Hej på er Tesla-lovers
Behöver lite råd, tacksam för kloka tankar.
Jag har en Tesla Model S90D -17, leasad i eget bolag. I mars går leasingen ut (tre år, time flies!). Så jag måste fatta ett beslut. Jag kan se följande alternativ:
A Förlänga leasingen med nuvarande finansbolag till samma villkor (dyrt, hög månadskostnad, högt förmånsvärde men får behålla min fina bil)
B Köpa ut bilen privat (dyrt, men får behålla min fina bil)
C Ny leasing på samma bil, dvs ett nytt leasingavtal baserat på marknadsvärdet nu. Detta erbjuder inte min nuvarande leasinggivare (DnB) men åtminstone i teorin borde det vara möjligt att lösa bilen med en ny leasing från annan leasinggivare med ränta, amortering, restvärde mm baserat på nuvarande marknadsvärde. (krångligt, billigare, fortsatt högt förmånsvärde men får behålla min fina bil)
D Lösa in MS och ta ut en M3 istället (klart billigast alternativ lite beroende på första förhöjd avgift, lägre förmånsvärde, men får inte behålla min fina bil!)
E Sälja MS och ta över leasing på en M3 (kanske ännu billigare, begränsat utbud, får inte behålla min fina bil)
Har jag missat något handlingsalternativ? Vill gärna komma ner i kostnad, men helst inte byta bil (om det inte framgått). Skulle väl egentligen klar mig med M3 men tror jag kommer sakna den generösa känslan i S. Någon som gjort bytet från MS till M3?
Ok. Shoot!