Elektrikern nästa vecka

Moderator: Redaktion
Tack, elkillen gjorde ett bra jobb med hela installationen inkl 3fas uttaget.pubbe skrev:Ser snyggt ut robpow
BigDaddyT skrev:Hej
Jag har pratat med två olika elektriker och ingen av dem känner till att det skulle vara lagkrav på Typ-B.
Har du någon länk i eller något som jag kan referera till, vill nämligen använda samma firma som gjort allt annat i elväg hemma hos oss (då har de nämligen ingen annan att skylla på när de kommer nästa gång
//R
Nu jinxar man kanske men min har fungerat fint i ett år nuDanPerFer skrev:Är det fler som haft problem med jordfelsbrytare typ B av märket Chint modell: NL210 köpt från Energibutiken.se?
Nu har två stycken gått sönder på bara 6 månader. Den första fick jag reklamera utan problem, men nu vill jag ha lite koll på vad ni andra har för erfarenheter innan jag går vidare.
Jag har en sen augusti. Inga problem.DanPerFer skrev:Är det fler som haft problem med jordfelsbrytare typ B av märket Chint modell: NL210 köpt från Energibutiken.se?
Nu har två stycken gått sönder på bara 6 månader. Den första fick jag reklamera utan problem, men nu vill jag ha lite koll på vad ni andra har för erfarenheter innan jag går vidare.
renes skrev:Jag har en sen augusti. Inga problem.DanPerFer skrev:Är det fler som haft problem med jordfelsbrytare typ B av märket Chint modell: NL210 köpt från Energibutiken.se?
På vilket sätt gick den sönder?
Och du är säker på att det inte finns läckströmmar i lasten som den korrekt reagerar på? Hur har du verifierat det? (Finns ju läckströmsmätare som många elektriker har.)DanPerFer skrev:renes skrev:Jag har en sen augusti. Inga problem.DanPerFer skrev:Är det fler som haft problem med jordfelsbrytare typ B av märket Chint modell: NL210 köpt från Energibutiken.se?
Den löser ut och sedan går den inte att återställa. Så fort last slås på. Samma fel båda gångerna.
Den går att återställa om den inte har matning fram till sig, men löser även om vår Teslaladdare är frånkopplad. Om det finns läckströmmar så borde den väl aldrig fungerat? Nu har den ju trots allt fungerat i några månader och sedan dött. Blir till att ringa elektrikern igen så får han mäta lite. Tack för svar!renes skrev:Och du är säker på att det inte finns läckströmmar i lasten som den korrekt reagerar på? Hur har du verifierat det? (Finns ju läckströmsmätare som många elektriker har.)DanPerFer skrev:renes skrev:Jag har en sen augusti. Inga problem.DanPerFer skrev:Är det fler som haft problem med jordfelsbrytare typ B av märket Chint modell: NL210 köpt från Energibutiken.se?
Den löser ut och sedan går den inte att återställa. Så fort last slås på. Samma fel båda gångerna.
Går den t.ex. att återställa om strömmen är avslagen?
Det är nog bäst. För mig låter det inte osannolikt att brytaren helt enkelt gjort sitt jobb och att det finns ett ledningsfel.DanPerFer skrev:Den går att återställa om den inte har matning fram till sig, men löser även om vår Teslaladdare är frånkopplad. Om det finns läckströmmar så borde den väl aldrig fungerat? Nu har den ju trots allt fungerat i några månader och sedan dött. Blir till att ringa elektrikern igen så får han mäta lite. Tack för svar!renes skrev:Och du är säker på att det inte finns läckströmmar i lasten som den korrekt reagerar på? Hur har du verifierat det? (Finns ju läckströmsmätare som många elektriker har.)
Har inte hunnit tänka på detta förrän nu. Om din teori stämmer så är det alltså inget fel på jfb. Så om den kopplas in på annan anläggning så skulle den kunna fungera. Eller kan läckströmmarna förstöra brytaren?renes skrev:Det är nog bäst. För mig låter det inte osannolikt att brytaren helt enkelt gjort sitt jobb och att det finns ett ledningsfel.DanPerFer skrev:Den går att återställa om den inte har matning fram till sig, men löser även om vår Teslaladdare är frånkopplad. Om det finns läckströmmar så borde den väl aldrig fungerat? Nu har den ju trots allt fungerat i några månader och sedan dött. Blir till att ringa elektrikern igen så får han mäta lite. Tack för svar!renes skrev:Och du är säker på att det inte finns läckströmmar i lasten som den korrekt reagerar på? Hur har du verifierat det? (Finns ju läckströmsmätare som många elektriker har.)
Om läckströmmen är på gränsen så kan det fungera ibland och ibland inte. Jag skulle tvärtom säga att om brytaren var felaktig så skulle det aldrig fungera. Men hur som helst tror jag nog kretsen behöver mätas ut ordentligt.
Nej, läckströmmar kommer att lösa ut brytaren men inte förstöra den. Så den bör funka normalt i en annan krets (om den andra kretsen är ok, förstås).DanPerFer skrev:Har inte hunnit tänka på detta förrän nu. Om din teori stämmer så är det alltså inget fel på jfb. Så om den kopplas in på annan anläggning så skulle den kunna fungera. Eller kan läckströmmarna förstöra brytaren?renes skrev:Det är nog bäst. För mig låter det inte osannolikt att brytaren helt enkelt gjort sitt jobb och att det finns ett ledningsfel.DanPerFer skrev:Den går att återställa om den inte har matning fram till sig, men löser även om vår Teslaladdare är frånkopplad. Om det finns läckströmmar så borde den väl aldrig fungerat? Nu har den ju trots allt fungerat i några månader och sedan dött. Blir till att ringa elektrikern igen så får han mäta lite. Tack för svar!renes skrev:Och du är säker på att det inte finns läckströmmar i lasten som den korrekt reagerar på? Hur har du verifierat det? (Finns ju läckströmsmätare som många elektriker har.)
Om läckströmmen är på gränsen så kan det fungera ibland och ibland inte. Jag skulle tvärtom säga att om brytaren var felaktig så skulle det aldrig fungera. Men hur som helst tror jag nog kretsen behöver mätas ut ordentligt.