Jordfelsbrytare Typ B
Moderator: Redaktion
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Leo`s inlägg stämmer i sak men det bör förtydligas kanske.....
Ni som köpt en Jordfelsbrytare typ B och satt denna innan era laddboxar, den ska inte matas via ordinarie Jordfelsbrytare typ A i centralen utan kopplas innan/före annars kan ju kärnan bli mättad i JFB i centralen
Ni som köpt en Jordfelsbrytare typ B och satt denna innan era laddboxar, den ska inte matas via ordinarie Jordfelsbrytare typ A i centralen utan kopplas innan/före annars kan ju kärnan bli mättad i JFB i centralen
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Tack för förtydligandet!
Jag har svårt att greppa allt i minsta detalj som killen från Elsäkerhetsverket skriver. Men det jag förstår är att det inte är helt lätt med allt som skrivs angående jordfelsbrytare typ A/B.
Där vissa från ”elsidan” gärna skriker LAGKRAV och vissa helt oinsatta användare istället skriker ”TRAMS -Jag har laddat med schucko i 3år och inget hänt så därför är det helt ok...
Ville bara dela med mig av inlägget från FB som kändes både sakligt och detaljerat. Även om jag personligen kan för lite för att avgöra om det samtidigt är 100% korrekt.
Har för mig att det vid en installation i privat fastighet är en ”rekommendation” och att det står ”bör” i skrivningen. Dvs att det inte är ett ”juridiskt lagkrav” så att säga. Kollade på de senaste dokumenten jag hittade på Elsäkerhetsverket och där hittar jag inte heller något om ”lagkrav”.
Jag har svårt att greppa allt i minsta detalj som killen från Elsäkerhetsverket skriver. Men det jag förstår är att det inte är helt lätt med allt som skrivs angående jordfelsbrytare typ A/B.
Där vissa från ”elsidan” gärna skriker LAGKRAV och vissa helt oinsatta användare istället skriker ”TRAMS -Jag har laddat med schucko i 3år och inget hänt så därför är det helt ok...
Ville bara dela med mig av inlägget från FB som kändes både sakligt och detaljerat. Även om jag personligen kan för lite för att avgöra om det samtidigt är 100% korrekt.
Har för mig att det vid en installation i privat fastighet är en ”rekommendation” och att det står ”bör” i skrivningen. Dvs att det inte är ett ”juridiskt lagkrav” så att säga. Kollade på de senaste dokumenten jag hittade på Elsäkerhetsverket och där hittar jag inte heller något om ”lagkrav”.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Tja, lagen hänvisar till Svenska Standard och vill man inte följa den får man göra egen riskbedömning och dokumentera den
Citerat från Joakim Grafström SEK Svensk Elstandard:
SS 436 40 00, 722.531.2.101 anger fordringar för begränsningar av DC-felströmmar för laddningsstationer med anslutningsdon enligt SS-EN 62196-serien. Vilket i sig innebär att du kan kringå detta genom att mata via ett vanligt CEE-uttag.
MEN dock anges generellt (för alla typer av installationer) i avsnitt 531.2.1.1 att jordfelsbrytare ska säkerställa frånkoppling av alla spänningssatta ledare i den krets som skyddas, vilket kan medföra att jordfelsbrytare i förekommande fall kan behöva vara utförda som typ B.
Jodåsåatt
Citerat från Joakim Grafström SEK Svensk Elstandard:
SS 436 40 00, 722.531.2.101 anger fordringar för begränsningar av DC-felströmmar för laddningsstationer med anslutningsdon enligt SS-EN 62196-serien. Vilket i sig innebär att du kan kringå detta genom att mata via ett vanligt CEE-uttag.
MEN dock anges generellt (för alla typer av installationer) i avsnitt 531.2.1.1 att jordfelsbrytare ska säkerställa frånkoppling av alla spänningssatta ledare i den krets som skyddas, vilket kan medföra att jordfelsbrytare i förekommande fall kan behöva vara utförda som typ B.
Jodåsåatt
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Det blev en intressant diskussion, den har varit uppe några gånger tidigare på detta forum och slutsatsen varje gång har varit att det krävs en typ b JFB för en laddbox. Om man letar runt på sidor som säljer typ B JFB så står det oftast samma sak, och elektrikern som installerade min laddbox sa också det var ett krav (vilket är vart allt detta började för min del). Men som sagt, man gör som vill.
Gällande installation så ska man som sagt skaffa en elektriker som vet vad dom håller på med, men den biten lägger jag under rubriken sunt förnuft...
Sen har jag nämnt det innan men vill göra det igen, JFBn kommer från en svensk distributör och är således godkänd för att användas i Sverige och täcks av alla garantier och annat som man kan förvänta sig när man köper saker i Sverige.
Jag inte suttit och testat olika märken typ B JFB men har mycket svårt att tro att det skulle vara någon skillnad på dom baserat på märke. Priset på dom större märkena är inte baserat på produktionskostnad utan pga en stor ökning i förfrågan då reglerna i Sverige och Norge ändrades i mitten av detta år, men fler länder på ingång. Min gissning är att alla typ b jordfelsbrytare kommer ner till 1000 - 2000 nivå inom något år, för att sen ligga någorlunda likvärdigt med typ A JFB. Det finns egentligen ingen bra anledning till varför dom ska vara så dyra sett till produktionskostnad.
Gällande installation så ska man som sagt skaffa en elektriker som vet vad dom håller på med, men den biten lägger jag under rubriken sunt förnuft...
Sen har jag nämnt det innan men vill göra det igen, JFBn kommer från en svensk distributör och är således godkänd för att användas i Sverige och täcks av alla garantier och annat som man kan förvänta sig när man köper saker i Sverige.
Jag inte suttit och testat olika märken typ B JFB men har mycket svårt att tro att det skulle vara någon skillnad på dom baserat på märke. Priset på dom större märkena är inte baserat på produktionskostnad utan pga en stor ökning i förfrågan då reglerna i Sverige och Norge ändrades i mitten av detta år, men fler länder på ingång. Min gissning är att alla typ b jordfelsbrytare kommer ner till 1000 - 2000 nivå inom något år, för att sen ligga någorlunda likvärdigt med typ A JFB. Det finns egentligen ingen bra anledning till varför dom ska vara så dyra sett till produktionskostnad.
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Är det fler som haft problem med jordfelsbrytare typ B av märket Chint modell: NL210 köpt från Energibutiken.se?
Nu har två stycken gått sönder på bara 6 månader. Den första fick jag reklamera utan problem, men nu vill jag ha lite koll på vad ni andra har för erfarenheter innan jag går vidare.
Nu har två stycken gått sönder på bara 6 månader. Den första fick jag reklamera utan problem, men nu vill jag ha lite koll på vad ni andra har för erfarenheter innan jag går vidare.
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Nu jinxar man kanske men min har fungerat fint i ett år nuDanPerFer skrev:Är det fler som haft problem med jordfelsbrytare typ B av märket Chint modell: NL210 köpt från Energibutiken.se?
Nu har två stycken gått sönder på bara 6 månader. Den första fick jag reklamera utan problem, men nu vill jag ha lite koll på vad ni andra har för erfarenheter innan jag går vidare.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Jag har en sen augusti. Inga problem.DanPerFer skrev:Är det fler som haft problem med jordfelsbrytare typ B av märket Chint modell: NL210 köpt från Energibutiken.se?
Nu har två stycken gått sönder på bara 6 månader. Den första fick jag reklamera utan problem, men nu vill jag ha lite koll på vad ni andra har för erfarenheter innan jag går vidare.
På vilket sätt gick den sönder?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Jordfelsbrytare Typ B
renes skrev:Jag har en sen augusti. Inga problem.DanPerFer skrev:Är det fler som haft problem med jordfelsbrytare typ B av märket Chint modell: NL210 köpt från Energibutiken.se?
