Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inläggav Teslaägare ChristerSjo » 15 feb 2020 04:18

bylund skrev:
heldiggrisen skrev:Något OT, men hur mycket får man tjäna i Sverige för att ha 60% i marginalskatt?
Vansinne

55,15 % är den högsta marginalskatten man kan ha i år (Dorotea med 35,15 % kommunal- och landstingsskatt).

Jo i och med att de har slopat den "tillfälliga" värnskatten på 5% från i år. Den blev "tillfällig" i nästan 25 år.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rnskatt
Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD beställd 2019-07-09, levererad 2019-09-23
19 kWp solceller. 4 stycken vakuum solfångare som värmer 500 liter vatten. Mitsubishi (13 kW x 3) Luft-Vatten som värmer hus och varmvatten.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Referralkod: christer89272

Inläggav Teslaägare ChristerSjo » 15 feb 2020 04:25

Skall väll tilläggas att du inte slipper undan begravningsavgiften. "Medlemsavgiften" till Svenska kyrkan på drygt 1% av hela din inkomst är ju frivillig.
Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD beställd 2019-07-09, levererad 2019-09-23
19 kWp solceller. 4 stycken vakuum solfångare som värmer 500 liter vatten. Mitsubishi (13 kW x 3) Luft-Vatten som värmer hus och varmvatten.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Referralkod: christer89272

Inläggav Tomas L » 15 feb 2020 08:48

nek0 skrev:
Tomas L skrev:Men du har mindre pengar i kassan för utgifterna har ju ökat. Man kan bara dra av mer moms om man har större kostnader. Man kan dra liknelsen vid en privatperson som tar ett lån för att köpa grejer, man kan ju då dra av räntekostnaden och därmed öka inkomsten. Men man måste ju fortfarande betala lånet.

Här kanske ?

Nope.

A straw man is a form of argument and an informal fallacy based on giving the impression of refuting an opponent's argument, while actually refuting an argument that was not presented by that opponent.
Tomas L

Inläggav nek0 » 15 feb 2020 10:05

Tomas L skrev:
nek0 skrev:
Tomas L skrev:Men du har mindre pengar i kassan för utgifterna har ju ökat. Man kan bara dra av mer moms om man har större kostnader. Man kan dra liknelsen vid en privatperson som tar ett lån för att köpa grejer, man kan ju då dra av räntekostnaden och därmed öka inkomsten. Men man måste ju fortfarande betala lånet.

Här kanske ?

Nope.

A straw man is a form of argument and an informal fallacy based on giving the impression of refuting an opponent's argument, while actually refuting an argument that was not presented by that opponent.

Ok. Kan du då översätta det här till svenska så jag fattar vad du menar? "Man kan dra liknelsen vid en privatperson som tar ett lån för att köpa grejer, man kan ju då dra av räntekostnaden och därmed öka inkomsten. Men man måste ju fortfarande betala lånet."
Användarvisningsbild
nek0

Inläggav Teslaägare bylund » 15 feb 2020 11:00

ChristerSjo skrev:Skall väll tilläggas att du inte slipper undan begravningsavgiften. "Medlemsavgiften" till Svenska kyrkan på drygt 1% av hela din inkomst är ju frivillig.

Precis, medlemsavgifter till olika föreningar ska inte räknas som skatt :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

Inläggav Tomas L » 15 feb 2020 11:29

nek0 skrev:Ok. Kan du då översätta det här till svenska så jag fattar vad du menar? "Man kan dra liknelsen vid en privatperson som tar ett lån för att köpa grejer, man kan ju då dra av räntekostnaden och därmed öka inkomsten. Men man måste ju fortfarande betala lånet."

1. Du har helt missat poängen och tappat bort vad tråden handlar om.
2. Det är på svenska.
3. Jag menar precis vad jag har skrivit. Om du vill veta hur ränteavdrag fungerar så rekommenderar jag denna länk:

https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 18399.html
Tomas L

Inläggav nek0 » 15 feb 2020 11:54

Tomas L skrev:
nek0 skrev:Ok. Kan du då översätta det här till svenska så jag fattar vad du menar? "Man kan dra liknelsen vid en privatperson som tar ett lån för att köpa grejer, man kan ju då dra av räntekostnaden och därmed öka inkomsten. Men man måste ju fortfarande betala lånet."

1. Du har helt missat poängen och tappat bort vad tråden handlar om.
2. Det är på svenska.
3. Jag menar precis vad jag har skrivit. Om du vill veta hur ränteavdrag fungerar så rekommenderar jag denna länk:

https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 18399.html

Nej jag har inte tappat något.Det var du som skrev att man som privat person kan låna pengar och sedan dra av räntan. Tråden handlade aldrig om räntan utan det var du som började med det. Då kan man undra vem som tappat tråden. Hur ränteavdraget fungerar vet alla som någonsin lånat pengar och därför frågade jag om du visste något annat ställe än banken där man kan låna pengar och få dra av hela räntan som du skrev att det går
Användarvisningsbild
nek0

Inläggav Mickep » 15 feb 2020 12:03

Vad handlar tråden om?
Vad har ränteavdrag med klimatstödet och revisionens kritik mot det att göra? (så att vi återkommer till ämnet)
Mickep

Inläggav Tomas L » 15 feb 2020 12:35

nek0 skrev:Nej jag har inte tappat något.Det var du som skrev att man som privat person kan låna pengar och sedan dra av räntan. Tråden handlade aldrig om räntan utan det var du som började med det. Då kan man undra vem som tappat tråden. Hur ränteavdraget fungerar vet alla som någonsin lånat pengar och därför frågade jag om du visste något annat ställe än banken där man kan låna pengar och få dra av hela räntan som du skrev att det går

1. Du får hemskt gärna visa var jag skrev att det går att dra av hela räntan. Problemet är att det finns inget sådant citat utan din argumentation bygger på ditt eget missförstånd.

2. Inlägget om ränteavdrag var en liknelse för att förklara hur moms för företag fungerar, eftersom någon annan skrev att "Ju större utgifter desto mer av momspengarna får jag behålla", vilket är fel. Det var i sin tur följden av en argumentation för att visa det varför är bättre att gynna företag och förmånsbilar än privatpersoner, om man vill få maximal effekt av klimatstödet, vilket alltså är topic.

3. Gå tillbaka några sidor och läs...och återgå sedan till topic!
Tomas L

Inläggav elbilist iAkita » 15 feb 2020 19:30

Tomas L skrev:3. Gå tillbaka några sidor och läs...och återgå sedan till topic!

Ingenting av den här diskussionen är on topic. Läs rubrik och inledande inlägg.
iAkita
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon