Batterihyra

Här säljer du bilar

Moderator: Redaktion

ljs-s
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 nov 2019 20:13

Batterihyra

Inlägg av ljs-s »

Här var det tänkt att jag skulle försöka sälja min bil, men nu är det en tråd om batterihyra. Moderator kanske kan flytta till lämpligt ställe.
Senast redigerad av ljs-s, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Renault Zoe 41 kwh 110 hk

Inlägg av Frettoo »

Vad är faktisk range?
Och vad innebär batterihyran per månad och hur länge?
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
ljs-s
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 nov 2019 20:13

Re: Renault Zoe 41 kwh 110 hk

Inlägg av ljs-s »

Frettoo skrev:
Vad är faktisk range?
Och vad innebär batterihyran per månad och hur länge?
Vi har inte gjort så många långresor med den, men den längsta var ca 23 mil på sen hösten i fjol. Med vinterdäck så kom vi fram och tillbaka med runt 10% kvar av batteriet har jag för mig. Var runt nära 0 grader då har jag för mig.
Min bror har en likadan och han påstår att han kommit runt 30 mil försiktig motorvägskörning på sommaren.
Skärmklipp4.PNG
Här är de senaste priserna jag fick av Renault. Du får vägassistans och lite bättre batterigarantier om du hyr batteriet om jag förstått det rätt.
Om man vill köpa ut batteriet så var det åldersavdrag på min förra kangoo, så hur mycket batterihyra man betalar påverkar inte utköps-priset på batteriet. Bara åldern.
Dvs om man kör lite borde det vara mer ekonomiskt att köra batterihyra första åren och sen köpa ut batteriet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Renault Zoe 41 kwh 110 hk

Inlägg av martinot »

Sorry att jag bryter in, men vilket idiotiskt upplägg att hyra batterierna i en bil (som man inte ens själv kan byta).

Vad är nästa sak; att man skall hyra ratten och bromsarna också? :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ljs-s
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 nov 2019 20:13

Re: Renault Zoe 41 kwh 110 hk

Inlägg av ljs-s »

martinot skrev:
Sorry att jag bryter in, men vilket idiotiskt upplägg att hyra batterierna i en bil (som man inte ens själv kan byta).

Vad är nästa sak; att man skall hyra ratten och bromsarna också? :lol:
Den kommentaren kunde väl ha passat bra mycket bättre på någon annan del i forumet än i min försäljningsannons... :shock:
Håller inte med om att fler val till kunden är idiotiskt dessutom, utan för min del var det en positiv sak.
Förstår att det inte är för alla, men det är iaf inget som borde diskuteras här.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Renault Zoe 41 kwh 110 hk

Inlägg av martinot »

ljs-s skrev:
martinot skrev:
Sorry att jag bryter in, men vilket idiotiskt upplägg att hyra batterierna i en bil (som man inte ens själv kan byta).

Vad är nästa sak; att man skall hyra ratten och bromsarna också? :lol:
Den kommentaren kunde väl ha passat bra mycket bättre på någon annan del i forumet än i min försäljningsannons... :shock:
Håller inte med om att fler val till kunden är idiotiskt dessutom, utan för min del var det en positiv sak.
Förstår att det inte är för alla, men det är iaf inget som borde diskuteras här.
Sidospår/metadiskussion (eftersom du tog upp det ovan):

Nja, är jag faktiskt av åsikten att forumet är öppet, och lika mycket till för köparen som säljaren. Du betalar inget för att lägga ut tråd här, och är lika viktigt att köparen får alla den relevanta information som är värt ur den personens perspektiv. Så jag håller inte alls med dig att vi "skall vara tysta" för att underlätta för säljaren, och försvåra information om köparen. Blir extremt skevt med ett sådant ensidigt synsätt att endast en part skall gynnas.

Detta är ett allmänt forum, och så länge som information är relevant så är en öppen diskussion och ett öppet klimat något som alla medlemmar gynnas av. Inklusive även potentiella köpare och andra läsare.

Nu åter till ämnet:

Nej, jag tycker personligen att det är ett idiotiskt koncept att hyra saker som batterier som är en integrerad del av en elbil som man lika lite kan vara utan som ratt eller bromsar. Hade det varit från om ett abonnemang för internet/4G, en takbox man hyr, eller tom. en icke nödvändig hårdvara (tex. som Audis matrix-ljus), så kan jag köpa hyr/abb.-konceptet.

Nu är detta inte ditt fel, och tycker man skall lägga all skuld på Renault som lurat in kunderna i detta träsket från början, men jag tycker rent personligen att det är lite av en scam och ett ofog av (av tillverkaren, inte av dig).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Renault Zoe 41 kwh 110 hk

Inlägg av Gustafsson »

Batterihyra kanske kan passa vissa. Det innebär väl rimligen en trygghet då uthyraren måste tillhandahålla ett fungerande batteri. Ju äldre bil desto viktigare. Det förnuftiga i konceptet måste ju var och en avgöra. Gissar att många med nerfade batterier skulle föredragit hyra.
Förnuftigheten av att hyra avtar förstås med priset. Bilar med hyrbatterier är ju avsevärt billigare tänkte jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Renault Zoe 41 kwh 110 hk

Inlägg av gasgaraget »

Fördelen med hyrkonceptet är att du inte tar någon risk med batteriet. Dvs oavsett hur gammal bil du har så hyr du funktionen batteri vid problem får du ett nytt. Lite dyrare i längden men för den som inte vill ta risken fanns detta val. Men detta finns inga att välja längre.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Renault Zoe 41 kwh 110 hk

Inlägg av martinot »

gasgaraget skrev:
Fördelen med hyrkonceptet är att du inte tar någon risk med batteriet. Dvs oavsett hur gammal bil du har så hyr du funktionen batteri vid problem får du ett nytt. Lite dyrare i längden men för den som inte vill ta risken fanns detta val. Men detta finns inga att välja längre.
Stämmer. Marknaden har "röstat" med fötterna, och kunder har sagt ifrån att de inte gillar konceptet som är dyrare för kunderna i längden, och lite av en märklig lösning ur ett kundperspektiv där man inte äger hela sin bil som man köpt.

Renault har därför tagit sitt förnuft till fånga och lagt ner detta (i mitt tycke) ytterst märkliga och opassande koncept:
https://teslaclubsweden.se/renault-har- ... tterihyra/

Bra och läsvärd artikel fö. som skrevs när Renault för några år sedan erbjöd möjlighet att köpa hela bilen, inklusive batterierna:
https://teslaclubsweden.se/renault-zoe- ... tterihyra/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar