Det nya Premium

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Det nya Premium

Inlägg av Zalman3 »

Kia är kaxiga och kallar Kia EV6 för en Premiumbil.
Kias svenska vd Peter Himmer tror att begreppet ”premium” kan får en annan innebörd framöver.

– Det blir jättespännade att slåss med de nya premiumtillverkarna. Premium blir det som ligger i teknisk framkant snarare än varumärket i sig. Jag är personligen övertygad om att Kia EV6 kan slåss med vilken premiumkonkurrent som helst.
https://www.vibilagare.se//nyheter/kia- ... ya-elbilen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Det nya Premium

Inlägg av mati »

Jag vet inte om ordet premium är rätt begrepp, men helt klart är det så att de etablerade så kallade premiumtillverkare får en tuff match när Kia och även Hyundai lanserar bilar som inkräktar på områden som hittills har varit förbehållna Audi, BMW & Co. Dvs prestanda, spjutspetsteknik, design osv. Tyskarna visar ju ganska tydligt att de har svårt att konkurrera med koreanerna när det kommer till elbilar.
Jag tror också att den nya generationen bilköpare inte bryr sig så mycket om märket på huven längre, framförallt inte när de klassiska premiummärkena faktiskt halkar efter på tekniksidan.
En kollega sa till mig igår att jag nog är den enda människa som byter från Audi till Hyundai. Och för fossilbilister må det vara sant. Men jag är inte så säker att det inte finns fler elbilister som resonerar som jag gör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det nya Premium

Inlägg av Zalman3 »

Tror att Ioniq 5 och Kia EV6 är grymt bra bilar.
Porsche teknik för halva priset!

Klart att det blir succé.
Problemet är bara att om du beställer nu så pratar vi leverans i Q1 2022.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Det nya Premium

Inlägg av Jerka »

Jag håller med. De kan erbjuda stjärna i fronten eller skinnklädsel eller rätt klonk i dörrarna eller vad som helst, men har de inte bra räckvidd, snabbladdning, vettig färdplanerare osv så lirar de ändå i elbilarnas b-lag.

Förhoppningsvis kommer alla elbilar ha allt sådant snart, så att vi kan återgå till att välja bil baserat på utseende, kvalitet, köregenskaper, prisvärdhet och personliga preferenser.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Det nya Premium

Inlägg av MWall »

Jag står ut med att ladda lite långsammare och oftare de 4-5 dagar per år jag behöver åka så långt att det behövs om jag 365 dagar om året får njuta av en tyst kupé, fina köregenskaper och exklusiva material.

Genom åren har det hetat här på forumet att fossilbilisterna minsann har för mycket räckviddsångest. De som kör elbil vet bättre. Vi har ingen ångest. Vi tycker det är avkopplande att stanna och ladda och dessutom kör man inte långt så ofta som man tror osv osv. Men nu visar det sig vara rent ljug när "alla" går bananas och köper en Kia/Hyundai mer eller mindre osedd bara på grund av laddhastigheten. Jag fattar ingenting.
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Det nya Premium

Inlägg av Raptor »

Premium är en definitionsfråga.

Exempel:
Drivlina (=Batteri, motor, laddteknik osv)
Exteriör / interiör.

För mig är drivlina viktigast, sedan kommer exteriör och interiör.
För mina vänner är det exteriör och interiör som är viktigast. Där slår man helt enkelt inte tyskarna.

På drivlina delen känns det som att koreanerna är något vassare än tyskarna (vassare än BMW, Audi, Mercedes men kanske inte Porsche).

Jag tar hellre en IONIQ 5/EV6 än ID4/Enyaq.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Det nya Premium

Inlägg av mikebike »

Raptor skrev:
Premium är en definitionsfråga.

Exempel:
Drivlina (=Batteri, motor, laddteknik osv)
Exteriör / interiör.

För mig är drivlina viktigast, sedan kommer exteriör och interiör.
För mina vänner är det exteriör och interiör som är viktigast. Där slår man helt enkelt inte tyskarna.

På drivlina delen känns det som att koreanerna är något vassare än tyskarna (vassare än BMW, Audi, Mercedes men kanske inte Porsche).

Jag tar hellre en IONIQ 5/EV6 än ID4/Enyaq.
Även hur bilen upplevs när man kör.
Om man hela tiden sitter och är irriterad/förbannad på att skyltavläsning, torkarautomatik och farthållare fungerar dåligt så känns det inte premium.
Eller att autostyrningen inte fattar att man vill byta körfält när man slår på blinkern. Jag får inte längre använda autosteering när min fru är med eftersom det låter pling-plong varje gång man byter körfält. "Sjukt irriterande" enligt min fru.
Eller att man inte kan stänga av funktionen som gör backspeglarna svarta när man backar i mörker.

Bristande funktion (jämfört med andra/äldre bilar) stör mig rejält. Varierande glipor i karossen stör mig inte alls, så länge dörrar och luckor fungerar.
Än så länge sitter lacken kvar. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det nya Premium

Inlägg av Zalman3 »

Inte premium är att det strular vid laddning.
Svårigheter att få igång laddning, eller avbruten laddning.
Eller tvingas byta stolpe, ska man inte behöva göra.

Björn Nylands test av både Skoda Enyaq och nu senast Mercedes EQA så strulade det vid laddningen.
Han drog bort tid för "laddstrul".

Hur kan det strula så mycket år 2021?
Är fortfarande kompatibilitets buggarna olösta?

Dessa skräckhistorier gör ju att man inte vågar byta bort Teslan, där man vet att det bara fungerar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Det nya Premium

Inlägg av Esterox »

Zalman3 skrev:
Inte premium är att det strular vid laddning.
Svårigheter att få igång laddning, eller avbruten laddning.
Eller tvingas byta stolpe, ska man inte behöva göra.

Björn Nylands test av både Skoda Enyaq och nu senast Mercedes EQA så strulade det vid laddningen.
Han drog bort tid för "laddstrul".

Hur kan det strula så mycket år 2021?
Är fortfarande kompatibilitets buggarna olösta?

Dessa skräckhistorier gör ju att man inte vågar byta bort Teslan, där man vet att det bara fungerar.
Att det är fel på laddare kan ju inte belasta bilen ?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Det nya Premium

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Jag står ut med att ladda lite långsammare och oftare de 4-5 dagar per år jag behöver åka så långt att det behövs om jag 365 dagar om året får njuta av en tyst kupé, fina köregenskaper och exklusiva material.

Genom åren har det hetat här på forumet att fossilbilisterna minsann har för mycket räckviddsångest. De som kör elbil vet bättre. Vi har ingen ångest. Vi tycker det är avkopplande att stanna och ladda och dessutom kör man inte långt så ofta som man tror osv osv. Men nu visar det sig vara rent ljug när "alla" går bananas och köper en Kia/Hyundai mer eller mindre osedd bara på grund av laddhastigheten. Jag fattar ingenting.
Men så är det ju inte. Jag köper inte en Jundai pga laddhastigheten, även om det naturligtvis inte är en nackdel att den laddar snabbt. Jag köper den eftersom man får extremt mycket elbil för pengarna, med finesser som ingen annan elbil har att erbjuda, t.ex. V2L. 800V-tekniken är ju dessutom inte bara en fördel när det kommer till laddhastighet. Drivlinan bli ju effektivare pga mindre inre resistans i batteriet.
Exklusiva material skiter jag i. Jag föredrar ärligt talat återvunnen plast och biologiskt nedbrytbara material före huden från döda kor och andra icke-hållbara lösningar. Men det är naturligtvis en smaksak och i viss mån också en definitionsfråga vad man anser är ett bra materialval.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Det nya Premium

Inlägg av Teslaspolen »

MWall skrev:
Jag står ut med att ladda lite långsammare och oftare de 4-5 dagar per år jag behöver åka så långt att det behövs om jag 365 dagar om året får njuta av en tyst kupé, fina köregenskaper och exklusiva material.

Genom åren har det hetat här på forumet att fossilbilisterna minsann har för mycket räckviddsångest. De som kör elbil vet bättre. Vi har ingen ångest. Vi tycker det är avkopplande att stanna och ladda och dessutom kör man inte långt så ofta som man tror osv osv. Men nu visar det sig vara rent ljug när "alla" går bananas och köper en Kia/Hyundai mer eller mindre osedd bara på grund av laddhastigheten. Jag fattar ingenting.
Är väl inte alltid samma personer. Men, man har väl en prio lista också där eldriften går före hundratals km k räckvidd.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Det nya Premium

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad betyder egentligen ett bilmärke nu för tiden kan jag undra?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det nya Premium

Inlägg av Zalman3 »

Off Grid Byggaren skrev:
Vad betyder egentligen ett bilmärke nu för tiden kan jag undra?
Tror att det betyder allt mindre, det blir mera som datorbranschen, man tittar på vilka komponenter som ingår mer än vad som står på plåtlådan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Det nya Premium

Inlägg av taliz »

Bilar blir allt mer av en appliance. Men det betyder ju inte att pris eller funktion är allt. Finns ju gott om folk som betalar dyrt för diskmaskiner, kylskåp etc från vissa märken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Det nya Premium

Inlägg av MWall »

Off Grid Byggaren skrev:
Vad betyder egentligen ett bilmärke nu för tiden kan jag undra?

Samma som alltid? Är ju inte så jättelätt att skilja BMW:s fyrcylindriga diesel från Volvos eller Mercedes heller...
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Det nya Premium

Inlägg av Raptor »

Off Grid Byggaren skrev:
Vad betyder egentligen ett bilmärke nu för tiden kan jag undra?
Grymt skrivet. Håller helt med.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Det nya Premium

Inlägg av MWall »

Det är väl en jäkla skillnad. En bil sitter du i. Den har en rad egenskaper som påverkar dig rent fysiskt och känslomässigt. Ett kylskåp från Electrolux håller kylan lika bra som ett från Smeg. En billig Casio visar tiden lika bra som en Rolex osv osv...

Märke och identitet är viktigare än nånsin skulle jag säga, läs ett inredningsreportage så radar de upp varifrån varenda jävla lampa kommer. Och så dessa "designklassiker" som alla ska ha. Identitetsbyggande!

Så varför skulle just bilmärket tappa sin laddning och status? För att det är omodernt med bilar? Att jag fastnade för BMW en gång i tiden hade verkligen inte med motorn att göra. En ganska trist 2 liters diesel med tveksam karaktär. Audis och Mercedes motsvarande dieslar var i stort sett likadana. Men det som skiljde var hur bilen kändes på vägen. Den 320d -08 jag köpte var en rejäl ögonöppnare när jag kom från min Audi A4 -04. Helt plötsligt var känslan att bilen VILLE svänga när man vred på ratten. Audin svängde liksom motvilligt. Bilkörning blev med ens mycket roligare trots att motorn i BMW:n var tråkigare.

Skulle nästan säga att det är större skillnad på karaktären på elbilar än det har varit på dieslar. En Tesla är liksom mer alert på gasen än de flesta andra t ex.

En bil har också en rad andra egenskaper som vi uppskattar olika mycket förutom hur de känns att köra. Formgivning, materialval, sittkomfort, ljudkomfort, utrymmen... Och som sagt, identitet. Det är olika viktigt för olika grupper och det har att göra med hur tydligt och starkt varumärket är. Tesla har ju ett extremt starkt (och polariserande) varumärke och jag är övertygad om att det både lockar vissa som att det stöter bort andra. Men är det varumärken med lite lägre laddning så är det ju såklart lättare att se bortom det. Är nog ingen större tröskel att byta från Seat till Kia t ex. Eller från Nissan till Renault.

Att jämföra med datorbranschen känns rätt mossigt. Vem köper ens stationära burkar nuförtiden? Gamers? Till och med laptops är ju på nedgång och fler och fler nöjer sig med mobilen eller en padda. Och där är ju märke oerhört viktigt för många. Apple, Samsung...
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Det nya Premium

Inlägg av Fredrik j »

Off Grid Byggaren skrev:
Vad betyder egentligen ett bilmärke nu för tiden kan jag undra?
Vad associerar du själv med bilmärket Tesla? Skulle Teslamärket med framgång kunna sättas på någon för oss okänd kinesisk tillverkare för lansering i Europa?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Det nya Premium

Inlägg av mati »

Det är helt klart olika från person till person. En del tycker att märket och dess status är viktigast av allt. Andra tycker det är helt ointressant. Själv har jag aldrig begripit mig på detta med status och märkesprylar. Det är ungefär lika ointressant för mig som fotboll eller hockey. Medan andra tycker att det är livsviktigt.
Nåväl, historiskt har det ju varit så att de s k premiumbilarna har varit snäppet före de vanliga bilarna när det kommer till ny teknik och innovation. Inte alltid, men oftast. Detta verkar vara på väg att lösas upp när klassiska budgetmärken som Kia och Hyundai plötsligt bygger elbilar som är fullsmockade med innovativa funktioner och ny teknik, medan BMW och Audi osv egentligen inte har nånting direkt spektakulärt att visa upp.
Om man kan kalla det för det nya premiun vet jag inte. Men det är helt klart en förändring på gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Det nya Premium

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Det är helt klart olika från person till person. En del tycker att märket och dess status är viktigast av allt. Andra tycker det är helt ointressant. Själv har jag aldrig begripit mig på detta med status och märkesprylar. Det är ungefär lika ointressant för mig som fotboll eller hockey. Medan andra tycker att det är livsviktigt.
Nåväl, historiskt har det ju varit så att de s k premiumbilarna har varit snäppet före de vanliga bilarna när det kommer till ny teknik och innovation. Inte alltid, men oftast. Detta verkar vara på väg att lösas upp när klassiska budgetmärken som Kia och Hyundai plötsligt bygger elbilar som är fullsmockade med innovativa funktioner och ny teknik, medan BMW och Audi osv egentligen inte har nånting direkt spektakulärt att visa upp.
Om man kan kalla det för det nya premiun vet jag inte. Men det är helt klart en förändring på gång.

Jag bryr mig inte supermycket om märket heller. Jag har haft bilar från Volvo, Audi, BMW och Tesla. Jag går mer på hur bilarna känns. Hur jag trivs i dem. Är de roliga att köra? Snabba? Hur bekvämt sitter jag? Är det skranglig plast eller känns allt solitt?

Nu "måste" jag ha så pass stor bil att körglädje ändå inte är en faktor. Då gillar jag den karaktär Mercedes strävar efter (har kört mycket Mercedes också då min far haft Mercedes i 25 år). Välbalanserade bilar men ändå med ett lugn i chassit. Föredrar det framför framtunga skapelser från Volvo och Audi. Men på en mindre bil vill jag ha det lekfulla som finns, primärt, hos BMW.

Det är dock mycket möjligt att kartan håller på att ritas om nu med eldriftens intåg. Men än är det långt kvar innan det är ett faktum. Jag vet t ex ingenting om hur de här nya asiatiska bilarna känns att köra eller hur mycket jag trivs på förarplatsen. Svärfar har en Subaru och den är väl säkert suverän på många sätt men jag hatar verkligen interiören. Skulle verkligen aldrig kunna tänka mig en sån ens om den haft världens bästa elektriska drivlina och laddning 0-100% på 10 minuter.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det nya Premium

Inlägg av Zalman3 »

Hörde på en podd från Vibilägare där man menar på att skillnaderna minskar.
Exempelvis mindre bilar är så väldigt mycket bättre nu än för bara 10 år sedan.
De tog upp att nyaste Renault Clio är så väldigt mycket bättre långfärdsbil nu, än förra generationen.
Dessutom gör pekskärmarnas intåg att det kostar inget extra att ha samma mjukvara i den lilla bilen som den större.

Allmänt tror jag också att bilen som statussymbol minskar.
Färre antal ungdomar vill ha en bil, och fler har inte ens körkort.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Det nya Premium

Inlägg av mati »

Jag har tidigare aldrig köpt bil utifrån köregenskaperna eller körglädje, inte ens utifrån säkerhetsaspekt. Så länge jag körde fossilbil valde jag alltid minsta möjliga motorn och enklaste (eller näst-enklaste) utrustningsnivå. Det enda som var viktigt för mig - utöver att bilen kunde uppfylla mina transportbehov - var hur mycket bilen förbrukade, vad den kostade, och om det fanns en vettig verkstad i min närhet. Och så försökte jag hålla mig till märken som jag trodde skulle hålla bra ihop. Men med det lyckades jag oftast inte.
Elbilar har ju kastat om lite i den ekvationen eftersom man plötsligt enbart tittar på vilken drivlina bilen har. Är den inte elektrisk så går bilen fet bort. Allt annat har blivit sekundärt, och med tanke på det skrala utbudet hittills har man ju varit tvungen att ta nästan lite vad som helst. Så jag "tvingades" ju mer eller mindre att skaffa en bil från ett s k premiummärke, dvs Audi, eftersom det var vid den tiden enda bilen som uppfyllde mina egentligen rätt så beskedliga krav, förutom att det skulle vara en elbil. Annars hade jag inte kört Audi idag.
Det låter kanske konstigt för en som lägger mycket fokus på köregenskaper och "känsla", men jag tror inte att jag kommer uppleva någon större skillnad mellan min nuvarande e-tron och min blivande Ioniq 5. Jag hoppas att Ioniq kommer upplevas som mindre stor och klumpig. Att den liksom blir mer lättkörd, lite som vår Golf. Men annars är det väl förhoppningsvis så att den tar min rumpa från A till B, så som den ska, precis som Audin gör. Det är det jag ska ha den till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Det nya Premium

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Jag har tidigare aldrig köpt bil utifrån köregenskaperna eller körglädje, inte ens utifrån säkerhetsaspekt. Så länge jag körde fossilbil valde jag alltid minsta möjliga motorn och enklaste (eller näst-enklaste) utrustningsnivå. Det enda som var viktigt för mig - utöver att bilen kunde uppfylla mina transportbehov - var hur mycket bilen förbrukade, vad den kostade, och om det fanns en vettig verkstad i min närhet. Och så försökte jag hålla mig till märken som jag trodde skulle hålla bra ihop. Men med det lyckades jag oftast inte.
Elbilar har ju kastat om lite i den ekvationen eftersom man plötsligt enbart tittar på vilken drivlina bilen har. Är den inte elektrisk så går bilen fet bort. Allt annat har blivit sekundärt, och med tanke på det skrala utbudet hittills har man ju varit tvungen att ta nästan lite vad som helst. Så jag "tvingades" ju mer eller mindre att skaffa en bil från ett s k premiummärke, dvs Audi, eftersom det var vid den tiden enda bilen som uppfyllde mina egentligen rätt så beskedliga krav, förutom att det skulle vara en elbil. Annars hade jag inte kört Audi idag.
Det låter kanske konstigt för en som lägger mycket fokus på köregenskaper och "känsla", men jag tror inte att jag kommer uppleva någon större skillnad mellan min nuvarande e-tron och min blivande Ioniq 5. Jag hoppas att Ioniq kommer upplevas som mindre stor och klumpig. Att den liksom blir mer lättkörd, lite som vår Golf. Men annars är det väl förhoppningsvis så att den tar min rumpa från A till B, så som den ska, precis som Audin gör. Det är det jag ska ha den till.

Har du samma krassa inställning till allt annat? Man blir ju lika mätt av blodpudding som oxfilé. Eller varför konstra till det och köra dyra nya möbler när man sitter lika bra i en gammal brun/orange soffa från 70-talet? Varför dricka bra viner när det finns billigare? Osv osv.

Missförstå mig rätt men det är liksom lite fult att bry sig om vilken bil man har. Jag förstår inte det. Men det är väl ett tecken i tiden. Bilen är på väg ut.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Det nya Premium

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Missförstå mig rätt men det är liksom lite fult att bry sig om vilken bil man har. Jag förstår inte det. Men det är väl ett tecken i tiden. Bilen är på väg ut.
Jag är inte så säker. Dom som lyfter det argumentet riktar ju sig ofta mot en specifik bil/biltyp som dom anser vara "ute".
Det finns ju många Teslaägare som förvandlats från helt ointresserade av bilar till något som ju kan beskrivas som bilentusiaster. Man har plötsligt inga problem att betala betydligt mer för sin bil än man tidigare gjort. Man verkar dessutom använda bilen betydligt mer än man gjorde tidigare. Många vittnar ju t.o.m. om kärlek för sin bil.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Det nya Premium

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Missförstå mig rätt men det är liksom lite fult att bry sig om vilken bil man har. Jag förstår inte det. Men det är väl ett tecken i tiden. Bilen är på väg ut.
Jag är inte så säker. Dom som lyfter det argumentet riktar ju sig ofta mot en specifik bil/biltyp som dom anser vara "ute".
Det finns ju många Teslaägare som förvandlats från helt ointresserade av bilar till något som ju kan beskrivas som bilentusiaster. Man har plötsligt inga problem att betala betydligt mer för sin bil än man tidigare gjort. Man verkar dessutom använda bilen betydligt mer än man gjorde tidigare. Många vittnar ju t.o.m. om kärlek för sin bil.

Det är även lätt att byta upp sig. Betydligt svårare att byta ner sig. Har jag märkt... :D
Skriv svar