Kablage

Här säljer du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Kablage

Inlägg av drakbane »

32A > 16A CEE 290.- SEK
Inte avsäkrat, användes endast till saker som inte drar mer än 16A.
32till16A.JPG
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kablage

Inlägg av Nicke Nyfiken »

drakbane skrev:
32A > 16A CEE 290.- SEK
Inte avsäkrat, användes endast till saker som inte drar mer än 16A.
Säkert väldigt användbar, men problemet är att när det blir ett fel på saken som bara drar 16A, så kan det mycket väl gå 32A igenom sladden in till den felande 16A saken. Då kan både sladden och själva saken gå varma och risken för eldsvåda är uppenbar. Dessutom tror jag att försäkringsbolaget i ett sådant fall inte är så pigga på att betala ut ersättning.

Tror det är dum-snålt att köra med en olaglig hemmabyggd sladd med tanke på riskerna och konsekvenserna, när en riktig och godkänd övergång med säkringar bara kostar 500:- mer.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kablage

Inlägg av LarsL »

Med en 16A säkring emellan så skulle det väl vara ok.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Kablage

Inlägg av ovelundkvist »

LarsL skrev:
Med en 16A säkring emellan så skulle det väl vara ok.
Tex en sån här:
http://www.conrad.se/CEE-%F6verg%E5ng-I ... &pi=554195
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kablage

Inlägg av Nicke Nyfiken »

ovelundkvist skrev:
LarsL skrev:
Med en 16A säkring emellan så skulle det väl vara ok.
Tex en sån här:
http://www.conrad.se/CEE-%F6verg%E5ng-I ... &pi=554195
Det är det jag menar.

Köper man en bil för 1,5 mille så har man nog råd att lägga ut 500kr extra för att slippa att använda laddutrustning som är farlig och olaglig.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Kablage

Inlägg av drakbane »

De e just därför jag har råd med bilen, för jag sparar på kablarna :mrgreen: :roll: :mrgreen:
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Kablage

Inlägg av Alx »

Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Kablage

Inlägg av Elektrokungen »

Jag har den övergångslådan av Malmbergs. Har dock aldrig testat den ännu. Det var Herr X missöde på båten till Polen som fick mig att handla. Jag vill aldrig vara utan adaptrar/kablar om det ges tillfälle att kunna ladda :-)
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Kablage

Inlägg av jpetters »

Jag köpte övergången från Conrad.se som nämns ovan.
Fungerade utmärkt de fåtal gånger den behövts.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Kablage

Inlägg av Jocce »

Elektrokungen skrev:
Jag har den övergångslådan av Malmbergs. Har dock aldrig testat den ännu. Det var Herr X missöde på båten till Polen som fick mig att handla. Jag vill aldrig vara utan adaptrar/kablar om det ges tillfälle att kunna ladda :-)

Vad kostade den? Tänkte som jämförelse mot Conrads motsvarande låda?

(Får inte upp pris utan att vara inloggad / skapa kundkonto)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kablage

Inlägg av Bjelke »

jpetters skrev:
Jag köpte övergången från Conrad.se som nämns ovan.
Fungerade utmärkt de fåtal gånger den behövts.
Coolt :) samma här, fast jag har inte hunnit testa min...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Kablage

Inlägg av Herr X »

Elektrokungen skrev:
Det var Herr X missöde på båten till Polen som fick mig att handla. Jag vill aldrig vara utan adaptrar/kablar om det ges tillfälle att kunna ladda :-)
Intressant - men jag har ännu bättre anledning än när jag saknade 32A-adapter på båten (då fick jag ju ändå laddat med Schuko under natten): En gång bodde jag på hotell i Gävle och när jag kom dit så var batteriet nästan tomt. I hotellets parkeringsgarage var det enda som fanns 32A trefas men jag kunde inte ladda på grund av saknad adapter. Fick stå i två nätter utan laddning istället och till slut åka till Superladdaren i Gävlebro och ladda 45 minuter innan jag kunde börja köra hemåt. Så nu ligger 32A->16A-adaptern från Conrad i bilen!

Jag har nu 32A->16A-adapter, ChaDeMo-adaptern och en typ2-kabel i bilen, och det är efter 3000 mil det enda jag någonsin behövt (utöver UMC:n).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Kablage

Inlägg av Jocce »

Herr X skrev:

Jag har nu 32A->16A-adapter, ChaDeMo-adaptern och en typ2-kabel i bilen, och det är efter 3000 mil det enda jag någonsin behövt (utöver UMC:n).
Har du någon smidig väska/låda eller liknande som får plats i Frunken eller i hålet bak i golvet eller liknande för att stuva detta "snyggt"?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Kablage

Inlägg av drakbane »

http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Kablage

Inlägg av drakbane »

En annan sak jag funderat över ang 3-fas.
Hur är beter sej UMCn med de olika faserna? Ibland kan fläktar/motorer mm gå åt fel håll, o då får man skifta faserna. Bryr sej UMCn om det?
Behöver man ha en sk fasvändare med i bilen?
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kablage

Inlägg av Herr X »

Jocce skrev:
Har du någon smidig väska/låda eller liknande som får plats i Frunken eller i hålet bak i golvet eller liknande för att stuva detta "snyggt"?
Nej, typ2-kabel, ChaDeMo-adapter och 32A->16A-adapter ligger bara rakt ner i frunken. I bagaget har jag UMC+röd+blå+liten blå-adapter i den Tesla-väska som följde med bilen.
drakbane skrev:
En annan sak jag funderat över ang 3-fas.
Hur är beter sej UMCn med de olika faserna? Ibland kan fläktar/motorer mm gå åt fel håll, o då får man skifta faserna. Bryr sej UMCn om det?
Behöver man ha en sk fasvändare med i bilen?
Om elektrikern som satt upp trefaskontakten har råkat koppla L1 på L3 och L3 på L1, så kommer bilen laddas ur istället för att fyllas med energi. Om du då är kopplad till ett 32A-uttag och har dubbelladdare, så kommer batteriet laddas ur med 22kWh per timma! :o
Skämt åsido, nej det spelar ingen roll.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Kablage

Inlägg av drakbane »

drakbane skrev:
En annan sak jag funderat över ang 3-fas.
Hur är beter sej UMCn med de olika faserna? Ibland kan fläktar/motorer mm gå åt fel håll, o då får man skifta faserna. Bryr sej UMCn om det?
Behöver man ha en sk fasvändare med i bilen?
Om elektrikern som satt upp trefaskontakten har råkat koppla L1 på L3 och L3 på L1, så kommer bilen laddas ur istället för att fyllas med energi. Om du då är kopplad till ett 32A-uttag och har dubbelladdare, så kommer batteriet laddas ur med 22kWh per timma! :o
Skämt åsido, nej det spelar ingen roll.[/quote]

:lol: :lol: :lol:
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 21 maj 2015 22:32

Re: Kablage

Inlägg av provoman »

Omvandaren från Malmbergs köpte jag på elbutik.se utan krångel med företagsregistrering (regbevis, id handling), kostnad fraktfritt 1120:- inkl. moms.
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Kablage

Inlägg av TeslaMartin »

Jocce skrev:
Herr X skrev:

Jag har nu 32A->16A-adapter, ChaDeMo-adaptern och en typ2-kabel i bilen, och det är efter 3000 mil det enda jag någonsin behövt (utöver UMC:n).
Har du någon smidig väska/låda eller liknande som får plats i Frunken eller i hålet bak i golvet eller liknande för att stuva detta "snyggt"?


/Jocce
Jag kör alla sladdar i luckan bak, kan ligga löst då ingen ser oredan ändå. Frunken måste man ju krångla och trycka igen manuellt... :lol:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kablage

Inlägg av Herr X »

TeslaMartin skrev:
Jag kör alla sladdar i luckan bak, kan ligga löst då ingen ser oredan ändå. Frunken måste man ju krångla och trycka igen manuellt... :lol:
Jag har UMC:n bak och de andra fram. Typ2, ChaDeMo och 32A->16A-adaptern använder jag ju i stort sett aldrig, så jag slipper krånglet med att trycka igen frunken manuellt Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 sep 2015 20:04
Ort: Stockholm

Re: Kablage

Inlägg av Designer »

En el-okunnig undrar

- kan man inte koppla in Teslan på 32 A uttag om den inte har dubbla laddare utan denna omtalade konverteringsbox
- ska man köpa en 3-fas förlängning sladd som klarar 32 ampere för att vara säker på att
sladden inte blir varm vid 16 A laddning ?
- om man har en 400V16A sladd, spekar det roll om den är 5x1,5 eller 5x2,5
undrar blivande Tesla ägare ? Februari !? :shock:
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kablage

Inlägg av bylund »

Designer skrev:
En el-okunnig undrar

- kan man inte koppla in Teslan på 32 A uttag om den inte har dubbla laddare utan denna omtalade konverteringsbox
- ska man köpa en 3-fas förlängning sladd som klarar 32 ampere för att vara säker på att
sladden inte blir varm vid 16 A laddning ?
- om man har en 400V16A sladd, spekar det roll om den är 5x1,5 eller 5x2,5
undrar blivande Tesla ägare ? Februari !? :shock:
32 A röd trefas kan man inte koppla in Teslan direkt i, dubbelladdare eller inte. Det är en annan storlek på kontakt än den 16 A man får med bilen.
Så om du menar att en förlängningssladd som klarar 32 A även har kontakter för det så är svaret nej. Du kan bara använda 16 A-kontakter, om du inte har övergångar eller laddbox som klarar 32 A-kontakten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kablage

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Designer skrev:
En el-okunnig undrar

- kan man inte koppla in Teslan på 32 A uttag om den inte har dubbla laddare utan denna omtalade konverteringsbox
- ska man köpa en 3-fas förlängning sladd som klarar 32 ampere för att vara säker på att
sladden inte blir varm vid 16 A laddning ?
- om man har en 400V16A sladd, spekar det roll om den är 5x1,5 eller 5x2,5
undrar blivande Tesla ägare ? Februari !? :shock:
Du kan inte ladda bilen med 32A från ett vanligt 32A uttag även om du har dubbelladdare. UMCn begränsar strömstyrkan till 16A. Det enda som övergångsboxen möjliggör är att kunna koppla in UMCn och ladda med 16A från ett 32A uttag eftersom uttagen har olika storlekar.

Har du dubbelladdare och vill ladda med 32A så måste du göra det via en separat laddbox för 32A med tillhörande sladd, eller med hjälp av ett Typ2 uttag och sladd.

Du behöver inte ha en 32A sladd för att inte riskera värmeutveckling vid laddning med 16A. En 16A sladd av god kvalité och med kontakter i bra skick är fullt tillräckligt för att ladda med 16A.

Om du har en 400V 16A sladd med 5x1,5 ledare så är det ett farligt hemmabygge. Släng skiten omedelbart skulle jag vilja säga. Minsta kabelarea för 16A är 2,5mm2.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Kablage

Inlägg av Bjorn »

Designer skrev:
En el-okunnig undrar

- kan man inte koppla in Teslan på 32 A uttag om den inte har dubbla laddare utan denna omtalade konverteringsbox
- ska man köpa en 3-fas förlängning sladd som klarar 32 ampere för att vara säker på att
sladden inte blir varm vid 16 A laddning ?
- om man har en 400V16A sladd, spekar det roll om den är 5x1,5 eller 5x2,5
undrar blivande Tesla ägare ? Februari !? :shock:
Till 16A kontinuerlig belastning skall man använda 2,5 mm2 oavsett om det är 3 ledare vid enfas, eller 5 ledare vid 3 fas.
En kortare tid skulle det funka med 1,5mm2. Tex om du kör nåt som körs i korta pass mindre än halva tiden, Tex en kap, men inte med värme eller laddning som drar full effekt timmar i sträck. Det är värmen i kabeln som blir problemet. Så bra kyld kabel kan förbättra läget, medan dåligt kyld, hoprullad försämrar läget. Ha alltid kabeln så utrullad att luften kommer åt.

Via den röda pluggen kan Teslan max nyttja 3 x 16A, Högre ström vid AC laddning kräver dubbelladdare och Mode 3 typ 2 anslutning.

Precis som Bylund skriver passar 16A CEE inte i 32A CEE eftersom 32A kontakten är större. Där behövs en övergång. Eftersom UMC är gjord för max 3 x 16A så är det bra med en säkring i adaptern.

Det diskuteras ju en del om man behöver säkring eftersom lasten inte blir mer än 3x16A.
På 230V dimensioneras kabeln ofta efter lasten, inte uttagets ström. På 230V går det att med i sig godkända produkter att få ihop skarvsladdar på 0,75mm2 till last och uttag på 16A vilket snart kommer att brinna upp.

Om det är farligt eller inte att strunta i säkringen beror på hur bra strömbegränsningen är i UMC - Teslaladdaren. Korslutningsvillkoret uppfylls förmodligen så länge man inte skarvar sig väldigt långt utan nöjer sig med UMC plus 10m skarvsladd. Det verkar svårt att motivera att det skulle vara tillåtet även om det i princip är samma sak som man gör på 230V enfas. Jag kommer inte chansa utan skaffar mig en 32A -16A med säkring. Den kommer i nästa vecka.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kablage

Inlägg av LarsL »

Fast kommer du bara koppla in bilen till adaptern 32-16A så är ju risken ganska liten även utan säkring om sladden är 6mm^2, alltså godkänd för 32A. Det enda som eventuellt kommer överlastas, även om det är otroligt, är ju kontakten CEE 16A. Jag tror, men vet inte, att Teslas UMC har värmebrytare i sin kontakt också så det borde vara ett extra skydd. Men naturligtvis kan ingen rekommendera den här kopplingen eftersom den är olaglig, någon skulle ju kunna få försig att använda din adapter till något annat tex.
Skriv svar