Säkra Laddboxar billigt

Här säljer du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Säkra Laddboxar billigt

Inlägg av Svenssons »

Rolecladdare skrev:
i alla snabbladdare använder man
CCS eller CHAdeMO

22kW finns med typ2

samt en del 43kW typ2

en del 3,6-7,4kw typ1 (med de är nog påväg bort och ersätts med 11 eller 22kw typ2)

inga andra sorter finns
Det är fel att säga att det inte finns några andra sorter. Det finns en uppsjö med andra snabbladdare eller kontakter för snabbladdare. Det som är självklart för alla på detta form är ju SuperCharger och FastCharger som använder Mennekes-kontakt med eget protokoll. Den kontakten har dock stöd för DC även i standarden upp till 70 kW tror jag. De 11/22/43 kW som du nämner antar jag syftar på AC-laddning men som sagt finns VDE-AR-E 2623-2-2/Mennekes även med DC laddning även ifall det inte hör till vanligheterna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Säkra Laddboxar billigt

Inlägg av Martinen »

Svenssons skrev:
Rolecladdare skrev:
i alla snabbladdare använder man
CCS eller CHAdeMO

22kW finns med typ2

samt en del 43kW typ2

en del 3,6-7,4kw typ1 (med de är nog påväg bort och ersätts med 11 eller 22kw typ2)

inga andra sorter finns
Det är fel att säga att det inte finns några andra sorter. Det finns en uppsjö med andra snabbladdare eller kontakter för snabbladdare. Det som är självklart för alla på detta form är ju SuperCharger och FastCharger som använder Mennekes-kontakt med eget protokoll. Den kontakten har dock stöd för DC även i standarden upp till 70 kW tror jag. De 11/22/43 kW som du nämner antar jag syftar på AC-laddning men som sagt finns VDE-AR-E 2623-2-2/Mennekes även med DC laddning även ifall det inte hör till vanligheterna.
Det kan ju vara så att han menar vad dom kan erbjuda.

Jag tror dock att framtiden i europa kommer i de allra flesta fallen vara chademo, CSS och eller typ 2.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Säkra Laddboxar billigt

Inlägg av Bod »

Verkar som man behöver en CCS adapter eller kan man använda typ 2 kabeln trots att den saknar de två extra pinnarna?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Rolecladdare
Inlägg: 99
Blev medlem: 27 apr 2014 12:31

Re: Säkra Laddboxar billigt

Inlägg av Rolecladdare »

Men det e klart det finns många fler kontakter ute på marknaden

Men i de nätverk vi ingår i
finns och i de fall som det finns andra kontakter kommer de att bytas ut mot
CHAdeMO och CCS som snabbladdare
Typ2 som AC laddning

Inom EU vad jag vet är man påväg att enas om en standard
istället för många olika kontakter.

Men ja kan ju ha fel.
Rolecladdare
Inlägg: 99
Blev medlem: 27 apr 2014 12:31

Re: Säkra Laddboxar billigt

Inlägg av Rolecladdare »

Det som är bra med elbilar är att det e svårt att göra fel när man tankar(laddar)
då e de lättare att blanda ihop diesel / bensin / E85 / 95oktan / 98oktan

det e ganska omöjligt att göra fel med att ladda en elbil

passar inte kontakten i din elbil ja då går det inte att ladda

CCS har de elbilar som snabbladdar med den typen av kontakt

CHAdeMO har de elbilar som snabbladdar med den typen av kontakt

Som AC växelström använder man idag Typ1 eller Typ2

men 2013 bestämde man att enas om Typ2 i elbilar som säljs inom EU(vad jag vet)

Jag tycker man gör en ganska enkel sak svår helt i onödan
Senast redigerad av Rolecladdare, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Säkra Laddboxar billigt

Inlägg av Svenssons »

Rolecladdare skrev:
Men det e klart det finns många fler kontakter ute på marknaden

Men i de nätverk vi ingår i
finns och i de fall som det finns andra kontakter kommer de att bytas ut mot
CHAdeMO och CCS som snabbladdare
Typ2 som AC laddning

Inom EU vad jag vet är man påväg att enas om en standard
istället för många olika kontakter.

Men ja kan ju ha fel.
Tesla lär köra vidare med Mennekes för DC snabbladdning, Chademo lär finnas kvar även ifall byråkraterna i EU vill att endast CCS skall finnas. Dessa tre är de tre övervägande standarderna när det gäller snabbladdning och snabbast av dom alla är SuperCharger med Mennekes/Typ2-kontakt.

Tesla har ingen adapter för CCS så för Tesla är det SuperCharger och FastCharger som gäller för snabbladdning samt Chademo ifall man skaffar adaptern. CCS är inte intressant i dagsläget och utan dubbelladdare går det inte få mer än 11 kW via AC-laddning och då via Typ2 eller 16A 3-fas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11845
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Säkra Laddboxar billigt

Inlägg av HelectriC »

Rolecladdare skrev:
Det som är bra med elbilar är att det e svårt att göra fel när man tankar(laddar)
då e de lättare att blanda ihop diesel / bensin / E85 / 95oktan / 98oktan

det e ganska omöjligt att göra fel med att ladda en elbil

passar inte kontakten i din elbil ja då går det inte att ladda

CCS har de elbilar som snabbladdar med den typen av kontakt

CHAdeMO har de elbilar som snabbladdar med den typen av kontakt

Som AC växelström använder man idag Typ1 eller Typ2

men 2013 bestämde man att enas om Typ2 i elbilar som säljs inom EU(vad jag vet)

Jag tycker man till det i onödan
nja, kontakten kan mycket væl passa, æven om det inte går att ladda. Det ær bara att se på Teslas Superchargers. Du kan koppla in flera andra bilar, tex Volvos laddhybrider eller eGolf, men det kommer ingen strøm før det. Ser bara fånigt ut nær folk kopplar in sina bilar och tror dom ska få gratis strøm :oops:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Säkra Laddboxar billigt

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
nja, kontakten kan mycket væl passa, æven om det inte går att ladda. Det ær bara att se på Teslas Superchargers. Du kan koppla in flera andra bilar, tex Volvos laddhybrider eller eGolf, men det kommer ingen strøm før det. Ser bara fånigt ut nær folk kopplar in sina bilar och tror dom ska få gratis strøm :oops:
Fast konsekvensen blir ju inte den samma som att tanka bensin i dieselbilen som tur är. Hade en granne som istället för villaolja fick bensin till oljepannan. Lastbilschauffören kom på sitt misstag innan pannan drogs igång som tur var men billigt blev det nog inte...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Rolecladdare
Inlägg: 99
Blev medlem: 27 apr 2014 12:31

Re: Säkra Laddboxar billigt

Inlägg av Rolecladdare »

Det är ju en fördel att teknik och kontakt tar över

så inte mänskliga factorn spelar någon roll

Roligt är det ju när man jobbar med hyrbilar
och man måste sätta en klisterlapp på både
nyckeln och vid tanklocket där det står DIESEL

Kunden begär att få hyra en Dieseelbil för att den drar lite

och säger när det tankat bensin: DET SÅG INTE JAG att den gick på diesel

komiskt
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Säkra Laddboxar billigt

Inlägg av Svenssons »

Rolecladdare skrev:
Vi håller på och startar en ny elbilsförening där medlemmarna får tillgång till ett nät av 1500st både AC och DC laddstationer
i hela europa.
Så inom kort kan en elbilsägare ladda sin elbl med samma RFID-kort eller APP inom EU och slippa ha flera kort och taggar för att ladda sin elbil i fortsättningen
Tesla ägare kommer att med hjälp av CHAdeMO adapter ha möjlighet att ladda.

Priserna blir helt annorlunda än de är idag
med olika förmånliga system som kan erbjudas när man köper bilen för att slippa betala för varje laddning.
Tycker detta låter intressant. Skulle det kunna vara så att om man köper en laddare med stöd för detta så skulle man dels kunna öka antalet laddplatser samtidigt som man kan tjäna en slant på laddningen om man går med i laddnätverket? Lär visserligen ta lång tid att få tillbaka investerade pengar men man får ju se till nyttan, marknadsföring och möjlighet att locka kunder till platsen. Blir lite som Uber/Airbnb fast för laddstationer då.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Säkra Laddboxar billigt

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
Tycker detta låter intressant. Skulle det kunna vara så att om man köper en laddare med stöd för detta så skulle man dels kunna öka antalet laddplatser samtidigt som man kan tjäna en slant på laddningen om man går med i laddnätverket? Lär visserligen ta lång tid att få tillbaka investerade pengar men man får ju se till nyttan, marknadsföring och möjlighet att locka kunder till platsen. Blir lite som Uber/Airbnb fast för laddstationer då.
Plugshare finns ju redan, men något där man kan ta betalt hade nog absolut kunnat öka incitamenten för folk att ansluta sig.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Rolecladdare
Inlägg: 99
Blev medlem: 27 apr 2014 12:31

Re: Säkra Laddboxar billigt

Inlägg av Rolecladdare »

vi har redan 1500st laddstationer i nätverket

Fördelen med vårat nätverk är att alla laddar med samma RFID-kort eller APP

inget annat kort behövs

Vi säljer laddstationer som kan anslutas till detta systemet och vi förser er med kunder genom att
systemet är anslutet till uppladdning.nu samt en global karta inom eu

Här kan varje kund som äger en laddstation själv bestämma när de vill ha kunder och hur mycket eller lite de ska betala
Har man tillgång till 3-fas 32amp kan man sätta upp en 20kw DC snabbladdare som tar både CHAdeMO och CCS
eller en vanlig ladduttag typ2 med 3-fas eller 1-fas finns i båda modellerna.
Sen ansluter man dessa till vår backoffice system och erbjuder laddning.
Har man sen ett företag kan man ansöka om bidrag med upp till 50% av vad laddstationen kostar

27750kr inkl moms med 50% bidrag 13875kr inkl moms

Vi har elektriker som monterar och kraftsätter ladduttagen
sen är de klara att använda.

allt är frivilligt att gå med samt många bilåf är redan påväg in i detta.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Säkra Laddboxar billigt

Inlägg av kangru »

Rolecladdare skrev:
vi har redan 1500st laddstationer i nätverket
Har du någon statistik på hur många av dessa som är DC snabbladdare idag och vilken effekt dem har?
Rolecladdare
Inlägg: 99
Blev medlem: 27 apr 2014 12:31

Re: Säkra Laddboxar billigt

Inlägg av Rolecladdare »

30st i sverige är 50kw
de i norge är alla samma
danmark lika så
men övriga europa lite osäker just nu
men detta kommer att finnas med
på den förening vi har inom kort.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Säkra Laddboxar billigt

Inlägg av kangru »

Detta kanske kan framstå som arrogant eller negativt men jag vill bara hjälpa till:

Jag skulle uppmana dig/er:
  • Dela uppgifter som har konsistens: På http://www.ladduttag.se/ladda-el-bilen säger ni "23st i Sverige, Norge och Danmark" och nu säger du "30st i Sverige är 50Kw". Jag har svårt att veta vad jag skall lite på.
  • Detta är ett Tesla forum: Dela information som är relevant för Tesla ägare, just nu är många av era laddare eller produkter inte så väl lämpade för TMS, kanske kan ni göra en Tesla sektion där produkterna som är lämpliga för Tesla samlas?
  • Som du såg så gjordes viss narr av ditt första inlägg i den här tråden, inte för att vi är elaka och ogina utan för att din post innehöll en massa versaler istället för att skriva som vanligt. Många av era andra inlägg är nog skrivna ganska så hastigt och i ett talspråk. Om det inte är för mycket begärt så vore det trevligt att se lite mer tid och energi lagd på att skriva inlägg och skapa nya trådar.
Vi vill alla att vi får fler ladd möjligheter och denna model av revenue-share låter spännande för många av oss.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Säkra Laddboxar billigt

Inlägg av Martinen »

Håller inte riktigt med dig Kangru.

Ja det är helt rätt med konsistens som du skriver. Till viss del kan jag hålla med om att det ofta varit lite rörig info i tidigare inlägg från rolec och ibland har det kommit här innan det fanns på hemsidan.
Hemsidan har tidigare varit ganska rörig, men den verkar förbättras efterhand.
Detta är ett löst och ledigt forum, och jag tycker därför man kan sänka kraven något. Jag är själv lite slarvigare här och inte lika noga med stavning mm.
Detta är ett teslaforum, men majoriteten av medlemmarna har ingen Tesla, och väldigt många har andra elbilar. Tycker därför inte det gör något om man delar med sig av info som gäller alla elbilar.

Vi skojade och hade iss i början på forumet, men som jag skrev så tycker jag att vi ska kunna skoja med varandra. Jag tror inte vi hade fått igång denna tråden så mycket om vi inte börjat så.
Det get bara mer publicitet.

Kör på rolec.
Beställer kanske en laddare sen om jag får sätta en på jobb.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Säkra Laddboxar billigt

Inlägg av kangru »

Jag ser olika på kommunikationen baserat på om det är en privatperson som skriver om kul saker som hen gör/tänker/tycker eller om det är ett kommersiellt företag som vill sälja eller marknadsföra sig eller sina produkter. I det senare fallet har jag personligen svårt att ta dem seriöst och se dem som en leverantör till mig eller av mig styrda intressen.

Jag hoppas i detta fall att dem får igång en bra verksamhet som kommer gå bra då det är ett viktigt steg för att få ut elbilar på massmarknaden.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Säkra Laddboxar billigt

Inlägg av TiborBlomhall »

Det finns massor med elbilsintresserade som inte har Tesla utan annan elbil (eller planerar köpa annan elbil) som läser dessa forum. (Så går det när det inte finns en ordentlig svensk Leaf-forum, Zoe-forum, etc-forum.)

Även många Teslaägare har någon annan elbil som andrabil i hushållet.

Därför är vi väldigt intresserade av nyheter om andra elbilar också. Vi är ingen Tesla-sekt (trots att så många tror det :roll: ) Se bara dagens nyhetsartikel på hemsidan.
Rolecladdare
Inlägg: 99
Blev medlem: 27 apr 2014 12:31

Re: Säkra Laddboxar billigt

Inlägg av Rolecladdare »

http://www.ladduttag.se/tesla-agare[url][/url]

Denna länk är till en sida där jag håller på och lägger in laddbox och laddstopar som passar tesla bilar

men även andra elbilar då tesla ägare kanske har fler elbilar i andra märken

sen har jag lagt speciella priser för alla som är på detta forumet

men allt är inte klart än.

Sen till det som någon skrev att jag hade 23 snabbladdare sen ändrade jag till 30st
gjorde jag för att jag fick några stolpar till som ville gå in i vårt nätverk
men skrev det här men glömde skriva det på hemsidan.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Säkra Laddboxar billigt

Inlägg av Kalle »

Rolecladdare skrev:
Vi håller på och startar en ny elbilsförening där medlemmarna får tillgång till ett nät av 1500st både AC och DC laddstationer
i hela europa.
Så inom kort kan en elbilsägare ladda sin elbl med samma RFID-kort eller APP inom EU och slippa ha flera kort och taggar för att ladda sin elbil i fortsättningen
Tesla ägare kommer att med hjälp av CHAdeMO adapter ha möjlighet att ladda.

Priserna blir helt annorlunda än de är idag
med olika förmånliga system som kan erbjudas när man köper bilen för att slippa betala för varje laddning.
Kan ni inte ha vanliga kreditkort läsare på dom så man slipper skaffa alla konstiga RFID brickor eller signa upp sig på appar. de borde inte va svårt att få till, varenda biljettautomat har de tex.
Skriv svar