Model 3 är ju helt avskalad. Polestar 2 har ju lite mer utrustning i kupén. Det syns ju typ att det måste väga lite mer än när man tagit bort allt.wannabee skrev:martinot skrev:Det stämmer. CMA-plattformen har aldrig tagits fram från början att vara för en BEV. Det är en ren efterhandslösning och efterhandskonstruktion.wannabee skrev:Det verkar inte stämma, det är ju en gemensam plattform som även typ hybrider byggs påjoel80 skrev:Den är byggs som enbart elbil.wannabee skrev:Hur långt kommer man med bilen? I Norge ska de ha sagt 40 mil, men sen ändrat sig till 27 mil?
https://www.vibilagare.se/nyheter/kort- ... mpensation
Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.
Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polestar_2
https://www.expressen.se/motor/har-ar-v ... tform-cma/
Därför har jag fattat det som att den väger onödigt mycket jämförts med om den utvecklats enbart som elbil. (Tesla lär ju inte ha utvecklat något med hänsyn till nån hybrid version)
Med tanke på att CMA och XC40 (som PS2 är närmast) som sagt aldrig varit konstruerade och optimerade för att vara rena BEV, så tycker jag att de ändå gjort ett ganska bra jobb med PS2 under de omständigheterna.
Här skriver de att den väger 200kg mer än model 3, men det är väl inte skrivet i går.. tror det är mer 100kg för mycket?
http://www.gronabilister.se/tester/bila ... polestar-2
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Re: Polestar 2
Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.Maw skrev:Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7574
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Polestar 2
Det är väl inte självklart att en bil som är konstruerad för att vara ICE, HEV, PHEV och EV har bättre krocksäkerhet än en som är konstruerad som EV only?Dexter skrev:Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.Maw skrev:Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 5448
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Polestar 2
Som jag förstår det så fick Tesla Model 3 bästa resultatet någonsin i Euro NCAP.Dexter skrev:Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.Maw skrev:Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
.../ När det gäller säkerhet har Volvo alltid varit ett toppnamn, men nu får märket maka på sig. Tesla Model 3 överglänste allt motstånd i Euro NCAP:s senaste krocktest. /...
Källa: https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-fa ... et-6964029
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Polestar 2
Det går inte att jämföra EURONCAP resultat från två olika år för att rakt av försöka bestämma vilken av två bilar som är säkrast.SwedishAdvocate skrev:Som jag förstår det så fick Tesla Model 3 bästa resultatet någonsin i Euro NCAP.Dexter skrev:Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.Maw skrev:Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?.../ När det gäller säkerhet har Volvo alltid varit ett toppnamn, men nu får märket maka på sig. Tesla Model 3 överglänste allt motstånd i Euro NCAP:s senaste krocktest. /...
Källa: https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-fa ... et-6964029
Polestar2 har t.ex. mittmonterad airbag vilket skyddar vid två passagerare i framsätet vid sidokollision. Det var något man inte testade i Model3 eftersom det inte var en del av testet 2019. Man kan bara konstatera att både Polestar2 och Tesla Model3 är två mycket säkra bilar som förtjänar 5 stjärnor.
Re: Polestar 2
Tycker M3 och P2 är ganska lika. M3 skyddar passagerarna bättre medan P2 skyddar fotgängare bättre.(marginellt tycker jag.
Detta hittade jag på EURO NCAP.
Detta hittade jag på EURO NCAP.
Re: Polestar 2
Som sagt, occupant interaction…lawe skrev:Bägge har fina resultat, men visst har testet förändrats sedan 2019?
Re: Polestar 2
Ja säkert förbättrar de löpande säkerheten på bilarna.lawe skrev:Bägge har fina resultat, men visst har testet förändrats sedan 2019?
Fantastiskt snygg den där P2 tycker jag som är gammal volvo nörd.
Re: Polestar 2
Nu kan Polestar 2-ägarna titta på film i bilen
https://www.vibilagare.se/nyheter/nu-ka ... lm-i-bilen
https://www.vibilagare.se/nyheter/nu-ka ... lm-i-bilen
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Appropå det.martinot skrev:Nu kan Polestar 2-ägarna titta på film i bilen
https://www.vibilagare.se/nyheter/nu-ka ... lm-i-bilen
Var det inte en ICE-biltillverkare som höll på att göra en "dual view"-ish skärm där föraren ser typ navigatorn, medans passageraren kunde sitta och titta på annat, och båda använde samma skärm?
Re: Polestar 2
https://www.gadgetreview.com/mercedes-s ... two-imagesGargamel skrev:Appropå det.martinot skrev:Nu kan Polestar 2-ägarna titta på film i bilen
https://www.vibilagare.se/nyheter/nu-ka ... lm-i-bilen
Var det inte en ICE-biltillverkare som höll på att göra en "dual view"-ish skärm där föraren ser typ navigatorn, medans passageraren kunde sitta och titta på annat, och båda använde samma skärm?
Re: Polestar 2
Säkert är det så, PS2 är enbart konstruerad som EV, är inte TM3 också det?mikebike skrev:Det är väl inte självklart att en bil som är konstruerad för att vara ICE, HEV, PHEV och EV har bättre krocksäkerhet än en som är konstruerad som EV only?Dexter skrev:Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.Maw skrev:Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Re: Polestar 2
Nja P2 har ICE bottenplatta CMA tror jag den heter med kardantunnel där bak mellan baksätena.Maw skrev:Säkert är det så, PS2 är enbart konstruerad som EV, är inte TM3 också det?mikebike skrev:Det är väl inte självklart att en bil som är konstruerad för att vara ICE, HEV, PHEV och EV har bättre krocksäkerhet än en som är konstruerad som EV only?Dexter skrev:Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.Maw skrev:Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Som sen anpassats till eldrift.
Finns inget sånt på M3 den är byggd som EV från början.
Men P2 tycker jag är den bäst ombyggda.
En av mina favoriter.
Re: Polestar 2
Är det någon som vet vad det är för leverantör till motorerna på P2?
Siemens eller Bosch kanske?
Jag har för mig att C30 elbilen var i samarbete med siemens för några år sedan.
Jag har inte lyckats hitta något på det ännu.
Siemens eller Bosch kanske?
Jag har för mig att C30 elbilen var i samarbete med siemens för några år sedan.
Jag har inte lyckats hitta något på det ännu.
Re: Polestar 2
Det stämmer.Dexter skrev:Nja P2 har ICE bottenplatta CMA tror jag den heter med kardantunnel där bak mellan baksätena.Maw skrev:Säkert är det så, PS2 är enbart konstruerad som EV, är inte TM3 också det?mikebike skrev:Det är väl inte självklart att en bil som är konstruerad för att vara ICE, HEV, PHEV och EV har bättre krocksäkerhet än en som är konstruerad som EV only?Dexter skrev:Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.Maw skrev:Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Som sen anpassats till eldrift.
Finns inget sånt på M3 den är byggd som EV från början.
Men P2 tycker jag är den bäst ombyggda.
En av mina favoriter.
CMA-plattformen har aldrig tagits fram från början att vara för en BEV. Det är en ren efterhandslösning och efterhandskonstruktion med den rena eldriften i PS2 och XC40 Recharge (de bägge bygger mer eller mindre på en XC40 där de försökt att placera batterier lite var som de fått plats med de, som tex. i den överblivna kardantunneln, mm).
Jo, jag tycker också de lyckats väl. Speciellt just med tanke på att plattformen just inte är konstruerad från början för detta ändamålet.
Absolut en av de bättre "konverteringsprojekten" från huvudsakligen ICE till ren eldrift.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Kris Rifa gjorde ett motorvägstest häromdagen och kom 26 mil på 80%, alltså ca 32 mil i räckvidd. Temperaturen var 6-10 grader. Inte superbra tycker jag med tanke på konkurrensen som börjar kommaHelectriC skrev:27mil är kraftigt underdrivet, jag klarade 30mil i sträng vinterkyla, med takbox och full pakning og hela familjen i bilen på väg upp (dvs altitud) på fjället (i Norge, så hastigheterna är lägre generellt sett). Då har jag också 20" fälgar som gör det sämre. Om sommaren med mer normal temp och utan takbox, så är jag ganska säker på att 40mil ska gå helt fint. Dock inte på motorväg i 150.wannabee skrev:Hur långt kommer man med bilen? I Norge ska de ha sagt 40 mil, men sen ändrat sig till 27 mil?
https://www.vibilagare.se/nyheter/kort- ... mpensation
Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.
Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Re: Polestar 2
Jag tycker det är helt okej. Med lite varmare temperatur kan man räkna med +35 mil då... på motorväg. Det är inte illa.
Enda gången jag skulle kunna tänka mig lite mer är då man kör husvagn. Men å andra sidan har vi sällan bråttom då.
Enda gången jag skulle kunna tänka mig lite mer är då man kör husvagn. Men å andra sidan har vi sällan bråttom då.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Ja, jag skulle kunna acceptera det då jag sällan kör så långt. Problemet vid långresor är att sweet spot för batteriet är mellan 10-80% så ska man köra så långt att det involverar flera laddningar kommer man bara runt 22 mil mellan laddningarna. Och det är förutsatt att laddarna sitter på rätt avstånd.joel80 skrev:Jag tycker det är helt okej. Med lite varmare temperatur kan man räkna med +35 mil då... på motorväg. Det är inte illa.
Enda gången jag skulle kunna tänka mig lite mer är då man kör husvagn. Men å andra sidan har vi sällan bråttom då.
Re: Polestar 2
Ja, teknikplattformen som används till ps2 är framtagen för både fossil och eldrift men ps2 har aldrig konstruerats för annat än ren eldrift vad jag vet.Dexter skrev:Nja P2 har ICE bottenplatta CMA tror jag den heter med kardantunnel där bak mellan baksätena.Maw skrev:Säkert är det så, PS2 är enbart konstruerad som EV, är inte TM3 också det?mikebike skrev:Det är väl inte självklart att en bil som är konstruerad för att vara ICE, HEV, PHEV och EV har bättre krocksäkerhet än en som är konstruerad som EV only?Dexter skrev:Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.Maw skrev:Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Som sen anpassats till eldrift.
Finns inget sånt på M3 den är byggd som EV från början.
Men P2 tycker jag är den bäst ombyggda.
En av mina favoriter.
Om "kardantunneln" på ps2 impliceras av teknikplattformen eller om de valt den lösningen ändå för bättre vridstyvhet och mer plats för fötterna på ytterplatserna kan nog bara en konstruktör från Volvo eller Polestar svara på. Det finns ju "kardantunnel" på de flesta bilar även om den tekniska plattformen inte är gjord för en kardan.
Det måste väl vara självklart att en "kardantunnel" gör bilens kaross styvare och mer hållbar samtidigt som det är mer användarvänligt med platt golv.
Re: Polestar 2
Kris släppte en ny video igår där han fick fram drygt 46 mils räckvidd vid 80 km/h och drygt 35 mil vid 110 km/h. Inte lysande men ganska braAnderzzon skrev:Kris Rifa gjorde ett motorvägstest häromdagen och kom 26 mil på 80%, alltså ca 32 mil i räckvidd. Temperaturen var 6-10 grader. Inte superbra tycker jag med tanke på konkurrensen som börjar kommaHelectriC skrev:27mil är kraftigt underdrivet, jag klarade 30mil i sträng vinterkyla, med takbox och full pakning og hela familjen i bilen på väg upp (dvs altitud) på fjället (i Norge, så hastigheterna är lägre generellt sett). Då har jag också 20" fälgar som gör det sämre. Om sommaren med mer normal temp och utan takbox, så är jag ganska säker på att 40mil ska gå helt fint. Dock inte på motorväg i 150.wannabee skrev:Hur långt kommer man med bilen? I Norge ska de ha sagt 40 mil, men sen ändrat sig till 27 mil?
https://www.vibilagare.se/nyheter/kort- ... mpensation
Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.
Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
En viktig orsak till lite sämre förbrukning är väl att båda motorerna har permanenta magneter. Finns det någon fördel med det körmässigt? Är det ungefär som permanent fyrhjulsdrift vs Haldex?
Viktmässigt är den ungefär som en id4 gtx så den är inte supertung. Id4 gtx har å andra sidan bara 10 km längre wltp trots 4 kwh större batteri men id4 är å andra sidan några cm högre.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
De kommer från Siemens. Såg någon artikel om hur "internationell" Polestar 2 är. Där räknade man upp var olika saker kom ifrån, infotainment från USA så klart.Dexter skrev:Är det någon som vet vad det är för leverantör till motorerna på P2?
Siemens eller Bosch kanske?
Jag har för mig att C30 elbilen var i samarbete med siemens för några år sedan.
Jag har inte lyckats hitta något på det ännu.
Man håller dock på att utveckla egna motorer så framtida Volvo och Polestar lär få egenutvecklade motorer.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... ilsmotorer
Re: Polestar 2
Varför så högt som 10%? Har man en ok kalibrerad BMS så kan man ju lita på den. Ser inget problem med att ha 3% som målsättning eller åtminstone 5%.Anderzzon skrev:Ja, jag skulle kunna acceptera det då jag sällan kör så långt. Problemet vid långresor är att sweet spot för batteriet är mellan 10-80% så ska man köra så långt att det involverar flera laddningar kommer man bara runt 22 mil mellan laddningarna. Och det är förutsatt att laddarna sitter på rätt avstånd.joel80 skrev:Jag tycker det är helt okej. Med lite varmare temperatur kan man räkna med +35 mil då... på motorväg. Det är inte illa.
Enda gången jag skulle kunna tänka mig lite mer är då man kör husvagn. Men å andra sidan har vi sällan bråttom då.
Visst laddningen går inte superfort 3-10%, men tror iaf den generellt går snabbare än 80-87%.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021