wheels skrev:Gör man en liten division mellan användbara kWh och uppgiven sträcka så har den väldigt låg förbrukning. Körde min Kona under 140wh/km blandat med Nexendäck. Skall bli kul att se i sommar vad den klarar med mina nya e-primacy däck
Mercedes EQB får 110kWh batteri
Moderator: Redaktion
Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri
Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri
Undra hur Mercedes skall namnge eldriven C-klass sedan/hgv, E-klass SUV etc.
Mycket bokstavsgymnastik blir det.
Mycket bokstavsgymnastik blir det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri
Konverterad avgasbil år 2021 är för dåligt.Zalman3 skrev:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri
Blir ett bryskt uppvaknande för dom som tyckte att det räcker väl med att slänga in en elmotor i ett fossilchassie så löser det sig.taliz skrev:Konverterad avgasbil år 2021 är för dåligt.Zalman3 skrev:
BMW och Mercedes halvhjärtade satsningar där man helgarderar med samma chassie oavsett drivlina håller inte.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri
Låter ju grymt!
…men återigen… EQA som är byggd på samma plattform är ju en riktig flopp. Pga batteriet så har man höjt golvet tokhögt och gjort baksätet helt osittbart om man är längre än 140 cm. Dessutom har fjädringen och hjulupphängningarnas bussningar fått styvas upp ngt fruktansvärt pga batterivikten vilket gjort bilen stenhård, bullrig samt svajig och nickig i längsled. Varför skulle B-klassderivatet bli annorlunda (dessutom vad väger 110 kw!?)? Det går inte att smärtfritt göra om en fossilbil till elbil. Dessutom är bilarna svindyra eftersom de har en stjärna i fronten (tyvärr inte längre på huven).
Bara för att jag eldat upp mig - varför släpper de en sån skitbil som EQA - en så tydlig kompromiss- när de kör med sin slogan ”The best or nothing!” - ”Das beste oder nichts!” Kanske bättre då med nichts
…men återigen… EQA som är byggd på samma plattform är ju en riktig flopp. Pga batteriet så har man höjt golvet tokhögt och gjort baksätet helt osittbart om man är längre än 140 cm. Dessutom har fjädringen och hjulupphängningarnas bussningar fått styvas upp ngt fruktansvärt pga batterivikten vilket gjort bilen stenhård, bullrig samt svajig och nickig i längsled. Varför skulle B-klassderivatet bli annorlunda (dessutom vad väger 110 kw!?)? Det går inte att smärtfritt göra om en fossilbil till elbil. Dessutom är bilarna svindyra eftersom de har en stjärna i fronten (tyvärr inte längre på huven).
Bara för att jag eldat upp mig - varför släpper de en sån skitbil som EQA - en så tydlig kompromiss- när de kör med sin slogan ”The best or nothing!” - ”Das beste oder nichts!” Kanske bättre då med nichts
Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri
https://www.elektroauto-news.net/2021/m ... produktionMercedes-Benz EQB i produktion med omedelbar verkan.
Mercedes-Benz har startat produktionen av den kompakta elektriska EQB:n: den första EQB:n rullade av löpande band vid den ungerska fabriken i Kecskemét för några dagar sedan. Här producerar Daimler för världsmarknaden. EQB-modeller för den lokala marknaden monteras i en annan produktionsanläggning i Kina. Efter EQA är EQB den andra helt eldrivna kompaktbilen från Mercedes-EQ. Samtidigt blir det det första rent eldrivna produktionsfordonet från den ungerska fabriken i Kecskemét. Fordonen för Kina tillverkas i Peking. Sortimentet inkluderar initialt EQB 300 4MATIC med 168 kW och EQB 350 4MATIC med 215 kW. Enligt tillverkaren är räckvidden enligt WLTP vardera 419 kilometer. En framhjulsdrift och en extra lång räckvidd är också planerad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri
Rubriken borde nog ändras?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... cedes-eqb/
Prislistan för EQB börjar på 592 900 kronor för EQB 300 4Matic med 228 hästkrafter och fyrhjulsdrift i så kallat SE-utförande, som innefattar bland annat förarassistanssystem, backkamera och helljusassistent.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri
42 mil på 66 kWh är grymt bra, tänk den med 95 kWh då skulle jag nog överväga ett byte, innan jag fått min bil…
27,8 kWp solceller
Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri
Den är inte godkänd för drag, hur kan det ens vara möjligt! Vill MB ens sälja några elbilar?
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri
De vill väl låtsas som de vill... som så många andra tidigare genom historien. Man kan säga att man gör något till de som vill höra det. Man kan också viska till de som inte vill att "vi bara låtsas, vi kan ju inte leverera".Dodde skrev:Den är inte godkänd för drag, hur kan det ens vara möjligt! Vill MB ens sälja några elbilar?
Japp. lite elakt, men de är för långsamma och/eller vill helst inte. Då blir det pannkaka.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri
Kanske dags att ändra titel på denna tråd. Blev ju inte direkt 110kWh
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri
Som om drag är så viktigt...Dodde skrev:Den är inte godkänd för drag, hur kan det ens vara möjligt! Vill MB ens sälja några elbilar?
Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri
RagWal skrev:De vill väl låtsas som de vill... som så många andra tidigare genom historien. Man kan säga att man gör något till de som vill höra det. Man kan också viska till de som inte vill att "vi bara låtsas, vi kan ju inte leverera".Dodde skrev:Den är inte godkänd för drag, hur kan det ens vara möjligt! Vill MB ens sälja några elbilar?
Japp. lite elakt, men de är för långsamma och/eller vill helst inte. Då blir det pannkaka.
Är väl ett jävla gnäll på en fin bil och ett till synes gott försök. Väldigt många struntar i om bilen har dragkrok.
Den här negativa attityden mot de etablerade märkena (och särskilt de tyska) är rejält tröttsam. Det är som att många _vill_ att våra finaste och bästa bilmärken ska gå under och ersättas av asiatiskt och amerikanskt...
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri
Det är väl för min del en rejäl dos besvikelse bara. Jag tror inte man har tid att lägga energi på dieseshcabraken. Tysk ingenjörskonst är det nog inget större fel på men om man fortsatt gör rätt omfattande satsningar på annat än BEV så anser jag att man gör fel och riskerar att bli en nischtillverkare. En sak hade ju varit att man "livstidsförlängde" lite lagom på oljebrännarna för mer konservativa köpare men så uppfattar inte jag det.MWall skrev:RagWal skrev:De vill väl låtsas som de vill... som så många andra tidigare genom historien. Man kan säga att man gör något till de som vill höra det. Man kan också viska till de som inte vill att "vi bara låtsas, vi kan ju inte leverera".Dodde skrev:Den är inte godkänd för drag, hur kan det ens vara möjligt! Vill MB ens sälja några elbilar?
Japp. lite elakt, men de är för långsamma och/eller vill helst inte. Då blir det pannkaka.
Är väl ett jävla gnäll på en fin bil och ett till synes gott försök. Väldigt många struntar i om bilen har dragkrok.
Den här negativa attityden mot de etablerade märkena (och särskilt de tyska) är rejält tröttsam. Det är som att många _vill_ att våra finaste och bästa bilmärken ska gå under och ersättas av asiatiskt och amerikanskt...
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 25 nov 2021 15:27
Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri
Folk verkar inte förstå att ju bättre konkurrensen blir ju bättre blir Tesla (och alla andra tillverkare).MWall skrev:Är väl ett jävla gnäll på en fin bil och ett till synes gott försök. Väldigt många struntar i om bilen har dragkrok.
Den här negativa attityden mot de etablerade märkena (och särskilt de tyska) är rejält tröttsam. Det är som att många _vill_ att våra finaste och bästa bilmärken ska gå under och ersättas av asiatiskt och amerikanskt...
Att de stora märken går all in på EV är ju ett bra betyg för Tesla då de nu inser att de inte kan stå och titta på.
Tesla Model 3 Performance - 2021