Should I stay or should I go? (Eller: S vs 3)

Här säljer du bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Should I stay or should I go? (Eller: S vs 3)

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Jo förmånsvärdet är ju bara 10% högre. Däremot är inköpspriset 50% högre, så leasingavgiften speglar väl det?
Å andra sidan är det väl fortfarande garanterat restvärde för S, men inte för 3?
Priset är faktiskt bara 42% högre för S och eftersom leasingen hamnar "brutto brutto" på firman så blir skillnaden "netto netto" för leasing och förmån bara c:a 23% enligt mina beräkningar.

Lägger man dessutom på fri SuC så blir skillnaden ännu mindre.

Då har jag iofs inte räknat med den högre handpenningen för S, men lite glädjekalkyl måste man väl få göra? ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Should I stay or should I go? (Eller: S vs 3)

Inlägg av Gustafsson »

Själv har jag också funderat på detta. Jag skulle bytt till en ny Raven, men överväga att vänta på vad som kommer under året i form av uppdateringar. Dels kan det komma intressanta Raven som lagerbilar om MS får en refresh, dels kan den nya bli riktigt spännande.
Har du en hög amortering idag kan restvärdet vara betydligt under marknadsvärdet när det är dags att köpa nytt och denna skillnad blir en fin kontantinsats. Då kan du hålla månadskostnaden nere för den nya. Jag gjorde så och betalar 4400/mån för min 100D. Just nu en bedrägligt låg kostnad således. Dessutom en bil som är lite bättre på allt än min förra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar