ZAPPI 3-fas laddbox

Här säljer du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Orust Engineering
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 jan 2018 23:07
Ort: Henån
Kontakt:

ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av Orust Engineering »

Redan ett år efter succén med Zappi enfas kommer nu trefas versionen.

https://försäljning.orustengineering.se ... ry&path=67
Senast redigerad av Orust Engineering, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Lars
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13, Renault Zoe Intense -13
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av mati »

Kul. Hur är det med lastbalansering mellan två två laddboxar (och huset såklart)? Går det att få till på ett smidigt sätt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Orust Engineering
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 jan 2018 23:07
Ort: Henån
Kontakt:

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av Orust Engineering »

Redan enfasvarianten kan dela lika på överskottsenergi mellan flera laddboxar.
Det går även att sätta prioritering mellan Zappi laddboxar och myenergis andra produkt Eddi.
Mvh
Lars
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13, Renault Zoe Intense -13
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av mati »

Orust Engineering skrev:
Redan enfasvarianten kan dela lika på överskottsenergi mellan flera laddboxar.
Det går även att sätta prioritering mellan Zappi laddboxar och myenergis andra produkt Eddi.
Det låter som att jag behöver två stycken Zappisar. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Orust Engineering skrev:
Redan enfasvarianten kan dela lika på överskottsenergi mellan flera laddboxar.
Det går även att sätta prioritering mellan Zappi laddboxar och myenergis andra produkt Eddi.
Det låter som att jag behöver två stycken Zappisar. :)
Då kan ju jag få ärva den du fick med golfen så kan jag ha Clever "ladda som satan hemma"-abonnemang ju :)
Teslaburken duger ju tyvärr inte till det (måste ha fjärravläsning)
(och så spar man ändå en WC utifall Tesla gnäller om det skulle strula med laddningen hehe)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Orust Engineering skrev:
Redan enfasvarianten kan dela lika på överskottsenergi mellan flera laddboxar.
Det går även att sätta prioritering mellan Zappi laddboxar och myenergis andra produkt Eddi.
Det låter som att jag behöver två stycken Zappisar. :)
Då kan ju jag få ärva den du fick med golfen så kan jag ha Clever "ladda som satan hemma"-abonnemang ju :)
Teslaburken duger ju tyvärr inte till det (måste ha fjärravläsning)
(och så spar man ändå en WC utifall Tesla gnäller om det skulle strula med laddningen hehe)
Ja, det är en bra idé ju. Du har ju Clever-abonnemang. Jag har inte det och jag har inte heller något konto som är kopplat till boxen, men det måste ju rimligen gå att lösa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Orust Engineering skrev:
Redan enfasvarianten kan dela lika på överskottsenergi mellan flera laddboxar.
Det går även att sätta prioritering mellan Zappi laddboxar och myenergis andra produkt Eddi.
Det låter som att jag behöver två stycken Zappisar. :)
Då kan ju jag få ärva den du fick med golfen så kan jag ha Clever "ladda som satan hemma"-abonnemang ju :)
Teslaburken duger ju tyvärr inte till det (måste ha fjärravläsning)
(och så spar man ändå en WC utifall Tesla gnäller om det skulle strula med laddningen hehe)
Ja, det är en bra idé ju. Du har ju Clever-abonnemang. Jag har inte det och jag har inte heller något konto som är kopplat till boxen, men det måste ju rimligen gå att lösa.
Jag betalar ju nu 400kr/mån för fri laddning på Clevers laddare och för 200kr/mån till så får man även fri laddning hemma liksom (om man väljer dom som leverantör hemma förvisso),
känns som en bra deal om man har två stora elbilar som körs skapligt mycket (7000 mil/år för oss ca) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Jag betalar ju nu 400kr/mån för fri laddning på Clevers laddare och för 200kr/mån till så får man även fri laddning hemma liksom (om man väljer dom som leverantör hemma förvisso),
känns som en bra deal om man har två stora elbilar som körs skapligt mycket (7000 mil/år för oss ca) :)
Visst är det så. För mig lönar sig ett sådan upplägg troligen inte. Jag har ju billig solel hemma, och jag laddar nästan aldrig någon annanstans, framförallt inte hos Clever.
Du kan köpa min Clever-box för en lagom rimlig peng om du är intresserad. Men 3-fas Zappin finns inte förrän i februari om jag ser det rätt. Det dröjer alltså lite.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jola
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 jan 2019 21:24

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av Jola »

mati skrev:
... Men 3-fas Zappin finns inte förrän i februari om jag ser det rätt. Det dröjer alltså lite.
Jag har beställt en Zappi 3-fas. Får se vad som kommer först. Zappin eller bilen (M3) :D
Användarvisningsbild
Jola
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 jan 2019 21:24

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av Jola »

Halva februari har gått...
Vet ni nåt mer om när Zappi 3-fas kommer?
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av clecab »

Tyvärr produktions problem. Slutet av mars...
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
Slarti
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 okt 2017 14:54

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av Slarti »

Är det någon som har fått zappi laddbox levererad ännu och kan uttala sig om hur de fungerar? Ser på hemsidan att de nyss verkar ha börjat leverera...
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av nek0 »

Slarti skrev:
Är det någon som har fått zappi laddbox levererad ännu och kan uttala sig om hur de fungerar? Ser på hemsidan att de nyss verkar ha börjat leverera...
Var ser du att de börjat leverera?

