Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

ZAPPI 3-fas laddbox

Här säljer du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Re: ZAPPI 3-fas laddbox

Inläggav Teslaägare clecab » 16 feb 2019 23:47

Tyvärr produktions problem. Slutet av mars...
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare

Referralkod: CARLJOHAN20147

Inläggav Teslaägare Slarti » 22 sep 2019 09:29

Är det någon som har fått zappi laddbox levererad ännu och kan uttala sig om hur de fungerar? Ser på hemsidan att de nyss verkar ha börjat leverera...
Användarvisningsbild
Slarti
Teslaägare

Inläggav nek0 » 22 sep 2019 09:54

Slarti skrev:Är det någon som har fått zappi laddbox levererad ännu och kan uttala sig om hur de fungerar? Ser på hemsidan att de nyss verkar ha börjat leverera...

Var ser du att de börjat leverera?

Zappi-V2 Trefas Typ2 Svart laddbox

Brand: My Energi
Product Code: Zappi-V2 Trefas Typ2 Svart
Availability: Pre-Order
nek0

Inläggav Teslaägare tor-ake » 22 sep 2019 10:01

Orust Engineerings hemsida.

https://xn--frsljning-x2a9q.orustengine ... ry&path=67

Nu har den första leveransen kommit och går iväg idag 12/9

Tyvärr bara 20st men fler leveranser är beställda sedan länge och levereras efterhand som dom inkommer.

Innan vi lagerhåller denna vara kan vi inte garantera när den levereras.

SR+ Pearl white beställd 12/4 levererad 29/6.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inläggav nek0 » 22 sep 2019 10:09

tor-ake skrev:Orust Engineerings hemsida.

https://xn--frsljning-x2a9q.orustengine ... ry&path=67

Nu har den första leveransen kommit och går iväg idag 12/9

Tyvärr bara 20st men fler leveranser är beställda sedan länge och levereras efterhand som dom inkommer.

Innan vi lagerhåller denna vara kan vi inte garantera när den levereras.

Det har jag missat . Just nu är det bara förbeställning som gäller
nek0

Inläggav Teslaägare OHt » 07 dec 2019 18:15

Har just fått min Zappi 3-fas, återkommer med kommentarer så snart jag fått den installerad , troligast efter nyår!
Frågan är: Ska jag dimensionera matningen för 22 kW (som Zappi klarar) eller 11 kW som model 3 behöver.
Mitt dilemma är att elcentralens anslutningar är förberedd med ett elrör för motorvärmare,
tveksamt om det går att få igenom trefaskabel där för 22 kW.
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare

Inläggav nek0 » 07 dec 2019 19:53

OHt skrev:Har just fått min Zappi 3-fas, återkommer med kommentarer så snart jag fått den installerad , troligast efter nyår!
Frågan är: Ska jag dimensionera matningen för 22 kW (som Zappi klarar) eller 11 kW som model 3 behöver.
Mitt dilemma är att elcentralens anslutningar är förberedd med ett elrör för motorvärmare,

Kan du få igenom 6mm kabel kör på det. Själv har jag ingen elbil än men har installerat en laddbox med 6mm kabel :) Det handlar ändå om kanske 500kr extra.
nek0

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 07 dec 2019 20:16

nek0 skrev:
OHt skrev:Har just fått min Zappi 3-fas, återkommer med kommentarer så snart jag fått den installerad , troligast efter nyår!

Kan du få igenom 6mm kabel kör på det. Själv har jag ingen elbil än men har installerat en laddbox med 6mm kabel :) Det handlar ändå om kanske 500kr extra.

Precis så. Vi själva landade på något mitt emellan. Det är ju inte så att det går från 11 direkt till 22 kW i laddning. Med mer kabel är du förbered för framtiden om det blir snabbare laddning i bilar eller om det blir mer än en bil som ska ladda samtidigt.
Like a bolt from the blue!

Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Forumregel nr 1. Don't mention the kärnkraft! ;)

There is a storm coming...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Teslaägare clecab » 17 jan 2020 11:57

Fick mina två Zappi I den första levererade batchen I höstas.
Har den en konfigurerad till 22kW och den andra till 11kW. Blev tvungen att ha ny kabel till den ena 10mm2 och använde den gamla till 11kW

Huset är bara säkrat till 20A men har en solanläggning som levererar max 20A också. Garaget är säkrat till 25A så det går tyvärr bara att ladda med det. Dessutom så finns det laster där I form av värme I växthus, Bubbelbad, några frysar och markvärme för snösmältning.

Zappi 22kw har strömmätare på inkommande service och justerar effekten till bilen efter den. Skulle solanläggningen producera el så blir det mer I bilen (MS).
Zappi med 11kW är en slav och priorieteras ner och får det som första bilen inte behöver. Dock så måste det vara minst 6A (enligt standard). Så oftast blir det att den äntingen är av eller får 6A mendans 22kW alltid får minst 6A.

Har strömmätare till på 25A till garaget. Den drar också ner effekten om det skulle bli förmycket. Det var tänkt att det skulle vara mer (kabeln klarar 35A) men kan ej byta säkringar för då måste jag byta säkringshållare eftersom den har inte samma fysiska dimension som 25A. Känns som ett litet problem.
Bad och växthus konsumerar max 10A på olika faser men de drar ändå ner max till bilarna. Markvärmen slår jag på för att smälta snö och drar minst 3x8A i 6timmar(timer).

På natten när elen är billig så går VVB igång och drar 6A på alla faser tills den är nöjd. Detta sinker också billaddningen. Vi kör I snitt 10mil på båda bilarna(en S och en 3) och de laddas alltid efter midnatt då elen är billig. Hinner alltid bli tillräckligt fulla.

Mycket nöjd med denna lösning.
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare

Referralkod: CARLJOHAN20147

Inläggav David_Jansson » 01 feb 2020 11:45

Hur fungerar Zappi med lastbalansering mellan faserna, har en pool hemma som periodvis dra 13A 1-fas
Ska installera 2 labboxar så det står mellan 2st 1 fas med lastbalansering eller 2st 3-fas boxar med lastbalansering.
Målsättningen är att inte säkra upp .
David_Jansson

FöregåendeNästa

Återgå till Tillbehör