Tesla Model S 85, ej AP, 11400 mil, SÅLD

Här säljer du bilar

Moderator: Redaktion

juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Tesla Model S 85, ej AP, 11400 mil, SÅLD

Inlägg av juristen »

EDIT: Gammal annons som jag uppdaterar och redigerar nu då det åter är aktuellt. Idag är priset 365 000 kr och den har gått 11 400 mil. Helförsäkringen är för mig 450 kr/mån numera, för 1500 mil/år. Säljes helst i samband med att jag tar leverans av en model 3, vilket preliminärt är i andra halvan av mars.


Bilen är svart med svart skinninredning och har de gamla stolarna i fullskinn. De har inte lika mycket sidostöd som de nya, men är enligt uppgift betydligt slitstarkare. Interiört är bilen i mycket fint skick och lädret är inte slitet. Bilen är generellt i fint bruksskick, det finns något stenskott, någon repa och småsaker att anmärka på för den kräsne men inget stötande eller utöver det vanliga för sin ålder.

Den är uppgraderad med CCS-laddning.

Garantin på drivlina och batteri räcker till och med den 28 april 2022. Bilen har gratis supercharging hela bilens livslängd. Motorn byttes i maj 2019 till senaste revision (Q), vilken har keramiska lagringar och avsevärt förbättrad slitstyrka. Efter det har bilen gått som en klocka. Batteriet byttes i maj 2021, så de stora sakerna är bytta. Alla dörrhandtag är lagade eller bytta någon gång och handbromsen är servad.

Bilen har både plåttak och vanlig stålfjädring, vilket jag också letade efter inför köp. Plåttaket innebär mindre vägljud i kupén och man riskerar vare sig läckage eller att behöva byta takglaset (vilket går på vagnskadan) på grund av stenskott. Vissa känner av ett visst kallras från glastaket på vintern, vilket man slipper med vanligt plåttak.

Stålfjädringen brukar de flesta föredra på en begagnad bil. Komfortmässigt är det ingen skillnad mot luftfjädringen och bilen är tillräckligt hög för att klara det mesta, men man slipper det knirr och knarr som luftfjädringen dras med och stålfjädringen är både hållbarare och billigare att reparera. Stålfjädringen går helt ljudlöst och har god komfort.

Min bil har dock inte autopilot, inte ens hårdvaran finns och det går inte att eftermontera. Jag föredrar faktiskt att köra själv och tycker det verkar mest läskigt med dessa spökbromsningar och hyss som AP fortfarande verkar dras med.

Vinterdäcken, Michelin Ice-X 4 dubbade, sitter på den sällsynta och energisnåla Aerofälgen för model S. Två av sommardäcken är fina Goodyear Eagle och de andra två är OK, sitter på snygga 19-tums cyclonefälgar. Nya TPMS-sensorer i alla hjul maj 2021.

Jag har förbättrat bilen lite med att uppgradera till 35W xenon och monterat en kraftig LED-ramp osynligt innanför grillen, för att hinna se renarna i tid på vintern. Jag har ljudisolerat i dörrar och bagage, vilket gjort stor skillnad, samt dragit in en permanent 12V till frunken för att kunna köra en kylbox där. Jag har också satt i premium interiörbelysning och monterat stänkskydd fram. Jag har bytt till den nyare modellen av vindrutespolning, som sprayar hela rutan istället för strålarna som aldrig går att rikta in bra. Bromsvätskan byttes i vintras i en bromsservice och det sitter nya stålspunna bromsslangar bak. Kupéluftfiltret är nyligen bytt. eMMc-kortet är bytt på garanti i maj 2021.

Utrustningen inkluderar farthållare, parkeringsvarnare fram och bak, teknikpaket, dubbelladdare 22kW, motoriserad bagagelucka, backkamera, sätesvärme fram, kurvljus, appstyrning och sedvanliga teslafunktioner. Följer med en UMC för Shuko samt en typ-2 sladd.

Batteriet är i gott skick, jag körde 35 mil som längst på en laddning i somras och hade då 12% kvar vid ankomst. 29 mil som längst i vintras, också då med 12% kvar. Jag laddar normalt hemma till 70% och väldigt sällan över 90%. Garanti på batteri och drivlina till den 28 april 2022.

Billig att försäkra med låg uppgiven effekt. .

Bilen står i Skellefteå.

Kompletterar med bilder vid intresse, annars finns det några i denna tråd:
viewtopic.php?f=24&t=16575
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 9 gång.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Tesla Model S 85, garanti, ej AP, 8950 mil

Inlägg av juristen »

Fortfarande aktuellt men jag börjar överväga Blocket och/eller KVD. Nu har den gått ca 9150 mil.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Lotta M
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 jun 2020 08:36

Re: Tesla Model S 85, garanti, ej AP, 9150 mil

Inlägg av Lotta M »

Hej!
Jag heter Lotta och letar Tesla. Din bil låter välbehållen och prisvärd. Lite frågor:
Kan man ha takräcke? (Antar att det inte går då plåttak)
Är den två- eller fyrhjulsdriven? Om tvåhjuls: hur tycker du det fungerar under vintern med mkt snö och halka?
Har den justerbar markgång?

Med vänlig hälsning, Lotta i Norrköping
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Tesla Model S 85, garanti, ej AP, 9150 mil

Inlägg av evilirish »

Kan svara på några av frågorna.
S85 är bara tvåhjulsdriven. Den fyrhjulsdrivna heter S85D.
Om den, som i det här fallet, har stålfjädrar är markfrigången inte justerbar.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla Model S 85, garanti, ej AP, 9150 mil

Inlägg av Remuz »

Och med plåttak kan man inte ha takräcke (om man inte kör tredjepartslösningar, vet dock inget om dom).
P85D svart/svart med gratis SuC
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Tesla Model S 85, garanti, ej AP, 9150 mil

Inlägg av juristen »

Lotta M skrev:
Hej!
Jag heter Lotta och letar Tesla. Din bil låter välbehållen och prisvärd. Lite frågor:
Kan man ha takräcke? (Antar att det inte går då plåttak)
Är den två- eller fyrhjulsdriven? Om tvåhjuls: hur tycker du det fungerar under vintern med mkt snö och halka?
Har den justerbar markgång?

Med vänlig hälsning, Lotta i Norrköping
Hej Lotta,

Ursäkta sen återkoppling - jag kollar inte forumet varje dag. Säkrast är att skicka mig ett PM, då får jag mail om det.

Tack Remuz och evilirish att ni besvarat Lottas frågor.

Vad gäller vinteregenskaperna och tvåhjulsdriften så är jag mycket nöjd med dem. Jag hade en fyrhjulsdriven Audi innan, men det har funkat lika bra med Teslan, skillnaden är att man inte kommer iväg lika fort när det är halt. Jag bor nu i Skellefteå och har kört hela förra vintern under stundtals svåra vinterförhållanden, mycket i Norrlands inland. En elmotor är så mycket mer exakt och snabbare än en förbränningsmotor att reglera, så antisladd- och antispinnsystemen fungerar otroligt mycket bättre än på en "vanlig" bil. Dessutom har Teslan låg tyngdpunkt och är rätt tung, så den får bra grepp. Jag har dessutom riktigt bra dubbdäck som följer med köpet. Du behöver inte vara orolig över vinteregenskaperna, det kommer fungera bra.

Angående markfrigången kan jag också säga att jag var lite orolig för detta själv innan köpet, men den har visat sig vara mer än tillräcklig även för rätt dåliga grusvägar, brant lutande nerfarter till parkeringsgarage, väggupp och allt annat. Det har helt enkelt aldrig skrapat i när jag kört och jag har varit på en del sämre skogsvägar.

Har du fler frågor så får du snabbast svar via PM, där kan du också få mitt telefonnummer om du vill höra dig för närmare.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Tesla Model S 85, garanti, ej AP, 9150 mil, nu 419 000 k

Inlägg av juristen »

Sänker priset till 419 000 kr
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Tesla Model S 85, garanti, ej AP, 9150 mil, nu 419 000 k

Inlägg av TobbeTesla »

Som jag förstått det så har inga bilar som sålts från Tesla med begagnat garanti fri supercharging kvar men det kanske inte stämmer?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tesla Model S 85, garanti, ej AP, 9150 mil, nu 419 000 k

Inlägg av Klintan »

TobbeTesla skrev:
Som jag förstått det så har inga bilar som sålts från Tesla med begagnat garanti fri supercharging kvar men det kanske inte stämmer? Bild
Det är så sedan en tid tillbaka, den här såldes nog tidigare.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Tesla Model S 85, garanti, ej AP, 9150 mil, nu 419 000 k

Inlägg av TobbeTesla »

Klintan skrev:
TobbeTesla skrev:
Som jag förstått det så har inga bilar som sålts från Tesla med begagnat garanti fri supercharging kvar men det kanske inte stämmer? Bild
Det är så sedan en tid tillbaka, den här såldes nog tidigare.
Aha då ber jag om ursäkt för att jag skräpade ner tråden☺️
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Tesla Model S 85, garanti, ej AP, 9150 mil, nu 419 000 k

Inlägg av LasseTM »

Finns den kvar?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Tesla Model S 85, garanti, ej AP, 9150 mil, nu 419 000 k

Inlägg av juristen »

LasseTM skrev:
Finns den kvar?
Japp. Finns en intressent som verkar seriös, men vi har haft lite svårt att få ihop det praktiskt pga långt avstånd.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Tesla Model S 85, garanti, ej AP, 9150 mil, nu 419 000 k

Inlägg av juristen »

Bumpar denna tråd. Jag har kvar bilen och den är till salu. Jag har beställt en model 3 med preliminär leverans 15-29 mars och kommer sälja denna bil i samband med det. Jag har bud från Tesla och från en lokal bilhandlare, får jag mer än vad de ger så kan jag sälja bilen privat.

Om inte Tesla köper den så kommer den få ha kvar gratis supercharging och premium connectivity, vilket vore skoj.

Nu har den gått 11 400 mil.

Priset är 365 000 kr.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
jwe901
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 mar 2022 20:13

Re: Tesla Model S 85, ej AP, 11400 mil, nu 365 000 kr

Inlägg av jwe901 »

har du kvar bilen?

mvh Joel
Model S 85 -14
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Tesla Model S 85, ej AP, 11400 mil, nu 365 000 kr

Inlägg av juristen »

jwe901 skrev:
har du kvar bilen?

mvh Joel
pm
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Skriv svar