Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav elbilist heldiggrisen » 22 jul 2021 17:50

Tessi19 skrev:
heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'


Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.

Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).

Njaa. Även med dyrare snabbladdning (abonnemang) och serviceavtal, så är TCO för mig rätt mycket billigare för I5 än MY.
Enyaq ungefär som MY.


Varför Enyaq som MY?

Inköp billigare(kapitalkostnaderna), försäkring lite billigare, service dyrare, snabbladdning dyrare, resten ungefär samma.
heldiggrisen
elbilist
 
Inlägg: 1200
Blev medlem: 30 sep 2019 09:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Teslaägare Elof » 22 jul 2021 19:36

martinot skrev:
HelectriC skrev:Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'


Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.

Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).


Är det verkligen tillverkarna som tjänar storkovan på de dyra servicarna? Finns väl tillverkarägda verkstäder, men är det normen?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Teslaägare martinot » 22 jul 2021 20:00

Elof skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'


Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.

Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).


Är det verkligen tillverkarna som tjänar storkovan på de dyra servicarna? Finns väl tillverkarägda verkstäder, men är det normen?


Många servrar gärna sina nya bilar på märkesverkstäder räknar de med. Resten av de andra fristående verkstäderna säljer de programvaror, utbildningar, certifieringar, serviceverktyg och reservdelar till.

Det är ofta så goda marginaler på detta så att vissa tillverkare säljer grundmodellerna till 0-vinst, och ibland tom. en liten förlust/negativ vinstmarginal (har själv jobbat med detta med prissättning och affärsmodeller/intäkter för en känd biltillverkare). De räknar med att även om de inte tjänar pengar på biltillverkningen/bilförsäljningen, så gör de vinst på detta (och tillbehör, extrapaket).

Dagens personbilsmarknad är ofta så pressad på priser att majoriteten av vanliga biltillverkare går mer eller mindre för en sådan här strategi och affärsmodell.

https://www.investopedia.com/terms/r/ra ... emodel.asp
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 614/779 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 5795
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Teslaägare Elof » 22 jul 2021 21:57

martinot skrev:Många servrar gärna sina nya bilar på märkesverkstäder räknar de med. Resten av de andra fristående verkstäderna säljer de programvaror, utbildningar, certifieringar, serviceverktyg och reservdelar till.

Det är ofta så goda marginaler på detta så att vissa tillverkare säljer grundmodellerna till 0-vinst, och ibland tom. en liten förlust/negativ vinstmarginal (har själv jobbat med detta med prissättning och affärsmodeller/intäkter för en känd biltillverkare). De räknar med att även om de inte tjänar pengar på biltillverkningen/bilförsäljningen, så gör de vinst på detta (och tillbehör, extrapaket).

Dagens personbilsmarknad är ofta så pressad på priser att majoriteten av vanliga biltillverkare går mer eller mindre för en sådan här strategi och affärsmodell.



Märkesverkstäderna är ju bara i enstaka fall ägda av biltillverkarna, det är inte normen.

Visst är det säkert en del täckningsbidrag i programvaror, utbildningar, certifieringar, serviceverktyg och reservdelar, men inte kan det väl vara där de huvudsakliga vinsterna ligger hos biltillverkare i allmänhet.

Det låter lite som en vandringssägen att ”biltillverkarna tjänar inget på bilarna, det är servicen de tjänar på”.

Möjligen att bilservice är en betydande kassako för återförsäljarna, vilket såklart kan vara viktigt för traditionella tillverkare. Men med tanke på att service hos fristående verkstäder inte är så värst mycket billigare än märkesservice tvivlar jag på ens märkesverkstäderna gör några uppseendeväckande vinster.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Mickep » 23 jul 2021 05:53

Det är en kassa ko för att de kan ta hutlöst betalt för sin tjänst. Servicen (eg kontrollen) har i alla tider i frågasatts då besiktningen i princip gör samma kontroll.
(De åtar sig ibland att fixa det besiktningen påpekar utan kostnad)
Och även elbilar behöver lagas, de flesta felen är elfel på moderna bilar. Majoriteten av fallen där assistanskåren får rycka ut är pga 12 voltsbatteriet.
Tror fel med rost, bromsar och hjulupphängningar kommer bli lika vanligt på elbilar.
Mickep
 
Inlägg: 2712
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav elbilist mati » 23 jul 2021 06:37

Jag ser inte heller riktigt varför elbilar plötsligt skulle vara underhållsfria. Det enda de inte har är en motor som kräver olje- eller kamremsbyten. Men det är ju inte det enda som görs vid en vanlig service. Bromsarna i en elbil behöver ju en del kärlek eftersom de inte används så mycket. Kupéfilter, kylarvätska, högvoltsbatteriet, allt sånt behöver ju ändå kontrolleras. Vår e-Golf är t.ex. just nu inne för AC-service eftersom det luktade puma i kupén när ACn startades. Det är ju inget ovanligt och absolut ingen skillnad mellan elbil och fossilbil. Jag tror inte att verkstäderna kommer bli sysslolösa framöver. Men de slipper kladda med olja.
e-Golf -18
e-tron 55 -19
Ioniq 5 First Edition beställt
Model S 90D -16
Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 13433
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Teslaägare Tellus » 23 jul 2021 07:35

Jag tycker att den lilla service en elbil kräver kan man lätt göra själv.
Endast om något går sönder behövs verkstadsbesök.

Bromsarna brukar klara sig bra utan service, gör några hårda inbromsningar ibland, byt bromsvätska ca var femte år.
Kupéfilter, byt själv.
Kylarvätska är väldigt sällan, 8 år ?
Högvoltsbatteriet kollas väl OTA
A/C service, köp en flaska och spraya på kondensorn.

Vid verkstadsbesök är det alltid en risk att du får tillbaka en sämre bil, smuts/repor, eller något dom glömt skruva åt eller skruvat på i onödan.
Plus den "onödiga" kostnaden för arbetet med att kolla glödlampor, fylla på spolarvätska, kolla mönsterdjup osv
Model 3 P+ 2019-02
Model 3 SR+ 2019-08
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
 
Inlägg: 1341
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: magnus93984

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Eldsig » 23 jul 2021 09:51

Tellus skrev:Jag tycker att den lilla service en elbil kräver kan man lätt göra själv.
Endast om något går sönder behövs verkstadsbesök.

Bromsarna brukar klara sig bra utan service, gör några hårda inbromsningar ibland, byt bromsvätska ca var femte år.
Kupéfilter, byt själv.
Kylarvätska är väldigt sällan, 8 år ?
Högvoltsbatteriet kollas väl OTA
A/C service, köp en flaska och spraya på kondensorn.

Vid verkstadsbesök är det alltid en risk att du får tillbaka en sämre bil, smuts/repor, eller något dom glömt skruva åt eller skruvat på i onödan.
Plus den "onödiga" kostnaden för arbetet med att kolla glödlampor, fylla på spolarvätska, kolla mönsterdjup osv

Ja, jo, många kan/vill göra själv, men det är nog fler som inte kan, och då behövs kontroller. Sen kanske besiktning, eller en timmes kontroll med rekommenderade åtgärder är tillräckligt. En utökad besiktning helt enkelt. Dvs någon "oberoende" som sen inte ska sälja tjänsterna och på så sätt har incitament att salta åtgärdslistan.
Eldsig
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Esterox » 23 jul 2021 11:10

Tellus skrev:Jag tycker att den lilla service en elbil kräver kan man lätt göra själv.
Endast om något går sönder behövs verkstadsbesök.

Bromsarna brukar klara sig bra utan service, gör några hårda inbromsningar ibland, byt bromsvätska ca var femte år.
Kupéfilter, byt själv.
Kylarvätska är väldigt sällan, 8 år ?
Högvoltsbatteriet kollas väl OTA
A/C service, köp en flaska och spraya på kondensorn.

Vid verkstadsbesök är det alltid en risk att du får tillbaka en sämre bil, smuts/repor, eller något dom glömt skruva åt eller skruvat på i onödan.
Plus den "onödiga" kostnaden för arbetet med att kolla glödlampor, fylla på spolarvätska, kolla mönsterdjup osv
Var femte år för bromsvätska ?! Jo visst du, den drar till sig vatten direkt så redan efter 2 år brukar det var dags och därför ligger intervallen även på detta.
Esterox
 
Inlägg: 369
Blev medlem: 17 sep 2020 16:02

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav wheels » 23 jul 2021 13:09

Esterox skrev:
Tellus skrev:Jag tycker att den lilla service en elbil kräver kan man lätt göra själv.
Endast om något går sönder behövs verkstadsbesök.

Bromsarna brukar klara sig bra utan service, gör några hårda inbromsningar ibland, byt bromsvätska ca var femte år.
Kupéfilter, byt själv.
Kylarvätska är väldigt sällan, 8 år ?
Högvoltsbatteriet kollas väl OTA
A/C service, köp en flaska och spraya på kondensorn.

Vid verkstadsbesök är det alltid en risk att du får tillbaka en sämre bil, smuts/repor, eller något dom glömt skruva åt eller skruvat på i onödan.
Plus den "onödiga" kostnaden för arbetet med att kolla glödlampor, fylla på spolarvätska, kolla mönsterdjup osv
Var femte år för bromsvätska ?! Jo visst du, den drar till sig vatten direkt så redan efter 2 år brukar det var dags och därför ligger intervallen även på detta.

Det var ingen jävel som bytte bromsvätska förr. Det var väl nån som fick den ljusa iden att eftersom bromsvätska är hydroskopisk så kan man tjäna pengar på att lägga in ett bromvätskebyte i servicen. Har funderat på hur allt detta vatten tar sig in i bromsvätskan. Kryper den in genom bromsrören, eller?
wheels
 
Inlägg: 330
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], OfarligTesla, RyssenKefir och 19 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.