Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Honda e

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Honda e

Inläggav Teslaägare Legato » 09 maj 2021 12:26

MWall skrev:
mati skrev:Hur kan man inte gilla Hondans design? En gulligare bil hittar man väl inte någonstans? Jag hoppas verkligen att den i framtiden kommer med trefasladdnig och mer räckvidd, så att den blir mer användbar.

Ja precis. Det är väl inget fel på den. Bara det att i3 är en bättre bil. ;) Köper man en med räckviddsförlängare så slipper man även snabbladda de få ggr man tar en sån bil på en längre tripp. Eller som vi gör. Lånar ibland ut den till min frus lillasyster med sambo som bor i lght mitt i Uppsala och som saknar laddmöjlighet.

En bättre bil? Har du ens kört en Honda E?

Men ja, om man gillar fossildrift så ska man absolut välja en i3a med bensinmotor.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Brilliantsvart Audi e-tron Proline 55 quattro 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Referralkod: bo2814

Inläggav Teslaägare MWall » 09 maj 2021 12:42

Legato skrev:
MWall skrev:
mati skrev:Hur kan man inte gilla Hondans design? En gulligare bil hittar man väl inte någonstans? Jag hoppas verkligen att den i framtiden kommer med trefasladdnig och mer räckvidd, så att den blir mer användbar.

Ja precis. Det är väl inget fel på den. Bara det att i3 är en bättre bil. ;) Köper man en med räckviddsförlängare så slipper man även snabbladda de få ggr man tar en sån bil på en längre tripp. Eller som vi gör. Lånar ibland ut den till min frus lillasyster med sambo som bor i lght mitt i Uppsala och som saknar laddmöjlighet.

Men ja, om man gillar fossildrift så ska man absolut välja en i3a med bensinmotor.

Haha. :lol:

Ja, i3 är rymligare. Vi får lätt plats två vuxna, två barn och en labrador. Den är även byggd med en monocoque i kolfiber. Paneler är i plast. Det gör att den bara väger 1200-1300 kg istället för Hondans 1500 kg.

Dessutom har den en numera mycket väl fungerande app och trefasladdning. Och som sagt den genialiska räckviddsförlängaren. De ca 10 liter bensin vi förbrukar per år har jag inget dåligt samvete för. Nackdelarna med växlar, seg gasrespons osv slipper man ju.

Som bonus är det bara service vartannat år. Eller var 3000 mil.

Jag tycker i3:ans formgivning är tidlös. Den har ett eget uttryck och är inte bara en halvtrött retro-design som Hondan. ;)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 09 maj 2021 12:45

MWall skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:

Haha. :lol:

Ja, i3 är rymligare. Vi får lätt plats två vuxna, två barn och en labrador. Den är även byggd med en monocoque i kolfiber. Paneler är i plast. Det gör att den bara väger 1200-1300 kg istället för Hondans 1500 kg.

Dessutom har den en numera mycket väl fungerande app och trefasladdning. Och som sagt den genialiska räckviddsförlängaren. De ca 10 liter bensin vi förbrukar per år har jag inget dåligt samvete för. Nackdelarna med växlar, seg gasrespons osv slipper man ju.

Som bonus är det bara service vartannat år. Eller var 3000 mil.

Jag tycker i3:ans formgivning är tidlös. Den har ett eget uttryck och är inte bara en halvtrött retro-design som Hondan. ;)

Det var ett väldigt långt svar utan något svar alls. Har du ens kört Honda E?

Men som sagt, tycker man en fossilmotor är "genialisk" så är i3an såklart det bästa valet. För mig är det helt ointressant med hybrider.
SÅLD - Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Anonymous FTW » 09 maj 2021 12:56

Hertsh skrev:Jag har idag en Tesla Model X som familjebil och en BMW i3S som andrabil. Det är dags att göra sig av med BMW'N. Funderar på vilken bil som vore bäst som andrabil i dagens utbud. Den används bara i stan och kortare sträckor. Det är tkorning av barn till träning och kontoret för min fru (när det blir återgång till kontor igen).

Nu till min fråga. Jag är sugen på en Honda e som denna andrabil. Den verkar pigg, glad, bra och jag har förtroende för Hondas service (till skillnad från VW). Någon som har en Honda e, eller som har annan erfarenhet att dela med sig av?

Om ni är ute efter en fräck bil som andrabil så tycker jag att Opel Mokka-e ser läcker ut. Dacia Spring ser helt okej ut tycker jag men frågan är hur den är i övrigt.
Anonymous FTW

Inläggav Teslaägare MWall » 09 maj 2021 13:11

Legato skrev:Det var ett väldigt långt svar utan något svar alls. Har du ens kört Honda E?

Men som sagt, tycker man en fossilmotor är "genialisk" så är i3an såklart det bästa valet. För mig är det helt ointressant med hybrider.

Nej jag har inte kört nån Honda E eftersom den är för liten och tydligen dessutom saknar både trefasladdning och fungerande app. Den håller inte måttet som jag ser det. Möjligt att den är jättekul att köra men vad spelar det för roll när den har så stora brister i övrigt?

Vi får väl komma överens om att vi inte är överens helt enkelt...

Och ja, att fylla på med 10 nya mil på några minuter på vilken mack som helst ger en trygghet. Inga appar, brickor, laddköer, trasiga laddare osv att bry sig om. Tycker man att den är ett problem är det bara ideologiska orsaker bakom.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Alfa » 09 maj 2021 15:51

Hondan verkar väldigt trevlig. Är det någon som jämfört den med Fiat 500e och kan säga vad som är plus och minus med respektive modell?
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 09 maj 2021 18:45

Alfa skrev:Hondan verkar väldigt trevlig. Är det någon som jämfört den med Fiat 500e och kan säga vad som är plus och minus med respektive modell?

Nope! Den verkar vara ett kul alternativ också, men den fanns inte än när jag beställde min Honda.
SÅLD - Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 09 maj 2021 18:55

MWall skrev:
Legato skrev:Det var ett väldigt långt svar utan något svar alls. Har du ens kört Honda E?

Nej jag har inte kört nån Honda E eftersom den är för liten och tydligen dessutom saknar både trefasladdning och fungerande app. Den håller inte måttet som jag ser det. Möjligt att den är jättekul att köra men vad spelar det för roll när den har så stora brister i övrigt?

Och ja, att fylla på med 10 nya mil på några minuter på vilken mack som helst ger en trygghet. Inga appar, brickor, laddköer, trasiga laddare osv att bry sig om. Tycker man att den är ett problem är det bara ideologiska orsaker bakom.

Du tycker inte det är märkligt att utse en "bättre bil" mellan två bilar när du helt saknar erfarenhet av den ena av dem?

Vad som är en "bättre bil" är ju helt beroende av personliga preferenser. Återigen, tycker man om fossilmotorer så är givetvis Honda E chanslös mot en I3 Rex... Och nej, för mig har det inga "ideologiska orsaker" att jag inte vill ha en fossilmotor. Det sista jag skulle vilja ha är ytterligare mekaniska delar som kan gå sönder och ska servas och som dessutom adderar vikt men tillför exakt noll nytta för min egen del. Uppenbarligen tyckte marknaden att lösningen var allt annat än "genialisk" eftersom ingen annan tillverkare härmat tekniken. Jag kan förstå tanken för länge sedan när I3an designades, men idag med långt billigare batterier och mycket bättre tillgång till laddare så är det i mina ögon helt överflödigt.

Gällande BMW-appen så kör ju tydligen TS en I3 och tycker appen är dålig, medan du anser att den är i det närmaste perfekt så uppenbarligen finns det vitt skilda åsikter även om den.
SÅLD - Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MWall » 09 maj 2021 19:31

Legato skrev:
MWall skrev:

Du tycker inte det är märkligt att utse en "bättre bil" mellan två bilar när du helt saknar erfarenhet av den ena av dem?

Vad som är en "bättre bil" är ju helt beroende av personliga preferenser. Återigen, tycker man om fossilmotorer så är givetvis Honda E chanslös mot en I3 Rex... Och nej, för mig har det inga "ideologiska orsaker" att jag inte vill ha en fossilmotor. Det sista jag skulle vilja ha är ytterligare mekaniska delar som kan gå sönder och ska servas och som dessutom adderar vikt men tillför exakt noll nytta för min egen del. Uppenbarligen tyckte marknaden att lösningen var allt annat än "genialisk" eftersom ingen annan tillverkare härmat tekniken. Jag kan förstå tanken för länge sedan när I3an designades, men idag med långt billigare batterier och mycket bättre tillgång till laddare så är det i mina ögon helt överflödigt.

Gällande BMW-appen så kör ju tydligen TS en I3 och tycker appen är dålig, medan du anser att den är i det närmaste perfekt så uppenbarligen finns det vitt skilda åsikter även om den.

Tyck vad du vill. Jag uppskattar att slippa jaga laddare och har svårt att tro att rexen går sönder i första taget. Bilen är snart 5 år gammal och än håller den bra. Till skillnad från Teslan...

Att inte fler tillverkar seriehybrider är faktiskt ett mysterium. Klart bästa lösningen. Hade gärna haft en "Rex" på min Tesla också.

Appen är inte dålig för vad jag använder den till. Dvs starta värmaren. Hade önskat att den kunde visa status men i det stora hela så funkar den bra ändå. Jag har inte skrivit att den är perfekt dock. Var i hela friden fick du det ifrån?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare martinot » 09 maj 2021 20:12

Hertsh skrev:Jag har idag en Tesla Model X som familjebil och en BMW i3S som andrabil. Det är dags att göra sig av med BMW'N. Funderar på vilken bil som vore bäst som andrabil i dagens utbud. Den används bara i stan och kortare sträckor. Det är tkorning av barn till träning och kontoret för min fru (när det blir återgång till kontor igen).

Finns ju ganska mycket att välja på. M3 SR+ känns ju som en bra andrabil om kan klara sig utan det stora batteripaketet i LR-versionen.

Enormt välutrustad, och extremt mycket bil för pengarna. Vi använder vår M3 mest just för "tokörning" och lokala ärenden. Helt perfekt för det!

Både SR+ och LR sänktes nyss med 50 papp i pris.
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 614/779 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon