Sida 1 av 1

Should I stay or should I go? (Eller: S vs 3)

Postat: 09 jan 2020 14:24
av Enfant Terrible
Hej på er Tesla-lovers
Behöver lite råd, tacksam för kloka tankar.
Jag har en Tesla Model S90D -17, leasad i eget bolag. I mars går leasingen ut (tre år, time flies!). Så jag måste fatta ett beslut. Jag kan se följande alternativ:

A Förlänga leasingen med nuvarande finansbolag till samma villkor (dyrt, hög månadskostnad, högt förmånsvärde men får behålla min fina bil)
B Köpa ut bilen privat (dyrt, men får behålla min fina bil)
C Ny leasing på samma bil, dvs ett nytt leasingavtal baserat på marknadsvärdet nu. Detta erbjuder inte min nuvarande leasinggivare (DnB) men åtminstone i teorin borde det vara möjligt att lösa bilen med en ny leasing från annan leasinggivare med ränta, amortering, restvärde mm baserat på nuvarande marknadsvärde. (krångligt, billigare, fortsatt högt förmånsvärde men får behålla min fina bil)
D Lösa in MS och ta ut en M3 istället (klart billigast alternativ lite beroende på första förhöjd avgift, lägre förmånsvärde, men får inte behålla min fina bil!)
E Sälja MS och ta över leasing på en M3 (kanske ännu billigare, begränsat utbud, får inte behålla min fina bil)

Har jag missat något handlingsalternativ? Vill gärna komma ner i kostnad, men helst inte byta bil (om det inte framgått). Skulle väl egentligen klar mig med M3 men tror jag kommer sakna den generösa känslan i S. Någon som gjort bytet från MS till M3?

Ok. Shoot!

Re: Should I stay or should I go? (Eller: S vs 3)

Postat: 09 jan 2020 14:30
av loftux
Ett till alternativ
E Köp ut bilen i bolaget för restvärdet. Kräver förstås att det finns kapital för det. Du har ju fortsatt förmånsvärdet att betala personligen, men kan ju ta alla kostnader för underhåll, försäkring mm på bolaget.

Re: Should I stay or should I go? (Eller: S vs 3)

Postat: 09 jan 2020 14:49
av Verdi
Att månadskostnaden blir hög är inte samma sak som hög kostnad. Värdet på bilen skrivs ner snabbare och snabbare ju mindre bilen blir värd eftersom räntekostnaden blir mindre. Men det är klart att det kan kännas tungt med en hög månatlig kostnad även om man har igen det senare. Se det som ett slags sparande?

Ett stort problem med de här lite äldre S är att de kan ha jättehöga förmånsvärden. Jag hade t ex 9800:-/mån brutto på min 90D. Nu har jag 6000:-/mån på min 100D. Det är en ganska stor besparing. Fick även lägre ränta, lägre försäkringskostnad, fräscha däck, garantier, garanterat återköpspris osv osv. För mig blev det faktiskt billigare att byta till en ny.

Varför har du inte alternativet "byta till en ny S LR Raven" med? De har kommit ner riktigt hyggligt i förmånsvärde eftersom "all" utrustning ingår som std.

Vill du absolut ha kvar just din bil så gör två kalkyler på https://www.teslakalkylen.com/dashboard och räkna på vad som blir billigast.

Re: Should I stay or should I go? (Eller: S vs 3)

Postat: 09 jan 2020 15:15
av Alfa
Sälj och byt till en Model 3. Det blir toppen.

Re: Should I stay or should I go? (Eller: S vs 3)

Postat: 09 jan 2020 15:46
av Daniel
Svårt att se att det mest förmånliga inte hade varit att köpa ut bilen på bolaget för restvärdet, och sedan sälja den, för att därefter leasa en ny MSLR i enlighet med vad Verdi skriver nedan.

Visst, det blir några papper mer att rodda med, och du måste de facto sälja bilen sen...men du bör väl få ut mer för bilen när du köper ut den och därefter säljer den, än vad utköpspriset/restvärdet på bilen är? I övrigt bör månadskostnaden vara samma (eller lägre) på en ny MSLR, och du får alla uppsidor med längre räckvidd, bättre dämpning etc etc, som kommer med Raven....

Re: Should I stay or should I go? (Eller: S vs 3)

Postat: 09 jan 2020 16:17
av Verdi
Det säljs 90D från ~650 tkr på Blocket. Jag tror dock det egentliga värdet är ~600 tkr vilket man borde kunna få papper på. Är förmånsvärdet uppåt 10 papp så blir det antagligen billigare att köpa ut privat.

Räknar man 3% ränta/alternativränta på 600 tkr, 15 tusen i helförsäkring, 3:-/mil i el och 2000 mil per år och 61% restvärde efter 3 år (15% årligt tapp) så hamnar månadskostnaden på 9 344:-/mån enligt teslakalkylen.com.


En ny LR Raven utan extrautrustning (dvs vit med svart interiör och 19" fälgar) med förmånsvärde 4 770:-/mån och 1,95% ränta så kostar den "bara" 8 036:-/mån privat totalkostnad enligt teslakalkylen.com (vid 50% marginalskatt).


Klart man kan räkna med ett bättre värde efter ytterligare 3 år än 61% av 600 tkr = 366 tusen men samtidigt riskerar man en mängd mer eller mindre dyra fel. MCU:n kan gå sönder, lyktorna, drivaxlarna osv osv. En ny bil är ny och ha nybilsgaranti, garanterat restvärde/återköpspris, billigare försäkring, lägre ränta...

Jämfört med en 3 år gammal 90D så får du även minst 15 mil extra räckvidd, bättre prestanda, snabbare laddning inkl CCS-adapter, bättre fjädring osv. Du slipper även aktivera nyfikenheten hos Skatteverket som kommer som ett brev på posten när du köper ut en bil privat.

Väljer du en 3 LR AWD så kommer du ner ännu mer i kostnad såklart. För mig är det de val du har. För som det ser ut så är det klart bästa Tesla-köpet ett köp av en helt ny bil.

Re: Should I stay or should I go? (Eller: S vs 3)

Postat: 09 jan 2020 16:40
av taliz
Har du provkört en Model 3?
Om inte så gör det.
Gillar du den så är det såklart mkt billigare.
Gillar du den inte så är det nog som andra säger värt att fundera på en ny MS LR.
Då får du ju en fulla garantier etc igen, och kostnaden kanske t.o.m. blir lägre.

Re: Should I stay or should I go? (Eller: S vs 3)

Postat: 09 jan 2020 16:56
av fth
taliz skrev:
Har du provkört en Model 3?
Om inte så gör det.
Gillar du den så är det såklart mkt billigare.
Jag sitter lite i samma båt som TS, X90 som leasingen löper ut för i mars, så jag räknade lite på olika alternativ, och blev väldigt förvånad över hur lite det faktiskt skiljer mellan S och 3.

Förmånsvärdena 2020 ligger ju väldigt nära varandra, priset är visserligen något högre för S, men då får man ju fri SuC också, vilket kan tippa kalkylen till förmån för S om man kör mycket långkörningar.

/fth

Re: Should I stay or should I go? (Eller: S vs 3)

Postat: 09 jan 2020 17:02
av fth
Är det inte lite märkligt att det inte är större skillnad i förmånsvärde mellan S och 3?

Model 3 LR AWD 4255 kr/månad
Model S LR AWD 4740 kr/månad

/fth

Re: Should I stay or should I go? (Eller: S vs 3)

Postat: 09 jan 2020 17:09
av taliz
Jo förmånsvärdet är ju bara 10% högre. Däremot är inköpspriset 50% högre, så leasingavgiften speglar väl det?
Å andra sidan är det väl fortfarande garanterat restvärde för S, men inte för 3?

Re: Should I stay or should I go? (Eller: S vs 3)

Postat: 09 jan 2020 17:21
av fth
taliz skrev:
Jo förmånsvärdet är ju bara 10% högre. Däremot är inköpspriset 50% högre, så leasingavgiften speglar väl det?
Å andra sidan är det väl fortfarande garanterat restvärde för S, men inte för 3?
Priset är faktiskt bara 42% högre för S och eftersom leasingen hamnar "brutto brutto" på firman så blir skillnaden "netto netto" för leasing och förmån bara c:a 23% enligt mina beräkningar.

Lägger man dessutom på fri SuC så blir skillnaden ännu mindre.

Då har jag iofs inte räknat med den högre handpenningen för S, men lite glädjekalkyl måste man väl få göra? ;)

/fth

Re: Should I stay or should I go? (Eller: S vs 3)

Postat: 09 jan 2020 18:03
av Gustafsson
Själv har jag också funderat på detta. Jag skulle bytt till en ny Raven, men överväga att vänta på vad som kommer under året i form av uppdateringar. Dels kan det komma intressanta Raven som lagerbilar om MS får en refresh, dels kan den nya bli riktigt spännande.
Har du en hög amortering idag kan restvärdet vara betydligt under marknadsvärdet när det är dags att köpa nytt och denna skillnad blir en fin kontantinsats. Då kan du hålla månadskostnaden nere för den nya. Jag gjorde så och betalar 4400/mån för min 100D. Just nu en bedrägligt låg kostnad således. Dessutom en bil som är lite bättre på allt än min förra.