Faktisk ”drivmedelskostnad”

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:
Märker ju själv att jag gärna prioriterar att handla hos de moderna och nybyggda gallerior som erbjuder laddning - oftast gratis, över de som inte erbjuder möjligheten. Så det är ju definitivt en vinnande konkurrensfördel för de galleriorna som har det erbjudandet när det gäller mig som elbilskund.
Jag undviker själv gallerior som erbjuder gratis laddning till förmån för de där det kostar. Just eftersom att om det kostar är sannolikheten högre att man faktiskt får en plats. På samma sätt som jag väljer att parkera i garage framför att leta plats på gatan osv.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av MarkusL »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
En lite spännande jämförelse mellan en fossilbil och en elbil på vintern är att när jag hade en fossilbil så drog den ca 30-40kWh för motor och kupé värmare per vecka.

Nu när jag har en elbil så slår jag på värmen med appen och kan på så sätt spara mycket ström istället för att bara ha motor och kupé värmare igång i någon hela tiden form av jourläge.
Mycket smidig funktion.

Det sagt så verkar detta, att kunna styra värme/kylning via appen, även vara standard på alla nya ICE-bilar jag sett. Så kanske inte längre samma fördel för elbilar.
Vilka ice bilar har kyla på distans och hur funkar ac med avstängd motor?
backe
Inlägg: 1739
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av backe »

MarkusL skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
En lite spännande jämförelse mellan en fossilbil och en elbil på vintern är att när jag hade en fossilbil så drog den ca 30-40kWh för motor och kupé värmare per vecka.

Nu när jag har en elbil så slår jag på värmen med appen och kan på så sätt spara mycket ström istället för att bara ha motor och kupé värmare igång i någon hela tiden form av jourläge.
Mycket smidig funktion.

Det sagt så verkar detta, att kunna styra värme/kylning via appen, även vara standard på alla nya ICE-bilar jag sett. Så kanske inte längre samma fördel för elbilar.
Vilka ice bilar har kyla på distans och hur funkar ac med avstängd motor?
Funkar bra på åtminstone på volvo, du kan fjärrstarta bilen via appen med AC på så är bilen kall när du kommer fram till den.
Inte miljövänligt men själva funktionen är bra.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av martinot »

MarkusL skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
En lite spännande jämförelse mellan en fossilbil och en elbil på vintern är att när jag hade en fossilbil så drog den ca 30-40kWh för motor och kupé värmare per vecka.

Nu när jag har en elbil så slår jag på värmen med appen och kan på så sätt spara mycket ström istället för att bara ha motor och kupé värmare igång i någon hela tiden form av jourläge.
Mycket smidig funktion.

Det sagt så verkar detta, att kunna styra värme/kylning via appen, även vara standard på alla nya ICE-bilar jag sett. Så kanske inte längre samma fördel för elbilar.
Vilka ice bilar har kyla på distans och hur funkar ac med avstängd motor?
De jag sett, tex Volvo, startar motorn fjärr när man vill klimatisera kupen på distans. Har även hört om fler tillverkare med samma funktion. Har ingen lista, men verkar bli mer eller mindre vanligt med de senaste modellerna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av BrooklynS »

Den står alltså på tomgång för att värma/kyla kupén? :lol:
Tesla Y LR -22 EAP
backe
Inlägg: 1739
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av backe »

BrooklynS skrev:
Den står alltså på tomgång för att värma/kyla kupén? :lol:
Värma sitter det en bränslevärmare på dom som gör, men kyla så får du starta den för att det ska fungera.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
En lite spännande jämförelse mellan en fossilbil och en elbil på vintern är att när jag hade en fossilbil så drog den ca 30-40kWh för motor och kupé värmare per vecka.

Nu när jag har en elbil så slår jag på värmen med appen och kan på så sätt spara mycket ström istället för att bara ha motor och kupé värmare igång i någon hela tiden form av jourläge.
Mycket smidig funktion.

Det sagt så verkar detta, att kunna styra värme/kylning via appen, även vara standard på alla nya ICE-bilar jag sett. Så kanske inte längre samma fördel för elbilar.
Eftersom jag varken kunde styra mitt motorvärmare uttag eller värmen i bilen så stod motor och kupevärmaren på hela tiden.
Och drog därmed massor av ström.
Med den Toyota Auris hybrid jag hade förut.

Vet att vissa nyare fossila bilar har styrning via app.
Men känner inte till någon fossil bil där jag med en app kan styra BÅDE motorvärmare och kupé värmare.
Finns sånt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av MarkusL »

Motorvärmare och kupévärmare startas väl ihop på de flesta fossilbilar. Att ha bilen på tomgång för att kyla verkar ju helidiotiskt, inte minst olagligt på många ställen där tomgångskörning mer än en minut är förbjudet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av Zalman3 »

MarkusL skrev:
Motorvärmare och kupévärmare startas väl ihop på de flesta fossilbilar. Att ha bilen på tomgång för att kyla verkar ju helidiotiskt, inte minst olagligt på många ställen där tomgångskörning mer än en minut är förbjudet.
Pratade med en kompis som kör en BMW.
Han har en dieselvärmare som bara värmer kupén.

Och en elektrisk motorvärmare gick inte ens att installera!

Får man ens igång en dieselmotor i -30 utan en värmare?
Och även om man får igång den, så måste slitaget vara stort!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1739
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av backe »

MarkusL skrev:
Motorvärmare och kupévärmare startas väl ihop på de flesta fossilbilar. Att ha bilen på tomgång för att kyla verkar ju helidiotiskt, inte minst olagligt på många ställen där tomgångskörning mer än en minut är förbjudet.
Det är klart att det är dumt, men rör det sig om några minuter så är det inte hela världen heller.

Jag har haft funktionen, inte använt det dock då en modern ac kyler bilen inom en minut, och under de 45 år jag levt så har inte största problemet varit att det är för varmt här i Sverige.

Vad gäller om det är olagligt är jag fel person att döma andra för, händer att jag kör för fort nån gång. Men de som alltid sköter sig 100% har såklart rätten att se ner på någon som tomgångskör några minuter.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Den står alltså på tomgång för att värma/kyla kupén? :lol:
Ja.

https://www.volvocars.com/mt/support/ma ... nditioning
http://volvo.custhelp.com/app/answers/d ... mote-start
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1739
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av backe »

martinot skrev:
BrooklynS skrev:
Den står alltså på tomgång för att värma/kyla kupén? :lol:
Ja.

https://www.volvocars.com/mt/support/ma ... nditioning
http://volvo.custhelp.com/app/answers/d ... mote-start

Man ställer det som en timer, tror det är intervall om 5 minuter med max 15 minuter om jag minns rätt.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av Esterox »

backe skrev:
martinot skrev:
BrooklynS skrev:
Den står alltså på tomgång för att värma/kyla kupén? :lol:
Ja.

https://www.volvocars.com/mt/support/ma ... nditioning
http://volvo.custhelp.com/app/answers/d ... mote-start

Man ställer det som en timer, tror det är intervall om 5 minuter med max 15 minuter om jag minns rätt.
Hybriderna kan ju dock kyla utan motor igång då det är elektrisk AC pump.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av Esterox »

Zalman3 skrev:
MarkusL skrev:
Motorvärmare och kupévärmare startas väl ihop på de flesta fossilbilar. Att ha bilen på tomgång för att kyla verkar ju helidiotiskt, inte minst olagligt på många ställen där tomgångskörning mer än en minut är förbjudet.
Pratade med en kompis som kör en BMW.
Han har en dieselvärmare som bara värmer kupén.

Och en elektrisk motorvärmare gick inte ens att installera!

Får man ens igång en dieselmotor i -30 utan en värmare?
Och även om man får igång den, så måste slitaget vara stort!
Du eller din kompis pratar nog goja. Inga problem att montera på någon BMW, däremot en doppvärmare är inte alltid ok. Block är okej men inte effektivt.

Klart det går fint att starta en modern Diesel i -30.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av markuswesterberg »

Som så ofta börjar tråden spåra lite, haha.

OK med alla om vi tar oss tillbaka till diskussion om faktisk "drivmedelskostnad”? :D

Många argument för att man inte ska belasta bilen till elen med nätavgifterna. Jag förstår alla resonemang liksom vad som är rätt bokföringsmässigt etc., men tycker ändå att konceptet att låta alla prytlar som nyttjar el dela på kostnaden blir mer "greppbart" och rätt för gemene man att räkna på. Annars är det som med mycket annat lätt att lura sig själv lite. Låta "huset" kosta mer att förse med el än bilen. Eller att rosta mackan skulle vara dyrare per kWh än att ladda bilen. Nåja, spelar mindre roll egentligen men eftersom nätavgiften som några påpekat är beroende av säkringsstorlekarna som i sin tur är beroende av hur mycket el man behöver till hus, bil, bastu etc. så blir det absolut ENKLAST att slå ut alla kostnader över allt. Men alla får tycka och resonera olika.

Sedan kommer vi tillbaka till detta med förbrukningen. Den är en springande punkt i det hela ändå. Det är stor skillnad i att räkna med 1,2 kWh/mil och 2,5kWh/mil. Vad är rätt och vad är fel? Finns inget rätt eller fel men återigen så tror jag att de flesta tror sig ha en mycket lägre förbrukning än vad man egentligen har, pga en rad omständigheter. Så, några olika test här vore nyttiga tror jag! För hela elbilsbranschen egentligen. Att lita på vad bilen säger att den förbrukar är som att lita på att alla människor och företag är rakt igenom goda, smarta och förnuftiga. Dumt, med andra ord.

Sen är det en grej till som jag bara vill lyfta även i denna tråd en gång till, som de flesta "nya" elbilsförare inte tänker på eller förstår, nämligen nedan:

(Låt mig nu bara ta lite siffror ur luften som säkert inte alls stämmer men som belyser min poäng på ett bra sätt.)

- En elbil har låt säga 75kWh ”energi” i ”tanken”.
- En fossilbil har låt säga 50 l bensin som motsvarar låt säga 300 kWh ”energi”.
- En kall vinterdag kör båda bilarna samma sträcka (låt säga 10 mil) och under denna sträcka åtgår det 20 kWh energi för att hålla 20 C i kupén. För båda bilarna.
- Låt säga att det för elbilen åtgick 20 kWh att köra de 10 milen
- Låt säga att för fossilbilen åtgick det bensin motsvarande 80 kWh energi att köra de 10 milen
- Vi ser nu att det totalt för elbilen åtgick 40 kWh att köra sträckan och hålla värme i kupén och att över hälften av ”förbrukningen” av energi åtgick till att hålla värmen i kupén. Det motsvarar en ökad förbrukning om 100% (!) jämfört med om vi hade kört en vacker vårdag i april med utetemp 20 C.
- Vi ser att fossilbilen gjorde av med 100 kWh på sträckan. Mycket mer än för elbilen. Men klimatanläggningen stod här bara för en ökad förbrukning av 20/80=25%.

Kontenta?

- Utetempen (eller andra typer av yttre påverkan) påverkar elbilens förbrukning i mycket större utsträckning än fossilbilen, mätt i procent eller om man så vill, mätt i hur många mil bilen kan rulla eller kWh bilen förbrukar/mil
- Elbilen drar fortfarande mycket mindre energi även vintertid (eller om du vill, en mycket varm dag då kupén måste kylas) än en fossilbil
- Elbilens tank innehåller mycket mindre energi än fossilbilens

(Och igen. Påhittade och säkert helt felaktiga siffror men ett resultat som visar min poäng på ett helt korrekt sätt.)

Och till sist, detta med laddförluster ska man heller inte negligera tycker jag. Gör man som sagt testet med att mäta strömmen ut från laddboxen under en period och stämmer av det mot faktiskt antal körda mil så får man ju med detta. Och allt annat också. Så om ingen annan har möjlighet, tid eller vill (vågar?) göra dessa tester så får jag försöka göra det själv helt enkelt. Får be elektrikern installera en separat mätare på nåt uttag och bara ladda där några veckor :D

Trevlig helg alla!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av LarsL »

Elbilen är väldigt effektiv och därför syns förluster i tydligare än för en avgasbil. En förbränningsmotor blir dessutom lite effektivare när den belastas hårdare.
markuswesterberg skrev:
(Låt mig nu bara ta lite siffror ur luften som säkert inte alls stämmer men som belyser min poäng på ett bra sätt.)

- En elbil har låt säga 75kWh ”energi” i ”tanken”.
- En fossilbil har låt säga 50 l bensin som motsvarar låt säga 300 kWh ”energi”.
- En kall vinterdag kör båda bilarna samma sträcka (låt säga 10 mil) och under denna sträcka åtgår det 20 kWh energi för att hålla 20 C i kupén. För båda bilarna.
- Låt säga att det för elbilen åtgick 20 kWh att köra de 10 milen
- Låt säga att för fossilbilen åtgick det bensin motsvarande 80 kWh energi att köra de 10 milen
...


Förstår att du dragit siffrorna ur en hatt men vill ändå påpeka att de är vansinnigt fel.

Värmaren i bilen har en max effekt på 6kW, tror det är så på Tesla Model 3 och vet att Leaf har den effekten. Om... OM, den skulle gå på max under hela sträckan så skulle förbrukningen i 100km/h bli 6 kWh. Men det är ju väldigt otroligt att värmen skulle gå på max hela tiden.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av heldiggrisen »

markuswesterberg skrev:
Som så ofta börjar tråden spåra lite, haha.

OK med alla om vi tar oss tillbaka till diskussion om faktisk "drivmedelskostnad”? :D

Många argument för att man inte ska belasta bilen till elen med nätavgifterna. Jag förstår alla resonemang liksom vad som är rätt bokföringsmässigt etc., men tycker ändå att konceptet att låta alla prytlar som nyttjar el dela på kostnaden blir mer "greppbart" och rätt för gemene man att räkna på. Annars är det som med mycket annat lätt att lura sig själv lite. Låta "huset" kosta mer att förse med el än bilen. Eller att rosta mackan skulle vara dyrare per kWh än att ladda bilen. Nåja, spelar mindre roll egentligen men eftersom nätavgiften som några påpekat är beroende av säkringsstorlekarna som i sin tur är beroende av hur mycket el man behöver till hus, bil, bastu etc. så blir det absolut ENKLAST att slå ut alla kostnader över allt. Men alla får tycka och resonera olika.

(...)
Trevlig helg alla!
På min faktura har jag 5 olika skatter och avgifter, några tycker jag ska ingå i faktisk "drivmedelskostnad”, och några inte, då mitt köp av elbil inte påverkar storleken på avgiften:

1. Elnätsabonnemang månadsavgift = 146,25kr
Tycker jag inte ska ingå, avgiften är oberoende om man har elbil eller ej, sen får man räkne in extrakostanden om man måste säkra upp huset för att ladda hemma, så den kostanden tycker jag man ska räkna in i faktisk "drivmedelskostnad”.
Jag har 16A huvudsäkring, och klarar mig på det även med elbil, så faktisk extrakostnad för elbil för min del blir 0.
Fast kostnad som ej påverkas av förbrukningen (så länge jag håller mig under 8000kWh p.a)

2.Elöverföring = 60,30 öre
Tycker jag ska ingå för kWh som är använt för laddning, variabel kostnad som beror på förbrukning.

3. Energiskatt = 44,13 öre
Tycker jag ska ingå för kWh som är använt för laddning, variabel kostnad som beror på förbrukning.

4. Elavtal årsavgift 360 kr, 31 dagar (augusti) = 30,58 kr
Tycker jag inte ska ingå, avgiften är oberoende om man har elbil eller ej.
Fast kostnad som ej påverkas av förbrukningen.

5. Moms på köpt el = 25%
Tycker jag ska ingå för kWh som är använt för laddning, variabel kostnad som beror på förbrukning.

Med en rörlig elpris på 48 öre kWh (ungefärlig pris augusti för min del, spotpris dygn), så tycker jag man ska räkna:
Elpris per kWh=48 öre
Moms =12 öre
Elöverföring= 60,30 öre
Energiskatt= 44,13 öre
Totalt för att ladda elbilen per kWh =164,43 öre + 10% laddförlust =~181öre

Trevlig helg till dig också :D
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Elbilen är väldigt effektiv och därför syns förluster i tydligare än för en avgasbil. En förbränningsmotor blir dessutom lite effektivare när den belastas hårdare.
markuswesterberg skrev:
(Låt mig nu bara ta lite siffror ur luften som säkert inte alls stämmer men som belyser min poäng på ett bra sätt.)

- En elbil har låt säga 75kWh ”energi” i ”tanken”.
- En fossilbil har låt säga 50 l bensin som motsvarar låt säga 300 kWh ”energi”.
- En kall vinterdag kör båda bilarna samma sträcka (låt säga 10 mil) och under denna sträcka åtgår det 20 kWh energi för att hålla 20 C i kupén. För båda bilarna.
- Låt säga att det för elbilen åtgick 20 kWh att köra de 10 milen
- Låt säga att för fossilbilen åtgick det bensin motsvarande 80 kWh energi att köra de 10 milen
...


Förstår att du dragit siffrorna ur en hatt men vill ändå påpeka att de är vansinnigt fel.

Värmaren i bilen har en max effekt på 6kW, tror det är så på Tesla Model 3 och vet att Leaf har den effekten. Om... OM, den skulle gå på max under hela sträckan så skulle förbrukningen i 100km/h bli 6 kWh. Men det är ju väldigt otroligt att värmen skulle gå på max hela tiden.
Ja, siffrorna är ju som sagt uppenbarligen tagna "ur luften", men slutsatsen att kupévärme vid låga temperaturer påverkar elbilens förbrukning mycket mer än fossilbilen är fortfarande korrekt.

Fossilbilens kostnad för att värma kupén vid låga temperaturer är ju i stort set noll eftersom det är överskottsvärme från den ineffektiva drivlinan som annars skulle användas för att värma upp resten av universum.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av Esterox »

markuswesterberg skrev:
Som så ofta börjar tråden spåra lite, haha.

OK med alla om vi tar oss tillbaka till diskussion om faktisk "drivmedelskostnad”? :D

Många argument för att man inte ska belasta bilen till elen med nätavgifterna. Jag förstår alla resonemang liksom vad som är rätt bokföringsmässigt etc., men tycker ändå att konceptet att låta alla prytlar som nyttjar el dela på kostnaden blir mer "greppbart" och rätt för gemene man att räkna på. Annars är det som med mycket annat lätt att lura sig själv lite. Låta "huset" kosta mer att förse med el än bilen. Eller att rosta mackan skulle vara dyrare per kWh än att ladda bilen. Nåja, spelar mindre roll egentligen men eftersom nätavgiften som några påpekat är beroende av säkringsstorlekarna som i sin tur är beroende av hur mycket el man behöver till hus, bil, bastu etc. så blir det absolut ENKLAST att slå ut alla kostnader över allt. Men alla får tycka och resonera olika.

Sedan kommer vi tillbaka till detta med förbrukningen. Den är en springande punkt i det hela ändå. Det är stor skillnad i att räkna med 1,2 kWh/mil och 2,5kWh/mil. Vad är rätt och vad är fel? Finns inget rätt eller fel men återigen så tror jag att de flesta tror sig ha en mycket lägre förbrukning än vad man egentligen har, pga en rad omständigheter. Så, några olika test här vore nyttiga tror jag! För hela elbilsbranschen egentligen. Att lita på vad bilen säger att den förbrukar är som att lita på att alla människor och företag är rakt igenom goda, smarta och förnuftiga. Dumt, med andra ord.

Sen är det en grej till som jag bara vill lyfta även i denna tråd en gång till, som de flesta "nya" elbilsförare inte tänker på eller förstår, nämligen nedan:

(Låt mig nu bara ta lite siffror ur luften som säkert inte alls stämmer men som belyser min poäng på ett bra sätt.)

- En elbil har låt säga 75kWh ”energi” i ”tanken”.
- En fossilbil har låt säga 50 l bensin som motsvarar låt säga 300 kWh ”energi”.
- En kall vinterdag kör båda bilarna samma sträcka (låt säga 10 mil) och under denna sträcka åtgår det 20 kWh energi för att hålla 20 C i kupén. För båda bilarna.
- Låt säga att det för elbilen åtgick 20 kWh att köra de 10 milen
- Låt säga att för fossilbilen åtgick det bensin motsvarande 80 kWh energi att köra de 10 milen
- Vi ser nu att det totalt för elbilen åtgick 40 kWh att köra sträckan och hålla värme i kupén och att över hälften av ”förbrukningen” av energi åtgick till att hålla värmen i kupén. Det motsvarar en ökad förbrukning om 100% (!) jämfört med om vi hade kört en vacker vårdag i april med utetemp 20 C.
- Vi ser att fossilbilen gjorde av med 100 kWh på sträckan. Mycket mer än för elbilen. Men klimatanläggningen stod här bara för en ökad förbrukning av 20/80=25%.

Kontenta?

- Utetempen (eller andra typer av yttre påverkan) påverkar elbilens förbrukning i mycket större utsträckning än fossilbilen, mätt i procent eller om man så vill, mätt i hur många mil bilen kan rulla eller kWh bilen förbrukar/mil
- Elbilen drar fortfarande mycket mindre energi även vintertid (eller om du vill, en mycket varm dag då kupén måste kylas) än en fossilbil
- Elbilens tank innehåller mycket mindre energi än fossilbilens

(Och igen. Påhittade och säkert helt felaktiga siffror men ett resultat som visar min poäng på ett helt korrekt sätt.)

Och till sist, detta med laddförluster ska man heller inte negligera tycker jag. Gör man som sagt testet med att mäta strömmen ut från laddboxen under en period och stämmer av det mot faktiskt antal körda mil så får man ju med detta. Och allt annat också. Så om ingen annan har möjlighet, tid eller vill (vågar?) göra dessa tester så får jag försöka göra det själv helt enkelt. Får be elektrikern installera en separat mätare på nåt uttag och bara ladda där några veckor :D

Trevlig helg alla!
Fast det som räknas i slutändan är kostnaden och inte kwh. Laddar man hemma kan vi konstatera att man åker billigt. Men närmar man sig 5kr eller över blir elbilen inprincip dyrare än en fossil som drar 0,5l/milen. I förbrukning då räknat. Sen kan vi kasta in service osv men då är vi tillbaka till vilka kostnader som skall ingå i ladda hemma fakturan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av martinot »

markuswesterberg skrev:

Som så ofta börjar tråden spåra lite, haha.

OK med alla om vi tar oss tillbaka till diskussion om faktisk "drivmedelskostnad”? :D

Många argument för att man inte ska belasta bilen till elen med nätavgifterna. Jag förstår alla resonemang liksom vad som är rätt bokföringsmässigt etc., men tycker ändå att konceptet att låta alla prytlar som nyttjar el dela på kostnaden blir mer "greppbart" och rätt för gemene man att räkna på. Annars är det som med mycket annat lätt att lura sig själv lite.
Bokföringsmässigt så har du nog rätt att man, om man var ett företag, kanske borde låta en del av elnätsavgiften, kostnadsfördelas och "internfaktureras" på elbilen, torktumlaren (något för dig att fördela ut på din budget och ditt konto för dina klädkostnader?), spisen, ungen (kanske att tänka på om du köper ny kraftig dubbel köksugn att du skall kostnadsfördela ut nätavgiften och räkna med klart dyrare matmåltider för familjen framgent?), tvättmaskinen (tänk på kostnadsfördelningen nästa gång du köper nya köksmattor som kan behöva tvättas!).

Men jag är så "egoistisk" att när jag överväger att skaffa elbil, så räknar jag bara på vilka ytterligare investeringar jag själv måste göra i just mitt fall. Räknar alltså på väldigt självcentrerat vad som lönar sig för just mig, i just mitt fall, och med just mitt hus.

I mitt fall så behövde jag inte utöka effektintaget till vårt hus, då jag laddar mest på natten (sällan vi har igång andra stora förbrukare då, förutom uppvärmning av poolen som går upp vid nattkylan).

Alltså jämförde jag bara vad just jag skulle behöva investera i för att köra elbil (som tex. laddbox hemma och extra laddsladd med trefashandske för att ladda hos kund.) Inte vad andra som du kanske hamnar på. Jag själv behövde *inte* utöka effektintaget till huset - alltså räknade jag inte heller med det.

Så självcentrerad är jag att jag, att om jag överväger att investera i en elbil, bara räknar för vad som gäller för just mig själv! :)

Du får dock gärna köra vidare med dina "internfaktureringar", och "kostnadsfördelningar", och andra bokföringstrix - trots att det gäller ditt privata hem! :D

Jag räknar på verkligheten, bara för mig.

Men nu spårar du själv ut lite... då detta inte har med *drivmedelskostnaden* att göra.

Så gärna något lite OT för mig (som ovan), men du skall nog inte klaga för mycket på att andra i tråden är OT.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 13 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Elbilen är väldigt effektiv och därför syns förluster i tydligare än för en avgasbil. En förbränningsmotor blir dessutom lite effektivare när den belastas hårdare.
Framför allt så slits förbränningsmotorer mycket mer mekaniskt än elmotorer, och tappar därmed en hel del både total effekt och även effektivitet med tiden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av martinot »

fth skrev:
LarsL skrev:
Ja, siffrorna är ju som sagt uppenbarligen tagna "ur luften", men slutsatsen att kupévärme vid låga temperaturer påverkar elbilens förbrukning mycket mer än fossilbilen är fortfarande korrekt.

Fossilbilens kostnad för att värma kupén vid låga temperaturer är ju i stort set noll eftersom det är överskottsvärme från den ineffektiva drivlinan som annars skulle användas för att värma upp resten av universum.
Helt riktigt. Att värma en ICE-bil är i princip gratis på vintern. Man använder den värme som annars går helt till spillo.

Enda undantaget är när det är under nollan på natten och rutorna är nerisade. Då brukar jag starta våran diesel en 20 min innan jag/vi skall iväg för att får bort all frost på rutorna, och slippa hoppa in i en kall bil.

Men annars så är ju uppvärmning av kupé i en elbil en stor extra förbrukare när det är riktigt kallt.

Där är ju det en klar fördel för elbil i Kalifornien och andra lite varmare ställen. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Enda undantaget är när det är under nollan på natten och rutorna är nerisade. Då brukar jag starta våran diesel en 20 min innan jag/vi skall iväg för att får bort all frost på rutorna, och slippa hoppa in i en kall bil.
Rätt ordentligt olagligt i de flesta kommuner i Sverige.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
martinot skrev:
Enda undantaget är när det är under nollan på natten och rutorna är nerisade. Då brukar jag starta våran diesel en 20 min innan jag/vi skall iväg för att får bort all frost på rutorna, och slippa hoppa in i en kall bil.
Rätt ordentligt olagligt i de flesta kommuner i Sverige.
Bor utanför stadskärna. Rätt vanligt bland grannar, och är knappast ensam om det. Ser inte det som något större problem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
LarsL skrev:
martinot skrev:
Enda undantaget är när det är under nollan på natten och rutorna är nerisade. Då brukar jag starta våran diesel en 20 min innan jag/vi skall iväg för att får bort all frost på rutorna, och slippa hoppa in i en kall bil.
Rätt ordentligt olagligt i de flesta kommuner i Sverige.
Bor utanför stadskärna. Rätt vanligt bland grannar, och är knappast ensam om det. Ser inte det som något större problem.
Varierar mellan kommuner.
Skriv svar