Nu har två stycken gått sönder på bara 6 månader. Den första fick jag reklamera utan problem, men nu vill jag ha lite koll på vad ni andra har för erfarenheter innan jag går vidare.
På vilket sätt gick den sönder?
Den löser ut och sedan går den inte att återställa. Så fort last slås på. Samma fel båda gångerna.
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Och du är säker på att det inte finns läckströmmar i lasten som den korrekt reagerar på? Hur har du verifierat det? (Finns ju läckströmsmätare som många elektriker har.)DanPerFer skrev:renes skrev:Jag har en sen augusti. Inga problem.DanPerFer skrev:Är det fler som haft problem med jordfelsbrytare typ B av märket Chint modell: NL210 köpt från Energibutiken.se?
Nu har två stycken gått sönder på bara 6 månader. Den första fick jag reklamera utan problem, men nu vill jag ha lite koll på vad ni andra har för erfarenheter innan jag går vidare.
På vilket sätt gick den sönder?
Den löser ut och sedan går den inte att återställa. Så fort last slås på. Samma fel båda gångerna.
Går den t.ex. att återställa om strömmen är avslagen?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Jag har inte fått något klagomål på någon av de som jag sålde, och det var en del, så det är inte något generellt problem.
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Den går att återställa om den inte har matning fram till sig, men löser även om vår Teslaladdare är frånkopplad. Om det finns läckströmmar så borde den väl aldrig fungerat? Nu har den ju trots allt fungerat i några månader och sedan dött. Blir till att ringa elektrikern igen så får han mäta lite. Tack för svar!renes skrev:Och du är säker på att det inte finns läckströmmar i lasten som den korrekt reagerar på? Hur har du verifierat det? (Finns ju läckströmsmätare som många elektriker har.)DanPerFer skrev:renes skrev:Jag har en sen augusti. Inga problem.DanPerFer skrev:Är det fler som haft problem med jordfelsbrytare typ B av märket Chint modell: NL210 köpt från Energibutiken.se?
Nu har två stycken gått sönder på bara 6 månader. Den första fick jag reklamera utan problem, men nu vill jag ha lite koll på vad ni andra har för erfarenheter innan jag går vidare.
På vilket sätt gick den sönder?
Den löser ut och sedan går den inte att återställa. Så fort last slås på. Samma fel båda gångerna.
Går den t.ex. att återställa om strömmen är avslagen?
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Det är nog bäst. För mig låter det inte osannolikt att brytaren helt enkelt gjort sitt jobb och att det finns ett ledningsfel.DanPerFer skrev:Den går att återställa om den inte har matning fram till sig, men löser även om vår Teslaladdare är frånkopplad. Om det finns läckströmmar så borde den väl aldrig fungerat? Nu har den ju trots allt fungerat i några månader och sedan dött. Blir till att ringa elektrikern igen så får han mäta lite. Tack för svar!renes skrev:Och du är säker på att det inte finns läckströmmar i lasten som den korrekt reagerar på? Hur har du verifierat det? (Finns ju läckströmsmätare som många elektriker har.)
Går den t.ex. att återställa om strömmen är avslagen?
Om läckströmmen är på gränsen så kan det fungera ibland och ibland inte. Jag skulle tvärtom säga att om brytaren var felaktig så skulle det aldrig fungera. Men hur som helst tror jag nog kretsen behöver mätas ut ordentligt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Har inte hunnit tänka på detta förrän nu. Om din teori stämmer så är det alltså inget fel på jfb. Så om den kopplas in på annan anläggning så skulle den kunna fungera. Eller kan läckströmmarna förstöra brytaren?renes skrev:Det är nog bäst. För mig låter det inte osannolikt att brytaren helt enkelt gjort sitt jobb och att det finns ett ledningsfel.DanPerFer skrev:Den går att återställa om den inte har matning fram till sig, men löser även om vår Teslaladdare är frånkopplad. Om det finns läckströmmar så borde den väl aldrig fungerat? Nu har den ju trots allt fungerat i några månader och sedan dött. Blir till att ringa elektrikern igen så får han mäta lite. Tack för svar!renes skrev:Och du är säker på att det inte finns läckströmmar i lasten som den korrekt reagerar på? Hur har du verifierat det? (Finns ju läckströmsmätare som många elektriker har.)
Går den t.ex. att återställa om strömmen är avslagen?
Om läckströmmen är på gränsen så kan det fungera ibland och ibland inte. Jag skulle tvärtom säga att om brytaren var felaktig så skulle det aldrig fungera. Men hur som helst tror jag nog kretsen behöver mätas ut ordentligt.
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Nej, läckströmmar kommer att lösa ut brytaren men inte förstöra den. Så den bör funka normalt i en annan krets (om den andra kretsen är ok, förstås).DanPerFer skrev:Har inte hunnit tänka på detta förrän nu. Om din teori stämmer så är det alltså inget fel på jfb. Så om den kopplas in på annan anläggning så skulle den kunna fungera. Eller kan läckströmmarna förstöra brytaren?renes skrev:Det är nog bäst. För mig låter det inte osannolikt att brytaren helt enkelt gjort sitt jobb och att det finns ett ledningsfel.DanPerFer skrev:Den går att återställa om den inte har matning fram till sig, men löser även om vår Teslaladdare är frånkopplad. Om det finns läckströmmar så borde den väl aldrig fungerat? Nu har den ju trots allt fungerat i några månader och sedan dött. Blir till att ringa elektrikern igen så får han mäta lite. Tack för svar!renes skrev:Och du är säker på att det inte finns läckströmmar i lasten som den korrekt reagerar på? Hur har du verifierat det? (Finns ju läckströmsmätare som många elektriker har.)
Går den t.ex. att återställa om strömmen är avslagen?
Om läckströmmen är på gränsen så kan det fungera ibland och ibland inte. Jag skulle tvärtom säga att om brytaren var felaktig så skulle det aldrig fungera. Men hur som helst tror jag nog kretsen behöver mätas ut ordentligt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Någon som vet en elektriker i Göteborg eller Varberg med omnejd som kan tänka sig att installera jordfelsbrytaren som den här tråden handlar om? (Alltså Chint NL210 3-fas jordfelsbrytare TYP B)
Har varit i kontakt med två elektriker men ingen vill använda denna. Den ena vill installera GARO JFB TYP B 4-polig 10 kA à 5400 kr och den andra vill inte lämna offert efter att jag föreslog Chint NL210 3-fas jordfelsbrytare TYP B.
Tips mottages tacksamt!
Har varit i kontakt med två elektriker men ingen vill använda denna. Den ena vill installera GARO JFB TYP B 4-polig 10 kA à 5400 kr och den andra vill inte lämna offert efter att jag föreslog Chint NL210 3-fas jordfelsbrytare TYP B.
Tips mottages tacksamt!
Model S 75D 2018, svart, soltak
Model S 70D 2015, midnight silver metallic, soltak, next gen-säten, vinterpaket
Re: Jordfelsbrytare Typ B
http://www.elfastgbg.se/ funkade fint för mig. Körde löpande räkning och passade på att lägga dit ett par modbus energimätare också.Tanner skrev:Någon som vet en elektriker i Göteborg eller Varberg med omnejd som kan tänka sig att installera jordfelsbrytaren som den här tråden handlar om? (Alltså Chint NL210 3-fas jordfelsbrytare TYP B)
Har varit i kontakt med två elektriker men ingen vill använda denna. Den ena vill installera GARO JFB TYP B 4-polig 10 kA à 5400 kr och den andra vill inte lämna offert efter att jag föreslog Chint NL210 3-fas jordfelsbrytare TYP B.
Tips mottages tacksamt!
