VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Gargamel skrev:
iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Jag har fått en känsla att Björn anpassar hur han kör, för att få ett resultat han vill ha, beroende på väder osv osv (efter ha läst flera kommentarer här på forumet).
Han kör så fort han kan med alla bilar.
Han körde ju t.o.m. en avgasbil för att sätta en referens, och den blev snabbast.
(Men nu har väl etron gt matchat den).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
ID4 GTX.jpg
VW ID4 GTX range test


Jag är normalt inte ett fan av plastdetaljer men jag måste säga att de nedlackade detaljerna på sidan av GTX:en helt förstör utseendet.
Inte ens tänkt på det.
Lite kontraproduktivt på en AWD kan man tycka.
Jag ser det som en fördel med plast för då kan jag köra grusväg i full fart utan att oroa mig så mkt för stenskott längs sidorna.
(Plasten riskerar förstås bli ful, men det är ju betydligt billigare att byta en olackerad del än en lackerad)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID.4

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
wheels skrev:
iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jag
De kommer spöa skiten ur ID.4 och antagligen Model 3 också. Det vill säga 45-50 minuter snabbare än ID4 över 100 mil. Det mest intressanta är nog hur de är komfortmässigt i jämförelse, om man inte har jättebråttom vill säga.
Fast på 100 mil så är ju 45 minuter inte särskilt avgörande. Är så många andra faktorer som också spelar in.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Tycker ID4 laddar acceptabelt snabbt för körning i normal rytm dagtid.
Problemet är främst när man bombar på nattetid, men där är ingen elbil godkänd än IMO.

Det största problemet är, som alltid, laddnätverk och infotainment.
Att man inte kan se hur många kw man får när man laddar är riktigt irriterande, långt ifrån alla laddare har en display som visar det.
Dessutom verkar bilen visa km/min baserat på GOM. Dvs har du haft hög förbrukning så visar den lägre km/min, trots att du laddar med samma effekt.
Det gör att det blir i stort sett omöjligt att översätta det "i huvudet" till kw.
Precis som Tesla så gissar den också sluttid, ibland är den optimistisk och ibland pessimistisk. Man har alltså ingen aning om hur länge man kommer behöva vara kvar, eller om man borde byta laddare för man får dålig effekt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

taliz skrev:
Gargamel skrev:
iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Jag har fått en känsla att Björn anpassar hur han kör, för att få ett resultat han vill ha, beroende på väder osv osv (efter ha läst flera kommentarer här på forumet).
Han kör så fort han kan med alla bilar.
Han körde ju t.o.m. en avgasbil för att sätta en referens, och den blev snabbast.
(Men nu har väl etron gt matchat den).
Jag såg lite av live streamen igår och tyckte att han var lite seg vid vissa stopp då han redan laddat klart men fortsatte att t ex äta, kunde lämnat några minuter tidigare vid något stopp.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Dodde skrev:
taliz skrev:
Gargamel skrev:
iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Jag har fått en känsla att Björn anpassar hur han kör, för att få ett resultat han vill ha, beroende på väder osv osv (efter ha läst flera kommentarer här på forumet).
Han kör så fort han kan med alla bilar.
Han körde ju t.o.m. en avgasbil för att sätta en referens, och den blev snabbast.
(Men nu har väl etron gt matchat den).
Jag såg lite av live streamen igår och tyckte att han var lite seg vid vissa stopp då han redan laddat klart men fortsatte att t ex äta, kunde lämnat några minuter tidigare vid något stopp.
Tycker TesljaBjörn gör mycket bra jobb i stort, men en negativ sak är att jag tycker att han ibland fokuserar lite för mycket på maten och sitt ätande.

Gillar själv att både laga och äta god mat, men det är inte därför jag ser hans videos.

Önskar han kunde klippa bort de delarna, och som du säger vara lite mer stringent med att försöka få så lika testförutsättningar som möjligt mellan olika fordon.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Tycker ID4 laddar acceptabelt snabbt för körning i normal rytm dagtid.
Problemet är främst när man bombar på nattetid, men där är ingen elbil godkänd än IMO.

Det största problemet är, som alltid, laddnätverk och infotainment.
Att man inte kan se hur många kw man får när man laddar är riktigt irriterande, långt ifrån alla laddare har en display som visar det.
Dessutom verkar bilen visa km/min baserat på GOM. Dvs har du haft hög förbrukning så visar den lägre km/min, trots att du laddar med samma effekt.
Det gör att det blir i stort sett omöjligt att översätta det "i huvudet" till kw.
Precis som Tesla så gissar den också sluttid, ibland är den optimistisk och ibland pessimistisk. Man har alltså ingen aning om hur länge man kommer behöva vara kvar, eller om man borde byta laddare för man får dålig effekt.
Håller med om att om längre laddstopp är ett problem för nästan alla bilar idag, i de användningsfall där det har betydelse (vilket givetvis inte är lika alltid, beroende på trafik på dag/natt, om man åker själv eller med barnfamilj, etc.). Där behöver alla (även Tesla) ta kraftiga steg fram i utveckling av både batterikemier, drivlinor och laddnätverken för att komma i närheten av en effektiv diesel.

Men är övertygad att det kommer. Utvecklingen börjat att förbättras exponentiellt just nu. Kommer vara ett grymt positivt tekniskt race som vi kommer se på detta området under de närmaste 10 åren. Så BEV kommer absolut ta mer och mer mark från andra drivmedel i allt fler användningsfall.

Fossila bränslen kommer inte ha en chans på lite sikt, och tror det är kört även för vätgas och HVO som framtida drivmedel för personbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
Helst hade man ju gärna sett test som tar det bästa från labb, och kombinerar med så likartade test som möjligt i verkligheten. Men den önskvärda kombinationen är nog svår att få på plats helt. Ätande kan man nog styra (om man vill), men tänker främst på väder som den allra svåraste faktorn för att uppnå helt objektiva tester.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
taliz skrev:
Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
Helst hade man ju gärna sett test som tar det bästa från labb, och kombinerar med så likartade test som möjligt i verkligheten. Men den önskvärda kombinationen är nog svår att få på plats helt. Ätande kan man nog styra (om man vill), men tänker främst på väder som den allra svåraste faktorn för att uppnå helt objektiva tester.
Han styr ju sitt ätande efter just laddstopp. Men det är inte så att han kastar maten och kör vidare hungrig för att spara 30 sekunder. Nånstans får man ju dra gränsen liksom.
Laddar man någon extra procent betyder det också att man kan köra lite fortare och/eller slipper ladda lika mkt på nästa stopp. Så det jämnar ut sig i slutänden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Körde min ID4 genom en biltvätt för några veckor sedan.
Upptäckte nu att "hajfenan" på taket är helt sönderskrapad. Trist men är väl inte helt ovanligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
Helst hade man ju gärna sett test som tar det bästa från labb, och kombinerar med så likartade test som möjligt i verkligheten. Men den önskvärda kombinationen är nog svår att få på plats helt. Ätande kan man nog styra (om man vill), men tänker främst på väder som den allra svåraste faktorn för att uppnå helt objektiva tester.
Han styr ju sitt ätande efter just laddstopp. Men det är inte så att han kastar maten och kör vidare hungrig för att spara 30 sekunder. Nånstans får man ju dra gränsen liksom.
Laddar man någon extra procent betyder det också att man kan köra lite fortare och/eller slipper ladda lika mkt på nästa stopp. Så det jämnar ut sig i slutänden.
Helt riktigt. Någon minut hit och dit kan ju inte ha betydelse för det stora hela gällande så långa tester (både i tid och sträcka). Då tror jag vädret kan vara ett ibland större bekymmer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
Helst hade man ju gärna sett test som tar det bästa från labb, och kombinerar med så likartade test som möjligt i verkligheten. Men den önskvärda kombinationen är nog svår att få på plats helt. Ätande kan man nog styra (om man vill), men tänker främst på väder som den allra svåraste faktorn för att uppnå helt objektiva tester.
Han styr ju sitt ätande efter just laddstopp. Men det är inte så att han kastar maten och kör vidare hungrig för att spara 30 sekunder. Nånstans får man ju dra gränsen liksom.
Laddar man någon extra procent betyder det också att man kan köra lite fortare och/eller slipper ladda lika mkt på nästa stopp. Så det jämnar ut sig i slutänden.
Helt riktigt. Någon minut hit och dit kan ju inte ha betydelse för det stora hela gällande så långa tester (både i tid och sträcka). Då tror jag vädret kan vara ett ibland större bekymmer.
Det är därför han också noterar väder/temp i protokollet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Körde min ID4 genom en biltvätt för några veckor sedan.
Upptäckte nu att "hajfenan" på taket är helt sönderskrapad. Trist men är väl inte helt ovanligt.
Trist! :(

Men syns det något i praktiken (ser man den ens däruppe mitt på taket)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »


Volkswagen’s ID.4 became the first SUV to top the European BEV rankings in April.
https://www.jato.com/wp-content/uploads ... -Final.pdf
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW ID.4

Inlägg av wheels »

Kan du inte berätta var du tvättade bilen, så att andra kan undvika den tvätthallen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

wheels skrev:
Kan du inte berätta var du tvättade bilen, så att andra kan undvika den tvätthallen.
Circle K Flädie. Rätt ny tvätt.
Men tror det är samma problem på andra tvättar med samma teknik. Har för mig den där hajfenan var repig även på min V60. Den var dock vit, så syntes inte så mkt som den svarta på ID4an.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: VW ID.4

Inlägg av P_EL »

Vad gör den där hajfenan där egentligen? Finns ju en uppsjö uppkopplade bilar utan, tex Tesla...
Model S90D -16
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW ID.4

Inlägg av wheels »

taliz skrev:
wheels skrev:
Kan du inte berätta var du tvättade bilen, så att andra kan undvika den tvätthallen.
Circle K Flädie. Rätt ny tvätt.
Men tror det är samma problem på andra tvättar med samma teknik. Har för mig den där hajfenan var repig även på min V60. Den var dock vit, så syntes inte så mkt som den svarta på ID4an.
Har hållt mig undan från Circle K i flera år nu. Svindyrt, dessutom brukade inte min Evoque bli helt ren därbak. Troligtvis för att dom snålar lite väl mycket med vattnet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

wheels skrev:
taliz skrev:
wheels skrev:
Kan du inte berätta var du tvättade bilen, så att andra kan undvika den tvätthallen.
Circle K Flädie. Rätt ny tvätt.
Men tror det är samma problem på andra tvättar med samma teknik. Har för mig den där hajfenan var repig även på min V60. Den var dock vit, så syntes inte så mkt som den svarta på ID4an.
Har hållt mig undan från Circle K i flera år nu. Svindyrt, dessutom brukade inte min Evoque bli helt ren därbak. Troligtvis för att dom snålar lite väl mycket med vattnet.
Well, det var halva priset + ville få bort saltet med underspoling.
Annars brukar jag tvätta själv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: VW ID.4

Inlägg av Gargamel »

wheels skrev:
taliz skrev:
wheels skrev:
Kan du inte berätta var du tvättade bilen, så att andra kan undvika den tvätthallen.
Circle K Flädie. Rätt ny tvätt.
Men tror det är samma problem på andra tvättar med samma teknik. Har för mig den där hajfenan var repig även på min V60. Den var dock vit, så syntes inte så mkt som den svarta på ID4an.
Har hållt mig undan från Circle K i flera år nu. Svindyrt, dessutom brukade inte min Evoque bli helt ren därbak. Troligtvis för att dom snålar lite väl mycket med vattnet.
CK fular ganska bra, köper du de billiga, så sköljs inte bilen av ordentligt, och "blåsaren" går flera meter från bilen att det knappt funkar, medans köper du det dyraste de har, så går den nästan så nära att den kan hyvla av lacken..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

P_EL skrev:
Vad gör den där hajfenan där egentligen? Finns ju en uppsjö uppkopplade bilar utan, tex Tesla...
Jo, den känns ju rätt omodern så sätt.

Men kanske att det blir något bättre antenn (även om radio och 4G fungerar utmärkt på både vår Tesla och Mercedes utan hajfena). Lite nackdel dock med just luftmotståndet på en elbil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

martinot skrev:
P_EL skrev:
Vad gör den där hajfenan där egentligen? Finns ju en uppsjö uppkopplade bilar utan, tex Tesla...
Jo, den känns ju rätt omodern så sätt.

Men kanske att det blir något bättre antenn (även om radio och 4G fungerar utmärkt på både vår Tesla och Mercedes utan hajfena). Lite nackdel dock med just luftmotståndet på en elbil.
Tycker den är extremt modern så sätt!
Hade sett omodernt ut utan.

Förövrigt så ligger då C2X, antenner och säker mer i fenan.
arnold
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 apr 2021 20:15

Re: VW ID.4

Inlägg av arnold »

Kubi skrev:
martinot skrev:
P_EL skrev:
Vad gör den där hajfenan där egentligen? Finns ju en uppsjö uppkopplade bilar utan, tex Tesla...
Jo, den känns ju rätt omodern så sätt.

Men kanske att det blir något bättre antenn (även om radio och 4G fungerar utmärkt på både vår Tesla och Mercedes utan hajfena). Lite nackdel dock med just luftmotståndet på en elbil.
Tycker den är extremt modern så sätt!
Hade sett omodernt ut utan.

Förövrigt så ligger då C2X, antenner och säker mer i fenan.
Omodern utan hajfena? Förstår inte syftet. Bilar utan hajfena har minst lika god anslutningsbarhet som de med hajfena. Finns andra ställen att gömma antenner på, som i sidospeglarna eller i fram/bak-rutan.
Känns som hajfenan bara hänger med för det är en billig standardkomponent sedan över 10 år tillbaka och de inte orkat göra något bättre.
Ser inga som helst fördelar med hajfena, bara nackdelar som risk för skav i biltvätt, krångligare tvätta bilen själv, sämre luftmotstånd...
Är så klart ingen dealbreaker med hajfena, men lite löjligt att den fortfarande existerar.
Som när man hade en 1 meter lång antenn på bagageluckan. Jag hade till och med en bil en gång där antennen hissades upp när jag satte på radion och hissade ner sig när jag stängde av. Lite häftigt men idag hade men skrattat åt det precis som man kommer göra åt hajfenan om några år.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »


En miljardsatsning och framtida fokusområde. Volkswagen är på en mjukvaruoffensiv och enligt företagets mobilitetschef är data viktigare än hästkrafter. ” Mjukvara gör att en bil man äger kan bli bättre över tid”, säger Thomas Ulbrich.
https://www.nyteknik.se/premium/vw-att- ... en-7016608
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar