El EPA

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

El EPA

Inlägg av Zalman3 »

Hur svårt är det att bygga en el EPA?

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: El EPA

Inlägg av lator »

Zalman3 skrev:
Hur svårt är det att bygga en el EPA?

Faktiskt totalt omöjligt, men att bygga en eldriven A-traktor är inte så svårt... ;)
Den där på videon har fått sällskap av en till i Sverige.
https://sverigesradio.se/artikel/7589925
Påståendet att det är den enda kommer sig av att den första inte längre är i trafik...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: El EPA

Inlägg av Zalman3 »

lator skrev:
Zalman3 skrev:
Hur svårt är det att bygga en el EPA?

Faktiskt totalt omöjligt, men att bygga en eldriven A-traktor är inte så svårt... ;)
Den där på videon har fått sällskap av en till i Sverige.
https://sverigesradio.se/artikel/7589925
Påståendet att det är den enda kommer sig av att den första inte längre är i trafik...
Vad gör det svårt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: El EPA

Inlägg av lator »

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: El EPA

Inlägg av Bjelke »

Lite extra kul eftersom alla fortfarande säger EPA-traktor :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: El EPA

Inlägg av taliz »

Gamla Leaf och Zoes med små och dåliga batterier borde bli perfekt som A-traktor.
Räckvidden i 30kmh lär ju vara helt ok. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: El EPA

Inlägg av RagWal »

Nja. Fordonet måste bla ha dragkrok för minst 1000kg.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: El EPA

Inlägg av MWall »

Suck... Kan inte språkpoliserna skapa en egen tråd?

Jag har en del bidrag till en sån tråd. T ex hur bör vi svenskar uttala Entrecôte? :lol:
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: El EPA

Inlägg av alvenzo »

Bjelke skrev:
Lite extra kul eftersom alla fortfarande säger EPA-traktor :)
Vilka alla? Har aldrig hört en ägare av a-traktor säga epa och jag är uppvuxen i norra Värmland.
MWall skrev:
Suck... Kan inte språkpoliserna skapa en egen tråd?

Jag har en del bidrag till en sån tråd. T ex hur bör vi svenskar uttala Entrecôte? :lol:
Jag tänkte köpa en Tesla model 3, du vet, en pickup.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: El EPA

Inlägg av RagWal »

[quote="alvenzo"]
Vilka alla? Har aldrig hört en ägare av a-traktor säga epa och jag är uppvuxen i norra Värmland.

'Denna typ av fordon kallas fortfarande i folkmun för EPA-traktor. '
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/A-traktor :shock:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: El EPA

Inlägg av Zalman3 »


Bakgrunden till varför jag byggde och Elkonverterade A-traktorn (eller blir det en E-traktor när den är elektrisk ) till min dotter var att jag pratade med en kompis som pustade och sa att hans sons a-traktor kostade 3500:-/månad bara i bensin eftersom den är byggd enligt de gamla reglerna med dubbla växellådor. Eftersom jag är smålänning så tänkte jag att man skulle kanske satsa på el istället för man kommer nog en bra bit på vägen med 40000:-.
Då startade sökandet efter elektriska delar till bygget och dom fanns närmare än jag hade tänkt mig, en arbetskamrat hade startat ett motorcykel projekt med eldrift som hade stannat av så han tänkte sälja delarna. Sedan var det bara att sätta igång.

Bilmodell: BMW 520i
Årsmodell: 1989
Motor: HPEVS AC-20-33.27.8 50hp
Motorstyrning: Curtis 1238-7601 650A
Max varvtal: 6500 rpm
Loh elektronisk varvtalsregulator H-version, bryter på BMW elektriska gaspedal
Högspänningsbatteri: 6st Kia Soul placerade i bagage
Nominell spännings batteri: 112,5 VDC, 150Ah, 16,8KWh
Separat batteri till förbrukare: 12 VDC placerad under fd. baksäte
BMS Zeva V3
Uppvärmning: Webasto Top C
Registreringsnr: OGG 425
Chassi nr.: HB11000BB15963
Vikten är omfördelad >60% över bakhjul
Växellåda: Getrag 240 2300 1221 639

- Byggstart juli 2018
- Lackerad februari 2019
- Krav på kortad kaross slopades februari 2019
- Återmontering kaross, byte av inredning klart april 2019
- Framtagning av adapter + adapterplatta mellan elmotor och växellåda klart maj 2019
- Start elkonvertering juni 2019
- Första provkörning utan servostyrning juli 2019
- Montering el servostyrning
- 1:a besiktning ej godkänd, besiktningen kräver intyg på el installation + isolationstest, intyg att släp på 1000 kg kan dras i 1 km lång backe
- 2:a besiktningen och godkänd februari 2020

Efter besiktningen var det dags för försäkring, jag har Länsförsäkringar på allt och tänkte att det skall väl inte vara några problem.
Först verkade allt OK men när jag berättade att den var elkonverterad så blev han konfunderad och fick rådfråga en kollega på entusiastfordon eftersom att dom inte kunde bestämma ett värde på a-traktorn om den skulle vara med i olycka. Dagen efter ringde försäkringsagenten tillbaka och sa att han pratat med chefen på Länsförsäkringar och att dom inte kunde försäkra ett sådant speciellt fordon.
Ringde sedan runt till flera försäkringsbolag och fick prisuppgifter på över 15000:-/år, vissa bolag sa direkt att dom inte var intresserade av att försäkra en a-traktorer eftersom det händer så många olyckor med dom.
Till slut fick Folksam äran att försäkra den och dom var positiva till att den var elkonverterad med tanke på miljön och att den hade ett högre värde än vad en BMW 520i -89 normalt har.
Tydligen svårt att försäkra en el EPA.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: El EPA

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210511-222907_Google.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: El EPA

Inlägg av AAKEE »

MWall skrev:
Suck... Kan inte språkpoliserna skapa en egen tråd?
Det här är den tråden...? :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: El EPA

Inlägg av tor-ake »

Zalman3 skrev:
Efter besiktningen var det dags för försäkring, jag har Länsförsäkringar på allt och tänkte att det skall väl inte vara några problem.
Först verkade allt OK men när jag berättade att den var elkonverterad så blev han konfunderad och fick rådfråga en kollega på entusiastfordon eftersom att dom inte kunde bestämma ett värde på a-traktorn om den skulle vara med i olycka. Dagen efter ringde försäkringsagenten tillbaka och sa att han pratat med chefen på Länsförsäkringar och att dom inte kunde försäkra ett sådant speciellt fordon.
Ringde sedan runt till flera försäkringsbolag och fick prisuppgifter på över 15000:-/år, vissa bolag sa direkt att dom inte var intresserade av att försäkra en a-traktorer eftersom det händer så många olyckor med dom.
Till slut fick Folksam äran att försäkra den och dom var positiva till att den var elkonverterad med tanke på miljön och att den hade ett högre värde än vad en BMW 520i -89 normalt har.
Tydligen svårt att försäkra en el EPA.
Svårt att helförsäkra a-traktorer på ett korrekt sätt över huvud taget, skulle jag tippa. I och med att många är ombyggda och baserade på gamla fordon är det svårt att hitta en verkstad som kan reparera dem vid en krock, och ännu värre med ett ombyggt elektriskt fordon. Skulle tro att man får "nej" från i princip alla verkstäder, inte minst plåt&lack. Ville ha en skärm på Nissan leaf omlackad, det var "nej" direkt. Bara Hedning bil som åtog sig (Nissan åf)

Men har man klarat av att bygga fordonet så lär man ju klara av att laga det efter en olycka, och min erfarenhet från a-traktorer (dryga 30 år sedan) var att det var lite småkrockar med varenda a-traktor, pga orutinerade förare. Och ingenting fick ju kosta något, så det var alltid bara trafikförsäkring.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar