Mercedes EQC

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

Verdi skrev:
Gargamel skrev:
Idag fick jag min EQC 400 :D

Men kan inte bifoga bild här verkar det som.

Klart man kan.
Teoretiskt kan man, men sidan laddar om och till och med texten försvinner då. Och ingen bild.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQC

Inlägg av taliz »

Prova en annan browser eller nått
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Verdi »

Gargamel skrev:
Verdi skrev:
Gargamel skrev:
Idag fick jag min EQC 400 :D

Men kan inte bifoga bild här verkar det som.

Klart man kan.
Teoretiskt kan man, men sidan laddar om och till och med texten försvinner då. Och ingen bild.
Uh? Trycker du på "bifoga bild" först?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Svenssons »

Gargamel skrev:
Verdi skrev:
Gargamel skrev:
Idag fick jag min EQC 400 :D

Men kan inte bifoga bild här verkar det som.

Klart man kan.
Teoretiskt kan man, men sidan laddar om och till och med texten försvinner då. Och ingen bild.
Händer mig ibland om jag tex är på publikt nät vid SuperCharger. Byta nät eller starta om webbläsaren kan hjälpa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Legato »

Gargamel skrev:
Verdi skrev:
Gargamel skrev:
Idag fick jag min EQC 400 :D

Men kan inte bifoga bild här verkar det som.

Klart man kan.
Teoretiskt kan man, men sidan laddar om och till och med texten försvinner då. Och ingen bild.
Har du inte bara en för stor bild?

Har man en modern telefon så sparar den som defsult bilder i högre kvalitet än vad som är tillåtet här... Så då får man minska ner på kvaliteten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

Legato skrev:
Gargamel skrev:
Verdi skrev:
Gargamel skrev:
Idag fick jag min EQC 400 :D

Men kan inte bifoga bild här verkar det som.

Klart man kan.
Teoretiskt kan man, men sidan laddar om och till och med texten försvinner då. Och ingen bild.
Har du inte bara en för stor bild?

Har man en modern telefon så sparar den som defsult bilder i högre kvalitet än vad som är tillåtet här... Så då får man minska ner på kvaliteten.
Det borde isåfall forumet berätta och inte tabort inskriven text och sedan låtsas som det regnar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQC

Inlägg av taliz »

Pics or it didn't happen, som man brukar säga. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

Fick "nöjet" att åka TMX i veckan, cirka 2 timmar åt vardera håll.
Väldigt mycket vägljud/sus redan i 80+. Medans i min EQC hörs knappt sådant även över 130.
Sedan en massa "surr" från motorn(/erna) i x:en
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

Gargamel skrev:
Fick "nöjet" att åka TMX i veckan, cirka 2 timmar åt vardera håll.
Väldigt mycket vägljud/sus redan i 80+. Medans i min EQC hörs knappt sådant även över 130.
Sedan en massa "surr" från motorn(/erna) i x:en
Model X har ljudet av framtiden vet du, ska vara så :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Mercedes EQC

Inlägg av OlleBack »

Gargamel skrev:
Fick "nöjet" att åka TMX i veckan, cirka 2 timmar åt vardera håll.
Väldigt mycket vägljud/sus redan i 80+. Medans i min EQC hörs knappt sådant även över 130.
Sedan en massa "surr" från motorn(/erna) i x:en
Vad var det för årsmodell. Har väl hänt rätt mycket på ljudfronten de 3-4 senaste åren? :)
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

OlleBack skrev:
Gargamel skrev:
Fick "nöjet" att åka TMX i veckan, cirka 2 timmar åt vardera håll.
Väldigt mycket vägljud/sus redan i 80+. Medans i min EQC hörs knappt sådant även över 130.
Sedan en massa "surr" från motorn(/erna) i x:en
Vad var det för årsmodell. Har väl hänt rätt mycket på ljudfronten de 3-4 senaste åren? :)
cirka 10k mil. runt 3 år som jag förstod det som.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQC

Inlägg av martinot »

M3apan skrev:
Ifall ni undrar var alla EQC är, så är dom i mitt garage.
Där finns dom i alla färger, konfigurationer, fälgar, osv...
Hemsk front! :(

Annars ser den helt OK ut! Kul men nya alternativ!

Men fronten... vanliga Mercar har ju helt OK front (förutom Tesla så har vi en E-klass kombi). Kunde inte EQC fått en front som andra syskonen?

Kika bara på bilderna ovan i ditt inlägg så ser man ju direkt i jämförelsen hur mycket bättre de andra Mercorna ser ut!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Vidio »

Gargamel skrev:
OlleBack skrev:
Gargamel skrev:
Fick "nöjet" att åka TMX i veckan, cirka 2 timmar åt vardera håll.
Väldigt mycket vägljud/sus redan i 80+. Medans i min EQC hörs knappt sådant även över 130.
Sedan en massa "surr" från motorn(/erna) i x:en
Vad var det för årsmodell. Har väl hänt rätt mycket på ljudfronten de 3-4 senaste åren? :)
cirka 10k mil. runt 3 år som jag förstod det som.

Går inte att jämföra med de nya. Aldrig åkt i en så komfortabel och tyst bil som Model X Raven.
Synd för er EQC-ägare, för det var väl den enda fördel ni hade.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

Har nu kört mellan närmast kund och mitt boende nattetid, mycket backigt, bilen säger över 5kWh/milen i förbrukning för min EQC.
Mercan trivs nog bäst på 70+-vägar utan en j*a massa backar iaf. :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQC

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
Har nu kört mellan närmast kund och mitt boende nattetid, mycket backigt, bilen säger över 5kWh/milen i förbrukning för min EQC.
Mercan trivs nog bäst på 70+-vägar utan en j*a massa backar iaf. :D
Nja, den ökade förbrukningen pga backar gäller alla bilar (både med el, och utan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQC

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
Gargamel skrev:
Har nu kört mellan närmast kund och mitt boende nattetid, mycket backigt, bilen säger över 5kWh/milen i förbrukning för min EQC.
Mercan trivs nog bäst på 70+-vägar utan en j*a massa backar iaf. :D
Nja, den ökade förbrukningen pga backar gäller alla bilar (både med el, och utan).
Jo, men tyngre och ineffektiva bilar straffas förstås betydligt mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQC

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
martinot skrev:
Gargamel skrev:
Har nu kört mellan närmast kund och mitt boende nattetid, mycket backigt, bilen säger över 5kWh/milen i förbrukning för min EQC.
Mercan trivs nog bäst på 70+-vägar utan en j*a massa backar iaf. :D
Nja, den ökade förbrukningen pga backar gäller alla bilar (både med el, och utan).
Jo, men tyngre och ineffektiva bilar straffas förstås betydligt mer.
Det är naturligtvis helt korrekt.

En sak som kan vara en klar fördel för elbilar, som jag faktiskt helt glömde ovan (korkat av mig), är att man faktiskt ofta kan återvinna en hel del av lägesenergin på toppen, som man med ökad energiåtgång betalat för i uppförsbacken, genom att låta bilen generera el till batterierna när man åker nerför backarna (istället för att bromsa bort den i värme som med ICE-bilar). Kan nog potentiellt göra en hel del skillnad i ett sådant speciellt användningsscenario.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
achmeed
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2020 12:48

Re: Mercedes EQC

Inlägg av achmeed »

Hej
Ni som kör eqc har lite frågor till Er då jag går i tankarna där jag inte riktigt hittat svar här i tråden.

- Hur upplever ni bilen med tanke på att den säljer betydligt mindre än sin konkurrent e-tron?
- Är det er första elbil eller kommer ni från Tesla, om så är fallet vad var anledningen eftersom eqc inte direkt kan konkurrera med räckvidd?
- Ni som kört höst/vintertid - hur är räckvidden?
- Har några uppdateringar skett sen ni hämtat ut bilen likt Teslas uppdateringar?

Generell fråga också som någon kanske vet men har EQC utvecklats något under åren den funnits på marknaden?

Tack så mycket!
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

achmeed skrev:
Hej
Ni som kör eqc har lite frågor till Er då jag går i tankarna där jag inte riktigt hittat svar här i tråden.

- Hur upplever ni bilen med tanke på att den säljer betydligt mindre än sin konkurrent e-tron?
- Är det er första elbil eller kommer ni från Tesla, om så är fallet vad var anledningen eftersom eqc inte direkt kan konkurrera med räckvidd?
- Ni som kört höst/vintertid - hur är räckvidden?
- Har några uppdateringar skett sen ni hämtat ut bilen likt Teslas uppdateringar?

Generell fråga också som någon kanske vet men har EQC utvecklats något under åren den funnits på marknaden?

Tack så mycket!
Min första elbil. Antal sålda bilar påverkar inte mitt val direkt. Valde bort audi för det brukar oftast vara dåliga stolar/smalt osv i de vanliga modellerna jag test-suttit i.
Har inte märkt om något har uppdaterats eller ej ("OTA").

Jag valde bort tesla för att de är för små runt föraren och stolarna känns som man sitter på ytterkanten och ganska obekvämt på de bilarna jag testat inne på nacka forum där tesla har utställning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQC

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
achmeed skrev:
Hej
Ni som kör eqc har lite frågor till Er då jag går i tankarna där jag inte riktigt hittat svar här i tråden.

- Hur upplever ni bilen med tanke på att den säljer betydligt mindre än sin konkurrent e-tron?
- Är det er första elbil eller kommer ni från Tesla, om så är fallet vad var anledningen eftersom eqc inte direkt kan konkurrera med räckvidd?
- Ni som kört höst/vintertid - hur är räckvidden?
- Har några uppdateringar skett sen ni hämtat ut bilen likt Teslas uppdateringar?

Generell fråga också som någon kanske vet men har EQC utvecklats något under åren den funnits på marknaden?

Tack så mycket!
Min första elbil. Antal sålda bilar påverkar inte mitt val direkt. Valde bort audi för det brukar oftast vara dåliga stolar/smalt osv i de vanliga modellerna jag test-suttit i.
Har inte märkt om något har uppdaterats eller ej ("OTA").

Jag valde bort tesla för att de är för små runt föraren och stolarna känns som man sitter på ytterkanten och ganska obekvämt på de bilarna jag testat inne på nacka forum där tesla har utställning.
Nu är M3 en mycket mindre bil än EQC (har tyvärr inte ens provsuttit i den än) och MS/MX, men har du testat stolarna i den?

Tycker de är grymt mycket bättre än de i både MS och MX!

Är själv ett stort fan av Volvos stolar (mycket bättre än de i tex. vår E-klass, trots att vi haft mercas lyxvarianter med massor av luftkuddar, och annat man kan ställa in stolen i detalj med). Har kört en del långpendling i jobbet i början av 10-talet med V70 -06, och stolarna var helt fantastiska även efter att pendlat 85 mil i varje riktning. Så de är verkligen fantastiska!

Men Tesla har verkligen kommit grymt nära Volvos stolskvalitet med just M3:an (känns lite mindre gedigna än Volvos, men lika sköna att sitta i och inga problem att åka långt)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:

Nu är M3 en mycket mindre bil än EQC (har tyvärr inte ens provsuttit i den än) och MS/MX, men har du testat stolarna i den?

Tycker de är grymt mycket bättre än de i både MS och MX!

Är själv ett stort fan av Volvos stolar (mycket bättre än de i tex. vår E-klass, trots att vi haft mercas lyxvarianter med massor av luftkuddar, och annat man kan ställa in stolen i detalj med). Har kört en del långpendling i jobbet i början av 10-talet med V70 -06, och stolarna var helt fantastiska även efter att pendlat 85 mil i varje riktning. Så de är verkligen fantastiska!

Men Tesla har verkligen kommit grymt nära Volvos stolskvalitet med just M3:an (känns lite mindre gedigna än Volvos, men lika sköna att sitta i och inga problem att åka långt)!
Har provsuttit alla 3 modeller, även åkt med i X ett antal timmar totalt.
S:en är som att sitta på en parkbänkskant, X:et är lite bättre, men den jag åkte mer känns billig i sätet (cirka 3-4 år gammal model x).
3:an är för lite för mig, så där provade jag inte sätet så länge, max en minut.
Jämför med EQC:n så är det milsvida skillnad i känslan och kvalitén.

Den model X jag tittade på förmånsbild skulle vara både dyrare per månad för mitt företag (nån tusenlapp) och ett antal tusen mer i förmångsavgift.
Fördelen have varit SuC och räckvidden, men täck tycker jag teslas fördel stannade i min jämförelse.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQC

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
martinot skrev:
Jämför med EQC:n så är det milsvida skillnad i känslan och kvalitén.
Är stolarna i ECQ special och annorlunda, eller är det "standard" Mercedesstolar som i deras vanliga bilar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Jämför med EQC:n så är det milsvida skillnad i känslan och kvalitén.
Är stolarna i ECQ special och annorlunda, eller är det "standard" Mercedesstolar som i deras vanliga bilar?
Vet inte, troligen nån typ av standard är det väl, måånga år sedan jag åkt merca.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQC

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
martinot skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Jämför med EQC:n så är det milsvida skillnad i känslan och kvalitén.
Är stolarna i ECQ special och annorlunda, eller är det "standard" Mercedesstolar som i deras vanliga bilar?
Vet inte, troligen nån typ av standard är det väl, måånga år sedan jag åkt merca.
Frågar då jag är extremt kräsen gällande stolar. Gillar verkan våra stora E-klass combi enormt mycket (lastar och drar enormt bra, och mycket bra standard och bekvämligheter), men tycker inte alls om stolarna, och har aldrig gjort det (det är vår tredje Merca). Älskade stolarna i vår V70 som vi hade som andrabil tidigare, och tycker de är riktigt bra även i dess ersättare M3.

Åker mycket hellre långfärder, om det är jag själv, eller jag och min fru (baksätet är inte lika rymligt i M3), och om vi inte behöver bra lastutrymme* i vår M3:a än i vår Merca pga. just de enormt mycket skönare stolarna. Byggkvaliteten på stolarna känns bättre på Merca, men det är verkligen inte sköna att åka långt i tycker jag.

Volvo har de absolut bästa stolarna i världen. Både ergonomiska och sköna att åka långt i (som M3), och av bra byggkvalitet (som i tyska bilar - är inte heller riktigt kompis med Tesla syntetläder, känns inte alls lika gediget och hållbart som vanligt/äkta läder).

* Där är M3 inte alls lika bra som tex. V70/V90, E-klass Combi, eller Model X som vi använt - men Ok, det är ju mer av en mellanbil (även om jag ändå önskar att det var lite bättre utrymmen och bättre bagagelucka på M3)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Jämför med EQC:n så är det milsvida skillnad i känslan och kvalitén.
Är stolarna i ECQ special och annorlunda, eller är det "standard" Mercedesstolar som i deras vanliga bilar?
Vet inte, troligen nån typ av standard är det väl, måånga år sedan jag åkt merca.
Frågar då jag är extremt kräsen gällande stolar. Gillar verkan våra stora E-klass combi enormt mycket (lastar och drar enormt bra, och mycket bra standard och bekvämligheter), men tycker inte alls om stolarna, och har aldrig gjort det (det är vår tredje Merca). Älskade stolarna i vår V70 som vi hade som andrabil tidigare, och tycker de är riktigt bra även i dess ersättare M3.

Åker mycket hellre långfärder, om det är jag själv, eller jag och min fru (baksätet är inte lika rymligt i M3), och om vi inte behöver bra lastutrymme* i vår M3:a än i vår Merca pga. just de enormt mycket skönare stolarna. Byggkvaliteten på stolarna känns bättre på Merca, men det är verkligen inte sköna att åka långt i tycker jag.

Volvo har de absolut bästa stolarna i världen. Både ergonomiska och sköna att åka långt i (som M3), och av bra byggkvalitet (som i tyska bilar - är inte heller riktigt kompis med Tesla syntetläder, känns inte alls lika gediget och hållbart som vanligt/äkta läder).

* Där är M3 inte alls lika bra som tex. V70/V90, E-klass Combi, eller Model X som vi använt - men Ok, det är ju mer av en mellanbil (även om jag önskar bättre utrymme och lucka på M3)
Tror du behöver provsitta eqc:n, för jag är inte alls så förtjust i dagens säten på volvo. Smaken är som baken i det här fallet. Jag sitter mycket bättre i mercans än de volvosäten jag provsatt förra året i en bilhall.
Skriv svar