NEO skrev:Provkörde denna innan det blev en i3 120Ah. Mina reflektioner gäller med andrabil i tankarna, alltså inte som primärbil.
Plus:
-Snål
-Stort batteri
-Modernare interiör
-CCS ”snabbladdning”
-Stor förvaring för sin klass
-Kan laddas med trefas UMC
-Ny modernare nyckel än gamla tjocka kreditkortet
Minus:
-En av de tröttaste BEV jag kört trots 135hk
-Plastig och fortfarande rätt tråkig interiör
-Spårar och känns instabil vid acceleration
-Säten fram kan bara justeras fram/bak eller lutning, inget annat.
-Service varje år som i princip måste göras hos Renault
-Ej ställbar nivå på strömstyrka AC, tar det den får.
-Märkligt placerade knappar för rattvärme och UFO ljudet
För oss var inte den extra räckvidden behövlig så vi gick för en bil med mer komfort istället. Men kan gissa att denna sålt bra. Mycket värde för pengarna.
Jag körde
Zoe i 3½ år innan jag fick min Tesla 3 och jag skulle inte kalla den snål. I motorvägsfart drar den typ 50-80% mer än en 3:a. Med den här batteristorleken och möjlighet till 50 kW CCS (tillval) är det iofs ett mindre problem, men snål är den inte. Annat var det när jag hade min 22 kWh
Zoe med 22 kW AC-laddning. Då sög det med den förbrukningen.
Till Zoens försvar så är servicen iaf relativt billig. 1 år/3000 mil. Den kostade 1200:-, vilket är mycket billigare än de flesta BEV. Tesla är givetvis billigast eftersom det inte finns några krav på service, men sånt som ingår i
Zoe-servicen som t.ex. byte av luftfilter ska ju göras även på en Tesla även om man gör det själv och det kostar ju ändå en slant. Senare i bilens liv tillkommer t.ex. service av bromsarna, som ingen bilägare kommer undan osv.