Model 3 Performance -19, Blå med svart inredning
Model Y LR AWD -21 MIC, Midnight silver metallic med svart inredning
Model Y LR AWD -21 MIC, Midnight silver metallic med svart inredning
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Tack för tipset!twinor skrev:http://www.elfastgbg.se/ funkade fint för mig. Körde löpande räkning och passade på att lägga dit ett par modbus energimätare också.Tanner skrev:Någon som vet en elektriker i Göteborg eller Varberg med omnejd som kan tänka sig att installera jordfelsbrytaren som den här tråden handlar om? (Alltså Chint NL210 3-fas jordfelsbrytare TYP B)
Har varit i kontakt med två elektriker men ingen vill använda denna. Den ena vill installera GARO JFB TYP B 4-polig 10 kA à 5400 kr och den andra vill inte lämna offert efter att jag föreslog Chint NL210 3-fas jordfelsbrytare TYP B.
Tips mottages tacksamt!
Model S 75D 2018, svart, soltak
Model S 70D 2015, midnight silver metallic, soltak, next gen-säten, vinterpaket
-
- Teslaägare
- Inlägg: 134
- Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
- Referralkod: ts.la/peder89808
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Jag anlitade Nihlén Elmontage: https://nihlenelmontage.se/Tanner skrev:Någon som vet en elektriker i Göteborg eller Varberg med omnejd som kan tänka sig att installera jordfelsbrytaren som den här tråden handlar om? (Alltså Chint NL210 3-fas jordfelsbrytare TYP B)
Har varit i kontakt med två elektriker men ingen vill använda denna. Den ena vill installera GARO JFB TYP B 4-polig 10 kA à 5400 kr och den andra vill inte lämna offert efter att jag föreslog Chint NL210 3-fas jordfelsbrytare TYP B.
Tips mottages tacksamt!
Strålande bra service, bra pris (löpande) och inga problem alls att montera den Chint jordfelsbrytare jag köpt in själv. Rekommenderas varmt!
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Jordfelsbrytare Typ B
I Närke trakten kan jag varmt rekommendera Elservice i Hallsberg. Bra priser, proffsigt utfört arbete och inga problem med egenköpt chint.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Ser fördjävligt ut, fasskenan är till Hager och sen sitter det en Kina jfb där så skenan passar inte riktigt, sitter helt snett. Är det dålig kontakt kan de leda till brand ev.twinor skrev:http://www.elfastgbg.se/ funkade fint för mig. Körde löpande räkning och passade på att lägga dit ett par modbus energimätare också.Tanner skrev:Någon som vet en elektriker i Göteborg eller Varberg med omnejd som kan tänka sig att installera jordfelsbrytaren som den här tråden handlar om? (Alltså Chint NL210 3-fas jordfelsbrytare TYP B)
Har varit i kontakt med två elektriker men ingen vill använda denna. Den ena vill installera GARO JFB TYP B 4-polig 10 kA à 5400 kr och den andra vill inte lämna offert efter att jag föreslog Chint NL210 3-fas jordfelsbrytare TYP B.
Tips mottages tacksamt!
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Ja det ser väl inte helt perfekt ut men det är ju inte Hager quick connect på dvärgbrytarna så dom skruvas ju fast med samma moment ändå.
Model 3 Performance -19, Blå med svart inredning
Model Y LR AWD -21 MIC, Midnight silver metallic med svart inredning
Model Y LR AWD -21 MIC, Midnight silver metallic med svart inredning
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Min elektriker gjorde också så, skenan hamnar snett eftersom det är olika mått. Jag har också tänk att det inte är farligt eftersom det är skruvade anslutningar. Men bör det rättas till lyssnar jag på lösningsförslag...
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Ni kan ta det lugnt, vissa känner sig tyvärr av någon anledning manade att leta fel så fort nån lägger upp en bild från en elcentral.
Senast redigerad av Vulgarsonic, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Jordfelsbrytare Typ B
Ok. Ni är Elektriker? Jag som installatör tycker det är illa. Hade mina montörer lämnat det sådär hade dom fått en riktig utskällning. Det är inte ok på något sätt. Gaffeln ska in hela vägen in i säkringen.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk