Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Jordfelsbrytare Typ B

Här säljer du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inläggav Teslaägare Guldis-54 » 28 okt 2018 16:17

Min anlände i förra veckan.
Elektrikern nästa vecka :)
S90D, 2016,Titanium brushed (Obsidian Black)
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 12 aug 2016 12:57
Ort: Uppsala

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inläggav Teslaägare robpow » 01 nov 2018 19:46

Nu är min inkopplad också, elektrikern var på besök idag. Ska hämta WC snart och sen ska bilen komma om några veckor :D

9674A308-B330-4F8F-8FD9-1C04402A3360.jpeg
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Saltsjö-boo

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inläggav Teslaägare mans71 » 01 nov 2018 21:21

Blir det någon mer omgång? Skulle behöva en också...
Vit model S P85D+ AP1 "med allt"
Vit model X 90D AP2 "med allt"
Vit VW e-Golf
VW ID.3 reserverad
model 3 reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: 04 apr 2015 12:38
Referralkod: mns5307

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inläggav Teslaägare pubbe » 02 nov 2018 12:31

Ser snyggt ut robpow :)

Jag kommer nog köra en sista omgång om ca två veckor. Jag vill ha ordning på alla tidigare först bara, kommer alltid någon eller några i retur som ska hanteras pga problem med address. Brukar alltid lösa sig men jag har inte en verksamhet som kan hantera större volymer så måste hålla det till mindre batchar, det skulle inte gå annars.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 sep 2017 10:34

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inläggav Teslaägare robpow » 02 nov 2018 18:35

pubbe skrev:Ser snyggt ut robpow :)

Tack, elkillen gjorde ett bra jobb med hela installationen inkl 3fas uttaget.

Han var lite osäker runt att installera en JFB som han inte levererat eller ens hört talas om men jag visade honom databladet och gick med på att han inte behövde ta totalansvaret så gick det bra ändå.

Intressant också hur stor skillnad det är på priset på denna och ”märkes” enheter, de kostar lätt 8-20 tkr!

Mattias
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Saltsjö-boo

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inläggav Teslaägare rssvanberg » 02 nov 2018 20:14

Jag är intresserad av en när du kör nästa omgång.
Användarvisningsbild
rssvanberg
Teslaägare
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 30 aug 2018 09:13

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inläggav Teslaägare tor » 03 nov 2018 06:16

Jag är också intresserad av en.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
 
Inlägg: 189
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34
Referralkod: rickard62258

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inläggav Teslaägare BigDaddyT » 05 nov 2018 10:20

Hej

Jag har pratat med två olika elektriker och ingen av dem känner till att det skulle vara lagkrav på Typ-B.
Har du någon länk i eller något som jag kan referera till, vill nämligen använda samma firma som gjort allt annat i elväg hemma hos oss (då har de nämligen ingen annan att skylla på när de kommer nästa gång :-)

//R
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 10 sep 2015 13:07
Ort: Vellinge

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inläggav Teslaägare Splfredde » 05 nov 2018 11:55

BigDaddyT skrev:Hej

Jag har pratat med två olika elektriker och ingen av dem känner till att det skulle vara lagkrav på Typ-B.
Har du någon länk i eller något som jag kan referera till, vill nämligen använda samma firma som gjort allt annat i elväg hemma hos oss (då har de nämligen ingen annan att skylla på när de kommer nästa gång :-)

//R



Svensk Standard 436 40 00 utg 3 Elinstallationsreglerna säger att jordfelsbrytare typ B, eller typ A med DC-övervakning skall användas.........

Men man kan ju tolka som man vill, sök i tidigare trådar :)
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 27 apr 2016 15:28
Ort: Sölvesborg

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inläggav Teslaägare Leo » 05 nov 2018 13:57

Nedan kan du läsa ett inlägg som jag läste på FB. Inte helt lätt det här med jordfelsbrytare tydligen. :?


Jordfelsbrytare Typ B - Hur det ligger till.

Jag har i dag pratat med en mycket kunnig person på elsäkerhetsverket, Mikael Karlsson. Så här ser min sammanfattning ut och lite tankar. Jag tänkte att det var något som inte riktigt gick ihop med alltihop och precis så var det faktiskt.

Så här fungerar det med jordfelsbrytare typ A och B samt elbilar

Den viktiga delen som förmodligen nästan ingen har koll på är att typ B jordfelsbrytare eller dc brytare i laddinstallationen bryter för för mycket dc ström in på fasen från bilen, >6mA, och är inte ett brand eller personskydd som skyddar mot jordfel. Det är en missuppfattning. Däremot ger detta faktum mycket intressanta konsekvenser.

Apparater ger en viss mängd ström dc tillbaka in på nätet, beroende på likriktning till största delen. När summan av alla dessa delströmmar från olika apparater överstiger 6mA så “mättas” kärnan magnetiskt i en typ A jordfelsbrytare för personskydd 30mA. Den kommer då att bli blind för jordfel som uppstår någonstans i huset. Osäkert om samma 6mA gräns gäller för 300mA brandskydds jfb, “det vet man inte.” Möjligen kan åldrande apparater ge något ökat dc återmatning. Detta är alltså inte “fel” som plötsligt uppstår. Det är en egenskap. En typ B eller dc brytare bryter för 6mA dc ström oavsett om det finns jordfel eller inte.

Elsäkerhetsverket specificerar typ A brytare i elcentralen, typ B är inte tillåtet i standard av tillgänglighetsskäl då man skulle riskera elavbrott för ofta. “Principen idiotsäkert men obrukbart.” Så vi kan inte byta till typ B i centralen. Vilket var min fråga och tanke i grunden.

En elbil ger ganska mycket dc ström tillbaka på nätet i förhållande till andra prylar, ingen vet hur mycket egentligen. Varför mäter man inte upp undrar jag? Vad jag förstod så kan det röra sig om 1 mA typiskt för en bil, men som sagt oklart.

jfb typ B krävs inte i anslutning till nyinstallerad el som vid en laddbox. Däremot krävs minst en dc brytare som bryter vid 6mA likström på fasen. Det är alltså inte jordfelen som man är ute efter egentligen utan att tillse att likströmmen är under 6mA vilket slår ut din vanliga jfb typ A. En typ B jfb för laddboxen gör dock båda jobben.

Problemet för ditt hus och dig är att om bilen ger 2 mA, en annan bil 2mA och all annan utrustning hemma 2mA, lika med 6mA, så kommer din vanliga jfb typ A i centralen ändå inte att fungera om ett jordfel uppstår. Din jfb vid bilen gör ingen skillnad.

Din bil ökar alltså risken för att tillräckligt mycket total dc skall uppstå i ditt hus för att åsidosätta jfb typ A i centralen, men bara statistiskt och beroende på annan utrustning hemma. Bilen måste alltså helt på egen hand generera 6mA för att den säkerhetsutrustningen skall fungera. Ditt hus är förmodligen säkrat men bilen oladdad. Detta gör en elbil själv förmodligen aldrig någonsin för då kan den inte heller laddas i en laddbox, någonsin, och blir en motsats till Toyotas självladdande bilar? Så det felfall som ett dc skydd eller jfb typ B häver monterat, med eller utan laddstation, är att din bil plötsligt får ett fel som ökar dc till över 6mA och samtidigt så uppstår ett jordfel i huset någonstans. Har din bil problem med för mycket dc och du någon gång laddar på stolpe kommer du att upptäcka det förr eller senare och ringa verkstaden. Om du inte har brytare hemma och bara laddar hemma så tar det längre tid att upptäcka och riskexponeringens tidkomponent ökar. Smältande kontakt med kortis mellan fas och nolla hanteras inte av jfb, vilket då säkringen i huset tar. Brandförebyggande i samhället genom tyb B jfb är alltså inte ett motiv. Personskydd är då lite mer relevant, men bara delvis. jfb Typ B eller dc brytare bör ändå installeras för alla uttag som bilar kan ansluta sig till även om det ger ganska lite faktisk riskminimering. Laddbox har en enda fördel jämfört mot schuko, vilket är själva anslutningen.

Om bilen själv ger 6mA på sin fas så går det alltså inte ladda den men resten av huset är säkert. Bilen oladdad dessvärre. Jordfel samtidigt med under 6mA total dc likström i huset upptäcks av husets jfb typ A. Även brand i schuko plugg då. Jordfel relaterat till bilens laddning är alltså inte ett relevant felfall, det hanteras någon annanstans, alltid. Fel på insidan EVSE hanteras full ut av bilen och laddaren och är inte något som elsäkerhetsverket väger in i sina rekommendationer.

Det finns då inget som skyddar från att summan av dc i huset slår ut din typ A jfb. Elsäkerhetsverket har ingen lösning på problemet utan konstaterar bara att detta inte är kommunicerbart med massorna p g a frågans komplexitet och att summan dc i ett hus extremt sällan kommer upp i 6mA. Man tänker sig att dc strömmar är så låga från annan utrustning och att detta inte är, eller åtminstone inte har varit ett praktiskt problem eller en viktig samhällsfara. Hanterat via en stilla bön óch statistik om man vill vara lite lustig. Lite som att Svalbardare inte vaccinerar sig mot fästingsmitta, tänker jag.

Frågan är då om inte 2 eller 3 mA skydd borde vara en bättre nivå för en laddstation? Om bilen ligger på 4 själv kan den inte vara väl konstruerad elektriskt i relation till de 6mA som är jfbns akilleshäl och gräns för produkter. Laddstationstillverkarna verkar ligga på 6mA brytning.

Har man två elbilar på var sin enfas så räcker 3mA per bil för att plocka bort person och brandskyddet helt i huset. Alltså borde man kanske använda samma dc skydd för båda bilar och på samma fas. Men det ger 2 x 10 = 20A exempelvis eller 32 A på en fas. Talar lite för 3 fas ac till dc till 1 fas ac med dubbla laddboxar bakom, eller hur? 3 + 3 är inte lika med 6 här.

I tillägg så rekommenderar elsäkerhetsverket helst max 8A för Schuko som tillfällig laddning. Man ser helst så lite förgreningar som möjligt, 2,5 mm2 kabel och om förgreningar finns så helst skruvade klämmor och inte snabbklämmor.

Jag är alltså nöjd tills vidare med min CEE kontakt men skall byta mina klämmor till skruvade.



https://www.selga.se/sel/Produktkatalog ... /p/2163167
Roadster-10 2.0 gått 1150mil
Kia e-Niro-19 2000mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Södertälje

FöregåendeNästa

Återgå till Tillbehör

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.