Zappi-V2 Trefas Typ2 Svart laddbox

Brand: My Energi
Product Code: Zappi-V2 Trefas Typ2 Svart
Availability: Pre-Order
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av tor-ake »

Orust Engineerings hemsida.

https://xn--frsljning-x2a9q.orustengine ... ry&path=67
Nu har den första leveransen kommit och går iväg idag 12/9

Tyvärr bara 20st men fler leveranser är beställda sedan länge och levereras efterhand som dom inkommer.

Innan vi lagerhåller denna vara kan vi inte garantera när den levereras.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av nek0 »

tor-ake skrev:
Orust Engineerings hemsida.

https://xn--frsljning-x2a9q.orustengine ... ry&path=67
Nu har den första leveransen kommit och går iväg idag 12/9

Tyvärr bara 20st men fler leveranser är beställda sedan länge och levereras efterhand som dom inkommer.

Innan vi lagerhåller denna vara kan vi inte garantera när den levereras.
Det har jag missat . Just nu är det bara förbeställning som gäller
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av OHt »

Har just fått min Zappi 3-fas, återkommer med kommentarer så snart jag fått den installerad , troligast efter nyår!
Frågan är: Ska jag dimensionera matningen för 22 kW (som Zappi klarar) eller 11 kW som model 3 behöver.
Mitt dilemma är att elcentralens anslutningar är förberedd med ett elrör för motorvärmare,
tveksamt om det går att få igenom trefaskabel där för 22 kW.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av nek0 »

OHt skrev:
Har just fått min Zappi 3-fas, återkommer med kommentarer så snart jag fått den installerad , troligast efter nyår!
Frågan är: Ska jag dimensionera matningen för 22 kW (som Zappi klarar) eller 11 kW som model 3 behöver.
Mitt dilemma är att elcentralens anslutningar är förberedd med ett elrör för motorvärmare,
tveksamt om det går att få igenom trefaskabel där för 22 kW.
Kan du få igenom 6mm kabel kör på det. Själv har jag ingen elbil än men har installerat en laddbox med 6mm kabel :) Det handlar ändå om kanske 500kr extra.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av Teslaspolen »

nek0 skrev:
OHt skrev:
Har just fått min Zappi 3-fas, återkommer med kommentarer så snart jag fått den installerad , troligast efter nyår!
Frågan är: Ska jag dimensionera matningen för 22 kW (som Zappi klarar) eller 11 kW som model 3 behöver.
Mitt dilemma är att elcentralens anslutningar är förberedd med ett elrör för motorvärmare,
tveksamt om det går att få igenom trefaskabel där för 22 kW.
Kan du få igenom 6mm kabel kör på det. Själv har jag ingen elbil än men har installerat en laddbox med 6mm kabel :) Det handlar ändå om kanske 500kr extra.
Precis så. Vi själva landade på något mitt emellan. Det är ju inte så att det går från 11 direkt till 22 kW i laddning. Med mer kabel är du förbered för framtiden om det blir snabbare laddning i bilar eller om det blir mer än en bil som ska ladda samtidigt.
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av clecab »

Fick mina två Zappi I den första levererade batchen I höstas.
Har den en konfigurerad till 22kW och den andra till 11kW. Blev tvungen att ha ny kabel till den ena 10mm2 och använde den gamla till 11kW

Huset är bara säkrat till 20A men har en solanläggning som levererar max 20A också. Garaget är säkrat till 25A så det går tyvärr bara att ladda med det. Dessutom så finns det laster där I form av värme I växthus, Bubbelbad, några frysar och markvärme för snösmältning.

Zappi 22kw har strömmätare på inkommande service och justerar effekten till bilen efter den. Skulle solanläggningen producera el så blir det mer I bilen (MS).
Zappi med 11kW är en slav och priorieteras ner och får det som första bilen inte behöver. Dock så måste det vara minst 6A (enligt standard). Så oftast blir det att den äntingen är av eller får 6A mendans 22kW alltid får minst 6A.

Har strömmätare till på 25A till garaget. Den drar också ner effekten om det skulle bli förmycket. Det var tänkt att det skulle vara mer (kabeln klarar 35A) men kan ej byta säkringar för då måste jag byta säkringshållare eftersom den har inte samma fysiska dimension som 25A. Känns som ett litet problem.
Bad och växthus konsumerar max 10A på olika faser men de drar ändå ner max till bilarna. Markvärmen slår jag på för att smälta snö och drar minst 3x8A i 6timmar(timer).

På natten när elen är billig så går VVB igång och drar 6A på alla faser tills den är nöjd. Detta sinker också billaddningen. Vi kör I snitt 10mil på båda bilarna(en S och en 3) och de laddas alltid efter midnatt då elen är billig. Hinner alltid bli tillräckligt fulla.

Mycket nöjd med denna lösning.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
David_Jansson
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 jan 2020 08:57

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av David_Jansson »

Hur fungerar Zappi med lastbalansering mellan faserna, har en pool hemma som periodvis dra 13A 1-fas
Ska installera 2 labboxar så det står mellan 2st 1 fas med lastbalansering eller 2st 3-fas boxar med lastbalansering.
Målsättningen är att inte säkra upp .
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av tor-ake »

Zappi kan inte lastbalansera mellan faserna, det är det få boxar som kan. De allra flesta boxarna släpper igenom växelströmmen oförändrad från nätet till bilens ombordladdare. Och ombordladdarna kan inte lastbalansera mellan faserna. En anledning till att de inte kan det är att kommunikationsprotokollet mellan laddboxen inte anger tillgänglig ström per fas, utan bara tillgänglig ström, sedan är det upp till bilen att dra det den vill, upp till den tillgängliga.

Om du vill ha lastbalansering mellan faser är det Accelev eller någon annan dyr lösning som behövs, de transformerar eller hackar om strömmen innan den skickas ut till bilen.

Mitt tips är att du sätter en effektvakt på poolen istället, som klipper strömmen till den, tillfälligt, om huvudsäkringen överskrids.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av OHt »

Har nu laddat några gånger via min zappi,
Verkar som den inte vill använda 3-fas i eco moderna.
mer om ämnet i :
https://myenergi.info/three-phase-charg ... t1295.html
Här antyds att en sådan uppdataring skulle kunna vara förestående.
För att kunna göra uppdateringen krävs internet-hub.
Någon sån hub har inte jag, är det nåt man borde skaffa?
Vet någon något mer i frågan ?
Användarvisningsbild
NordicX
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jun 2019 16:27
Ort: Malmö

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av NordicX »

Jag har en 3-fas zappi som vi ska installera en hub till i eftermiddag, jag har haft problem att jag inte kan ladda i eco + mode, jag har solpaneler som jag vill att boxen ska prioritera men i det läget laddar den inte alls, en hub är första steget att lösa detta och fungerar inte det behövs det kanske en Harvi och fler lastavkännare. Det verkar också vara väldigt känsligt med fasordning enligt min elektriker.
Jag återkopplar när vi löst det, jag borde inte vara den enda med detta problem.
I övrigt är jag nöjd med boxen, enkel att ställa in och gör det den ska, laddar bilen ;)
Model S75D Midnight Silver -16
Porsche 911 Carrera 4S -07
VW ID4 1:st -21
Nissan Leaf 40kw -20
16.6 kW solpaneler på taket
Zappi Laddbox
Användarvisningsbild
NordicX
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jun 2019 16:27
Ort: Malmö

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av NordicX »

Nu har jag fått en hub installerad och gjort en uppdatering av boxen, sedan flyttade elektrikern två av kablarna så att det blev rätt fasordning i hela huset. Satte laddaren i eco ++ och den fungerar som tänkt.
I laddboxen ser jag hela tiden hur mycket el som kommer från solpanelerna och hur mycket som går ut på nätet, jag har bilen ställd på max och sätter jag i laddkabeln utan att ta ut el i huset ger den 11 kw om solpanelerna ger det, är det mindre effekt från solen ger den mindre, vid ingen sol ger den inget alls. Om jag använder mycket förbrukare i huset drar laddaren ner effekten, den laddar bara med överskottsel från solen. Laddar man ner appen till hubben kan man se all förbrukning i den. Funkar precis som jag vill, belastar inte heller huvudsäkringarna.
Model S75D Midnight Silver -16
Porsche 911 Carrera 4S -07
VW ID4 1:st -21
Nissan Leaf 40kw -20
16.6 kW solpaneler på taket
Zappi Laddbox
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inlägg av heldiggrisen »

NordicX skrev:
Nu har jag fått en hub installerad och gjort en uppdatering av boxen, sedan flyttade elektrikern två av kablarna så att det blev rätt fasordning i hela huset. Satte laddaren i eco ++ och den fungerar som tänkt.
I laddboxen ser jag hela tiden hur mycket el som kommer från solpanelerna och hur mycket som går ut på nätet, jag har bilen ställd på max och sätter jag i laddkabeln utan att ta ut el i huset ger den 11 kw om solpanelerna ger det, är det mindre effekt från solen ger den mindre, vid ingen sol ger den inget alls. Om jag använder mycket förbrukare i huset drar laddaren ner effekten, den laddar bara med överskottsel från solen. Laddar man ner appen till hubben kan man se all förbrukning i den. Funkar precis som jag vill, belastar inte heller huvudsäkringarna.
Vad heter hub’en?
Skriv svar