psykologiskt framförallt.


Snarare så att jag vill se priserna sjunka ihop så jag kan köpa ut den jag har billigt om ett par år istället. :)
Verdi

Re: Värdera bilen?

Inlägg av Verdi »

Off Grid Byggaren skrev:
Men exakt vad är marknadspriset SKV är ute efter?

Kollar jag på slutpriset hos KVD eller liknande så är det ju vad marknaden bjuder just på den bilen i det ögonblicket.

Bilpriser.se borde väl kunna funka?

Men köps bilen ut från egna företaget är det väl att jämföra med privatköp rent prismässigt?

Det måste ju vara det jag hade behövt betala om jag hade köpt bilen någon annanstans. Slutpriser på KVD måste vara klockrena om man kan hitta en likadan där.
Skriv svar