Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inläggav Teslaägare 12man » 03 nov 2020 18:28

Troligen originalet till electrive artikeln ovan, detta verkar vara i klass med vattenfalls nuon köp i smartness

https://www.daimler.com/company/news/fu ... volvo.html
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare

Referralkod: hanjo2756

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 22 nov 2020 15:58

Citat från ett forum av en person på insidan.
"Nu tre år senare är fossilmotorns död i princip planlagd av VD"

Elektrifieringen ökar ju som bekant exponentiellt och exponenten har de senaste åren också ökat i sig i de flesta länder.

Men den exponentiella utvecklingen i tankemönster i ledningsrummen har haft en exponent bortom alla tidigare skiften.

Personligen har jag bevittnat ett sådant dramatiskt skifte.

När jag våren 2017 var på Scania buss i Södertälje som inhyrd projektledare så pågick elektrifiering lite sådär i halvfart. Man hade en order på tre första elbussar till Östersund. Som nu rullar där. Men intresset generellt inom Scania var ganska svalt. Det sköttes ganska styvmoderligt. Jag som hade byggt elbussar och sett dem i drift och hade förstått att skiftet var här var i stort sett ensam om insikten. Ja, ja det är säkert bra, och så pratade man vidare om sina oändliga dieselvarianter.

På hösten, när mitt uppdrag var slut, var man på elbussfronten plötsligt klarvaken och de nya buden trumfade varandra. Emellertid ser jag nu i efterhand att dessa planer inte realiserades. Jag tror i o f s att man anammade en skynda långsamt strategi istället, vilket nog var klokt på sikt.

Nu tre år senare är fossilmotorns död i princip planlagd av VD och eget battericenter skall anläggas.

Det är exponentiell utveckling i tanke och inställning det. När det set ut så här i den mer trögrörliga tungfordonsbranschen så kan man ju knappt föreställa sig utvecklingen i styrelserummen hos personbilsföretagen.

Man ser framför sig hur de gått från elektrifieringsförnekelse via mildhybrid via elhybrid och laddhybrid till elbil på fem ledningsmöten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav Off Grid Byggaren » 22 nov 2020 22:23

Sedan gäller det att få kunderna att köpa dessa ellastbilar.

Många åkerier har väldigt pressad ekonomi.

Kommer nog ta sin tid med övergång till eldrift.

Finns ju ingen laddinfrastruktur alls för detta ännu.
Off Grid Byggaren

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 23 nov 2020 00:02

Off Grid Byggaren skrev:Sedan gäller det att få kunderna att köpa dessa ellastbilar.

Många åkerier har väldigt pressad ekonomi.

Kommer nog ta sin tid med övergång till eldrift.

Finns ju ingen laddinfrastruktur alls för detta ännu.

Jag tror att lokala transporter på under 300km snabbt kommer att ställas om till eldrift. Och det är inga problem att ladda dessa fordon över natten.
63A 3-fas ger ca 44kW i timmen.
10 timmar ger 440kWh.

Umeå kommun har ju på personbilssidan i praktiken ställt om till laddbara fordon med max 70g CO2 per km kravet.
Kan tänka mig att de snart klubbar ett liknade krav även för tunga fordon.

Och till skillnad från personbilssidan så styr ekonomin mycket hårdare för kommersiella transporter.

När ellastbilen går att köra billigare än en diesellastbil, då sker förändringen snabbt.

Dessutom sker en snabb digitalisering.
Samordnade transporter blir ett krav.

Samordnad varudistribution.

Siffror som talar
• Mer än en halvering av koldioxidutsläpp gentemot tidigare
• Verksamheterna skickade 58 000 order till leverantörer. Detta motsvarar över 100 000 kolli fördelade på livsmedel och övriga varor
• Närmare 400 kommunala leveransplatser tog tillsammans emot 21 000 inleveranser
• Sammanlagd varuvolym på 4 200 000 kg
• Vi har idag cirka 40 leverantörer
• Vi har lyckats minska antalet transporter med 65 procent tack vare samordningen

https://www.halmstad.se/kommunpolitik/k ... .1285.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Föregående

Återgå till Elektriska Fordon